تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819430924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش بهارستاني‌ها به افزايش قيمت‌ها در آستانه سال نو


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: واكنش بهارستاني‌ها به افزايش قيمت‌ها در آستانه سال نو


خبرگزاري آريا- پس از نوسانات چند ماهه نرخ ارز، قيمت برخي كالاهاي مورد نياز مردم دست‌خوش افزايش بها شد، كه اين افزايش قيمت‌ها در آستانه سال نو و زمزمه‌هاي اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه‌ها نمايندگان مردم در مجلس را به واكنش وا داشت و موجب شد تا آنان به دستگاه‌هاي اجرايي تذكرات جدي دهند.
به گزارش سرويس اقتصادي آريا به نقل از خانه ملت، هر چه به شب عيد نزديك مي‌شويم نگراني‌ها درباره قيمتها تشديد مي‌‌شود، بطوريكه اكنون پس لرزه هاي گراني دلار علاوه بر بازار عمده فروشان، در بخش خرده فروشي نيز احساس مي شود كه موجب گراني كالاهاي اساسي در آستانه عيد نوروز شده است.
وارد بازار بنكداران مواد غذايي و عمده فروشان كه مي شوي، حالتي از رخوت و نگراني را در چهره بسياري از آنها مي تواني ببيني. دودلي در تعيين قيمتها، فكر آنها را به خود مشغول كرده است. نمي دانند اين لحظه كه قيمت دلار در بازار بالا مي رود، قيمت را بالا ببرند، يا دقيقه اي بعد كه نرخ پايين مي آيد، آنها هم قيمت كالاهايشان را پايين بياورند.
اين عدم اطمينان از آينده ارز سبب شده كه بعضي از واردكنندگان و عمده فروشان از سرازير كردن اجناس تازه به بازار پرهيز كنند.
اوضاع و احوال ياد شده در بازار موجب شد تا نمايندگان ملت واكنش‌هايي را به اين افزايش قيمت‌ها نشان دهند.
افزايش قيمت‌هايي كه در آستانه سال نو با چاشني زمزمه‌هاي مسئولان دولتي براي اجراي فاز دوم هدفمند كردن يارانه‌ها، مردم و نمايندگان مردم را نگران‌تر كرده تا جاييكه نمايندگان ملت حضور جدي نهادهاي نظارتي را براي ايجاد آرامش در بازار، خواستار شدند.

نورا: سازمان تعزيرات قاطع عمل كند
عباسعلي نورا عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به گراني بيش ازانتظاركالاها درآستانه سال نوافزود: مشكل بسياري از مسئولان كشوراين است كه بجاي برخورد با علت مسائل با معلول برخورد مي كنند.
نماينده مردم زابل و زهك در مجلس شوراي اسلامي يادآورشد: تورم و گراني جامعه يك علت دارد و آن هم بي برنامگي مسئولان و مديران رده بالاي اجرايي است وارتباطي به وارد كننده كالا ندارد. البته افراد سود جو تا حدي مي توانند برآشفتگي بازاراثرداشته باشند ولي به طوركامل اثرگذار نيستند و اين ادعاي برخي مسئولين، براي سلب مسئوليت است.
اين عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس يادآورشد: نوسانات ارزي و مسكن بر روي اجناس و كالاهاي ديگر تاثير مي‌گذارد و به‌جاي اين كه به صاحبان توليد فشار وارد شود بايد مشكل اصلي رفع شود.
نماينده مردم زابل و زهك در مجلس هشتم يادآورشد: نبايد با اقتصاد دستوري برخورد كرد لذا رئيس جمهور حق ندارد دستور دهد كه اقتصاد كشور به فلان روش اداره شود و خارج از چارچوب وشيوه هاي اصولي و كارشناسي كشوررا اداره كند.
وي با انتقاد از گران شدن قيمت مسكن و نرخ اجاره بها درماه‌هاي پاياني سال، افزود: ريشه گراني مسكن در گراني ارز است چرا كه مجبوريم برخي مواد اوليه و مسالح ساختماني وارداتي را با نرخ بالاي ارز خريداري كنيم لذا اين موضوع برافزايش قيمت مسكن اثر گذاراست.
نورا با تاكيد براينكه نظارت و كنترل قيمت‌ها ازسوي ارگانهاي اجرايي بايد مستمرباشد، اظهارداشت: استمرار درعمل مي‌تواند اثر بخش باشد لذا نبايد آن را تنها به ماه‌هاي پايان سال محدود كنيم.

دلخوش: نبود نظارت و پرداخت نكردن سهم توليد عامل گراني‌ها
سيد كاظم دلخوش اباتري سخنگوي كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي و عضو كميسيون اقتصادي مجلس هشتم با بيان اين كه گراني كالاها در آستانه سال نو فشار مضاعفي را به مردم وارد مي‌كند، گفت: گراني مولود نبود كنترل و نظارت مطلوب بر بازار و پرداخت نشدن سهم توليد است؛ در شرايط كنوني نهادهاي نظارتي در كنترل بازار بهتر عمل كنند.
نماينده مردم صومعه‌سرا توضيح داد: در روزهاي اخير شاهد افزايش شديد قيمت كالاهاي اساسي مورد نياز مردم هستيم و در چنين شرايطي بايد سازمان تعزيرات و سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان عملكرد بهتري در انجام وظايف خود داشته باشند.

گراني‌ها مردم را از حضور در انتخابات دلسرد مي‌كند
سخنگوي كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي با بيان اين كه انتخابات مجلس شوراي اسلامي پيش رو است، اظهار داشت: در چنين شرايطي تبليغات منفي دشمنان براي دلسرد كردن مردم نيز رنگ و بوي تازه‌اي گرفته و دولت بايد در چنين شرايطي ضمن مقابله با گرانفروشي شرايط رفاه را براي مردم فراهم كند.
دلخوش با تاكيد بر اين كه بخشي از گراني كالاها ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها است، افزود: متاسفانه سهم بخش توليد از هدفمندي يارانه‌ها پرداخت نشد و اگر اين اتفاق صورت مي‌گرفت ضمن اشتغال‌زايي و كمك به توليد از افزايش قيمت كالاها نيز جلوگيري مي‌شد.
وي بخشي از گراني كالاها را نيز به دليل تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران دانست و تصريح كرد: تحريم‌هاي صورت گرفته در توليد تاثير گذاشته و بسياري از توليدكنندگان دچار مشكلاتي شده‌اند كه به اميد خدا با تدبير مسوولان تحريم‌ها شكست خواهد خورد.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس هشتم افزود: تحريم‌ها ارتباط اقتصادي ما با ساير كشورها را تضعيف‌ كرده و كمي بر قيمت كالاها تاثير گذاشته است كه با برقراري تعادل در بازار بدون شك اين مشكل مرتفع خواهد شد.

صادق: غضنفري بايد پيش از هشدار به گران فروشان به مسئولان اقتصادي تذكر مي‌داد
سيد مهدي صادق در واكنش به گراني‌هاي اخير گفت: بهتر بود وزير صنعت و تجارت پيش از هشدار به گران فروشان به رئيس كل بانك مركزي و وزير امور اقتصادي و دارايي براي وضعيت نابه‌سامان ارزي كشور تذكر مي‌داد.
وي كه علت اصلي گراني‌هاي اخير را نوسانات نرخ ارز مي‌دانست، افزود: در شرايط كنوني برخي توليدكنندگان داخلي چاره‌اي جز افزايش قيمت‌ها ندارند.
نماينده مردم بندر كياشهر و آستانه اشرفيه در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به هيچ وجه موافق افزايش قيمت‌ها نيست ولي افزايش به يك‌باره نرخ ارز، زلزله اقتصادي در بازارهاي اقتصادي كشور ايجاد و افزايش قيمت‌هاي كنوني نيز پس لرزه‌هاي افزايش نرخ ارز است.

دولت از افزايش قيمت‌ها آماري ارائه نمي‎دهد
اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اين كه سكوت آماري دولت مشكل آفرين است، گفت: مسئولان دولتي در شرايط كنوني آمار دقيقي از افزايش قيمت‌ها منتشر نمي‌‍‌كنند و سخن درباره افزايش قيمت‌ها در روزهاي گذشته نسبي و معطوف به مشكلاتي است كه مردم با آن در تماس هستند.

افزايش قيمت‌ها غير معمول است
صادق با اشاره به افزايش 10درصدي لوازم خانگي درماههاي پاياني سال افزود: افزايش قيمت‌ها درماههاي پاياني سال غيرمعمول است ولي متاسفانه بر خلاف عرف، سالهاي اخير شاهد رفتارهاي غير منطقي واصولي از سوي دولت هستيم.
وي افزود: شاهد افزايش قيمت خودرو و لوازم خانگي درماههاي پاياني سال هستيم كه به منزله تزلزل دراقتصاد كشوراست و تا كنون اين وقايع در بهمن واسفند ماه اتفاق نمي افتاده وعملكرد ضعيف دولت و سوء مديريت باعث وقوع اين موارد است.
صادق اتفاق افتاده را يكي از عجايب اقتصادي كشور برشمرد كه تاكنون سابقه نداشته است و از اين كه هر روز شاهد افزايش قيمت كالاها و محصولات داخلي و خارجي اظهار نگراني كرد.

دلاور: دلال‌بازي؛ طعم گراني را براي مواد‌غذايي به ارمغان آورده است
عضو كميسيون كشاورزي مجلس افزايش قيمت برخي اقلام مواد غذايي را از تبعات اجراي نامناسب و ناقص قانون هدفمندي يارانه‌ها و وجود دلال بازي در بازار دانست.
نماينده مردم درگز در مجلس شوراي اسلامي گفت: معمولاً همه ساله با نزديك شدن به عيد نوروز قيمت مواد غذايي در بازار افزايش مي يابد اما امسال اين گراني مضاعف‌تر از گذشته شده و فشار بيشتري را به مردم وارد مي‌كند كه يكي از دلايل آن اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و عدم پرداخت سهم بخش توليد است.

انبارها پٌر است، توزيع ايراد دارد
وي با بيان اين كه به اندازه كافي مواد غذايي در انبارها موجود است، افزود: متأسفانه در بخش توزيع اشكالاتي وجود دارد و دلال بازي منجر به افزايش قيمت مواد غذايي در اين روزها شده است.
دلاور در مورد گراني و كمبود گوشت قرمز به ويژه گوشت گوسفند در روزهاي اخير گفت: بخش عمده اي از نهاده هاي دامي از طريق واردات تأمين مي شود و به دنبال افزايش نرخ ارز و افزايش قيمت جهاني اين محصولات هزينه تمام شده گوشت قرمز در كشور افزايش يافته است.
وي درباره افزايش قيمت برنج در روزهاي اخير نيز اظهار داشت: امسال هم توليد برنج افزايش داشته و هم ميزان واردات بيش از نياز داخلي بوده اما شاهد هستيم كه قيمت برنج داخلي و برنج خارجي به موازات هم رو به افزايش است.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس وجود واسطه ها و دلالان را در افزايش قيمت برنج بسيار مؤثر دانست و گفت: با توجه به اينكه كمبودي از نظر برنج داخلي و برنج خارجي در بازار وجود ندارد تنها عاملي كه اين گراني را تشديد مي كند نبود مديريت در نحوه توزيع و دلال بازي در بازار است.

حسيني: جامعه ديگر توان افزايش غيرمعمول قيمتها را ندارد
سيد عماد حسيني سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت توجه داشته باشد هدفمندي يارانه ها يك پروسه 5ساله است و براي اجراي آن، 4سال ديگر زمان داريم لذا نيازي نيست با اعمال فشار به مردم اين قانون را طي 2سال ، اجرايي كند.
نماينده مردم قروه و دهگلان در مجلس هشتم با ابراز اميدواري از اينكه دولت ، فاز دوم هدفمندي يارانه ها را با آرامش بيشتر و بدون عجله اجرا كند، اظهارداشت: دولت بايد با شيب ملايم تري فازدوم هدفمندي يارانه ها را آغازكند تا با اطمينان بيشتري به سمت اجراي اين قانون پيش رويم و شرايط اقتصادي جامعه عادي تر شود.

فولادگر: دستگاه‌هاي نظارتي جلوي افزايش بي‌رويه قيمت‌ها را بگيرند
حميدرضا فولادگر رئيس كميسيون ويژه اصل 44 و عضو كميسيون صنايع و معادنمجلس با تأكيد بر اين كه دستگاه‌هاي نظارتي بايد جلوي افزايش بي‌رويه قيمت‌ها را بگيرند، گفت: در حالي كه هنوز فاز دوم هدفمند كردن يارانه‌ها اجرا نشده است، افزايش قيمت كالاهاي مصرفي خانوارها آن هم بدون مجوز مجلس و عدم رعايت شيب 20درصدي، توجيهي ندارد.
نماينده مردم اصفهان در مجلس هشتم افزود: افزايش قيمت كالاهايي كه در قانون بودجه 90مصوب شده است اگر بيشتر از 20درصد رشد داشته باشد، خلاف قانون به شمار مي‌آيد و دستگاه‌هاي نظارتي بايد با چنين تخلف‌هايي برخورد قانوني كنند.
رئيس كميسيون ويژه نظارت و پيگيري سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي مجلس هشتم يادآور شد: كالاهايي كه در بودجه سال 90قيد شده است، نمي‌توانند مشمول افزايش قيمت‌ها شوند و افزايش قيمت‌ها تنها در صورتي مي‌تواند انجام بگيرد كه دولت مجوز آن را در بودجه 91از مجلس اخذ كند.

سه|ا|شنبه|ا|2|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن