تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802527924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسیب شناسی تربیت‌دینی جوانان (1)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آسیب‏شناسی ‏تربیت‏دینی‏ جوانان ‏(1)‏دین‌گرایی در ایران
پرسش
 اشاره:مخاطب‏شناسی در گفت‏وگوی دینی با جوانان، نكته‏ای است‏‎ ‎كه نمی‏توان ‏آن را نادیده گرفت. بی‏تردید، در دهه‏های اخیر، بخش جدی‌ای از‏‎ ‎ناكارآمدی‏ها در حوزه‏ی تبلیغ و تعمیق تفكر دینی، از كم‏توجهی بدان ‏سرچمشه یافته‎ ‎است‎. ‎برگزاری سخنرانی و پرسش و پاسخ جناب آقای دكتر گلزاری در «كانون ‏گفتمان‎ ‎دینی» (مدرسه‏ی فیضیه قم) به انگیزه‏ی یافتن چشم‏اندازهایی ‏در این زمینه بوده است‎. ‎ضمن سپاس از ایشان و برگزار كنندگان ‏نشست، خلاصه‏ای از سخنان ایراد شده را در چند نوشتار تقدیمتان ‏خواهیم كرد كه اكنون قسمت اول آن را ملاحظه‎ ‎می‏كنید.‏‎ ‎بسم الله الرحمن الرحیمگرایش دنیای معاصر به دین در آستانه‏ی ورود به قرن بیستم، خیلی زیاد ‏شده است. در‎ ‎كتاب‏های مربوط به تاریخچه‏ی برخورد روان‏شناسی با ‏دین، سه مقطع را می‏بینیم‎. ‎استادان روان‏شناسی در طلوع علمی ‏شدنش (تجربی شدن) تقریبا در اوایل سال 1900 میلادی‏‎ ‎و در سی سال ‏نخست آن، كسانی بودند كه تحصیلات حوزوی داشتند؛ همان طور كه ‏پس از‎ ‎تاسیس دانشگاه تهران، عده‏ای از استادان آن، كسانی بودند كه ‏در حوزه تحصیل كرده‎ ‎بودند، مثل مرحوم فروزان فر، مرحوم همایی و ‏دیگران. در آغاز روان‏شناسی و در سی سال‏‎ ‎نخست، كسانی مثل ویلیام ‏جیمز، استانلی هال و... افرادی دین‏دار بودند كه سعی كردند‎ ‎روان‏شناسی را با این روش و متدلوژی جدید علوم تجربی در خدمت ‏تبلیغات دینی بگیرند‎. ‎ما مجله‏ی تربیتی دینی نوجوانان را در اوایل قرن بیستم به وسیله‏ی ‏استانلی‏ هان ـ كه‎ ‎مؤسس تحقیقات نوجوانی و بلوغ است ـ داریم. ‏ویلیام جیمز در سال 1902  كتاب «انواع‎ ‎تجربه‏های مذهبی» و یا تنوع ‏تجربه‏های مذهبی را منتشر كرد كه در آن سخن‏رانی‏های‎ ‎مفصلی كرده و ‏تجربه‏های عرفانی و مذهبی را نقل كرده است. بخشی از این كتابِ ‏مفصل،‎ ‎سال‏ها قبل در ایران به نام دین و روان به وسیله‏ی آقای قائمی ‏ترجمه شده است. در سی‎ ‎سال اوّل روان‏شناسی، خیلی از كارها و ‏تحقیقات و رساله‏های دكترای روان‏شناسی، به‎ ‎تحقیقات دینی گرایش ‏داشته است‎.‎تقریبا در سی سال بعد ـ یعنی 1930 تا 1960 ـ انكار و اعراض و روگردانی ‏از دین در‎ ‎روان‏شناسی دیده می‏شود. ‏یك استاد معروف دانشگاه و صاحب نظر معروفی مثل "آن پُرد" در‏‎ ‎سال ‏‏1950 می‏گوید: من پنجاه كتاب روان‏شناسی درسی را در امریكا بررسی ‏كردم، حتی یك‎ ‎بحث كوچك درباره‏ی مذهب، به عنوان یك بحث انسانی و ‏عاطفی مطرح نشده بود. ‏مخاطب‏شناسی در گفت‏وگوی دینی با جوانان، نكته‏ای است‏‎ ‎كه نمی‏توان ‏آن را نادیده گرفت. بی‏تردید، در دهه‏های اخیر، بخش جدی‌ای از‏‎ ‎ناكارآمدی‏ها در حوزه‏ی تبلیغ و تعمیق تفكر دینی، از كم‏توجهی بدان ‏سرچمشه یافته‎ ‎است‎. ‎در سی سال‏‎ ‎پس از آن، با ظهور و اوج رفتار گرایی كه صبغه‏ی مادی‌گرایی ‏داشته و مسایلی كه كلیسا‎ ‎ایجاد كرده بود، روگردانی از دین، در كارهای ‏علمیِ روان‏شناسی و علوم جدید به شدت‏‎ ‎دیده می‏شود. بسیاری از ‏مجله‏های علمی روان‏شناسی دینی تعطیل می‏شود،‎ ‎دوباره از حدود سال‏های 60 ـ 70 به این طرف، شاهد این هستیم كه ‏بررسی‏های روان‏‎ ‎شناسانه نسبت به مسایل دینی و مذهبی زیاد ‏می‏شود؛ به طوری كه در سال‏های اخیر،‏‎ ‎ده‏ها مجله‏ی معتبر و ده‏ها ‏سمپوزیوم و سمینار برگزار می‏شود. انجمن روان‏شناسی‎ ‎امریكا شعبه‏ی ‏سی و ششم خود را به عنوان روان‏شناسی و دین تاسیس می‏كند و از‎ ‎روان‏شناسان دنیا می‏خواهد كه در این زمینه ثبت نام بكنند. تعداد ‏متخصصانی كه عضو‏‎ ‎انجمن روان شناسان مسیحی بودند، تقریبا از 200 ‏نفر در سال‏های 1993، به یك‏باره در‎ ‎سال‏های اخیر به 000/16 نفر ‏می‏رسد و ده‏ها مجله در روان‏شناسی دین فعالیت می‏كنند‎ ‎و در نتیجه ‏حجم وسیعی از تحقیقات دینی را در این حوزه می‏بینید. كسانی كه با‏‎ ‎اینترنت سر و كار دارند، می‏بینند كه تحقیق‏های مربوط به دین در ابعاد ‏علوم انسانی‎ ‎و نظری آن، خیلی زیاد شده است. این تحقیقات در سطح ‏دنیا مطرح است‎.‎ دین گرایی در ایران‏‎ ‎كشش‏ها و علاقه‏های دینی نسل جوان ما زیاد است. پرسش‏ها نسبت ‏به دین و عرفان و‎ ‎معنویت زیاد است. چون ما نمی‏توانیم پاسخ درستی به ‏آن‏ها بدهیم، آنان به طرف مكاتب‎ ‎دیگر می‏روند، مثل بودیسم و شعبه‏های ‏مختلفی از مسایل معنوی و مذهبی مثل عرفان‏‎ ‎سرخ پوستی و ترجمه‏ی ‏كتاب‏های مسیحی و هندی كه در ایران هم زیاد است. اگر دقت كنید،‎ ‎می‏بینید كه فروش كتاب‏های علوم انسانی است، خیلی زیاد شده است ‏حجم زیادی از این‏‎ ‎كتاب‏ها با یك صبغه‏ی عرفانی، اما ساده كه ترجمه ‏شده‏ی آثار هندی‏ها است، مثل‎ ‎كریشنامورتی یا عرفان سرخ پوستی ‏كاستاندا و كتاب‏هایی در زمینه‏ی مسایل فال‏گیری‎ ‎موجود است. وقتی ‏شما با جوانان سیزده تا بیست و پنج ساله برخورد می‏كنید، می‏بینید‎ ‎كه ‏به دنبال مسایلی هستند كه به پرسش‏های آنان در حوزه‏ی ‏هستی‏شناسی و انسان‏شناسی‎ ‎جواب داده می‏شود. علاقه‏ی به ‏شعرهای عرفانی زیاد شده است؛ مانند اشعار حافظ، مثنوی‎ ‎و.... این ‏گونه نیست كه ما فقط بدحجابی را ببینیم؛ این گونه علاقه‏ها هم زیاد ‏است.اعراض فرزندان و جوانان ما نسبت به مسایل دینی، یك ‏اعراض سطحی و گذرا است‏‎. ما اصلاً جوان دین ستیز و دین‎ ‎گریز نداریم‎.‎بحث ما در این جا این است كه چگونه این نسل جوان را تبلیغ كرده ‏و علاقه‏مند به این بكنیم‎ ‎كه از سرچشمه‏ی ناب عرفان اسلامی بهره‏مند ‏شود، تا آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا‎ ‎نكند‎.‎بچه‏های ما در باطن دین‏دار هستند، نه به صورت فطری، بلكه به طور ‏تاریخی،‎ ‎سابقه‏ی دین‏داری ما بیش از تاریخ اسلام است. پیش از اسلام ‏در ایران دین زردشت وجود‎ ‎داشت و پیش از آن هم ما دین‏دار بودیم. ‏ایرانیان در تاریخ، همیشه متدین بوده‏اند‎. ‎ما همیشه در تاریخ با حُجب و ‏حیا بوده‏ایم. ‏كسانی كه به عنوان جهان گرد به ایران‏‎ ‎آمده‏اند، مثل شارون، وقتی ‏عده‏ای از آن‏ها در زمان صفویه به ایران آمدند، از این‏‎ ‎كه ما در حمام‏ها از ‏لنگ استفاده می‏كردیم، تعجب كردند و می‏گفتند كه چقدر این‏ها‎ ‎محجّب ‏و با حیا هستند. به گفته‏ی شهید مطهری، وقتی آن نجابت ایرانی با ‏نورانی بودن‏‎ ‎اسلام، ممزوج می‏شود، از ما یك ملت مقاوم، نجیب، عفیف ‏و دین‏دار می‏سازد. ‏بنده‎ ‎معتقدم اعراض فرزندان و جوانان ما نسبت به مسایل دینی، یك ‏اعراض سطحی و گذرا است‏‎. ‎بنده عمقی در آن ندیدم. در برخوردهای زیاد ‏دیده‏ام كه ما اصلاً جوان دین ستیز و دین‎ ‎گریز نداریم‎.‎ادامه دارد...‏‏... این بحث در نوشتار آتی با موضوع نقض در مخاطب شناسی پی بگیرید 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 560]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن