تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819163689




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرگبارترين آتش سوزي زندانهاي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: مرگبارترين آتش سوزي زندانهاي جهان
اين آتش سوزي به عنوان بدترين آتش سوزي در زندان در تاريخ آمريكا ثبت شده است. اين آتش سوزي كه در 21 آوريل 1930 رخ داد به مرگ 322 نفر منجر شد. اين زندان كه در سال 1890 ميلادي ساخته شده بود در اصل براي نگهداري از 1500 زنداني طراحي شده بود اما در زمان وقوع آتش سوزي 4200 زندان در اين مكان حضور داشتند.
آفتاب: آتش سوزي نوعي حادثه است كه تقريبا ممكن است در هر مكاني رخ دهد.آتش سوزي در مجتمع هاي مسكوني ، بيمارستان ها ، پادگان ها و يا هر مكان ديگر كه به نوعي مواد يا ارتباطي با آتش دارد. در اين نوشته قصد داريم تا شما را با بدترين آتش سوزي ها در زندان ها و ندامتگاه ها در دنيا آشنا كنيم.

وضعيت ساكنين زندان ها به گونه اي است كه شايد بسياري به سلامت و يا امنيت ساكنين آن اهميتي نمي دهند ولي بايد توجه داشت كه اين افراد نيز مي توانند اصلاح شده و به جامعه بازگردند.

آتش سوزي در زندان " Higuey " در جمهور دومنيكن

در 7 مارس سال 2005 ميلادي زندان " Higuey " در كشور جمهوري دومنيكن كه به صورت استاندارد براي نگاه داري از 180 زنداني طراحي شده بود دچار آتش سوزي شد. در زمان آتش سوزي چيزي نزديك به 400 نفر زنداني در اين زندان نگاه داري مي شدند. صبح روز آتش سوزي در زندان شورشي رخ داد كه نيروهاي امنيتي زندان در كنترل آن توفيقي بدست نياوردند. در اين بين زندانيان با استفاده از اسپرهاي مخصوص از بين بردن علف هاي هرز سعي در دور نگاه داشتن نگهبانان داشتند كه آتش سوزي رخ داده و در نتيجه 134 تن كشته و 26 نفر مجروح شدند.

آتش سوزي در آسايشگاه Colney Hatch "

اين آسايشگاه يكي از اولين آسايشگاه ها در شهر لندن بود كه به منظور نگاه داري از مجرمين خطرناك با اختلالات رواني تاسيس شده بود. در حدود ساعت 5:30 دقيقه عصر به تاريخ 27 ژانويه 1903 آتش سوزي در اين مكان آغاز گشت و در اين مدت شعله هاي آتش به همراه دود از داخل اين محل به بيرون مي زد. نهايتا چيزي در حدود 52 نفر در جريان اين آتش سوزي كشته شدند. بسياري از مرم از اين هراس داشتند كه احتمال دارد بسياري از مجرمان به اين وسيله فرار كرده و دوباره به جرم و جنايت روي بياورند.

آتش سوزي در زندان " Oakley "

امروز اين زندان سابق به يك كانون اصلاح تربيت براي 150 نوجوان است. اين زندان در ابتدا در سال 1894 ساخته شده بود و به اسم " مزرعه Oakley " نيز مشهور شده بود. در سال 1913 اين مجموعه شامل يك زندان دو طبقه ، بيمارستان زندان و يك مزرعه پنبه بود كه زندانيان در آن كار مي كردند. در 21 جولاي 1913 ميلادي زندانيان پس از يك روز كاري در مزرعه به طبقه دوم ساختمان زندان منتقل شدند. اين ساختمان كه از جنس چوب ساخته شده بود تنها داراي يك سري پله چوي بود كه دو طبقه را به هم وصل مي كرد. به دليلي كه تا به امروز نامشخص مانده است اين ساختمان آتش گرفته و به سرعت پله ها از بين رفت. زندانيان كه هيچ وسيله اي براي مقابله با حريق در اختيار نداشتند در طبقه دوم به دام افتادند . مردم محلي نيز با ديدن شعله هاي آتش به سمت زندان حركت كردند تا شايد بتوانند به ماموران براي اطفاع حريق كمك كنند اما هيچ كس نتوانست به زندانيان كمك كند. در نهايت 35 زنداني كه همگي سياه پوست بودند كشته شدند.

آتش سوزي در زندان " Maury Country "

زندان " Maury Country " در ورودي شهر كلمبيا در ايالت تنسي قرار دارد. اين زندان در تاريخ 26 ژوئن 1977 كه مصادف با روز يكشنبه و ساعت ملاقات بود دچار حريق شد. اين ساختمان از مواد و ضد حريق ساخته شده بود و به خوبي مجهز شده بود. اما مشكل اين زندان اين بود كه داراي سيستم هشدار دهنده سراسري در كل زندان نبود. در عين حال سرويس هاي بهداشتي موجود در سلولها و زندان از مواد داراي تركيبات PVC كه قابل اشتعال است ساخته شده بود. در روز حادثه يك زنداني جوان كه در نزديكي يكي از اين سرويس هاي بهداشتي قرار داشت از يكي از ملاقات كنندگان درخواست سيگار كرد كه فرد ملاقات كننده يك سيگار به او داده و سيگار را براي او روشن مي كند. به دليل نزديكي زنداني با سرويس بهداشتي مورد نظر آتش سوزي آغاز مي شود و تا رسيدن نيروهاي آتش نشاني 33 زنداني و 9 ملاقات كننده بر اثر استنشاق گاز مونواكسيد كربن جان خود را از دست مي دهند.

آتش سوزي در زندان " Saint John "

مجموعه ساختماني 16 طبقه در شهر " Saint John " در كشور كانادا محلي بود كه شوراي شهر ، اداره پليس و بازداشتگاه كوچكي را كه براي متهمين منتظر دادگاه در نظر گرفته شده بود در خود جاي داده بود. در شب 21 ژوئن سال 1977 ميلادي در يكي از سلول ها حريق آغاز شد. ظاهرا آتش سوزي از دستشويي فرنگي قرار گرفته در سلول آغاز شده بوده است. اين آتش سوزي به نوعي كوچك بود و به سرعت توسط نيروهاي امنيتي زندان و آتش نشانان خاموش شد اما باز هم اين گاز منواكسيد كربن بود كه باعث مرگ 21 نفر شد.

آتش سوزي در زندان " Seacliff Lunatic "

اين زندان در زمان ساخت خود در كشور نيوزلند در اواخر اولين دهه از قرن نوزدهم ، بزرگترين ساختمان ساخته شده در كشور نيوزلند بود و براي نگاه داري از مجرمين با مشكلات رواني و زندانيان عادي استفاده مي شد. در روز 8 دسامبر سال 1942 ميلادي آتش سوزي در بخش پنجم اين مجموعه كه يك ساختمان چوبي بود كه بعدها ساخته شده و به مجموعه اضافه شد آغاز شد.

چيزي بين 39 تا 41 زنداني كه همگي زن بودند در اين بخش در سلولهاي خود به سر مي بردند. اين بخش به نوعي بيمارستاني بود كه محكومين با مشكلات رواني در آن نگاه داري مي شدند. كارگران زندان با مشاهده آتش سعي كردند كه براي نجات زندانيان اقدام كنند كه متاسفانه به دليل استفاده از چوب در ساخت ساختمان مورد نظر آتش به سرعت ساختمان را دربر گرفت. به غير از دو نفر باقي افراد موجود در ساختمان كشته شدند.

آتش سوزي در زندان " San Pedro Sula "

در 17 مي سال 2004 ميلادي آتش سوزي در زندان شهر " San Pedro Sula " در كشور هندوراس به مرگ 103 زنداني منجر شد. اين شهر دومين شهر بزرگ در كشور هندوراس بوده و به نوعي يك مركز اقتصادي براي اين كشور به حساب مي آيد. البته اين شهر به نوعي يك مركز مهم براي گروه هاي خلافكار اين كشور نيز بوده و داراي آمار بيشترين قتل در اين كشور است. آتش سوزي مورد نظر به دليل اتصالي برق در يخچالي كه در يكي از سلولهاي تبهكاران قرار داشت شروع شد. اين زندان كه براي نگهداري از 800 تن طراحي شده بود در زمان آتش سوزي 2000 زنداني را در خود جاي داده بود.

آتش سوزي در زندان " Longue Pointe "

زندان و آسايشگاه زندانيان رواني " Longue Pointe " در شهر مونترال در ايالت كبك كانادا در سال 1873 تاسيس شد. در مقايسه با استانداردهاي قرن 19 هم با زندانيان و ساكنين اين مجموعه به خوبي رفتار نمي شد. اين زندان و آسايشگاه توسط راهبه هاي مسيحي اداره مي شد. در روز 6 مي سال 1873 و در ساعت 11:30 قبل از ظهر آتش سوزي در زندان آغاز شد. به نظر مي رسد دليل شروع آتش سوزي تلاش يكي از بيماران زن بوده است كه قصد داشته خودسوزي كند. در پايان آتش سوزي 94 نفر از زندانيان و بيماران زن و 4 نفر راهبه كشته شدند.

آتش سوزي در زندان ايالتي اوهيو – آمريكا

اين آتش سوزي به عنوان بدترين آتش سوزي در زندان در تاريخ آمريكا ثبت شده است. اين آتش سوزي كه در 21 آوريل 1930 رخ داد به مرگ 322 نفر منجر شد. اين زندان كه در سال 1890 ميلادي ساخته شده بود در اصل براي نگهداري از 1500 زنداني طراحي شده بود اما در زمان وقوع آتش سوزي 4200 زندان در اين مكان حضور داشتند.

به دليل همين افزايش تعداد زندانيان ، قرار بر اين شده بود كه با ساخت چند واحد بيشتر بر ظرفيت زندان افزوده شود. تعدادي دليل آتش سوزي را تلاش زندانيان براي فرار مي دانستند و عده اي هم علت را در كارهاي ساختماني ديده اند. به هر حال پس از اعلام خبر وقوع آتش سوزي در زندان ، ريس زندان كه احتمال مي داد با يك نقشه فرار رو به رو شده است به جاي تماس با اداره آتش نشاني با گارد ملي تماس گرفته و از آنان براي حفظ نظم در زندان كمك خواست.

نهايتا 20 دقيقه پس از شروع آتش سوزي بود كه با آتش نشاني تماس گرفته شد و زماني كه آتش نشان ها به محل رسيدند با يك بي نظمي و اوضاع در هم ريخته كامل رو به رو شدند.همانگونه كه در ابتدا گفته شد اين آتش سوزي به مرگ 322 زنداني منجر شد.

آتش سوزي در زندان " Comayagua "

اما آخرين موردي از آتش سوزي ها كه به آن خواهيم پرداخت دوباره به كشور هندوراس مربوط است و چند روز پيش به تاريخ 15 فوريه 2012 رخ داده است. همانگونه كه در مورد قبلي هم توضيح داده شد اين كشور داراي بالاترين نرخ قتل در جهان " 80 قتل به ازاي هر 100 هزار نفر" بوده و به نوعي گروه هاي تبهكاري اين كشور را كنترل مي كنند. در تاريخ مورد نظر در ساعت 11 شب يكي از زندانيان با فرماندار ايالت تماس گرفته و اعلام مي كند كه قصد دارد زندان را به آتش بكشد.

وي سپس سلول خود را به آتش مي كشد. در عين حال با تماس با واحدهاي آتش نشاني نفرات و تجهيزات لازم به محل اعزام شدند اما نگهبانان زندان به اين تصور كه نقشه فراري طرح شده است از ورود آتش نشانان جلوگيري كرده و نهايتا پس از 30 دقيقه به آنان اجازه ورود دادند.

به گزارش مشرق،نهايتا آماري در حدود 358 نفر كشته براي اين حادثه اعلام شده و ظاهرا 100 نفر نيز در جريان اين حادثه موفق به فرار از زندان شده اند.

كد مطلب : 146513

دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن