تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828698669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا انسان باهوش به دنیا نیامد؟ (توحید مفضل 5)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا انسان باهوش به دنیا نیامد؟
نوزاد
توحید مفضل 5 این نوشتار ادامه سلسله مطلب "توحید مُفضّل" است كه خدمتتان ارائه می‌شودحتماً شماره‌های پیشین را مطالعه كنید تا در جریان داستان مفضل و امام صادق علیه ‏السلام قرار بگیرید ‏... امام صادق ادامه دادند:‏راز رویش مو بر صورت  می دانی اگر در صورتش موی نمی‌رویید، همواره به هیأت و صورت زنان و بچگان می‌ماند، ‏در نتیجه نه ابهت داشت و نه وقار؟ مفضل می‌گوید: عرض كردم: آقای من! من كسانی را دیده‌ام كه بزرگ و كهنسال بوده‌اند ‏ولی مویی بر رویشان نروییده است. حضرت (ع) فرمود: این به خاطر اعمالی است كه از پیش فرستاده‌اند و خدای جل و علا هیچ گاه بر ‏بندگانش ستم روا نمی‌دارد (انفال، آیه 51) جز خدایی كه از نیستی‌اش رهانید و هستی‌اش بخشید، چه كسی همواره در اندیشه ‏برآوری این همه نیازهای اوست و تأمین آنها را خود بر عهده گرفته است؟ اگر چنین تدبیر و حكمتی زاییده اهمال و رها بودن امور به حال خود بود، می‌بایست از ‏تقدیر و هدفمندی نیز اختلال و ناهماهنگی برخیزد؛ زیرا این دو ضد اهمال اند. (و باید ‏نتیجه آنها نیز با نتایج اهمال نسازد) بی شك چنین سخنی ناشایست و ناصواب و نشانه ‏ناآگاهی و كم مایگی گوینده آن است؛ چه هیچ گاه در اثر اهمال و بی تدبیری، درستی و ‏صواب پدید نمی‌آید و تضاد نیز نظم و هماهنگی را در پی ندارد. خداوند چه بسیار منزه و ‏والاتر از گفته ملحدان است. (اسرأ، آیه 43)‏‏ آیا نمی‌بینی كه چگونه هر چیز آفرینش در جای مناسب خود استوار گشته و در ریز و ‏درشت اجزای هستی، اندك خلل و ناصوابی پیدا نیست؟ اگر انسان، باهوش و اندیشه به دنیا می‌آمد اگر نوزاد فهیم و عاقل به دنیا می‌آمد، وقت تولد جهان هستی را انكار می‌كرد و هنگامی ‏كه با حیوانات، پرندگان، و دیگر موجودات غریب رو به رو می‌گشت و هر ساعت و هر روز ‏پاره‌ای از اشكال مختلف شگفت عالم را كه از پیش ندیده بود می‌دید، هر آینه عقل و ‏اندیشه‌اش سرگشته و گمراه می‌گشت. بدان كه اگر عاقلی را به اسیری از سرزمینی به سرزمین دیگر ببرند (از دیدن شگفتیهای ‏نامأنوس) همواره واله و سرگشته است و بخلاف كودكی كه در كودكی اسیر شود ‏بسرعت، زبان و آداب (آن سرزمین جدید) را فرا نمی‌گیرد.‏نیز اگر نوزاد، دانا و هوشمند پای در جهان می‌نهاد از اینكه (آنقدر ناتوان است كه توان راه ‏رفتن ندارد ناچار) باید دیگران بر دوشش گیرند، شیرش ‍ بنوشانند، در جامه‌اش بپیچند و در ‏گاهوارش بخوابانند. سخت احساس ‏‎‎‏ خواری و پستی می‌كرد و از سوی دیگر او به خاطر ‏ظرافت و طراوت و رطوبت بدن، هیچ گاه از این امور بی نیاز نیست (در نتیجه چه بسا در ‏هلاكت می‌افتاد و یا رشد روحی و بدنی مناسبی نمی‌كرد.) همچنین در چنین حالی آن شیرینی، دلبندی و محبوبیت كودكان را نداشت؛ از این رو آنان ‏در حالی به دنیا می‌آیند كه از كار جهان و جهانیان غافلند. اینان با ذهن ضعیف و شناخت اندك و ناقص خود با همه چیز رو به رو می‌شوند، اما اندك ‏اندك و گام به گام و در حالتهای گوناگون بر شناخت و آگاهی آنان افزوده می‌شود. كودك، ‏پیوسته چنین كسب شناخت می‌كند تا آنكه از مرحله حیرت و سرگشتگی و تأمل، پای ‏فراتر می‌نهد و با كمك عقل و اندیشه، قدم در وادی تصرف و تدبیر و چاره اندیشی معاش ‏و... می‌گذارد. از حوادث، پند می‌گیرد، اطاعت می‌كند و یا در اشتباه و فراموشی و غفلت ‏و گناه سقوط می‌كند. حكمتهای فراوان دیگری نیز در پس این امر نهفته است؛ از جمله: اگر كودك در گاه تولد، عقلی كامل داشت و مستقل و خودكفا می‌بود، شیرینی فرزند ‏داری از میان می‌رفت. پدر و مادر به مصالحی كه در تربیت كودك نهفته است ‏نمی‌رسیدند؛ در نتیجه، تربیت، سرپرستی و رحم و شفقت بر آنان هنگام پیری بر فرزند ‏لازم نبود. (زیرا پدر و مادر در قبال او زحمتی نكشیده‌اند كه او در سن كهنسالی و نیاز، به ‏آنان برسد. او از آغاز، مستقل و بی نیاز از والدین بوده است.) اگر نوزاد فهیم و عاقل به دنیا می‌آمد، وقت تولد جهان هستی را انكار می‌كرد و هنگامی ‏كه با حیوانات، پرندگان، و دیگر موجودات غریب رو به رو می‌گشت و هر ساعت و هر روز ‏پاره‌ای از اشكال مختلف شگفت عالم را كه از پیش ندیده بود می‌دید، هر آینه عقل و ‏اندیشه‌اش سرگشته و گمراه می‌گشت. همچنین با این فرض، در میان فرزندان و والدین هیچ پیوند و الفتی حاكم نبود؛ زیرا كودكان ‏از تربیت و سرپرستی پدران بی نیاز بودند و از زمان تولد از پدران خویش جدا می‌گشتند. ‏او نیز پس از آن، پدر و مادرش را (و خواهر و برادرش را) نمی‌شناخت و این عدم شناخت ‏باعث می‌شد كه بر سر راه ازدواج با مادر و خواهر و دیگر محارم مانعی پدید نیاید. و كمترین مفسده و بلكه شنیعترین و قبیحترین زشتی هنگامی است كه چنین طفل ‏هوشمندی، در هنگام تولد بر چیزی نظر افكند كه رخصت این عمل را از او ستانده‌اند و ‏سزاوار نیست كه چنین كند. آیا نمی‌بینی كه چگونه هر چیز آفرینش در جای مناسب خود استوار گشته و در ریز و ‏درشت اجزای هستی، اندك خلل و ناصوابی پیدا نیست؟ 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 504]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن