تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816890809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسفند؛ سرآغاز پويش طبيعت براي نوزايي


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: اسفند؛ سرآغاز پويش طبيعت براي نوزايي
در تاريخ باستان ايرانيان در شروع اسفند ماه جشني برگزار مي شد كه در آن مردمان با آغاز اسفند زمين را تكريم و احترام مي كردند تا بهاري پر محصول داشته باشند.

در گاه ‌شمار‌ي ايرانيان، ماه‌هاي سال براي خود نام هاي ويژه داشتند و هر روز ماه نيز يك نام براي خود داشت كه روز اول هر ماه را "روز اورمزد"، روز دوم هر ماه را "بهمن روز" و روز سوم هر ماه را " ارديبهشت روز " مي خواندند.

ايرانيان در دوره هاي تاريخي بر مهرورزي به طبيعت همواره تاكيد داشته اند و اين همان اصلي است كه اسلام نيز بر آن تاكيد دارد.

نزد ايرانيان بهمن روز، همواره روز سلامتي و انديشيدن بوده كه آن را صفت خداوندي اعطا شده به بشر مي دانستند و ارديبهشت روز نيز روز بهترين راستي و پاكي بوده كه آن نيز از صفات خداوندي است و آن هديه خداوند به مخلوق خويش بوده است.

روز چهارم هر ماه " شهريور روز" ، روز سجده گذاري به درگاه خداوند نام داشت و روز پنجم هر ماه را روز "سپندارمذ" مي ناميدند كه تكريم طبيعت از صفات چنين روزي بود.

اسفند لقبي بود كه به "زمين خدا" مقلب مي كردند و سپندارمذ به مفهوم گسترش زمين، روز مقدس، روز فروتني در نزد ايرانيان قلمداد مي شد و زمين نيز نمادي از عشق ورزيدن و فروتني بود و ايرانيان بر اين عقيده بودند كه زمين با فروتني، تواضع و گذشت به همه عشق مي ورزد.‌

نزد آنان زمين چونان مادري به همه افراد بشر مهرباني مي كند و با سخاوت خويش به انسان محبت كرده تا آنان همواره به ياد خداوند باشند و به همين دليل درفرهنگ ايران باستان ، " اسپندارمذگان" به ‌عنوان نماد مهر مادري و باروري مورد تكريم بود.

در گاه شمار ايرانيان هنگامي كه نام ماه و نام روز در يك سال تلفيق مي شده و در روزي كه نامش با نام ماه مقارن مي‌ گشت جشني ترتيب مي‌دادند كه در اين بين" مهرگان " يكي از معروف ترين جشن هاي ايران باستاني بوده كه ماه مهر و روز مهر يكي مي شده و ايرانيان آن را گرامي مي داشتند.

اسفندماه، گاه پويش زمين براي جوانه زدن است و اسفندماه پيام آور بهار و نوروز است كه از ابتداي آن بايد به فكر كار و تلاش بود.

طبيعت از مهمترين داده هاي خداوند به مخلوق خويش است كه بايد آن را در هر عصر و دوره اي پاسداشت اما دردهه هاي اخير بشر با تخريب هايي كه براي توسعه شهرها و صنعت در زمين ايجاد كرده مشكلات معتددي را براي حيات در زمين ايجاد كرده است.

افزايش ميزان توليد گازهاي گلخانه اي ، تخريب لايه ازون ، آلودگي آب ها و خاك ، از بين رفتن جنگل ها تنها نمونه هايي از ناملايماتي است كه بشر بر كره خاكي وارد كرده است به گونه اي كه سازمان ملل متحد و تشكل هاي بين المللي زيست محيطي نسبت به وضعيت ايجاد شده در زمين و تهديد سلامت نوع بشر كنوانسيون هاي متعددي را ايجاد كرده اند.

اما آنچه بيش از همه شايد مورد توجه قرار گيرد بازگشت انسان به خوي طبيعي و انساني خويش در استفاده از مواهب بي شماري كه طبيعت در اختيار نوع بشر قرار داده و بهره برداري متناسب با زيست بوم طبيعي هر منطقه از جهان است.

دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن