تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821237819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كرمانشاه ، بهشت مردم شناسان در انتظار ميهمانان نوروزي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كرمانشاه ، "بهشت مردم شناسان" در انتظار ميهمانان نوروزي
كرمانشاه - استان تاريخي كرمانشاه كه به واسطه وجود اقوام و طوايف مختلف و فرهنگ ها، گويشها و آيينهاي رنگارنگش "بهشت مردم شناسان" نام گرفته است در آستانه فرا رسيدن سال نو در انتظار ميهمانان نوروزي است.


به گزارش خبرنگار ايرنا، كرمانشاه سرزمين گويش ها و لهجه هاست، استاني كه گويش ها و لهجه هاي مناطق مختلف آن مانند طبيعت هزار رنگش در هر گوشه به رنگي درمي آيد و جلوه اي از زيبايي هاي اين استان شگفت انگيز را به نمايش مي گذارد.

به اعتقاد بسياري از مردم شناسان، شايد كمتر استاني به اندازه استان كرمانشاه از تنوع قوم ها، قبيله ها، فرقه ها و مذاهب مختلف برخوردار باشد كه هر يك از اين گروه ها نيز به لهجه ها و گويش هاي شيرين خود تكلم مي كنند، بنابراين بيراهه نرفته اند آنهايي كه كرمانشاه را " هندوستان ايران " لقب داده اند.

كارشناس ارشد مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه در اين خصوص گفت: در استان كرمانشاه هر منطقه پوشاك مخصوص خود را دارد كه در نوع خود بي نظير و براي گردشگران بسيار زيبا و جذاب است كه از آن جمله مي توان به پوشاك منطقه اورامانات، قصر شيرين و سنقر و هرسين اشاره كرد.

" شهلا جواهري" افزود: در استان كرمانشاه گروه هاي قومي كرد، لر، لك و اورامي در كنار هم با صلح و صفا زندگي مي كنند و هر كدام آيين ها و مراسم خاص خود را دارند كه بسيار جذاب و ديدني است.

به گفته وي، ادبيات عامه در استان كرمانشاه بسيار قوي است و در هر كدام از مناطق به گويشهاي آن منطقه اشعار و داستان هاي شنيدني وجود دارد كه حاكي از غناي فرهنگ و تمدن اين ديار كهن و تاريخي است كه نسل به نسل از گذشتگان به ما رسيده است.

جواهري با اشاره به ايلات و عشاير استان كرمانشاه ادامه افزود: 14 ايل در استان كرمانشاه وجود دارد كه از جمله آنها مي توان به ايل كلهر به عنوان بزرگترين ايل در استان اشاره كرد كه هر كدام از اين ايلات، فرهنگ و جاذبه هاي خاص خود را از منظر مردم شناسي دارد.

وي ايل راه ها و مسيرهاي عبور عشاير و سياه چادرهاي عشايري و بازارهاي قديمي را از جمله زيباترين مظاهر مردم شناسي در استان كرمانشاه عنوان و تصريح كرد: هر يك از اين موارد مي تواند دنيايي جاذبه و زيبايي را در ديد گردشگران به نمايش بگذارد و بايد از اين پتانسيل ها بيشتر بهره بگيريم.

اين مردم شناس، موسيقي، پاي كوبي و بازي هاي محلي را از ديگر جاذبه هاي مردم شناسي استان برشمرد و افزود: مراسم عروسي و عزا در هر يك از مناطق استان كرمانشاه آداب و رسوم خاص خود را دارد كه آيين هاي عروسي بسيار شاد و دلنشين و زيبا و نواهاي عزاداري بسيار اثرگذار است.

وي همچنين به رسم ديرينه برگزاري تعزيه در منطقه كندوله در استان كرمانشاه اشاره كرد و گفت: در منطقه كندوله كرمانشاه تعزيه سابقه اي طولاني دارد و با آداب خاص و گويش دلنشين مردمان اين منطقه در ايام محرم بسيار جالب و ديدني است.

وي غذاهاي محلي، شيريني ها و نان هاي خاص مناطق مختلف استان كرمانشاه را از ديگر جنبه هاي مردم شناسي اين منطقه عنوان و تصريح كرد: روغن كرمانشاهي ، خورشت خلال بادام، نان برنجي، كاك، نان خرمايي و نان ساجي خوراكي هاي مخصوص كرمانشاه با طعم هاي به ياد ماندني است كه همواره با استقبال كم نظير گردشگران و مهمانان نوروزي مواجه مي شود.

وي در پايان با بيان اينكه جاذبه هاي بي شمار مردم شناسي استان كرمانشاه پتانسيل بسيار خوبي در جهت جذب گردشگران داخلي و خارجي است، تاكيد كرد: بايد از اين پتانسيل در جهت افزايش شمار گردشگران و توسعه صنعت گردشگري استان، بيش از پيش بهره گرفته شود.

وي همچنين وجود 50 منطقه نمونه و 14 روستاي هدف گردشگري را از ديگر نقاط قوت استان كرمانشاه در راستاي جذب بيشتر گردشگران عنوان كرد.ك/4

7452/567/ 1645

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30826758

دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن