واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بذرپاش در حاشيه اكران يك فيلم:"قلاده هاي طلا" فيلم خوش ساختي است/فيلم فجر امسال بسيار موفق بود
"قلاده هاي طلا" فيلم خوش ساختي است/فيلم فجر امسال بسيار موفق بود
صاحب امتياز روزنامه وطن امروز، در حاشيه نمايش خصوصي فيلم قلاده هاي طلا كه روز گذشته توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان به نمايش درآمد درباره اين فيلم و موارد مرتبط ديگر با سينما اظهار نظر كرد.
مهرداد بذرپاش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: من به شخصه اعتقاد دارم كه فيلم «قلاده هاي طلا» در ژانر سياسي يك اثر سينمايي بسيار خوش ساخت و قابل دفاع است.هيچ فردي نمي تواند جسارت كارگردان اين اثر را در ساخت فيلم ناديده گيرد و يا كتمان كند اما نكته اي كه در ساخت چنين آثاري بايد در نظر داشت اين است كه تلاش ها و جانفشاني هاي مأموران گمنام امام زمان(عج) براي اين انقلاب بسيار است.
بايد هنرمندان ما به ويژه در آثار سينمايي همچون «قلاده هاي طلا» حركت هاي ارزشمند آنان را با دقت و ظرافت نمايش دهند زيرا در سال هاي پس از انقلاب اين مردان بي نشان بودند كه بسياري از كارشكني هاي دشمنان اسلام را خنثي كردند.
بذرپاش در مورد سي امين جشنواره فيلم فجر در پايان اذعان داشت: جشنواره امسال حركتي بسيار موفق بود و بايد به سينماگران و دست اندركاران اين جشنواره دست مريزاد گفت زيرا اين دوره از جشنواره علاوه بر نظم در برگزاري آثاري بسيار خوبي داشت. آثاري ارزشي در جهت اهداف و دست آورد هاي ايران اسلامي اما اين به آن معنا نيست كه ديگر دست از تلاش بكشيم . همه مي دانيم كه به نقطه ايده آل نرسيديم و همچنان راه درازي در پيش داريم. هنرمندان سينما با اين جشنواره دورنمايي روشن از جشنواره هاي فيلم فجر دريافت كردند و اميدوارم جامعه سينمايي كشور برنامه اي مدون تر و فيلم هايي ارزشي تر از آنچه را كه در جشنواره سي ام شاهد بوديم به جشنواره بعد بيآورند.
وي همچنين در اظهار نظري پيرامون برنامه تلويزيوني «هفت» اظهار داشت: نقد، هسته اصلي شناخت است اما يادمان نرود كه نقد با ايراد تفاوت هاي بسيار دارد. در حقيقت نقدي درست است كه منصفانه باشد و كاستي هاي يك اثر را گوشزد كند ضمن آنكه نقاط قوت آن را نيز بگويد.
برنامه «هفت» با سابقه چندين و چند ساله فريدون جيراني اثري قابل تقدير است اما گاهي ديده مي شود در اين برنامه منتقد انصاف ندارد درحاليكه براي قضاوت و نقد يك اثر بايد واقعيت هايي منصفانه را بيان كرد.
بذرپاش افزود: برنامه هايي مثل «هفت» نياز جامعه هنري ماست و ديده مي شود اين برنامه چه حركت روبه جلويي در تغيير ذائقه ديداري مخاطب براي انتخاب يك فيلم سينمايي داشته است اما در آن سوي سكه نقدهايي كه با بي انصافي و رودربايستي يك اثر سينمايي را رد يا تاييد كرده هم مخاطب و هم سينماگر را دچار دلزگي كرده است. شايد اگر برنامه سازان و مشاوران سينمايي و رسانه اي اين برنامه اندكي بيشتر در بررسي آثار سينمايي و حتي سياست هاي مديران سينمايي عادل و منصف باشند نتيجه بهتري داشته باشد و هنرمند سينماگر و يا مدير سينمايي با حضور در اين برنامه احساس نكنند به جنگ نابرابري رفته اند. خلاصه كلام اينكه برنامه «هفت» نبايد ايرادگير باشد كه نقد هسته آغازين شناخت است و ايراد نقطه شروع يك تخريب.
وي در ارتباط با انحلال خانه سينما و تصميمات مديران در مورد اين نهاد خودگردان سينمايي خاطر نشان كرد: من هيچ تصميم مديرتي را تأييد و يا تكذيب نمي كنم چرا كه هر مديري بنا بر اقتضاي زمان و اتفاقاتي كه برآن جريان سايه مي اندازد تصميم مي گيرد و هيچ مقامي نمي تواند بگويد تصميم مدير ديگر اشتباه بوده يا درست. همه ما در بسياري از تصميمات مديريتي ديده ايم كه مديري كه خود چيزي را نهي مي كرده و مخالف آن بوده اگر در آن جايگاه مديريتي قرار مي گرفته همان عملكرد را داشته است و البته مديران بسياري نيز بوده اند كه برخلاف اين عمل كرده اند.
بذرپاش در مورد خانه سينما بايد بگويم با اينكه وجه مهمي از سياست بر سينماي تمام دنيا نه تنها ايران سايه انداخته است اما نبايد سينماي ما سياستزده شود احساس مي كنم شأن سينما يك شأن هنري است شايد لازم است ما فيلم سياسي بسازيم اما هنرمند سينمايي ما نبايد مرد سياست باشد و سياسي رفتار كند. رفتار سياسي و جناحي بسياري از اهالي خانه سينما تنها به نفع حزبي خاص يا جمعي منفعت طلب سياسي شد و در اين ميان سينماگران كه هميشه فعال متضرر شدند.
وي ادامه داد: شأن سينما شأني است برابر با ملت زيرا امروز سينماي ايران قوي تر و حتي پررنگ تر از رسانه هاي ديگر عمل مي كند. سينماگر مي تواند با خلق يك اثر سينمايي شكل زندگي يك جامعه را تغيير دهد و اوست كه بايد براي سياست مداران راه مشخص كند نه آنكه خود را دستآويزي براي برآوردن خواسته هاي سياسي سياست زدگان قرار دهد.
بذرپاش در حاشيه اين اكران در مورد تشكيل سازمان سينمايي تصريح كرد: خوشوقتم كه سينماي ايران به جايي رسيده كه بدنه سينما و هنرمندان خود منتقد خود هستند ضعف هاي خود را مي بينند و براي رشد اين درخت تنومند خود سعي در وسعت بخشيدن فعاليت هاي سينمايي مي كنند. البته اين سازمان بايد به سينماي آويني نزديك شود. شهيد آويني معتقد است،سينما متناسب با نياز عصر خود شكل گرفته و متولد شده است و لذا با اين تعبير كه سينما يك ابزار و وسيله صرف است،مخالف بود. در حقيقت،او سينما را فرهنگ تجسم يافته تمدن مدرن مي داند كه خنثي نيست و وظيفه هنرمند مسلمان اين است تا جوهره و روح اين تكنولوژي را شناخته و آن را به نفع ارزش ها و انديشه هاي خود تسخيركند.به عبارت ديگر،تلاش هاي نظري و علمي او در حوزه سينما براي رسيدن به يك نوع «حكمت سينمايي» بود.
سازمان سينمايي حركت ارزشمندي است كه سينما را به شأن و منزلت واقعي خود نزديك مي كند و بسياري از حاشيه سازي ها و فعاليت هاي مافيايي كه در سينماي ايران حاشيه ساز بود را از ميان خواهد برد. سازمان سينمايي كشور سازماني است كه هنرمندان بايد آن را رشد و گسترش دهند زيرا اگر هنرمندان نباشند مديران به تنهايي نمي توانند هدف و چشم اندازي را كه در افتتاح سازمان سينمايي از آن صحبت شده جامه عمل بپوشانند و به قدرت مي گويم مدير سينمايي موفق است كه حمايت هنرمندان سينماگر را سرلوحه هر سياست گذاري خود قرار دهد و در حقيقت از خود سينماگران براي برنامه ريزي و سياست گذاري هاي سينمايي خود بهره گيرد.
© 2003 Mehr News Agency .
دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]