تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820547651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علايم ناشي از تب را بهتر بشناسيد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: علايم ناشي از تب را بهتر بشناسيد
تشنج ناشي از تب، نوعي از تشنج است كه با تبهاي بالاتر از 39 درجه سانتيگراد در ارتباط است.


به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ تشنج ناشي از تب، نوعي از تشنج است كه با تبهاي بالاتر از 39 درجه سانتيگراد در ارتباط است. تب نيز به علت وجود يك كانون عفوني در بخشي از بدن به غير از مغز است. تشنج ناشي از تب اغلب در كودكان شش ماهه تا پنج ساله اتفاق مي‌افتد و عليرغم وحشتناك بودن، اغلب اوقات چندان جدي و خطرناك نيست.

اين تشنج معمولاً با افزايش ناگهاني درجه حرارت بدن شروع مي‌شود و اغلب در آغاز يك بيماري تب‌دار ديده مي‌شود و معمولاً در ارتباط با عفونتهاي دستگاه تنفسي فوقاني مثل سرماخوردگي است. كودكان نسبت به تشنج بسيار مستعد هستند زيرا سيستم مغزي و عصبي آنها هنوز بالغ و كامل نشده است. تشنج ناشي از تب معمولا به صورت تشنج تونيك – كلونيك و ژنراليزه است.

*علائم تشنج ناشي از تب

مرحله اول: نخستين مرحله تشنج معمولاً در حدود نيم دقيقه طول مي‌كشد و علائم آن شامل كاهش هوشياري، سفتي بدن و اندام، قطع تنفس براي حدود 30 ثانيه، بعد از اين زمان وقتي تنفس مجدداً شروع مي‌شود ممكن است بسيار سطحي باشد و دفع ناخودآگاه ادرار يا مدفوع مي‌باشند.

مرحله دوم: مرحله دوم اغلب كمتر از پنج دقيقه طول مي‌كشد. در مرحله دوم كودك هنوز بيهوش است و علائم پرش اندامها يا صورت و برگشت چشمها (سياهي چشم) به بالا ديده مي‌شوند.

مرحله سوم: پس از اتمام فاز دوم، كودك به هوش مي‌آيد و سپس ممكن است براي يك تا دو ساعت به خواب رود. هنگام بيدارشدن ممكن است گيج، خواب‌آلود و تحريك‌پذير باشد.

*پيشگيري و درمان

اگر كودك شما تشنج كرده و يا درجه حرارت بدن وي بالاي 39 درجه است سريعاً با پزشك تماس بگيريد.

اگر درجه حرارت بدن كودك شما بالاست سعي كنيد به كمك يك اسفنج مرطوب وي را خنك كنيد. همچنين مي‌توانيد از استامينوفن استفاده كنيد. با پايين آمدن درجه حرارت بدن، از بروز تشنج پيشگيري مي‌شود، اگر كودك مبتلا به تشنج شد، او را به يك سمت خوابانده و يك بازوي او را زير سرش قرار دهيد.

حتي در صورت بروز تشنج باز هم سعي كنيد درجه حرارت بدن كودك را پايين بياوريد تا از تشنج مجدد جلوگيري كنيد.

*اقداماتي كه پزشك انجام مي‌دهد

پزشك نخست كودك را به دقت معاينه مي‌كند تا مطمئن شود كه علائم مننژيت يا عفونت ديگري وجود دارد يا خير.
گاهي اوقات، براي يافتن علت تب، نمونه‌گيري از حلق، آزمايش خون و ادرار و گرفتن مايع نخاع لازم مي‌شود.

تشنجهاي ساده ناشي از تب، معمولا خودبخود محدود مي‌شوند و نيازي به درمان ندارند. در تشنجهاي طولاني مدت بيشتر از 15 دقيقه ديازپام تجويز مي‌شود. همچنين براي كم كردن بروز تنشجهاي مكرر ناشي از تب، در زمان بيماري تب‌دار "ديازپام" تجويز مي‌شود.

با تجويز طولاني مدت فنوباربيتال، عود تشنجهاي ناشي از تب به وضوح كاهش مي‌يابد، ولي دادن آن هنوز مورد بحث است.

*عواقب بيماري
در حدود يك سوم كودكاني كه يك حمله تشنج به دنبال تب داشته‌اند، ظرف شش ماه آينده مبتلا به يك حمله مجدد مي‌شوند. خطر ناهنجاري رشدي يا هوشي در كودكاني كه تشنجهاي ناشي از تب يا عود آنها را داشته‌اند، بيش از همسالان آنها نيست. اكثريت كودكاني كه تشنج به دنبال تب داشته‌اند، در درازمدت هيچ مشكلي پيدا نمي‌كنند و فقط تعداد اندكي (حدود 2 تا 6%)ممكن است در آينده مبتلا به اختلال تشنجي مزمن شوند./ح

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن