تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805355316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قائم‌مقام سازمان محيط زيست خبرداد: توزيع دستگاه‌هاي100هزارتوماني كاهش آلودگي هوا در منازل از سال91 توليدتمامي خودروهاي داخلي از شهريور91 با استاندارد يورو4


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: قائم‌مقام سازمان محيط زيست خبرداد: توزيع دستگاه‌هاي100هزارتوماني كاهش آلودگي هوا در منازل از سال91 توليدتمامي خودروهاي داخلي از شهريور91 با استاندارد يورو4


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: اجتماعي - محيط زيست

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست از توزيع دستگاه‌هاي كاهنده آلودگي هوا در منازل از سال آينده خبرداد و گفت: دستگاه‌هاي تصفيه هواي محيط‌هاي بسته با قيمت 100 هزار تومان از سال 91 عرضه مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي محمد شاعري، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در افتتاحيه "نخستين كنگره بين‌المللي گردوغبار" كه در تالار شهرك نفت اهواز برگزار شد، اظهار كرد: اگر تعادل بين عناصر و عوامل موثر در چرخه حيات رعايت شود، طبيعت خودپالايي و جبران بهره‌برداري از طبيعت توسط انسان را دارد، همانطور كه در بسياري از زيستگاه‌هاي طبيعي دنيا توسعه به شكل صحيحي انجام مي‌گيرد و آسيبي به طبيعت وارد نمي‌شود؛ اگر ميزان بهره‌برداري‌ها و ميزان مصارف و منابع تعديل شود، امكان تجديد حيات طبيعي و احيا طبيعت بدون صرف هزينه جبراني وجود دارد.

وي افزود: اگر در اكوسيستم طبيعي، دريا، مراتع، بيابان‌ها و استفاده از آب‌هاي زيرزميني، نخست مقدار منابع را در نظر بگيريم و سپس ميزان برداشت را متناسب با مقدار منابع تنظيم كنيم و بتوانيم تا حدي بهره‌برداري كنيم كه طبيعت دچار تخريب نشود، آن موقع تصميم عاقلانه و صحيح را گرفته‌ايم و اين تشخيص خود يك كار عالمانه است.

شاعري گفت: رابطه ناصحيح انسان و طبيعت در شقوق مختلف باعث شده كه پديده خشكسالي، كم‌آبي، گردوغبار، خشك‌شدن تالاب‌ها، بيابان‌زايي، مهاجرت، قحطي و تغيير آب و هوا را داشته باشيم كه اين مشكلات در 50 تا 60 سال اخير با صنعتي شدن جهان رخ داده و باعث افزايش درجه حرارت زمين تا 5/1 درجه شده است.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست كشور خاطرنشان كرد: در جريان پيشرفت و توسعه يك ملت عوامل بسياري نقش مهم را ايفا مي‌كنند كه برخي عوامل نقش حياتي دارند. عواملي همچون مسكن، راه و خودرو مهم هستند، اما عواملي مثل آب، خاك و تنوع زيستي جزو منابع پايه و حياتي هستند. همه اين منابع براي انسان است ولي انسان برخي منابع حياتي را براي رفاه خود نابود مي‌كند.

وي با اشاره به اين كه وضعيت درياچه اروميه به مرز وضعيت قرمز رسيده است، گفت: امكان بارگذاري جديد در خصوص استفاده از منابع آبي اين درياچه وجود ندارد و بايد هر چه سريعتر اقداماتي از اين دست توسط مسوولان ذي‌ربط براي نجات درياچه اروميه متوقف شود.

شاعري افزود: تالاب هورالعظيم، گاوخوني و پريشان و پديده گرد و غبار علاماتي از توسعه نامتوازن در طبيعت است. پديده گرد و غبار كه در سال‌هاي 83 و 84 تنها 2 تا سه استان را در بر مي‌گرفت، در حال حاضر 22 استان را در بر دارد. هم‌اكنون هواي 40 درصد روزهاي شهر اهواز در شرايط سالم است و 60 درصد روزهاي سال اين شهر ناسالم است؛ در اين استان كدام اولويت از ايجاد هواي پاك و شرايط زيست محيطي مناسب براي مردم منطقه مهمتر است؟ در خوزستان 280 تا 300 هزار هكتار مناطق بياباني وجود دارد و بيابان‌هاي اين استان يكي از علت‌هاي گرد و غبار به شمار مي‌آيند.

«عراق» منشاء ورود 70 درصد ريزگردهاي عربي به كشور است

شاعري با اشاره به اينكه 2 منشاء گردو غبار خارجي و داخلي در كشور داريم، تصريح كرد: منشاء خارجي 90 درصد پديده گرد وغبار را تشكيل مي‌دهد كه‌ كشورهاي عراق، سوريه، عربستان و كويت منشاء اين پديده هستند و در ميان كشورهاي خارجي كشور عراق 70 درصد و ساير كشورها 30 درصد منشاء خارجي را شامل مي‌شوند.

وي ادامه داد: در سازمان حفاظت محيط زيست كشور دبيرخانه منطقه‌اي ايجاد كرديم كه نخستين كار آن آموزش كارشناسان و مسئولان كشور عراق در اين زمينه است و دوره‌هاي آموزشي مدرن در خصوص گردوغبار در اهواز برگزار شد. دومين اقدام در اين زمينه تهيه طرح جامع مقابله با گرد وغبار و عمليات بيابان‌زدايي يك ميليون هكتار از اراضي كشور عراق است كه در دوره پنج ساله با هزينه يك ميليارد و 200 ميليون دلار انجام مي‌شود و در حال حاضر در مراحل نهايي و تصويب در پارلمان كشور عراق به سر مي‌برد.

وي عنوان كرد: ايجاد بحث پايش كه اصلا در كشور عراق وجود نداشت، سومين اقدام در زمينه كنترل كانون‌هاي بحراني گردوغبار است. در اين طرح در خصوص سنجش گرد و غبار و مسير برداشت رسوب گردوغبار آموزش‌هايي داده مي‌شود كه اميدواريم مسئولان كشور عراق در اين زمينه اولويت لازم را به اين موضوع اختصاص دهند؛ زيرا در اين كشور وجود مشكلات بسيار در زمينه‌هاي مختلف باعث مي‌شود تا اولويت لازم به اين موضوع داده نشود كه از سازمان‌هاي بين‌المللي هم تقاضا داريم توصيه‌هاي لازم را به مسئولان كشور عراق بدهند كه موضوع گرد و غبار را در اولويت‌هاي لازم قرار دهند.

توزيع دستگاه‌هاي كاهش آلودگي هوا در محيط‌هاي بسته از سال 91

شاعري گفت: طرح جامع مقابله با بيابان‌زدايي را آماده‌ كرده‌ايم كه سالانه 400 هزار هكتار در يك دوره پنج ساله در نظر گرفته شده است و اميدواريم دولت اين طرح را با سرعت به پيش ببرد. در اقدام ديگر ساخت دستگاه‌هايي براي داخل منازل است كه اين طرح با همكاري معاونت فناوري رياست جمهوري انجام مي‌شود و در شرايط هشدار و اضطرار با تهويه در محيط بسته، ميزان غلظت آلايندگي را به حد استاندارد برسانيم. اين تجهيزات در سال 91 با قيمت مناسب از طريق وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان توزيع خواهد شد كه اميدواريم با اين روش‌ها بتوانيم در كوتاه مدت مقابله موثري با پديده آلودگي هوا داشته باشيم.

وي ادامه داد: همچنين با همكاري وزارت بهداشت توصيه‌هاي لازم، امكانات و درمان رايگان در زمان هشدار به مردم ارائه مي‌شود. ادارات كل هواشناسي استانها نيز سيستم كنترل و پايش را به طور جدي دنبال كنند و مناطق جديد ايجاد پديده گرد و غبار را در هر لحظه پايش كنند كه اين كانون‌ها بيشتر در استان‌هاي الانبار، كربلا و نجف هستند. البته به دليل قطع آب دجله و فرات در بالا دست و كاهش سطح آب رودخانه و خشك شدن تالاب‌ها، كانون‌هاي جديد گرد و غبار در حال شكل‌گيري است. در بخش پژوهش و اطلاع‌رساني تلاش كرديم با دانشگاه‌ها و صدا و سيما تعامل داشته باشيم. در بخش ساخت و ساز هم سعي داريم در نصب پنجره‌ها و عايق‌بندي ساختما‌ن‌ها نكات ايمني رابه شهروندان تذكر دهيم.

تنها 8 درصد تعهدات بيابان‌زدايي در خوزستان انجام شده است

به گزارش ايسنا، قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست خاطر نشان كرد: در استان خوزستان كه كانون اصلي گرد وغبار كشور در آن قرار دارد، در سال گذشته بيابان‌زدايي 200 هزار هكتار تصويب شد كه تاكنون تنها 15 هزار هكتار بيابان‌زدايي شده است و اين رقم اصلا رقم خوب و مناسبي نيست، زيرا تنها هشت درصد ميزان مطلوب انجام شده است. تقاضا داريم كه دستگاه‌ها با جديت بيشتري اين كار را انجام دهند و جنگل‌كاري را در اطراف شهرستان‌هاي اهواز، شوش، دزفول و سه شهر ديگر استان كه كانون‌هاي اصلي هستند، انجام دهند.

شاعري اذعان كرد: با توجه به اينكه هر هكتار جنگل 70 تن گردوغبار را رسوب مي‌دهد، دستور صريح و اكيد داده مي‌شود كه سازمان منابع طبيعي و وزارت نفت همكاري تنگاتنگي با هم داشته باشند تا بتوان تا پايان سال مالي 90 اعتبار 40 هزار هكتار را تامين كنند. مهمترين تصميم اين است كه 200 هزار هكتار در استان بيابان‌زدايي شوند و بايد در زمينه تكميل اين طرح فشار و تاكيد وجود داشته باشد. سازمان منابع طبيعي، وزارت نفت، سازمان حفاظت محيط زيست و استانداري خوزستان بايد تعهد خود را با دقت و نظارت درست انجام دهند، ما نيز پشتيباني لازم را از آنها به عمل مي‌آوريم.

استفاده از مالچ بيولوژيك به جاي مالچ شيميايي براي تثبيت بيابان‌ها

به گزارش ايسنا، همچنين قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست در حاشيه برگزاري كنگره بين‌المللي مقابله با گرد و غبار در اهواز اظهاركرد: استفاده از مالچ بيولوژيك به جاي مالچ نفتي اكنون در مرحله آزمايش است و نيمه نخست سال آينده نتيجه نهايي در اين زمينه اعلام مي‌شود.

شاعري گفت: در سال 83 تنها سه استان در كشور با معضل گرد و غبار مواجه بودند، در حالي كه اين پديده اكنون بيش از 22 استان كشور را تحت تاثير خود قرار داده است.

وي افزود: 90 درصد علت بروز پديده گرد و غبار، خشكسالي، كم‌آبي و استفاده ناصحيح از منابع طبيعي در كشورهاي همسايه است و تنها 10 درصد ذرات معلق منشاء داخلي دارند و استان‌هاي يزد، كرمان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان كانون‌هاي گرد و غبار در كشور محسوب مي‌شوند.

شاعري ادامه داد: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده در زمينه گرد و غبار مشخص شد كه مواردي مانند خشكسالي‌هاي پي‌درپي، استفاده نادرست از منابع آب‌ سطحي و زيرزميني، استفاده ناصحيح از منابع طبيعي و از بين بردن پوشش‌هاي گياهي، جنگل‌ها و مراتع، ساخت سد در حوضه‌هاي آبخيز بدون مطالعه كامل و همه‌جانبه و ارزيابي زيست‌محيطي و همچنين خشك‌شدن تالاب‌ها از مهمترين دلايل بروز پديده گرد و غبار در سال‌هاي گذشته است.

شاعري تصريح كرد: تغييرات آب و هوايي در كشورهاي همسايه و افزايش 5/1 درجه‌اي دماي هوا هم از ديگر مواردي است كه در بروز و تشديد پديده گرد و غبار تاثير داشته است. در حال حاضر 2 ميليون هكتار از اراضي كشور عراق جزء نقاط بحراني محسوب مي‌شوند و هر روز هم چشمه‌اي جديد از گرد و غبار در كشورهايي مانند عراق، سوريه، عربستان، قطر و اردن ايجاد مي‌شود و ذرات گرد و غبار ناشي از آن كشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: براي مديريت پديده گرد و غبار و مقابله با عوارض آن، با همكاري كشورهاي تركيه، عراق، سوريه و اردن دبيرخانه منطقه‌اي مبارزه با گرد و غبار تشكيل شده است؛ همچنين به همين منظور در كشور عراق با برگزاري دوره‌هاي مختلف آموزشي براي كارشناسان و مسوولان عراقي، آگاهي‌هاي لازم درباره روش‌هاي جديد مقابله با پديده گرد و غبار انتقال داده شده است.

به گفته وي طرح جامع مقابله با گرد و غبار هم براي اجرا در وسعت يك‌ميليون هكتار از اراضي كشور عراق تدوين شده و در اختيار وزارت محيط زيست اين كشور قرار گرفته است.

وي اظهار كرد: همچنين سيستم‌هاي پايش و كنترل چشمه‌هاي گرد و غبار طراحي شده و اين تجهيزات در حال نصب در كشور عراق است. با همكاري كارشناسان هواشناسي و وزارت حفاظت محيط زيست عراق مناطق تحت تاثير كانون‌هاي بحراني و مناطق برداشت، انتقال و رسوب گرد و خاك در اين كشور شناسايي شده‌اند.

شاعري اظهار كرد: 5/2 ميليون هكتار كانون بحراني هم در ايران وجود دارد كه اين اراضي بايد در يك دوره پنج‌ساله مديريت شوند. بر اساس اين برنامه، سالانه بايد عمليات بيابان‌زدايي در 500 هزار هكتار از اراضي بياباني كشور اجرا شود و به دليل محدوديت در اعتبارات، در حال حاضر عمليات بيابان‌زدايي در سطح 100 هزار هكتار از اين اراضي در حال انجام است.

شاعري گفت: از دولت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درخواست مي‌شود، در بودجه سال آينده سهم بيشتري از اعتبارات را به پروژه بيابان‌زدايي در كشور اختصاص دهند تا محدوديت‌هاي مالي در مسير اجراي اين طرح حل شوند.

وي با اشاره به ساخت دستگاه جديد تصفيه هوا، افزود: با همكاري معاونت فناوري رياست جمهوري دستگاه تصفيه هوا ساخته شده و به زودي وارد بازار مي‌شود. اين دستگاه در محيط‌هاي بسته مانند مدارس، ورزشگاه‌ها، بيمارستان‌ها و منازل قابل استفاده است و در مواقعي كه ميزان ذرات معلق در هوا از حد استاندارد فراتر مي‌رود، استفاده از اين دستگاه مي‌تواند احتمال بروز مشكل براي سلامتي افراد را كاهش دهد كه ساخت اين دستگاه اكنون در مرحله آزمايش است.

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: اولويت نخست، نصب سيستم‌هاي تصفيه هوا در اماكن عمومي شهر اهواز است. اين دستگاه در مقايسه با نمونه مشابه خارجي از استانداردهاي لازم برخوردارست و در سال 91 با قيمت 100 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود.

شاعري خاطرنشان كرد: براي مقابله با پديده گرد و غبار، از شيوه‌هايي نوين در استان‌هاي خوزستان و آذربايجان غربي استفاده خواهد شد و استفاده از اين روش‌ها از سال آينده به صورت آزمايشي آغاز مي‌شود.

وي درباره استفاده از مالچ بيولوژيك به جاي مالچ ‌شيميايي براي تثبيت اراضي بياباني گفت: روش استفاده از مالچ‌ بيولوژيك در استان‌هاي خوزستان، ‌سيستان ‌و بلوچستان، اصفهان و تهران در حال آزمايش است و در صورتي كه مالچ بيولوژيك نتيجه مثبت داشته باشد، از اين نوع مالچ براي تثبيت اراضي استفاده مي‌شود. نتيجه نهايي در اين زمينه، نيمه نخست سال 91 مشخص مي‌شود.

بيابان‌زدايي 40 هزار هكتار از اراضي تا پايان سال جاري

به گزارش ايسنا، قائم مقام سازمان حفاظت محيط‌زيست همچنين در بازديد از پروژه بيابان‌زدايي اراضي بياباني خوزستان گفت: بيابان‌زدايي 14 هزار هكتار از اراضي بياباني خوزستان آغاز شده و اميدواريم تا پايان سال جاري 40 هزار هكتار از اين اراضي تحت پوشش طرح قرار گيرند.

شاعري گفت: عمليات بيابان‌زدايي 40 هزار هكتار از اراضي بياباني خوزستان آغاز شده و تاكنون اين طرح در 14 هزار هكتار از اين اراضي انجام شده است.

وي با بيان اينكه پروژه مالچ‌پاشي و بيابان‌زدايي 200 هزار هكتار از اراضي خوزستان در سفر سوم هيات دولت به خوزستان به تصويب رسيد، افزود: با وجود اهميت اين پروژه در كنترل گرد و غبار، اجراي آن به كندي پيش مي‌رود و با گذشت دو سال از اجراي اين مصوبه تنها پنج هزار هكتار از اراضي بياباني تحت پوشش اين طرح قرار گرفته است.

معاون سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اهميت تالاب هورالعظيم در كنترل ذرات معلق، تصريح كرد: همه تلاش بر اين است كه آب مورد نياز اين تالاب تامين شود و فعاليت‌هاي نفتي منطقه هم بر اساس ضوابط و مقررات زيست‌محيطي انجام شوند. استانداردها و ضوابطي كه بايد در منطقه هورالعظيم رعايت شوند به وزارت نفت ابلاغ شده و پيگيري‌ها و نظارت‌هاي لازم در اين زمينه انجام مي‌شود.

به گزارش ايسنا، معاون محيط‌زيست انساني سازمان محيط زيست در جلسه كارگروه ملي گرد و غبار در استانداري خوزستان نيز گفت: كارگروه ملي مقابله با پديده گرد و غبار از سال 88 و به رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست تشكيل شد و همه وزارتخانه‌هاي مرتبط با موضوع گرد و غبار اكنون در اين كارگروه عضو هستند. همچنين اين كارگروه در سطح استان‌ها هم تشكيل شده و با برگزاري جلساتي مستمر، اقدامات دستگاه‌ها در زمينه مقابله با پديده گرد و غبار مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

وي افزود: تهيه و تدوين برنامه جامع مقابله با پديده گرد و غبار در داخل و خارج از كشور از جمله مهمترين فعاليت‌هايي است كه در قالب اين كارگروه انجام شده است. 90 درصد گرد و غباري كه به كشور وارد مي‌شود داراي منشاء خارجي است و 70 درصد آن مربوط به كشور عراق است و حدود 30 درصد ذرات معلق هم از سمت كشورهايي مانند عربستان، كويت، اردن و سوريه به كشور وارد مي‌شود.

شاعري ادامه داد: با توجه به وسعت مناطق بياباني در كشور عراق و لزوم كنترل و تثبيت اين مناطق، طرح بيابان‌زدايي در سطح يك‌ميليون هكتار از اراضي اين كشور در طول پنج سال و با اعتبار يك ميليارد و 200 ميليون دلار تعريف شد و به اين ترتيب با استفاده از روش‌هاي مختلفي مانند مالچ‌پاشي و درختكاري، بيابان‌هاي موجود در اين كشور تثبيت خواهند شد.

شاعري تصريح كرد: اين طرح در اختيار مسئولان عراقي قرار گرفته و در حال پيگيري است و تاكنون در شش يا هفت استان، اين طرح را به صورت پايلوت آغاز كرده‌اند. در حال حاضر 2 ميليون هكتار اراضي بحراني و بيش از شش ميليون هكتار اراضي بياباني در كشور عراق وجود دارد و مديريت نادرست بر منابع آب در اين كشور، تغيير كاربري‌ها، تصميم‌گيري‌هاي نادرست در تنظيم آب حوضه‌هاي بالادست در كشور تركيه و مواردي مانند آن موجب شده بخشي از اراضي موجود در اين كشور خشك شود و در نتيجه با كمترين وزش باد، ذرات گرد و غبار بخش‌هايي از كشورهاي منطقه را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

23 استان كشور تحت تاثير پديده گرد و غبار قرار گرفته‌اند

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرد: شدت پديده گرد و غبار به حدي افزايش يافته كه اكنون 23 استان كشور را تحت تاثير خود قرار داده و در برخي مواقع در استان خراسان رضوي هم شاهد وقوع اين پديده هستيم. در زمينه بيابان‌زدايي اراضي خشك داخل كشور هم طرحي جامع با همكاري سازمان جنگل‌ها و مراتع تهيه شده و بر اساس اين طرح، اراضي بياباني موجود در كشور با استفاده از روش‌هاي بيولوژيكي و شيميايي تثبيت مي‌شوند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور سالانه 400 تا 500 هكتار از اين اراضي را بيابان‌زدايي مي‌كند و در حال حاضر مشكل اساسي در اين بخش تامين منابع است كه اميد مي‌رود اين مشكل هم حل شود، اظهار كرد: سال گذشته براي تخصيص يك ميليارد دلار اعتبار از محل مازاد منابع نفتي پيگيري‌هاي خوبي انجام شد و حدود 70 ميليارد تومان براي پروژه‌هاي زيست‌محيطي اختصاص يافته است.

وي با اشاره به توسعه ايستگاه‌هاي پايش و پيش‌بيني هواشناسي ادامه داد: با همكاري مشترك سازمان حفاظت محيط زيست و هواشناسي كشور در اين بخش فعاليت‌هاي خوبي انجام شده و در حال حاضر 140 ايستگاه فعال است و به صورت آنلاين داده‌هاي خود را ارسال مي‌كنند و در نتيجه امكان پايش لحظه‌اي غلظت ذرات معلق در هوا فراهم است.

با اجراي طرح انتقال آب، تالاب پريشان در حال احياء مجدد است

به گزارش ايسنا، شاعري گفت: فعاليت‌هاي ديگري مانند تدوين دستورالعمل مراقبت‌هاي بهداشتي و همچنين احياي تالاب‌ها هم انجام شده و در اختيار استان‌ها قرار گرفته است. تعدادي از تالاب‌هاي كشور مانند اروميه، هامون، بختگان، هورالعظيم و شادگان با كمبود آب مواجه هستند و با خشك شدن اين تالاب‌ها، منشاء جديدي براي گرد و غبار ايجاد مي‌شود. در اين بخش پايش تالاب‌ها به تنهايي كافي نيست و لازم است حق‌آبه اين تالاب‌ها تامين شود.

وي افزود: با اجراي طرح انتقال آب، تالاب پريشان در حال احياي مجدد است، با اين وجود لازم است در زمينه ديگر تالاب‌هاي كشور، از جمله تالاب‌هاي خوزستان و اصفهان هم برنامه احياء اجرايي شود. در مورد تالاب‌هاي استان اصفهان هم لازم است بهره‌برداري از حوزه‌هاي پايين‌دست زاينده‌رود اصلاح شود تا تالاب‌هاي اين استان خشك نشوند.

افزايش 20 درصدي بارندگي‌ها در كشور با اجراي طرح بارورسازي ابرها

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست افزود: با توجه به تاثير بارندگي بر كاهش ذرات معلق در هوا، موضوع بارورسازي ابرها در دستوركار قرار گرفته و با اجراي اين طرح ميزان بارندگي‌هاي سالانه 20 تا 30 درصد افزايش مي‌يابد. اجراي پروژه‌هاي بيابان‌زدايي هم تاثير بسياري در كنترل ذرات معلق خواهد داشت، به طوري كه هر هكتار جنگل حدود 70 تن خاك را رسوب مي‌كند. وزارت نفت هم در زمينه مالچ‌پاشي، آماده پرداخت صورت‌وضعيت‌ها است و در اين زمينه مشكلي وجود ندارد.

بيش از 17 ميليون نفر از جمعيت كشور در هشت كلانشهر آلوده زندگي مي‌كنند

طرح كاهش آلودگي هواي 8 كلانشهر كشور بزودي ابلاغ مي‌شود

وي درباره برنامه جامع كاهش آلودگي هشت كلانشهر كشور تصريح كرد: هشت كلانشهر آلوده در كشور وجود دارد كه اهواز هم يكي از اين شهرها است. بيش از 17 ميليون نفر از جمعيت كشور در اين شهرها زندگي مي‌كنند، به همين دليل با هدف كاهش آلودگي موجود در اين شهرها برنامه‌اي جامع تدوين شده و به زودي به مسئولان اين شهرها ابلاغ مي‌شود. در ميان اين هشت شهر، اهواز در زمينه ذرات معلق رتبه نخست را دارد، با اين وجود در زمينه گازهاي آلاينده وضعيت اين شهر نسبت به شهرها ديگر بهتر است و پس از مشهد قرار گرفته است.

شاعري خاطرنشان كرد: در حال حاضر 70 درصد سهم آلايندگي در كشور مربوط به صنعت، 20 درصد مربوط به خودروها و 10 درصد به مصارف خانگي مربوط است. بر اساس طرح جامع كاهش آلودگي، كنترل آلاينده‌ها در اين سه بخش زمان‌بندي شده است. در بخش سوخت خودروها، دو پالايشگاه امام خميني (ره) و شهيد تندگويان افتتاح شده و به اين ترتيب استاندارد سوخت خودروها به يورو 4 ارتقا مي‌يابد.

وي ادامه داد: اين نوع سوخت از ابتداي سال در برخي شهرها از جمله اهواز توزيع مي‌شود و لازم است جايگاه‌هاي سوخت موجود در اين شهر به نازل‌هاي متناسب با استاندارد يورو 4 مجهز شوند. با توليد سوخت يورو 4 ميزان «بنزن» از پنج درصد حجمي در سوخت يورو 2 به يك درصد حجمي در سوخت يورو 4 كاهش مي‌يابد. همچنين ميزان گوگرد موجود در اين نوع سوخت هم بسيار كاهش يافته است.

تا شهريور 91، تمامي خودروهاي توليدي با استاندارد يورو 4 عرضه مي‌شوند

از مهرماه سال آينده موتورسيكلت‌ها هم با استاندارد يورو 3 توليد مي‌شوند

قائم‌مقام سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: با مسئولان 12 شركت خودروساز در كشور توافقات لازم انجام شده و بر اساس آن، از ابتداي سال آينده تا شهريورماه صد در صد خودروهاي توليد اين شركت‌ها با استاندارد يورو 4 و خودروهاي وارداتي با استاندارد يورو 5 متناسب خواهند شد. موتورسيكلت‌ها هم از ابتداي مهرماه سال آينده با استاندارد يورو 3 توليد مي‌شوند.

وي با اشاره به آلودگي صنايع در كلانشهرها، اظهار كرد: در اين زمينه با وزارت صنايع توافقاتي شده و بر اين اساس سالانه 20 درصد صنايع آلاينده در كلانشهرها هدف‌گذاري مي‌شوند. همچنين شعاع تاثيرگذاري صنايع در هشت كلانشهر آلوده كشور تعيين شده كه اين شعاع در شهر اهواز 30 كيلومتر است، به اين ترتيب اگر قرار است در اين شعاع صنعتي ايجاد شود، بايد كاملا پاك باشد.

اولويت شماره‌گذاري با موتورسيكلت‌هاي برقي خواهد بود

شاعري گفت: در بخش توسعه فضاي سبز در كلانشهرها هم ايجاد يك متر مربع به ازاي هر نفر در سال پيش‌بيني شده و به اين ترتيب در شهر اهواز بايد سالانه 150 هكتار فضاي سبز ايجاد شود. همچنين با توجه به آلايندگي خودروهاي فرسوده، تردد اين خودروها در كلانشهرهاي كشور ممنوع خواهد شد.

به گفته وي اكنون 100 هزار خودروي فرسوده و 35 هزار موتورسيلكلت فرسوده در اهواز وجود دارد كه بايد هر چه سريعتر از چرخه حمل و نقل خارج شوند، چرا كه آلودگي يك موتورسيكلت فرسوده دو تا سه برابر بيشتر از يك خودروي فرسوده است. خودروهاي با عمر بيش از 20 سال و موتورسيكلت‌هاي با عمر بيش از هفت سال اسقاطي محسوب مي‌شوند و اولويت شماره‌گذاري هم با موتور سيكلت‌هاي برقي خواهد بود.

انتهاي پيام

جمعه|ا|28|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن