تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804511581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: موزه‌اي ملي را در شأن كشور پايه‌ريزي مي‌كنم ميراث فرهنگي هنگام آزمودن بشر نبايد در معرض خطر باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: موزه‌اي ملي را در شأن كشور پايه‌ريزي مي‌كنم ميراث فرهنگي هنگام آزمودن بشر نبايد در معرض خطر باشد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث فرهنگي

برگزاري كارگاه آموزشي سه روزه‌ي «مديريت بحران در موزه‌ها و مخازن نگهداري اموال تاريخي ـ فرهنگي» صبح امروز (سه‌شنبه، 25 بهمن‌ماه) در موزه‌ي فرش ايران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور اظهار كرد: به اعتقاد همه‌ي موحدان، سوانح و بالاياي طبيعي امتحان و آزمون الهي‌اند و چه بسا گاهي مجازات بشر باشند؛ اما شايسته نيست در زماني كه بشر آزموده مي‌شود، ميراث فرهنگي يك كشور و جامعه در معرض خطر قرار گيرد.

سيدحسن موسوي ادامه داد: خداوند به انسان قدرت دفاع و حفظ جان خود را داده است، ولي ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي بايد با توجه بشر حفاظت شوند تا از آزمون و بلاياي بشري سلامت گذر كنند.

او با اشاره به وجود راهكارهاي فراوان براي حفاظت از ميراث فرهنگي، بيان كرد: با توجه به پيشرفت تكنولوژي مي‌توان پيش‌بيني كرد كه يك سازه در مقابل حوادث، چه ميزان امكان مقاومت دارد. اكنون به ميراث فرهنگي و معنوي كشور كه ما حافظان آن هستيم، بايد توجه ويژه‌اي شود.

وي با اشاره به بازديدي كه از موزه‌ي ملي ايران داشت، ادامه داد: يك نگراني پنهان در من ايجاد شد و به تكاپو افتادم تا بتوانم بناي ارزشمند و بي‌نظير موزه‌ي ملي و آثار آن را از هر حادثه‌ي طبيعي مصون نگه دارم. با اين هدف مي‌خواهم يك موزه‌ي ملي را در شأن كشور ترجيحا در تهران پايه‌ريزي و ايجاد كنم تا موزه‌اي در شأن ايران و تاريخ كهن آن داشته باشيم. به همين دليل، مي‌خواهيم در بودجه‌ي سال آينده، اعتباري را براي اين كار در نظر بگيريم.

موسوي همچنين در توضيح برخي سياست‌هاي خود در حوزه‌ي موزه و اشياي موزه‌يي، گفت: در حال حاضر 14 موزه‌ي منطقه‌يي در دست ساخت‌اند و سال 1391 چهار يا پنج موزه از ميان آن‌ها به بهره‌برداري مي‌رسند. قرار است بودجه‌ي اين موزه‌ها را در پروژه‌هاي اولويت‌دار امسال قرار دهيم. براساس اولويت‌ها به‌طور متوسط بايد هر دو استان يك موزه‌ي منطقه‌يي داشته باشد، ولي خوشبختانه با پيشرفتي كه داريم شهرهاي بيشتري از اين موضوع بهره خواهند برد.

او با تأكيد بر در دستور كار بودن حمايت از موزه‌هاي كشور از چند سال پيش تا كنون، اظهار كرد: ما نبايد شهري بدون موزه داشته باشيم، همان‌طور كه هيچ شهري بدون هويت نيست. توجه به حضور مردم در موزه‌ها، كاري فرهنگي را مي‌طلبد.

موسوي با اشاره به اقدامات تبليغاتي كه روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با هدف جذب گردشگر به موزه‌هاي مي‌تواند انجام دهد، گفت: از مسؤول روابط عمومي سازمان مي‌خواهم از هفته‌ي آينده، يك كار تبليغي رسانه‌يي را آغاز كند و موزه‌ها و داشته‌هاي موزه‌يي كشور را حتا در قالب تيزر و لوگو در معرض نمايش قرار دهد. اين يك ظرفيت بسيار عالي براي جذب گردشگران خارجي است.

وي با اشاره به وجود حدود يك‌ميليون اثر تاريخي ارزشمند در مخازن موزه‌ي ملي ايران، گفت: به‌دليل ظرفيت‌هايي كه اين موزه دارد، امكان نمايش بيش از 50هزار شيء را نداريم. بايد با ايجاد يك ظرفيت استثنايي، اين آثار را در معرض ديد عموم قرار دهيم.

موسوي همچنين با اشاره به دستورهايي كه از چند روز پيش درباره‌ي به بهره‌برداري رسيدن هرچه زودتر بخش دوران اسلامي در موزه‌ي ملي‌ ايران داده است‌، افزود: وجه تمايز ما نسبت به كشورهاي اسلامي در اين موزه‌ها، ‌نمايش آثار تاريخي ماست. با وجود موزه‌ي ملي، اگر كسي بخواهد به پيشينه‌ي اسلامي ما تعرض كند، بخش دوران اسلامي بهترين تريبون براي شناساندن اين ظرفيت به دنياست.

او افزايش دادن ايمني در موزه‌ها را از ديگر اولويت‌ها و سياست‌هاي سازمان ميراث فرهنگي دانست و گفت: از عصر روز گذشته به‌صورت جد در حال برنامه‌ريزي براي ايجاد موزه‌اي بي‌نظير در سطح دنيا هستيم. اميدواريم بتوانيم يك موزه‌ي فاخر ارزشمند را پايه‌گذاري و دِين‌مان را ادا كنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به انتقال موزه‌ي هنرهاي ملي در سال گذشته به ساختمان ارگ آزادي، اظهار كرد: مي‌خواهيم موزه‌ي هنرهاي سنتي ملي را در ارگ آزادي ايجاد كنيم. در حال انجام كارهاي نهايي مرمت هستيم و به‌زودي تجهيز اين موزه انجام و امكان بازديد عموم از آن فراهم مي‌شود.

او در پايان تأكيد كرد: بايد به مخازن موزه‌ها توجه بيشتري شود، وضعيت مخازن در حال حاضر كمي نگران‌كننده است.

در ادامه‌ي اين مراسم، مديركل امور موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار كرد: جهان در شرايط موجود با دو نوع بحران مواجه است؛ نخست بحران طبيعي و سپس بحران انسان‌ساخت و هر روز اين دو بحران افزايش مي‌يابند.

ابراهيم حجري گفت:‌ حوادث طبيعي مانند سونامي در حال افزايش يافتن است. به همين دليل، آثار و دستاوردهاي طبيعي آسيب‌پذيرتر شده‌اند. بنابراين بايد توجه بيشتري به آن‌ها براي حفاظت شود.

او با اشاره به جنگ‌هايي كه در برخي كشورهاي خاورميانه در حال رخ دادن است و يكسري آسيب‌ها از اين طريق به بناهاي تاريخي موجود در آن كشورها وارد شده است، ادامه داد:‌ ما بايد خود را براي موقعيت‌هاي بحراني آماده كنيم. انتظار داريم در پايان اين گردهمايي، به دستاوردهاي ارزشمندي دست يابيم.

وي بيان كرد: ظرفيت‌سازي در دوره‌ي مديريت بحران بايد مورد توجه قرار گيرد. كساني كه در اين كارگاه آموزشي شركت مي‌كنند، بايد اين توانايي را كسب كنند كه بحران‌ها را مديريت كنند. اين كار به اين معناست كه دوستان ما حساس شوند و چنانچه شرايط نامساعدي در موزه‌ها وجود دارد، آن را شناسايي كنند و به‌دنبال نقد، راهكار نيز براي برطرف كردن ضعف‌ها ارائه كنند.

او گفت: موضوع تشكيل ستاد بحران كشور، اهميت زيادي دارد. پس از برگزاري اين همايش، نخستين اقدام توسط پژوهشكده‌ي سوانح طبيعي انجام و ستاد مديريت بحران كشور در تهران تشكيل مي‌شود.

وي همچنين به امضاي تفاهم‌نامه‌اي در اين زمينه توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و پژوهشكده‌ي سوانح طبيعي اشاره كرد و افزود: اميدواريم پس از امضا و مبادله‌ي اين تفاهم‌نامه، در راستاي مديريت بحران در موزه‌ها و مخازن حركت كنيم و راهكارهاي مناسبي براي جلوگيري از آسيب رسيدن به آثار موزه‌يي مطرح شود.

به گزارش ايسنا، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور نيز در سخناني اظهار كرد: ايجاد بستر فرهنگي نخستين گام براي حركت موزه‌ها به سمت توسعه است. بنابراين بايد هويت فرهنگي و خودباوري را در نيروهاي موزه‌يي ايجاد كنيم تا مسير براي حضور آن‌ها فراهم شود.

مسعود علويان‌صدر ادامه داد: موزه‌ها از نظر علمي و پژوهشي بستري براي پژوهش هستند. به همين دليل بايد به اين سمت رويم كه در مقاطع تحصيلي پايين‌تر برخي دروس را به سمت موزه‌ها ببريم تا بتوان از آن‌ها به‌عنوان مراكز علمي، آموزشي و پژوهشي استفاده كرد. همچنين نيروهاي انساني بايد مفاخر خود را بشناسند.

او با اشاره به اين‌كه از سال 1384، 112 موزه‌ي جديد در كشور ساخته شدند، گفت: با توجه به ساخت 97 موزه تا پيش از سال 1384 در كشور، در حال حاضر 209 موزه در كشور وجود دارند. همچنين با تجهيز موزه‌هاي خصوصي، 37 موزه در اين حوزه داريم و بعد از سال 1384، 26 موزه‌ي مشاركتي به موزه‌هاي اين حوزه اضافه شدند كه اكنون 37 موزه‌ي مشاركتي در كل كشور داريم.

علويان‌صدر تأكيد كرد: بايد دستگاه‌هاي دولتي را به سمتي بكشيم كه موزه‌هاي تخصصي را ايجاد كنند.

وي با اشاره به افزايش تعداد بازديدكنندگان موزه‌هاي كشور به حدود 21ميليون نفر، بيان كرد: اين رقم چشمگير است. اين آمار فقط از ارائه‌ي بليت به گردشگران به‌دست آمده است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با بيان اين‌كه پنج لايه‌ي تخصصي در حوزه‌ي مديريت بحران در موزه‌ها و مخازن كشور وجود دارد، اظهار كرد: انسان يا نيروي انساني كه به‌عنوان توليت موزه‌ها و مديريت آن‌ها در بالاترين نقطه قرار دارد، مهم‌ترين لايه‌ است و نخست بايد شناسايي شود كه آيا آن‌ها ظرفيت بحران‌پذيري را دارند يا خير. اين كارگاه آموزشي نخستين گام براي بحران‌پذير كردن آن‌هاست.

او فرهنگ‌سازي بين جوانان و ايجاد سامانه‌ي مديريت در سازمان را دومين لايه دانست و افزود: بايد بستر جامعه را آماده كنيم. فرهنگ جامعه نيز مي‌تواند به ما كمك كند.

وي ساختارهاي ارتباطي در بحران‌ستيزي، ‌مقاوم‌سازي و استحكام‌بخشي ساختارهاي كالبدي و تدوين استراتژي و خط مشي براساس برنامه‌ريزي سيستم‌هاي جامع مديريتي را سه لايه‌ي ديگر اين حوزه دانست و بيان كرد: يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تهيه‌ي فهرستي از اماكن تاريخي آسيب‌پذير و غيرآسيب‌پذير در حال پيش‌بيني برنامه‌هايي با هدف حفاظت پايدار و بلندمدت در موزه‌هاست.‌

او همچنين از برنامه‌ريزي براي ايجاد 14 مخزن امن در 14 حوزه‌ي تمدني در كل كشور خبر داد.

به گزارش ايسنا،‌ رييس پژوهشكده‌ي سوانح طبيعي نيز در سخناني گفت: براساس آنچه در قانون براي پژوهشكده‌ي سوانح طبيعي آمده است، در سه محور آموزشي‌، پژوهشي و تحقيقاتي بايد فعال باشيم. در اين زمينه حفظ و حراست پيش از وقوع هر حادثه و بحران، مهم‌ترين نكته‌اي است كه بايد به آن توجه شود.

سيدعباس جزايري بيان كرد: ستاد تشكيل‌شده در پژوهشكده‌ي سوانح طبيعي علاوه بر اقدامات پژوهشي كه در گذشته و در مطالعات خود انجام داده، بر اين تصميم است كه مراكزي مانند حرم امام رضا (ع) كه جمعيت زيادي در مراسم و اعياد مختلف در آن حضور مي‌يابند، حفاظت شوند.

او ادامه داد: موزه‌ها از اين امر مستثنا نيستند. اين‌كه چگونه برنامه‌ريزي كنيم و مردم را آموزش دهيم تا در زمان وقوع يك حادثه‌ي ملي، در كوتاه‌ترين زمان ممكن بتوانند مكان‌هاي سقف‌دار را تخليه كنند و از سوي ديگر، در مواقع بروز حادثه، سازه‌ها و ساختمان‌هاي قديمي حفاظت شوند‌، نكات مهمي است كه بايد به آن‌ها توجه شود.

وي افزود: از حدود پنج سال پيش، سيستم‌هاي منحصربه‌فردي داريم كه سازه‌ها را در مقابل زلزله ارزيابي مي‌كنند و در نهايت، راهكارهايي به كارفرما ارائه مي‌دهند تا سازه‌ها تقويت شوند. كساني كه در بخش مديريت بحران قرار دارند، بايد آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه ببينند.

جزايري با اشاره به فعال بودن دانشگاهي وابسته به پژوهشكده‌ي سوانح طبيعي، گفت: اين پژوهشكده آمادگي دارد كارشناسان معرفي‌شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي را در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد آموزش دهد تا بتوانند سطح علمي خود را در بحث مديريت بحران در دوره‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت بالا ببرند.

او با اشاره به دانشجوپذير بودن 22 رشته در اين دانشگاه، اضافه كرد: با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رشته‌اي تحت عنوان عمران‌ و مرمت سازه‌ها در حوزه‌ي سوانح و حوادث ايجاد شده است. با تفاهم‌نامه‌اي كه امروز امضا مي‌كنيم، اميدوارم بتوانيم راهكارهايي براي نگهداري و حفظ حراست از اين‌گونه مجموعه‌ها ارائه كنيم.

به گزارش ايسنا، كارگاه آموزشي «مديريت بحران در موزه‌ها و مخازن نگهداري اموال تاريخي ـ فرهنگي» به‌مدت سه روز در سالن همايش‌هاي موزه‌ي فرش ايران برگزار مي‌شود. اين كارگاه با هدف آشنايي كارشناسان موزه‌دار با مخاطره‌ها و سوانح تهديدكننده‌ي موزه‌ها،‌ مباني مديريت بحران و مقدمات طراحي آن، آناليز ريسك و آسيب‌پذيري‌، معرفي فن‌آوري‌هاي نوين مربوط و راهكارهاي طراحي و استقرار سامانه‌ي مديريت بحران موزه‌ها برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|25|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن