تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855114209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناديان وحدت-7/امام خميني(ع)؛ معمار كبير وحدت در جهان اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مناديان وحدت-7/امام خميني(ع)؛ معمار كبير وحدت در جهان اسلام
امام خميني(ع)؛ معمار كبير وحدت در جهان اسلام
خبرگزاري مهر- گروه دين و انديشه: از ديدگاه امام خميني (ره) فطرت الهي بشر گرايش به توحيد دارد و منازعات، پراكندگيها و تفرقه‌ها نيز خلاف مصلحت جوامع اسلامي و گاهي در مسير انحطاط مسلمين است.

بررسي آثار امام خميني بيانگر اين مطلب است كه تاكيد بر وحدت در آثار ايشان، از يك مبناي نظري قوي ريشه مي‌گيرد و اين تاكيد بر مكتب فلسفي عرفاني امام خميني كه مبتني بر وحدت حقيقي عالم خلق و امر وحدت حقيقي موجود است استوار مي‌باشد.
از ديدگاه امام خميني (ره) فطرت الهي بشر گرايش به توحيد دارد و عقل و خرد آدمي نيز در تمامي ادوار زندگي‌اش آنجا كه به غرضها و تمايلهاي نفساني و شيطاني آلوده نشده بر همين گرايش حكم كرده است. منازعات، پراكندگيها و تفرقه‌ها نيز خلاف مصلحت جوامع انساني و گاهي در مسير انحطاط دانسته شده است.

انبياي الهي از آدم تا خاتم- صلوه الله عليهم اجمعين- نيز اساس دعوت ديني خويش را بر توحيد و نفي مظاهر شرك و ثنويت و تثليث و نفاق در همه ابعاد آن قرار داده‌اند. اعتقاد به توحيد، نهايي ترين مرز اسلام و كفر است و اصولا گرايش به وحدت حقيقي در جامعه انساني از جلوه‌هاي اعتقاد به توحيد است و در نقطه مقابل آن كثرت گرايي از ويژگيهاي بارز ماده پرستي و شرك به شمار مي‌آيد.

امام در كتاب سرالصلوه در بيان مقامات معنوي علما بالله پس از ذكر مقدمات سه گانه‌اي چهارمين مقام اوليا را تحقق مقام وحدت مي‌دانند و مي‌فرمايند:"در اين مقام كثرت قاب قوسين از ميان برخيزد و به هويت ذاتيه با جميع شئونات آن، مستهلك در عين جمع و متلاشي در نور قدم و مضمحل در احديت وفاني در غيب هويت شوند."
و در جايي ديگر مي‌فرمايند:"اصحاب صحو بعد المحو را حجابي از غيب و شهادت نباشد. وجود خود آنها وجود حقاني باشد و عالم را به وجود حقاني مشاهده كنند و "ما رايت شيئاً الا و رايت الله قبله و بعده و معه"، تجليات ذاتيه و اسمائيه و افعاليه هيچ يك، آنها را از ديگري محجوب نكند."

حضرت امام وحدت را از سنخ رحمت و محصول مقدماتي مي‌دانند كه بدون آنها حاصل نخواهد شد. ايشان مي‌فرمايند:
"بايد كوشش كنيد، بايد كوشش كنيم كه اين رحمت ادامه پيدا كند... تفرقه از شيطان است و وحدت كلمه و اتحاد از رحمان است."
شعر عرفاني امام نيز آواي وحدت را در مجموعه نظام هستي تكرار مي‌كند، بدان پايه كه حتي فرياد انا الحق منصور را نشان انيت و ثنويت مي‌داند: بر فراز دار فرياد اناالحق مي‌زني/ مدعي حق طلب انيت و انا چه شد؟
و يا در سروده‌اي ديگر:"فرياد اناالحق ره منصور بود/ يا رب مددي كه فكر راهي بكنيم"

حضرت امام در ميدان مبارزه نيز يكي از پيشگامان دعوت به وحدت بودند. بخش مهمي از نخستين اعلاميه تاريخي ايشان كه بيش از پنجاه سال پيش با آيه مباركه "قل انما اعظكم بواحده ان تقوموا الله مثني و فرادي" آغاز و صادر شده است، وحدت امت را به عنوان بستر قيام لله تشكيل مي‌دهد.

حضرت امام در كتاب چهل حديث كه براي استفاده عموم نوشته شده است در بياني تاريخي و اخلاقي در معنا و ماهيت وحدت كلمه مي‌فرمايند: "يكي از مقاصد بزرگ شرايع و انبياي عظام- سلام الله عليهم- كه علاوه بر آن كه خود مقصود مستقل است، وسيله پيشرفت مقاصد بزرگ و دخيل تام در تشكيل مدينه فاضله مي‌باشد، توحيد كلمه و توحيد عقيده است، و اجتماع در سهام امور و جلوگيري از تعديات ظالمانه ارباب تعدي است كه مستلزم فساد بني الانسان و خراب مدينه فاضل است و اين مقصد بزرگ كه مصلح اجتماعي و فردي است، انجام نگيرد مگر در سايه وحدت نفوس و اتحاد همه و الفت و اخوت و صفاي باطني و صداقت قلبي و ظاهري و افراد جامعه به طوري شوند كه نوع بني آدم تشكيل يك شخص دهند، و جمعيت به منزله يك شخص باشد و افراد به منزله اعضا و اجزاي آن باشند، و تمام كوششها و سعي‌ها، حول يك مقصد بزرگ الهي و يك سهم عظيم عقلي كه صلاح جمعيت و فرد است، چرخ زند.

اگر چنين مودت و اخوتي در بين يك نوع و يا يك طايفه پيدا شد، غلبه كنند بر تمام طوايف و مللي كه بر اين طريقه نباشند، چنانچه از مراجعه به تواريخ خصوصاً تاريخ جنگهاي اسلام و فتوحات عظيمه آن مطلب خوب روشن مي‌شود. مسلمين مامورند به دوستي و مواصلت و نيكويي به يكديگر و مودت و اخوت."
بر اين اساس امام خميني بر اساس يك مبناي فلسفي و عرفاني به طور اصولي از وحدت حمايت مي‌كنند و يكي از تجليات آن را وحدت بين مسلمين مي‌دانند.

راهبرد امام خميني براي تحقق وحدت، مبتني بر نگرش ايشان به عوامل تفرقه در جهان اسلام است.امام خميني علت العلل تفرقه در جهان اسلام را عامل خارجي مي‌دانند و معتقدند كه اين عامل با استفاده از ابزارهاي داخلي خود، كار تخريب و انهدام وحدت در جوامع اسلامي را انجام داده و خواهد داد. ايشان هدف عوامل خارجي از تفرقه را سلطه بر جوامع مسلمين و غارت ذخاير آنها مي‌دانند و در اين باره مي‌گويند: "آنهايي كه مي‌خواهند از بلاد مسلمين بهره گيري كنند، آنهايي كه مي‌خواهند ذخاير مسلمين را ببرند، آنهايي كه مي‌خواهند دولتهاي اسلامي را در زير يوغ سلطه خودشان قرار بدهند اينها كوشش كرده‌اند خودشان و عمالشان به اينكه تفرقه بين مسلمين ايجاد كنند."

امام در جاي ديگري اين عوامل را دولتهاي استعمارطلب مي‌دانند و مي‌گويند: "دولتهاي استعمارطلب، دولتهايي كه مي‌خواهند ذخاير مسلمين را ببرند با وسيله‌هاي مختلف، با نيرنگهاي متعدد دول اسلامي را، سران دول اسلامي را اغفال مي‌كنند. گاهي به اسم شيعه و سني اختلاف ايجاد مي‌كنند و ... بين طوايف به اسم اسلام و به اسم مذهب چيزهايي پخش مي‌كنند؛ تبليغاتي مي‌كنند كه طوايف مسلمين به جان هم بيفتند و با هم اختلاف شيعه و سني پيدا بكنند و آنها به ذخايري كه مسلمين دارند دسترسي پيدا بكنند و نتوانند مسلمين كاري انجام بدهند."

ايشان در موقعيتهاي ديگري از قدرتمندان و ابرقدرتها در اين رابطه ياد مي‌كنند و مي‌گويند: "طرح اختلاف بين مذاهب اسلامي از جناياتي است كه به دست قدرتمندان كه از اختلاف بين مسلمانان سود مي‌برند... ريخته شده و هر روز بر آن دامن مي‌زنند."
و يا: "اينطور نيست كه اين ممالك اسلامي كه با هم اختلاف دارند و اختلافات سرسختانه با هم دارند... من باب اتفاق شده باشد، خير، اين نقشه‌هاي آن ابرقدرتهاست كه اينها را وا مي‌دارد كه به هم نپيوندند و اين قدرت يك ميلياردي نيايد روي كار."

امام با اشاره به عناصر داخلي كه به اعتقاد ايشان به عنوان كارگزاران عوامل خارجي عمل مي‌كنند و تفرقه در جهان اسلام را دامن مي‌زنند، خاطرنشان مي‌سازند كه اين عناصر داخلي در خدمت عامل اصلي تفرقه يعني عامل خارجي هستند:
"آنهايي كه مي‌خواهند ايجاد تفرقه بكنند، اينها نه اهل سنت هستند نه اهل تشيع. آنها كساني هستند كه كارگردانان آن دولتهاي ابرقدرت هستند و اينها در خدمت آنها هستند."

و در جايي ديگر مي‌افزايند:"شيطان بزرگ جوجه‌هاي خود را فراخوانده است تا با هر حيله‌اي متصور بين مسلمين تفرقه افكند و امت توحيدي و برادران ايماني را به اختلاف و دشمني كشاند و راه سلطه گري و چپاول را براي خويش هر چه بيشتر باز كند."
امام خميني به صورت خاص به دو دسته از اين عناصر داخلي اشاره مي‌كنند و يكي از آنها را برخي سران اسلامي مي‌دانند و مي‌گويند:"يكي از بزرگترين و اساسي ترين مشكلات منشا آن مي‌باشد... و جنايتكاران سودجو كه از اختلاف ملتها و دولتها به سود خودشان بهره برداري مي‌كنند با دست عمال از خدا بي خبر خود به اختلافات دامن مي‌زنند."

و يا در جايي ديگر مي‌فرمايند:"اختلاف نظر و مزدوري بعضي سران كشورهاي اسلامي، به هفتصد ميليون مسلمان، علي رغم معادن و ثروتها و امكانات طبيعيشان، فرصت و امكان كوتاه كردن دست استعمار، و صهيونيسم و محدود كردن نفوذ بيگانگان را نمي‌دهد."

امام خميني دومين عنصر مهم داخلي را كه به عنوان كارگزار عامل اصلي عمل مي‌كند عناصر فرهنگي مي‌دانند و به طور خاص به برخي اقدامات آخوندهايي كه ايشان از عناوين "جيره خوار" و "نفاق افكن" و "وعاظ السلاطين" براي آنها استفاده مي‌كنند اشاره مي‌كنند از جمله به اقدام اين عناصر در ايجاد تفرقه بين ايران اسلامي و بقيه كشورهاي مسلمان اشاره دارند و مي‌گويند: "در آستانه كوشش بي امان ايران براي وحدت كلمه و تشبث به اسلام بزرگ توحيد و بين جميع مسلمين جهان، به يكي از مهره‌هاي خبيث آمريكا دستور مي‌دهند تا از فقها و فقيهان اهل سنت فتوا بر كفر ايرانيان عزيز بگيرند كه برخي از اين مهره‌ها نيز گفته‌اند، اسلامي كه ايرانيان مي‌گويند غير از اسلامي است كه ما مي‌گوييم."

ايشان در جاي ديگري مي‌فرمايند:"طرح اختلاف بين مذاهب اسلامي از جناياتي است كه به دست قدرتمندان كه از اختلاف بين مسلمانان سود مي‌برند و عمال از خدا بي خبر آنان از آن جمله وعاظ السلاطين، كه از سلاطين جور سياه روي ترند ريخته شد، و هر روز بر آن دامن مي‌زنند و گريبان چاك مي‌كنند و در هر مقطع به اميد آنكه اساس وحدت بين مسلمين را از پايه ويران نمايند طرحي براي ايجاد اختلاف عرضه مي‌دارند."

يا در جايي ديگر مي‌گويند:"اينها اشخاصي هستند كه براي دشمنهاي اسلام مشغول توطئه هستند و مي‌خواهند دشمنهاي اسلامي را بر مسلمين غالب كنند. آنها طرفدار آمريكا هستند، بعضي طرفدار شوروي هستند."

امام خميني (ره) معتقدند كه اين عامل خارجي با استفاده از عوامل داخلي خود از دو ابزار مهم براي ايجاد تفرقه در جهان اسلام استفاده كرده است كه اين دو ابزار مهم عبارتند از اختلاف قومي (ناسيوناليسم) و اختلاف مذهبي.

امام براي تبيين اين دو عامل از برخي تجربيات تاريخي استفاده مي‌كنند وي در خصوص ابزار ناسيوناليسم و ملي‌گرايي از تجربه فروپاشي امپراتوري بزرگ عثماني ياد مي‌كنند و معتقدند كه قدرتهاي بزرگ براي نابودي يك امپراتوري بزرگ اسلامي و تجزيه مسلمانان به اين ابزار متوسل شده و با طرح مسئله قوميتهاي مختلف، جدايي بين كرد، ترك، عرب را در جهان اسلام دامن زدند و مي‌افزايند:

"شايد بسياري از شما يادتان بيايد جنگ بين‌المللي اولي را، كه با مسلمين و با دولت عثماني چه كردند. دولت عثماني يكي از دولي بود كه اگر با شوروي طرف مي‌شد گاهي او را زمين مي‌زد، ساير دول حريف ميدان او نبودند. دولت عثماني يك دولت اسلامي بود كه سيطره‌اش تقريبا از شرق تا غرب را گرفته بود. آنها ديدند كه با اين دولت اسلامي به اين قوي‌اي نمي‌شود چاره‌اي كرد، نمي‌شود ذخاير را برد. بعد از اينكه در اين جنگ با آن بساط غلبه پيدا كردند، تجزيه كردند دولت عثماني را به دولتهاي بسيار كوچك، كوچك. براي هر يك از آنها امير يا سلطاني يا رئيس جمهوري قرار دادند كه آنها در قبضه مستعمره‌چيها و ملت بيچاره در قبضه آنها بود. با اين وضع يك دولت عثماني با آن مرز را زمين زدند."

امام در خصوص ملي‌گرايي مي‌فرمايند:"من مكرر عرض مي‌كنم كه اين ملي‌گرايي اساس بدبختي مسلمين است. براي اينكه ملتها را مقابل يكديگر قرار دهد... اينها تلقيناتي بوده است كه از ابرقدرتها كه مي‌خواستند ما را بچاپند شده است. مع‌الاسف بعضي اشخاص مسلمان هم باورشان آمده است."

ايشان در سخناني ديگر از ملي‌گرايي به عنوان يكي از نقشه‌هاي بزرگ قدرتهاي بزرگ براي چپاول مسلمين ياد مي‌كنند و مي‌گويند:"از نقشه‌هاي بزرگ قدرتهاي بزرگ كه مي‌خواهند مسلمين را زير سلطه خود بياورند و مخازن آنها را غصب كنند و اموال آنها را به چپاول ببرند مسئله ملت گرايي است... نقشه قدرتهاي بزرگ و وابستگان آنها در كشورهاي اسلامي اين است كه اين قشرهاي مسلم را... از هم جدا كنند و به اسم ملت ترك، ملت كرد، ملت عرب، ملت فارس، از هم جدا كنند بلكه با هم دشمن كنند و اين درست بر خلاف مسير اسلام است... اينهايي كه با اسم مليت و گروهگرايي و ملي گرايي بين مسلمين تفرقه مي‌اندازند، اينها لشگرهاي شيطاني و كمك كارهاي به قدرتهاي بزرگ و مخالفين با قرآن است."

امام خميني در سخنان خود به ابزار دوم استعمار يعني ايجاد اختلاف مذهبي بين فرقه‌هاي مسلمين اشاره دارند و آن را يكي از جنايات قدرتمندان براي ويران كردن اساس وحدت مسلمين مي‌دانند و مي‌فرمايند:"طرح اختلاف بين مذاهب اسلامي از جناياتي است كه به دست قدرتمندان كه از اختلاف بين مسلمانان سود مي‌برند و عمال از خدا بي خبر آنان از جمله وعاظ‌السلاطين كه از سلاطين جور، سياه روي‌ترند، ريخته شده و هر روز بر آن دامن مي‌زنند و گريبان چاك مي‌كنند و در هر مقطع به اميد آنكه اساس وحدت بين مسلمين را از پايه ويران نمايند. طرحي براي ايجاد اختلاف عرضه مي‌دارند."

ايشان در جاي ديگر از تفرقه به عنوان يك انحراف در جوامع مسلمين ياد مي‌كنند كه به وسيله دست قوي دشمن ايجاد شد. و معتقدند كساني كه تفرقه ايجاد مي‌كنند نه سني هستند نه شيعه، بلكه ابزار دست دولتهاي ابرقدرت مي‌باشند.

امام خميني (ره) عامل اصلي تفرقه در جهان اسلام را عامل خارجي مي‌دانند كه به وسيله عمال داخلي خود با استفاده از دو ابزار مهم ملي گرايي و اختلاف مذهبي به فروپاشي وحدت امت مبادرت مي‌ورزند،مطالعه آثار منتشر شده از امام خميني نشان دهنده اين امر است كه مباني استراتژي ايشان به منظور وحدت در جهان اسلام بر دو اصل سلبي زير استوار است كه همراه آن با استفاده از يك سري ابزارهاي ايجابي، مي‌توان وحدت جهان اسلام را متحقق كرد.

الف) مبارزه و تبرّي از ابرقدرتها و قدرتهاي بزرگ سلطه گربا توجه به نگرش امام(ره) نسبت به عامل اصلي تفرقه، بديهي است كه مهمترين استراتژي رسيدن به وحدت را برخورد با ابرقدرتها و قدرتهاي سلطه گر بدانند و طرد سلطه و نفوذ اين قدرتها را مهمترين عامل در اعاده وحدت بر جهان اسلام قلمداد كنند. امام خميني(ره) در اين باره مي‌فرمايند:
"ملتهاي مسلمان بايد اصل را بر دشمني و فريب ابرقدرتها با خود بگذارند مگر اينكه خلاف عملي و عيني آن را مشاهده و لمس و باور نمايند."

و در جاي ديگر مي‌فرمايند: "كسي كه تابع مذهب اسلام است بايد با ابرقدرتها مخالفت كند و مظلومان را از زير چنگال اينها بيرون بياورد". امام(ره) در اين رابطه به طور خاص از مبارزه با آمريكا به عنوان مصداق سلطه گري در جهان اسلام و مهمترين عامل تفرقه ياد مي‌كنند و مبارزه با آن را مورد تاكيد قرار مي‌دهند و مي‌گويند: "مهمترين و دردآورترين مسئله‌اي كه ملتهاي اسلامي و غير اسلامي كشورهاي تحت سلطه با آن مواجه است موضوع آمريكاست. دولت آمريكا به عنوان قدرتمندترين كشورهاي جهان براي بيشتر بلعيدن ذخاير مادي كشورهاي تحت سلطه از هيچ كوششي فرو گذار نمي‌كند. آمريكا دشمن شماره يك مردم محروم و مستضعف جهان است. آمريكا براي سيطره سياسي و اقتصادي و فرهنگي و نظامي خويش بر جهان زير سلطه از هيچ جنايتي خودداري نمي‌نمايد."

بر اين اساس امام خميني(ره)، برخورد با آمريكا و پايگاه منطقه آن يعني اسرائيل را نه تنها از ديد روابط با كشوري قدرتمند در رژيمي نامشروع بلكه از ديدي استراتژيك در خصوص وحدت جهان اسلام مي‌نگرند و نفي و طرد نفوذ و سلطه آمريكا در كشورهاي اسلامي را موجب حيات مجدد جهان اسلام و رفع تفرقه در اين كشورها مي‌دانند. در اين قالب، تاكيد امام بر اينكه آمريكا شيطان بزرگ است و حساسيت خاص ايشان در نفي هر گونه رابطه مجدد با آن كشور معنا پيدا مي‌كند. همچنين تاكيد بر انجام اعمال برائت از مشركين در حج و برگزاري روز قدس در اين راستاست. بنابراين به نظر مي‌رسد امام خميني معتقدند با دوري جستن از نفوذ و سلطه قدرتهاي سلطه گر تا حد زيادي يكي از موانع اصلي وحدت رفع شده و به دنبال آن وجوه مشترك و نيازهاي كشورهاي اسلامي آنها را به سوي يكديگر سوق خواهد داد.

ب) حفظ انسجام امت اسلام و مبارزه با عناصر تفرقه افكن
امام خميني علاوه بر نفي ابرقدرتها، نفي ابزارهاي داخلي آنها را نيز گام اساسي ديگر براي حفظ وحدت مي‌دانند. زيرا با توجه به اينكه امام خميني از دو ابزار مهم تفرقه در جهان اسلام تحت عنوان تفرقه قومي (ناسيوناليسم) و تفرقه مذهبي ياد كرده‌اند طبيعي است كه مبارزه با اين دو روش تفرقه را يكي از اصول استراتژي مهم خود بدانند و بر حفظ انسجام امت اسلامي و مبارزه با عناصر تفرقه افكن تاكيد ورزند. ايشان در اين باره تلاش دارند تا با طرح مباني مشترك مسلمانان اختلافات مذهبي آنها را كم اهميت جلوه دهند و همه را در حول محور قرآن و توحيد متحد سازند. ايشان در اين باره مي‌گويند:
"ما بايد توجه به اين معنا بكنيم كه همه ما مسلمان هستيم. همه ما اهل قرآن و اهل توحيد هستيم و بايد براي قرآن و توحيد زحمت بكشيم و خدمت بكنيم..."

"اصل اين مسئله كه شيعه يك طرف و سني طرف ديگر، از روي جهالت و از روي تبليغاتي است كه اجانب كرده‌اند...امروز روزي است كه همه مسلمين بايد با همه مجتمع بشوند."
اما در همين باره مي‌افزايند:"يك دسته از مسلمانان شيعه هستند و يك دسته‌اي از مسلمانان سني، يك دسته حنفي و دسته‌اي حنبلي و دسته‌اي اخباري. اصلا طرح اين معنا، از اول درست نبود. در يك جامعه‌اي كه مي‌خواهند به اسلام خدمت كنند و براي اسلام باشند اين مسائل نبايد طرح شود. ما همه برادر هستيم و با هم هستيم منتها علماي شما يك دسته فتوا به يك چيز دادند و شما تقليد از علماي خود كرديد و يك دسته فتواي شافعي را عمل كردند و شدند شافعي و يك دسته ديگر فتواي حضرت صادق را عمل كردند اينها شدند شيعه اينها دليل اختلاف نيست ما نبايد با هم اختلاف و يا يك تضادي داشته باشيم ما همه با هم برادريم برادران شيعه و سني بايد از هر اختلافي احتراز كنند."

ايشان بزرگ كردن اين اختلافات را تنها ابزاري از جانب استعمارگران براي ايجاد اختلاف و تفرقه بين جوامع اسلامي مي‌دانند و ضمن اشاره به برخي تفرقه اندازيها از سوي علماي وهابي كه به نام مذهب انجام مي‌شود آنها را مامور مي‌دانند و مي‌گويند: "از مركز وحي كه رسول اكرم در آنجا مردم را دعوت به اعتصام بحبل الله و وحدت فرموده است يك آخوند درباري صداي نفاق بر مي‌دارد و فرياد نفاق انگيز مي‌كشد."

امام خميني (ره) همچنين در اقدامي عملي از حجاج ايراني مي‌خواهند كه براي از بين بردن اين اختلافات اقدام كنند و از هر گونه عملي كه بوي تفرقه از آن بيايد در مراسم حج خودداري كنند و حتي خواندن نماز در پشت سر امام غير شيعي را بدون مهر صحيح مي‌دانند و ترك مسجد الحرام را در حين برپايي نماز جماعت مذمت مي‌كنند.

سيره عملي ايشان نيز همواره بر رفع اين تفرقه‌ها حكايت دارد. ايشان اختلافات فقهي در مذاهب اسلامي را بسيار كوچك تر از آن مي‌بينند كه باعث تشتت مسلمين در مقابل كفار شوند. از سوي ديگر امام خميني در مواضع مختلفي ضمن مخالفت با هر گونه گروهگرايي در جهان اسلام آن را باعث تفرقه و ضعف قدرت مسلمين مي‌دانند و معتقدند كه بايد از فعاليت برخي احزاب كه باعث شكاف اجتماعي مي‌شود جلوگيري كرد و آنها را باعث تجزيه ملت و جلوگيري از وحدت ملل اسلامي‌مي‌دانند.
امام با تاكيد بر مصالح اسلام به جاي منافع ملي، معتقدند كه قوميتهاي مختلف مي‌توانند تنها گرد محور اسلام تجمع كنند و منافع اسلامي خود را تامين نمايند بر اين اساس ايشان اعتقاد دارند كه با نفي ابرقدرتها و عوامل داخلي تفرقه، موانع اصلي وحدت بين ملل اسلامي برطرف مي‌شود.

امام خميني(ره) معتقدند مبارزه با سلطه قدرتها در جهان اسلام و همچنين مبارزه براي از بين بردن امكانات داخلي آنها در جوامع اسلامي و نفي هر گونه تفرقه قومي‌و مذهبي مهمترين اولويت را در هر گونه تلاش براي وحدت جهان اسلام داراست و بعد از آن مي‌توان زمينه وحدت ملل اسلامي را براي ايجاد يك امت واحد فراهم ساخت. ايشان براي اين منظور ابزارهاي متعددي را پيشنهاد مي‌كنند. تا به كمك آنها بتوان اين وحدت را متحقق ساخت.

در بخش زير به مهمترين اين ابزارها اشاره مي‌شود:
الف- دولتهاي جوامع مسلمان، در اين باره امام خميني معتقدند كه دولتهاي اسلامي يكي از مهمترين عوامل بالقوه وحدت دهنده به جهان اسلام است. ايشان به رغم اينكه به حضور برخي دولتهاي بسيار وابسته و مزدور در جهان اسلام اشاره دارند سعي مي‌كنند با نصيحت به ترغيب ديگر روساي دول اسلامي بپردازند و آنها را تشويق به اتحاد با هم نمايند. امام در اين باره با توجه دادن آنها به اسلام و مصلحت اسلامي به عنوان مهمترين عوامل وحدت ساز مي‌گويند: "من همواره مصراً خواسته‌ام كه مسلمانان سراسر جهان متحد شوند و بر ضد دشمنانشان از جمله اسرائيل مبارزه كنند، متاسفانه دعوتهاي مرا رژيمهاي مختلفي كه در كشورهاي مسلمان بر سر كار آمده‌اند نشنيده‌اند، من اميدوارم كه بالاخره اين دعوتها شنيده شوند و من در اين باره پايداري خواهم كرد."

و يا در جاي ديگري مي‌فرمايند:
"الان بر روساي اسلام، بر سلاطين اسلام، بر روساي جمهوري اسلام تكليف است كه اين اختلافات جزيي موسمي را كه گاهي دارند، اين اختلافات را كنار بگذارند. عرب و عجم ندارد، ترك و فارس ندارد، اسلام، كلمه اسلام، پيغمبر اسلام همانطوري كه خودشان طريقه مبارزه شان بوده است بايد اينها هم تبع باشند تبع اسلام باشند."

امام همچنين از سلاطين اسلامي مي‌خواهند كه ضمن حفظ حدود و مرزهاي خود به جامعه بزرگ اسلامي كه مشترك بين آنهاست بينديشند و براي مصالح اسلامي اولويت خاص قائل باشند: "اگر اين هفتصد ميليون مسلمان دويست ميليونش، چهارصد ميليونش با هم دست بدهند، دست برادري بدهند، حدود و ثغورشان را حفظ كنند، و حدود خودشان را حفظ كنند، لكن در جامعه اسلامي كه مشترك ما بين همه است در كلمه توحيد كه مشترك بين همه است، در مصالح اسلامي كه مشترك بين همه است با هم توحيد كلمه كنند، ديگر يهود به فلسطين طمع نمي‌كند و هند به كشمير طمع نمي‌كند، اما نمي‌گذارند شما متحد شويد."
امام خميني بر لزوم حمايت همه جانبه همه كشورهاي اسلامي از يكديگر در مقابل دشمن تاكيد مي‌كنند. و معتقدند كه بر همه مسلمين واجب است كه از مسلمانان ديگر در مقابل بيگانگان حمايت كنند.

و ضمن همكاري همه جانبه با يكديگر جبهه مشتركي را در مقابل دشمن به وجود آورند. ايشان اعتقاد دارند كه منابع عظيم اقتصادي اين كشورها مي‌تواند يكي از عوامل مهم قدرت اين كشورها در مقابل ابرقدرتها باشد. بنابراين بر همكاريهاي اقتصادي به عنوان مقدمه براي همكاريهاي همه جانبه تاكيد مي‌ورزند.

امام خميني در سخنان خود ضمن اشاره به امكانات بالقوه طبيعي و انساني اين كشورها، از اين كشورها مي‌خواهند كه با گسترش همكاريها و تجمع همه امكانات قدرت بزرگ جهان اسلام را به فعاليت درآورند. در اين باره مي‌گويند:
"اگر اين دولتهاي اسلامي، اين دولتهايي كه همه چيز دارند، اين دولتهايي كه افراد زياد دارند، اين دولتهايي كه ذخاير زياد دارند، اگر اينها با هم اتحاد پيدا كنند، در سايه اتحاد احتياج به هيچ چيز و هيچ كشوري و هيچ قدرتي ندارند بلكه آنها به اينها محتاج هستند".

ايشان در مواضع ديگري، گسترش همكاري و اتحاد جهان اسلام را باعث پيروزي مسلمين بر اسرائيل، و بازگرداندن مجدد عظمت مسلمين و بي نيازي آنان از قدرتهاي بزرگ ذكر مي‌كنند. و همكاري نظامي بين آنها در صورت هر گونه حمله به كشورهاي اسلامي را توصيه مي‌كنند و مي‌گويند: "هر ملتي مصلحت ملت ديگري را مصلحت خودش بداند و مومنين در هر جا كه هستند برادر باشند و به برادري رفتار كنند و اگر يك جائري به يكي از ممالك اسلامي تعدي كرد اين تعدي را به خودشان بدانند."

به هر حال امام خميني(ره) به عنوان يك مصلح واقع بين بر بيداري دولتها به عنوان مهمترين ابزار عملي وحدت، توجه خاصي را مبذول مي‌دارند و از طرق مختلف خواستار به فعليت رسيدن اين امر مي‌شوند.

ب- نقش علما و روشنفكران جوامع اسلامي
از ديدگاه امام، يكي ديگر از ابزارهاي مهم براي وحدت جهان اسلام، علما و روشنفكران اين جوامع هستند تا با بيداري مردم و آگاه كردن آنها از هر گونه خطرات و مضرات تفرقه در جهان اسلام، آنها را به سوي وحدت هدايت كنند. امام خميني از علما و روشنفكران اين كشورها مي‌خواهند تا با قلمها و بيان خود به افشاي دسيسه‌هاي استعمار بپردازند و عوامل اصلي تفرقه را رسوا سازند و جوامع اسلامي را به وحدت كلمه فراخوانند:
"علما و دانشمندان سراسر جهان بويژه علما و متفكران اسلام بزرگ يكدل و يك جهت در راه نجات بشريت از تحت سلطه ظالمانه ي اين اقليت حيله باز و توطئه گر كه با دسيسه‌ها و جنجالها سلطه ظالمانه خود را بر جهانيان گسترده‌اند بپاخيزند و با بيان و قلم و عدل خود، خوف و هراس كاذبي را كه بر مظلومان سايه افكنده است بزدايند و اين كتابهايي كه اخيرا با دست استعمار كه از آستين كثيف اين بردگان شيطان منتشر شده و دامن به اختلاف بين طوايف مسلمين مي‌زنند نابود كنند و ريشه اختلاف كه سرچشمه همه گرفتاري مظلومان و مسلمانان است را بركنند و يكدل و يكسو بر اين رسانه‌هاي گروهي كه در بيشتر ساعات شبانه روز به فتنه انگيزي و نفاق افكني و دروغپردازي و شايعه سازي عمر خود را مي‌گذرانند پرخاش كنند و بر سرچشمه‌هاي تروريزم كه از كاخ سفيد مي‌جوشد بشورند."

امام خميني (ره) در سخنان ديگري مي‌فرمايند:
"اهل علم و اهل منبر بيشتر، روشنفكر و اهل قلم بيشتر، ديگران هم بايد بگويند به همه، به طور توصيه، به هم سفارش كنند كه گول اين شياطين كه مي‌خواهند جدا كنند شماها را از هم، گول اينها را نخوريد.ايشان همچنين از اقشار مختلف مردم مي‌خواهند تا با تشكيل جبهه مستضعفين مسلمانان را در حول محور اسلام و مبارزه بر عليه ابرقدرتها متحد سازند".
بنابراين امام خميني، وظيفه بيدارسازي ملتها را متوجه علما و روشنفكران آنها مي‌دانند. و از اين گروه مي‌خواهند تا نقش تاريخي خود را در وحدت جهان اسلام ايفا نمايند.

ج- كنگره بزرگ حج
امام خميني(ره) از مراسم حج به عنوان يكي از ابزارهاي مهم و استراتژيك وحدت ياد مي‌كنند. و حضور ميليونها مسلمان در زمان واحدي را زمينه مناسبي براي طرح مسئله و ايجاد زمينه براي انجام وحدت عملي جهان اسلام مي‌دانند. و در اين باره مي‌گويند:
"در اجتماع عظيم الهي حج، مسلمين به بررسي مشكلات عمومي مسلمين و در راه رفع آن كوشش كنند... يكي از بزرگترين و اساسي‌ترين مشكلات، عدم اتحاد بين مسلمين است."

"از جمله وظايف در اين اجتماع عظيم دعوت مردم و جوامع اسلامي به وحدت كلمه و رفع اختلافات بين طبقات مسلمين است كه خطبا و گويندگان و نويسندگان در اين امر حياتي اقدام و كوشش نمايند در به وجود آوردن جبهه مستضعفين كه با وحدت جبهه و وحدت كلمه و شعار لا اله الا الله از تحت اسارت قدرتهاي شيطاني و اجانب و استعمارگران بيرون آيند و با اخوت اسلامي بر مشكلات غلبه پيدا كنند."

امام خميني(ره) در يكي ديگر از سخنرانيهاي خود مركز دعوت به وحدت را مكه معظمه و در زمان اجتماع مسلمين براي فريضه حج مي‌دانند.

با توجه به اهميتي كه امام خميني براي حج در راه تبليغ وحدت جهان اسلام قائل‌اند تاكيد ايشان بر انجام مراسم برائت از مشركين نيز در اين مراسم مشخص مي‌شود. و بخوبي واضح كه برائت از مشركين كه اقدامي در راه برائت از سلطه گران و قدرتهاي سلطه گر در جهان است اقدامي در راستاي وحدت بخشي به جهان اسلام نفي يكي از عوامل اصل تفرقه است. امام خميني اصولا وحدت جهان اسلام را مهمترين عامل قدرت جهان اسلام مي‌دانند. و مانع اصلي وحدت را عناصر خارجي و ابرقدرتها و قدرتهاي سلطه گر معرفي مي‌كنند كه به خاطر تداوم منافع خود در منطقه با بهره گيري از دو ابزار داخلي يعني تفرقه مذهبي و تفرقه قومي‌سعي در تجزيه جهان اسلام دارند.

بر اين اساس، امام مبناي راهبرد (استراتژي) خود را بر نفي عامل خارجي و طرد عوامل داخلي آن مي‌دانند و معتقدند با نفي اين عوامل، زمينه وحدت فراهم مي‌شود و جوامع اسلامي مي‌توانند با توجه به مشتركات خود به يكديگر نزديك شوند و قدرت جهان اسلام را به فعليت درآورند. در اين راه ابزارهاي راهبردي (استراتژيك) مورد تاكيد امام خميني براي انجام اين وحدت عبارتند از: حكومتهاي حاكم بر جوامع مسلمان، علما و روشنفكران در جوامع اسلامي و استفاده از كنگره عظيم حج.

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن