تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815371083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صالحي در برنامه ديروز، امروز، فردا -1


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صالحي در برنامه ديروز، امروز، فردا -1
خبرگزاري فارس: رئيس دستگاه ديپلماسي ادعاهاي آمريكا در خصوص حمله نظامي به ايران را بي پايه و اساس خواند و در عين حال تصريح كرد: ضمن اينكه همه تهديدات را در نظر مي گيريم و خواب نيستيم و براي بدترين سناريوها نقشه راه داريم، معتقديم چنين اتفاقي رخ نخواهد داد.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان امشب (جمعه) در برنامه ديروز، امروز و فردا شبكه سوم سيما در خصوص حمله نظامي به ايران و اظهارات مقامات آمريكايي مبني بر اينكه همه گزينه ها در مورد ايران روي ميز است، خاطرنشان كرد: اگر آمريكا واقعا مي توانست كاري را انجام دهد تا به امروز كرده بود.

وي افزود: اين ادعاها و صحبت هايي كه بي اساس و بي پايه است براي خوراك داخلي آمريكايي هاست. قدرت زماني ارزش دارد كه خيلي ظاهر نشود، اگر ظاهر شد و كارايي آنچناني را نداشت، اثرگذار نخواهد بود.

رئيس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: تا وقتي آمريكا به عراق و افغانستان نرفته بود مي گفتند زماني ناو آمريكايي از بندري به بندر ديگر مي رفت كشورهاي مسير مي لرزيدند. اين در حالي است كه الان ديگر كسي براي آمريكا تره خرد نمي كند. بعد از چند سال حضور در عراق، جمع كرد و رفت و در سال 2014 نيز بايد خاك افغانستان را ترك كند.

صالحي پرسيد: آمريكا چه كسي را تهديد مي كند؟ ما مي دانيم اين تهديدات بي اساس است.

وي در عين حال يادآور شد: البته كشور و نظام ما همه تهديدات را جدي مي گيرد. ما خواب نيستيم. ضمن اينكه همه تهديدات را در نظر مي گيريم و براي بدترين سناريوها نقشه راه داريم، معتقديم چنين اتفاقي رخ نخواهد داد. ما آماده ايم. البته براساس اطلاعات ما، دشمن چنين كاري نمي كند.

*مي خواهند كشورهاي اسلامي را سوماليزه زده كنند

وي درباره تحولات سوريه و آينده اين كشور، با بيان اينكه نگاه جمهوري اسلامي ايران به تحولات منطقه يكسان بوده، تصريح كرد: در موضع گيري هاي ما تناقضي وجود نداشته است. ما در مورد سوريه اعلام كرديم كه برخي به دنبال خواسته هاي مشروعي هستند كه بايد به خواسته هاي مشروع در هر كشوري پاسخ داده شود از جمله سوريه، بحرين و...

صالحي با اشاره به اعلام آمادگي دولت سوريه براي انجام اصلاحات، تغيير قانون اساسي و پاسخ به مطالبات مشروع مردم، اظهار داشت: چه اصراري هست كه اين دولت را تغيير دهند و معلوم را بدهند و مجهول بخرند. اگر حكومت در سوريه تغيير كند، چه چيزي جايگزين آن مي شود؟ آيا كسي مي داند؟

رئيس دستگاه ديپلماسي با اشاره به حركت هاي مردمي در مصر، يمن و... و با طرح اين سوالات كه مصر به كجا رسيد؟ چرا در يمن اين عجله وجود ندارد و در سوريه هست؟ پاسخ داد: زيرا سوريه حلقه عمده محور مقاومت است و چوب مقاومت خود را مي خورد.

وزير خارجه گفت كه آينده خوبي را براي سوريه تصور مي كند و افزود: آقاي بشار اسد در حال سرعت بخشيدن به انجام اصلاحات است ولي از طرف مقابل همه نوع فشار وارد مي شود.

به گفته وي مي خواهند كشورهاي اسلامي را سوماليزه زده كنند و اين كشورها را به كشوري چون سومالي بدل كنند تا مردم را به خودشان مشغول سازند تا طرف مقابل منافع خود را ببرد.

*چوب حراج آمريكايي ها به سياست خارجيشان

وزير خارجه در پاسخ به سوالي درباره اظهارات متناقض مقامات آمريكايي در رابطه با سوريه، خاطرنشان كرد: آمريكايي ها به مجموعه سياست خارجي خود چوب حراج زدند و اين كشور وجهه و اعتبار سياسي اش را از دست داده است. چند روز پيش خانم كلينتون در خصوص قطعنامه شوراي امنيت عليه سوريه عنوان مي كرد كه كشورش درصدد مداخله نظامي در سوريه نيست، ولي الان از گزينه نظامي سخن مي گويند. حرف هاي مقامات آمريكايي اصلا قابل اعتماد نيست.

*وزير خارجه چين در راه ايران/ سفر احمدي نژاد به پكن

صالحي در پاسخ به سوالي درباره سفر روز يكشنبه معاون وزير خارجه چين به تهران كه گفته مي شود به منظور انجام گفت وگو درباره برنامه هسته اي به ايران مي آيد، با بيان اينكه ما در رايزني مستمر با چيني ها و روس ها در مورد 1+5 هستيم، خاطرنشان كرد: اين بار رايزني ما خيلي گسترده تر شده است. مدتي پيش معاون وزير خارجه چين به تهران آمد و قرار است دوباره به تهران بيايد.

وزير خارجه كشورمان همچنين از سفر همتاي چيني خود به تهران ظرف يكي دو ماه آينده خبر داد و گفت كه احمدي نژاد رئيس جمهور نيز به پكن دعوت شده و در حال تنظيم زمان انجام اين سفر هستيم.

وي درباره رايزني ها با روسيه نيز به سفر چند ماه پيش خود به مسكو و ديدار با مقامات اين كشور اشاره كرد و درباره طرح گام به گام ارائه شده از سوي روسيه درباره برنامه هسته اي كشورمان عنوان كرد: ما موافقت اوليه خود را با اين طرح اعلام ولي عنوان كرديم كه جزييات آن بايد بيشتر مطالعه شود. ما از اين حركت روسيه استقبال كرديم و اين حركت نشانگر نيت صادق روس ها براي يافتن برون رفتي از اين موضوع است.

رئيس دستگاه ديپلماسي با ذكر اين نكته كه ما به دنبال برون رفت آبرومندانه براي طرف مقابل (1+5) هستيم، يادآور شد: ما كار خودمان را انجام مي دهيم. فعاليت هسته اي ما روز به روز جلو مي رود. آنها يكسري سوالات و ابهاماتي از منظر خودشان دارند كه ما تلاش مي كنيم به ابهامات پاسخ دهيم.

*پاسخ جليلي به اشتون يا فرستاده شده يا در شرف ارسال است

صالحي درباره پاسخ جليلي به اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا، اظهار داشت: اين نامه يا الان فرستاده شده يا در شرف ارسال است. انتظار مي رود مذاكرات در آينده نزديك برگزار شود.

وزير خارجه در خصوص سرانجام اين مذاكرات با بيان اينكه مذاكره اعلام مواضع نيست، خاطرنشان كرد: ما مواضع خود را اعلام كرديم و طرف مقابل نيز مواضع خود را اعلام كرد. مذاكره اين است كه بنشينيم آنها ابهامات و نگراني هاي خود را مطرح كنند و ما نيز ديوار بي اعتمادي كه طرف مقابل ايجاد كرده كوتاه تر كنيم.

وي با بيان اينكه ما به خودمان مطمئن هستيم، گفت: اگر ريگي به كفش داشتيم اينقدر با اعتماد و اطمينان صحبت نمي كرديم. 10 سال است از پرونده ساختگي كه درست كردند، مي گذرد. من 36 سال است كه در بحث هسته اي فعاليت مي كنم و تمام جزييات قصه را مي دانم. اگر ما نيتي غير از اهداف صلح آميز داشتيم بايد ابا مي داشتيم، اما ما همه چيز را اعلام كرديم. سياست خارجي ما مكشوف است و چيز پنهاني نداريم.

صالحي اضافه كرد: آنها قبلا 6 سوال عمده داشتند كه پاسخ داديم. سه سال متوالي مي گفتند شما در داخل غني سازي بالاي 35 تا 50 درصد را انجام داده ايد. ما مي گفتيم اين غني سازي وارداتي است و تجهيزاتي كه وارد كرده ايم آلوده بوده است تا اينكه بعد از 3 سال فشار سياسي اعلام كردند كه اين آلودگي وارداتي است. بنا به فرمايش مقام معظم رهبري، ما نمي توانيم به اينها اطمينان كنيم.

*دستاوردهاي هسته اي در هفته هاي آينده اعلام مي شود

رئيس دستگاه ديپلماسي همچنين خبر داد كه دستاوردهاي غرورآفرين در بحث هسته اي در هفته هاي آينده اعلام خواهد شد.

وزير خارجه در ذكر خاطره اي از دوران فعاليتش به عنوان نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين گفت: بعد از اتمام دو سال عضويت ما در شوراي حكام آژانس من به دنبال ايجاد سكويي براي بيان نظرات كشور بودم كه در آن زمان به خاطر اقتداري كه داشتيم ظرف يك هفته جنبش عدم تعهد در وين ايجاد و از آن زمان تا الان اين جنبش به عنوان مدافع ما عمل كرده و از آن طريق مي توانيم حرف خود را در شوراي حكام مطرح كنيم.

به گزارش فارس، رئيس دستگاه ديپلماسي با ذكر اين نكته كه در بحث هسته اي بايد شيوه اعتماد و مراقبت را در پيش گرفت، خاطرنشان كرد: آنها بايد به ما اعتماد كنند و ما نيز قبول داريم كه مراقبت لازم در چارچوب پادمان هسته اي انجام شود.

وزير خارجه در پاسخ به اين سوال كه وزارت خارجه در بحث هسته اي و مذاكره با 1+5 چه سهمي دارد؟ اظهار داشت: وزير خارجه يكي از اعضاي شوراي عالي امنيت ملي است و وزارت خارجه نيز در اين قضيه سهيم مي باشد. شوراي عالي امنيت ملي كميته هاي تخصصي را ايجاد كرده كه از آن جمله كميته تخصصي هسته اي است كه وزير خارجه و رئيس سازمان انرژي نيز عضو آن هستند.

وي با بيان اينكه گفت وگو با 1+5 به عهده سعيد جليلي است، گفت: مباحث هسته اي در كميته هاي تخصصي شوراي امنيت بررسي و زماني به نظر واحدي رسيد ابلاغ مي شود و آقاي جليلي نظرات حاصل از اين رايزني ها را مطرح مي كند.

صالحي درباره جايگاه مردم در پشت صحنه اقدامات دستگاه دپيلماسي اظهار داشت: زماني مردم و حكومت از يك جنس باشند و هر چقدر مردم در صحنه حضور داشته باشند، بعد حكومتي را تقويت مي كند.حضور مردم در 22 بهمن با خود پيام به همراه دارد. اگر اين حضور را چشمگير ببينند مي دانند ايران همان ايران 33 سال پيش با انسجام، وحدت، اقتدار و عزت است و همه پشت سر رهبري ايستاده اند و به جلو حركت مي كنند.

ادامه دارد...

انتهاي پيام/ش

شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن