تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816919471




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رودخانه‌هـاي كهگيلويه و بويراحمد در معرض خطـر آلودگي آلاينده‌هاي زيست محيطي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: رودخانه‌هـاي كهگيلويه و بويراحمد در معرض خطـر آلودگي آلاينده‌هاي زيست محيطي
كهگيلويه و بويراحمد ازجمله استان‌هايي‌است كه‌ منابـع ‌آبـي و رودخانه‌هـاي آن در معرض خطـر آلودگي آلاينده‌هاي مختلف زيست محيطي ، قرار دارند .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ از 180 رودخانه شناسنامه دار موجود در كشور سهم كهگيلويه و بويراحمد چهار رودخانه است ؛ رودخانه هـاي بشار در شهرستان بويراحمد به مركزيت ياسوج ، مارون در كهگيلويه به مركزيت دهدشت ، زهره در گچسـاران به مركزيت دوگنبدان و خيرآباد بطور مشترك در گچساران ـ كهگيلويه قرار دارند كه حوزه آبريز آنان خليـج فارس است
سياوش اديپ پور ، كارشناس امور آب كهگيلويه و بويراحمد گفت بطور كلي منابع آلوده كننده اين چهار رودخانه به پنج دسته تقسيم مي شـوند : فاضلاب شهـري و روستايي ، كشاورزي ، فاضلاب بيمارستاني ‌، صنعتي و پسماندهـاي وارد شده به رودخانه ها ، هر كدام تأثيرات منفي و مخرب خاص خود را بر اكوسيستم رودخانـه ها و محيـط اطـراف آنان دارد .
او افزود رشد روزافزون مراكز شهري، صنعتي ، كشاورزي و افزايش جمعيت در حوزه آبريز رودخانـه‌ها هم يكي از عوامل تهديدكننده محيط زيست رودخانه‌ها بشمار مي‌رود .
مصلح مديرعامـل آب منطقه اي كهگيلويه و بويراحمد هم با بيان اينكه فعاليت و ساخت كارخانه هاي شـن و ماسـه و برخي واحدهاي صنعتي درحاشيه روخانه هاي استان غيرقانونـي است گفت: بدون شك چنانچه در زمينه انتقال كارخانـه هاي سنگ شكن درحاشيه رودخانه ها چاره‌اي انديشه نشود سالانه بيش ازيك ‌ميليارد ريال از حـق و حقوق بيت المال و دولت تضييع خواهد شد .
مسلم عارف پور ، كارشناس محيط زيست هم مي گويد: ورود آلاينده ها به رودخانه موجب مي شود كه رنگ آب اين رودخانه به تيرگي بگرايد و مانع رسيدن نور به درون رودخانه و مانع عمل فتوسنتز گياهان و در نتيجه مرگ آبزيان مي شود .
رودخانه بشار با دبي 18 و 55 مترمكعب بر ثانيه در بخش سردسيري استان يعني شهرستان بويراحمد جاري است ؛ طول اين رودخانه 115 كيلومتر و وسعت نزديك به سه هزار كيلومترمربع است كه از حـدود 60 درصد وسعت شهرستان بويراحمد عبور كرده و يكي از سر شاخه‌هاي مهم و اصلي كارون به حساب مي‌آيد .
مهمترين منابع توليدآلايندهاي اين رودخانه فاضلاب صنعتي، مازاد آب كشاورزي، روان آب هاي كشاورزي ، فاضلاب و پسماندهاي بيش از 300 روستا و 2 شهر هستند بطوريكه در حاشيه اين رودخانه نزديك به 20 واحد صنعتي وجود دارد كه توليد زباله صنعتي سالانه اين واحدها معادل 59 هـزار و 826 تـن درسـال محاسبه شده است .
همچنين وسعت اراضي زيركشت در حاشيه رودخانه بشـار حدود 15 هزار هكتار است كه موجب مي‌شود در معرض آلودگي آلاينده‌هاي كشاورزي قرار گيرد .
به گفته كارشناس امور آب شهرستان كهگيلويه رودخانه مارون با طول تقريبي156 كيلومتر ( مساحـت 2 هـزار و 746 تا ايستگاه ايدنك در شهـر لنده ) هم به عنوان يكي ديگر از رودخانه‌هاي مهم ، در شهـرستـان كهگيلويه جريان دارد و آورد آب آن هزار و 630 كيلومترمربع و دبي سالانه آن هفت و 51 مترمكعب در ثانيه است .
سياوش اديب پور افزود : وسعت اراضي زيركشت در حاشيه رودخانه مارون هم بيش از 18 هزار هكتـار اسـت و انواع ضايعات كشاورزي و واحدهاي شن و ماسه به اين رودخانه سرازير مي‌شود .
او در ادامه گفت : در حاشيه اين رودخانه پنج كارخانه سنگ شكن فعال و يك كارخانه سنگ شكـن هم در حـال راه اندازي است و يك كارخانه آسفالت وجود دارد ؛ همچنين در مسير عبور اين رودخانه يك شهـر ( لنـده ) و بيش از 100 روستا قرار دارد كه آلاينده‌هاي كشاورزي و فاضلاب شهري و روستايي را روانه آن مي‌ كنند .
به گفتـه محمد مصلح كارشناس امور آب شهرستان گچساران رودخانه زهره در حوزه آبريز خليـج ‌فارس و درياي عمان قرار دارد طول تقريبي آن 275 كيلومتر و مساحت آن هفت هزار و 460 كيلومترمربع است كه 3 هزار و 518 كيلومترمربع آن در استان است ؛ همچنين ميانگين دبي سالانه اين رودخانه پنج و 55 متـرمكعب در ثانيه است كه در شهرستان گچساران جريان دارد .
او افزود در حاشيه اين رودخانه هم تعدادي واحد صنعتي، يك شهر و تعدادي روستا وجود دارد و وسعت اراضي زيركشت آن حدود 19 هزار 961 هكتار است .
محمد مصلح گفت :دررودخانه زهره هم انواع پسمانده‌هاي شهري، صنعتي ونخاله‌هاي ساختماني مشاهده مي‌شود كه ميزان فاضلاب ورودي به اين رودخانه 2ميليون و 216 هزار و 949 مترمكعب در ماه است .
مصلح ، با بيان اينكه رودخانه خيرآباد كه در حوزه آبريز درياي عمان واقع شده و چهارمين رودخانه مهم استان بشمار مي‌رود افزود: اين رودخانه داراي طول تقريبي 100 كيلومتر و دبي سالانه يك و 29 مترمكعـب در ثانيه است و در شهرستان‌هاي كهگيلويه و گچساران جريان دارد .
او ، همچنين گفت حاشيه اين رودخانه هم 10 واحد صنعتي و خدماتي ، 2 شهر و تعـدادي روستـا قـراردارد و وسعت اراضي زيركشت آن حدود 17 هزار 659 هكتار است و از جمله پسماند‌هـاي ورودي به رودخانه خيرآباد مي‌توان به انواع ضايعات كشاورزي ، واحـدهاي شـن و ماسـه و پسماند‌هاي شهري اشاره كرد كه حجم ورودي فاضلاب آن 763 هزار 260 مترمكعب در ماه است .
مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه ‌و بويراحمد در زمينه آلودگي رودخانه‌هاي اين استان گفت: بيشترين مشكل محيـط زيستي رودخانه‌ها مربوط به آلودگي‌هاي با منشاء خشكي است و بسياري از آلاينده‌ها با منشـاء خشكي مانند پسـاب‌هاي كشـاورزي شامـل سموم دفع آفات ، حشره كش‌ها و عناصـر فلزات سنگين هم وارد رودخانه‌هاي اين استان مي‌شوند همچنين تقريبا همه فاضلاب‌ شهري با تصفيـه يابدون تصفيـه وارد رودخانه‌ها مي‌شوند . پورشيرزادگفت: از جمله راهكارهاي كاهش آلودگي ‌رودخانه‌ها مي‌توان‌به‌ايجادتصفيـه‌خانـه‌هاي مناسب بـراي صنايع و ايجاد حوضچه‌هاي مناسب براي به استاندارد رساندن كدورت ناشي از صنايعـي مانند سنگ شكـن‌هـا اشاره كرد .
او ، با تاكيدبراينكه لازم است صنايع با فاصله مناسب ازبستر رودخانه‌ها قرارگيرند افزود يكي ديگراز راهكارهاي كاهش آلاينده‌ها تلاش صنايع براي گرفتن گواهينامه ايزو 14 هزار براي استانداردهاي محيط زيستي است .
به گفته پورشيرزاد ، براي كاهش آلاينده تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب شهري مي‌توان سيستم UV برسر راه خروجي تصفيه‌خانه‌ها قرار داد .
سياوش اديپ پور كارشنـاس امور آب هم راهكارهـاي زير را براي جلوگيـري از آلودگـي آب رودخانـه مفيـد مي داند : ايجاد حوزچه ترسيب ( رسوب گير ) ، استفاده از سامانه آب پاش بر روي نوارهـاي حمـل ماسه حين فرآيند كار ، كاشت درختان سازگار با محيط زيست ، رعايت فواصل قانوني با سكونتگاه ها و رودخانه ها و جاده ها ، نصب تابلوهايي در طول مسير رودخانه با درج عبارت هايي مانند ( ريختن زباله ممنوع ) يا ( ريختـن زباله و نخاله تحت پيگرد قانوني قرارمي گيرد) و آموزش عمومي محيط زيست ازطريق رسانه ها باتاكيدبر نمايان كردن اثرات سوء ريختن زباله فاضلاب ، ايجاد شبكه جمع آوري فاضلاب در مناطق سنگلاخ و شيبـدار شهر به منظور جلوگيري از ورود فاضلاب ، هشدارهاي كتبي به خانوارهاي مستقر در اطراف رودخانه مبني بر نريختن زبالــه ،هشدارهاي كتبي به مصالح فروشان و كارخانه هاي مستقر در كنار رودخانه ، تعيين محل هاي خاص براي تخليه نخاله هاي ساختماني /س

چهارشنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن