تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821299844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي ويژه خبري/ بررسي چشم انداز تاسيس سازمان سينمايي با حضور وزير ارشاد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گفتگوي ويژه خبري/ بررسي چشم انداز تاسيس سازمان سينمايي با حضور وزير ارشاد
آيا با تاسيس سازمان سينمايي، سينماي ايران مي تواند همگام با پيشرفتهاي شگرف انقلاب و ملت ايران به پيش برود و آيينه افتخارآفريني ها و ايستادگي هاي ملت ايران در 32 سال گذشته باشد ؟


به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران، سازمان سينمايي كشور امروز رسما آغاز به كار كرد؛ قرار است نتيجه فعاليتهاي اين سازمان منجر به بوجود آمدن سينمايي بومي و فاخر بشود. اما آيا واقعا مي توان چشم انداز روزهاي پيش روي سينماي ايران را با سازمان سينمايي چشم اندازي قابل قبول تصور كرد؟

آيا مي توان گفت اين سازمان، سينماي فعلي كشور را به جايگاه درخور شان انقلاب اسلامي و ملت ايران مي رساند؟ اهالي سينما چه نگاهي به اين سازمان دارند؟ آيا با وجود اين سازمان، سينماي ايران مي تواند همگام با پيشرفتهاي شگرف انقلاب و ملت ايران به پيش برود و آيينه افتخارآفريني ها و ايستادگي هاي ملت ايران در 32 سال گذشته باشد؟ گفتگوي ويژه خبري شب گذشته شبكه 2 سيما با حضور سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و ارتباط تلفني با برخي اهالي سينما به بررسي اين موضوع پرداخت.

سيدمحمد حسيني با بيان اينكه پس از مدتها انتظار، امروز سازمان سينمايي كشور رسما فعاليت خود را آغاز كرده است، در پاسخ به اين سوال كه با تشكيل سازمان سينمايي قرار است شاهد چه تحولاتي باشيم، گفت: تاكنون مسائل سينماي ايران در معاونت سينمايي پيگيري مي شد و تاسيس سازمان سينمايي به معناي تشكيل يك سازمان بي سابقه نيست، اما انتظارات و مطالبات مردم و سينماگران بيش از اين است كه بايد به نحو مطلوب پاسخ داده شود.
حسيني در ادامه با ذكر اين مثال؛ تعداد سالن هاي سينما در بعضي از شهرستانها بسيار كم است و حتي گاهي محدود به يك سالن مي شود يا گاهي تجهيزات مورد نياز براي ساخت فيلم در دسترس فيلمسازان نيست، گفت: در معاونت سينمايي در بعد سخت افزار با مشكل روبرو هستيم.
وي در ادامه تاكيد كرد: مهمترين تحولاتي كه با تاسيس سازمان سينمايي ايجاد مي شود، فراهم كردن تجهيزات، امكانات و زيرساختهاي سينمايي و حمايت بيشتر از فيلمهاي مناسب خواهد بود.
حسيني در پاسخ به اين سوال كه منظور شما از فيلم مناسب چيست، گفت: مناسب به اين معناست كه اين توليدات هم براي مردم ايران و هم در عرصه هاي بين المللي مناسب باشد چرا كه امروز نگاه بسياري از كشورها به جمهوري اسلامي است بنابراين فيلمها بايد به گونه اي باشد كه در عرصه بين المللي نيز با آن ارتباط مورد انتظار برقرار شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ادامه در پاسخ به اين سوال كه علت ضعف بعضي فيلمهاي ما به ويژه در بحث فيلمنامه چيست، گفت: در اين زمينه نيز بايد سرمايه گذاري بيشتري صورت مي گرفته است، ما زمينه فرهنگي داريم اما تبديل اين زمينه ها به توليداتي چون فيلمنامه، رمان، داستان و ... نيازمند كار بيشتر است.
وي در ادامه به مسائلي در رابطه با همايش شعر بيداري اسلامي اشاره كرد و گفت: در اين همايش مقام معظم رهبري فرمودند؛ در بحث شعر هم بايد به قالب توجه شود و هم محتوا و هستند اشعاري كه يك سال بر روي آنها كار شده است.
حسيني با بيان اين مثال نتيجه گرفت: در عرصه فيلم و سينما نيز بايد كارهاي پژوهشي و تخصصي صورت گيرد، پيام به درستي منتقل شود، راهكار ارائه دهد و از معضلات جامعه بكاهند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در پاسخ به اين سوال كه ساختار سازمان سينمايي به چه صورت است، گفت: قبلا معاونت سينمايي با 5 دفتر، اداره كل و بعضي موسسات و بنيادهاي وابسته فعاليت مي كرد، اما با تاسيس سازمان سينمايي، معاونت تبديل به سازمان شده كه اين سازمان داراي سه معاونت است و هر معاونت داراي چند دفتر و اداره كل خواهد بود كه در نتيجه اين تاسيس خدمات رساني بيشتر از گذشته خواهد بود.
حسيني در رابطه با معاونت هاي اين سازمان به 2 معاونت اشاره كرد:
1- معاونت امور آثار سينمايي و سمعي و بصري (شامل دفتر ارزيابي و نظارت، دفتر توسعه آثار سينمايي و دفتر مطالعات (كه بر مسئله پژوهش و تحقيقات تاكيد دارد)).
2- معاونت امور سينمايي شامل (دفتر ارتقاي فناوري، دفتر امور مجامع جشنواره ها و ....).
وي افزود: يكي از بخش هاي با ارزش اين سازمان اداره كل فيلم خانه ملي ايران (كه نسخه هاي فيلم در آن نگهداري مي شود، خواهد بود.
وي تصريح كرد: در سازمان سينمايي به طور كلي يك توسعه تشكيلاتي و ارتقاي جايگاه را شاهد خواهيم بود.
حسيني در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر ساختمان سازمان سينمايي در كجا قرار دارد، گفت: الان ساختماني در وزارت فرهنگ در اختيار هست ولي با توسعه اي كه خواهيم داشت، قطعا جوابگو نيست و بايد ساختماني مستقل با فضاي بيشتر وجود داشته باشد. جايي كه قابليت تبديل شدن به باشگاهي براي حضور و رفت و آمد اهالي سينما، صاحبنظران و تمامي كساني كه مي توانند به سينماي ايران كمك كنند، داشته باشد.
وي در اين رابطه افزود: هماهنگي هايي با رئيس جمهور به منظور در اختيار گرفتن يكي از ساختمان هاي وزارتخانه هاي ادغام شده صورت گرفته است.
مجري در ادامه پرسيد: يكي از ابهام ها پيرامون تاسيس سازمان سينمايي اين است كه دولت براي كوچك شدن و خصوصي سازي تلاش مي كند، تشكيل اين سازمان و معاونت هاي تابعه هنرمندان را درگير يك بروكراسي اداري نمي كند؟
حسيني در پاسخ به اين سوال، گفت: كارهاي فرهنگي مشمول اين كوچك سازي نمي شوند. اين حوزه در عرصه يك رقابت جدي قرار دارد كه به جنگ نرم تعبير مي شود.
وي همچنين تاكيد كرد: ارائه توليدات با كيفيت برگزاري جشنواره ها و حضور در مجامع جهاني و به طور كلي حجم كار گسترده فرهنگي و سينمايي پشتوانه قوي مي خواهد.
وزير فرهنگ تاكيد كرد: هدف از ايجاد اين سازمان، محدود كردن بخش خصوصي نيست؛ بلكه هدف گسترداندن چتر حمايتي در اين عرصه است.
حسيني خاطرنشان كرد: در بسياري موارد بخش خصوصي خواهان حمايت دولت است و در واقع اعتبارات اين سازمان در بين بخش خصوصي توزيع خواهد شد.
در اين برنامه جعفري جوزاني، كارگردان، از طريق تماس تلفني در اين گفتگو شركت كرد و در پاسخ به اين سوال كه تشكيل سازمان سينمايي چقدر مي تواند به ارتقاي كمي و كيفي سينماي كشورمان كمك كند، گفت: براي پاسخگويي به اين سوال ابتدا بايد ساختار اين سازمان به طور دقيق منتشر شود تا بتوان در رابطه با آن گفتگو كرد.
وي همچنين يادآوري كرد: پيشنهاد تشكيل چنين سازماني سالها پيش نيز مطرح شده بود، اما عملي نشد.
جعفري جوزاني دلايل تبديل معاونت سينمايي به يك سازمان را ناتواني اين معاونت در تصميم گيري مستقل نياز به تماس دائم و بروكراسي اداري با ساير معاونت ها دانست.
وي در ادامه تاكيد كرد: با توجه به شرايط موجود، بسط و گسترش سينماي ايران به يك سازمان با بودجه مستقل، رياست جداگانه و معاونت هاي متعدد نيازمند است.
جعفري جوزاني افزود: در شرايط كنوني، معاونت سينمايي چه از لحاظ كمي و چه از لحاظ كيفي به هيچ وجه قادر به پاسخگويي نيست.
اين كارگردان در ادامه تاكيد كرد: در ساختار سينمايي بايد ملزومات و ارتباط مستقيم با صنوف قانوني سينماگران درنظر گرفته شود كه در نتيجه كار مي توانيم پيشرفت كشور را شاهد باشيم.
جعفري جوزاني در رابطه با اينكه بعضي سينماگران معتقدند؛ چارت سازمان سينمايي واضح نيست، گفت: معمولا هر حركت نو با يكسري عكس العمل هاي ناشي از نگراني روبرو مي شود اما بايد شهامت داشت و پديده هاي نو را در مرحله عمل تجربه كرد و براثر كسب تجربه مي توان چالش ها را به مرور زمان حل كرد.
پس از ارتباط تلفني حسيني در رابطه با كارهاي انجام شده براي تغيير هويت سازمان سينمايي، گفت: سينماي ما سينماي مستقل، پاك و با پيام جديد در عرصه جهاني است بنابراين در سازمان سينمايي تلاش در راستاي پاسخگويي عطش معنويت صورت مي گرفت.
در ادامه مجري به انتخاب شمقدري به عنوان رياست سازمان سينمايي اشاره كرد و پرسيد: آيا از عملكرد وي در معاونت سينمايي راضي بوديد؟
حسيني گفت: بله كساني كه قبلا در معاونت سينمايي فعاليت داشتند در اين عرصه سوابق و تجارب بسياري دارند و با موضوعات و مسائل اين حوزه آشنا هستند.
وي تاكيد كرد: ممكن است در همه ضعف هايي وجود داشته باشد و ما نگاه آرماني نداريم اما به نظر مي رسد اين تيم توانايي ايفاي اين مسئوليت را دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين افزود: ما انتظار داريم با تاسيس سازمان سينمايي همگرايي و همفكري بيشتر بين مسئولان و سينماگران صورت گيرد.
حسيني در رابطه با اينكه اعتبار بيشتر براي سازمان سينمايي به منظور پيشرفت در كميت و كيفيت توليدات چه زماني عملي مي شود گفت: دولت در سال 90 افزايش بودجه سينما را در نظر گرفت، در سال 91 نيز افزايش بودجه لحاظ شده است و انتظار داريم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با آگاهي كه نسبت به نياز سينماي كشور به حمايت هرچه بيشتر دارند، اعتبارات در نظر گرفته شده در بودجه را به تصويب رساند.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا تاسيس سازمان سينمايي به پيشنهاد شوراي عالي سينما بود، گفت: اين موضوع سالها قبل در حد ايده مطرح بوده اما در ابتداي دولت دهم به طور جدي مطرح شد و شوراي عالي سينما نيز با اين موضوع موافقت داشت.
سيد ضياء هاشمي، تهيه كننده نيز از طريق تماس تلفني در اين گفتگو شركت كرد و در پاسخ به اين سوال كه سازمان سينمايي مي تواند چه نقاط مثبتي براي سينما فراهم آورد، گفت: بزرگ شدن يك معاونت سينمايي در قالب يك سازمان در شرايطي كه وزارتخانه ها ادغام مي شود، نشان مي دهد مسئولان سينمايي كشور اهميت ويژه اي براي اين حوزه فرهنگي قائلند.
هاشمي با اشاره به اينكه عده اي معتقدند با تشكيل اين سازمان، سينما دولتي تر خواهد شد، گفت: با اين موضوع موافق نيستم چرا كه سينما و بخش خصوصي آن به حمايتهاي مالي و فرهنگي دولت نيازمند است.
وي در ادامه از وزير خواست مجموعه نهادهاي موجود در عرصه سينما را تحت يك سازمان جمع آوري كند و يك سياست گذاري واحد براي مجموعه صورت گيرد.
هاشمي در پاسخ به اين سوال كه فكر مي كنيد افق مورد انتظار سازمان سينمايي چند ساله محقق شود، گفت: به نظر مي رسد اين كار به سرعت جا بيفتد و ما مي توانيم تا پايان سال 91 تحقق سياست گذاري هاي سازمان سينمايي را در رشد كمي و كيفي آن شاهد باشيم.
حسيني در رابطه با اينكه سازمان سينمايي مي تواند وحدت را ميان اهالي سينما بوجود بياورد، گفت: اين سازمان گامي در راستاي وفاق و همدلي ميان همه اهالي سينما خواهد بود و مسئولين نيز چتر حمايتي خود را براي همه سينماگران بازخواهند كرد و آمادگي شنيدن نقطه نظرات را دارند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا سينماي ايران آئينه كسب افتخارات و ايستادگي هاي جمهوري اسلامي در 32 سال گذشته باشد، گفت: توقع مردم و مسئولين از سينما همين است كه سينما در مسير اهداف نظام حركت كند.
وي با اشاره به اينكه سال به سال براي رسيدن به اين هدف، پيشرفت هاي بيشتري را شاهد هستيم، گفت: پيشرفت هاي امسال جشنواره فيلم فجر در ژانرهاي گوناگون نشان مي دهد در دستيابي به اين هدف بوده ايم، اما خيلي ها انتظار جهش در سينماي ايران را دارند كه اميدواريم با تلاش سينماگران شاهد اين جهش باشيم و تعداد فيلمهايي كه بتوان به همه مردم توصيه كرد، ببينند افزايش يابد.
سيد محمد حسيني در پايان در رابطه با افتخارات و دستاوردهاي فرهنگي در روزهاي آينده، به جشنواره هاي پررونق و پرمخاطب تئاتر، موسيقي، هنرهاي تجسمي و شعر فجر اشاره كرد و گفت: از ديگر مهمترين رويدادهاي فرهنگي در روزهاي آينده معرفي كتاب سال جمهوري اسلامي، معرفي بهترين كتاب سال جهان و برگزاري جشنواره مد و لباس براي اولين بار در دهه فجر خواهد بود./ط

چهارشنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن