تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816869834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفاوت سرماخوردگي با آنفلوآنزا


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: تفاوت سرماخوردگي با آنفلوآنزا
آنفلوآنزا يكي از عفونت هاي ويروسي مهم مجاري تنفسي محسوب مي شود كه از بسياري جهات شبيه بيماري سرماخوردگي است و در برخي مواقع افتراق آن دو از يكديگر به سهولت امكان پذير نمي باشد. افتراق اين دو بيماري از نظر عوارضي كه بر جاي مي گذارند قابل توجه است. سرماخوردگي تنها در يك درصد از موارد سبب بروز عوارضي نظير عفونت گوش و يا عفونت سينوس ها مي شود كه اين دو عارضه هم با تجويز آنتي بيوتيك توسط پزشك قابل درمان هستند. در حالي كه بيماري آنفلوآنزا مي تواند مجاري تنفسي تحتاني را نيز درگير كرده و به ويژه در افراد مستعد، سبب بروز بيماري خطرناكي به نام پنوموني يا ذات الريه شود.

به گزارش پزشكان بدون مرز ، آنفلوآنزا برخلاف سرماخوردگي اغلب به طور ناگهاني و با سردرد، سرفه هاي خشك و لرز آغاز مي‌شود. نشانه هاي بيماري خيلي زودتر از سرماخوردگي شديد شده و دردهاي عضلاني در پشت و پاها و تب حدود 40 درجه از شكايت هاي شايع در اين بيماران به شمار مي‌روند.

آنفلوآنزا يك بيماري حاد تنفسي است كه در اثر عفونت با ويروس هاي آنفلوآنزا رخ مي‌دهد. اين بيماري، راه هاي تنفسي را متاثر كرده و اغلب با نشانه هايي همچون تب، بدن درد و ضعف همراه است.

همه گيري هاي بيماري در يگان ها با وسعت متغير و شدت متفاوت تقريبا هر سال در زمستان رخ مي دهند. چنين همه گيري هايي باعث ابتلا تعداد قابل توجهي از كاركنان مي شود.

آنفلوآنزا اغلب به صورت يك بيماري تعريف شده است كه با بروز ناگهاني علائمي مثل سردرد، تب، لرز، بدن درد يا بي حالي همراه با نشانه هاي تنفسي، به خصوص سرفه و گلودرد مشخص مي شود. شدت بيماري متنوع است و از يك بيماري تنفسي خفيف بدون تب مشابه سرماخوردگي (با بروز تدريجي يا ناگهاني) تا سستي شديد با علائم و نشانه هاي مختصر تنفسي متغير مي باشد.

ويروس هاي آنفلوآنزاي A ، B و C سه جنس مختلف هستند كه باعث بيماري آنفلوآنزا مي شوند. همه گيري هاي آنفلوآنزا تقريبا هر ساله گزارش مي شوند، اگرچه شدت و وسعت اين همه گيري ها تا حد زيادي متفاوت هستند. همه گيري هاي منطقه اي با فواصل متغير و تقريبا هر 3- 1 سال يكبار رخ مي دهند. گسترده ترين و شديدترين همه گيري ها توسط ويروس آنفلوآنزاي A ايجاد مي شوند. اپيدمي هاي آنفلوآنزاي A به صورت ناگهاني شروع مي شوند، در عرض يك دوره 2 تا 3 هفته اي به حداكثر وسعت خود مي رسند و عموما 3-2 ماه به طول مي انجامند و اغلب در كوتاهترين زمان ممكن از بين مي روند.

بيماريزايي و مرگ و مير ناشي از همه گيري هاي آنفلوآنزا همچنان جزيي است. بيشتر افرادي كه در چنين شرايطي مي ميرند معمولا بيماري هاي زمينه اي دارند كه آن ها را در معرض خطرات بالاتر عوارض آنفلوآنزا قرار مي دهد.

علائم باليني آنفلوآنزا

آنفلوآنزا اغلب به صورت يك بيماري تعريف شده است كه با بروز ناگهاني علائم عمومي مثل سردرد، تب، لرز، درد عضلاني يا بي حالي همراه با نشانه هاي تنفسي، به خصوص سرفه و گلودرد مشخص مي شود. طيف تظاهرات باليني گسترده است و از يك بيماري تنفسي خفيف بدون تب مشابه سرماخوردگي (با بروز تدريجي يا ناگهاني) تا سستي شديد با علائم و نشانه هاي مختصر تنفسي متغير مي باشد. در بيشتر مواردي كه نيازمند مداخله پزشكي مي شوند، بيمار داراي تب 41- 38 درجه است. افزايش سريع دماي بدن در عرض 24 ساعت اول بيماري عموما با قطع تدريجي تب در عرض 3- 2 روز بعد دنبال مي شود. هر چند، گاهي تب ممكن است تا يك هفته هم طول بكشد. بيماران احساس تبدار بودن و لرز را بيان مي كنند، اما لرزش واقعي نادر است. درد عضلاني ممكن است هر بخش از بدن را درگير كند، اما بيشتر در پاها و مهره هاي انتهايي كمر غالب است. شكايات تنفسي اغلب با غلبه علامت هاي عمومي كمرنگ مي شوند. بسياري از بيماران گلودرد يا سرفه پايدار دارند كه ممكن است يك هفته يا بيشتر طول بكشد و اغلب با احساس ناراحتي در زير جناغ سينه همراه است. علائم و نشانه هاي چشمي شامل درد در حين حركات چشم، ترس از نور و احساس سوزش در چشم ها مي باشند.

در اوايل بيماري، بيمار گرگرفته به نظر مي رسد و پوست گرم و خشك دارد. هر چند تعريق و اندام هايي كه داراي پوست لكه لكه شده اند در برخي موارد به خصوص در بيماران مسن وجود دارند. معاينه حلق ممكن است با وجود گلودرد شديد بيمار در عين ناباوري طبيعي باشد، اما پرخوني غشاهاي مخاطي و ترشحات حلق بيني در برخي موارد وجود خواهند داشت. نتيجه معاينه قفسه سينه در آنفلوآنزاي بدون عارضه تا حد زيادي طبيعي است. ولي تنگي نفس واضح، افزايش تعداد تنفس، كبودي و صداهاي غير طبيعي ريه شاخص هاي عوارض ريوي هستند. در آنفلوآنزاي بدون عارضه، بيماري حاد معمولا در طي 5- 2 روز بهبود مي يابد و بيشتر بيماران در عرض يك هفته بهبودي قابل توجه دارند، اگرچه سرفه ممكن است 2- 1 هفته بيشتر باقي بماند.

عوارض آنفلوآنزا

مهمترين عارضه آنفلوآنزا، عفونت ريه (پنوموني) است كه به صورت پنوموني ويروسي اوليه ناشي از آنفلوآنزا، پنوموني باكتريال ثانويه و انواع مختلط مي باشد. پنوموني ويروسي اوليه كمترين شيوع را دارد اما شديدترين عوارض را به بار مي آورد و باعث مرگ و مير مي شود. پنوموني باكتريال ثانويه عمدتا در افراد بالاي 65 سال ديده مي شود و به دنبال آنفلوآنزاي حاد رخ مي دهد.

ساير عوارض ريوي مرتبط با آنفلوآنزا شامل وخيم شدن بيماري هاي مزمن انسدادي ريوي و عود برونشيت مزمن و آسم هستند. در كودكان، خروسك، سينوزيت و عفونت گوش مياني ممكن است با آنفلوآنزا ديده شوند.

درمان آنفلوآنزا

در موارد بدون عارضه آنفلوآنزا، درمان بر اساس علائم با استامينوفن براي رهايي از سردرد، درد عضلاني و تب مورد نظر قرار مي گيرد. چون سرفه معمولا خود محدود است، درمان با مهاركننده هاي سرفه عموما انديكاسيون ندارد. با اين وجود، تركيبات حاوي كدئين در مواردي كه سرفه مشكل ساز است مي تواند به كار گرفته شوند. بايد بيماران را به استراحت و استفاده زياد از مايعات در طي دوره حاد بيماري تشويق كرد تا بتوانند، به خصوص در موارد شديد، بعد از بهبود تدريجي به عملكرد كامل خود برگردند. درمان اختصاصي ضد ويروسي نيز براي آنفلوآنزا در دست مي باشد. آمانتادين و ريمانتادين براي آنفلوآنزايA مفيدند. اگر آمانتادين يا ريمانتادين در عرض 48 ساعت بعد از شروع بيماري آغاز شوند، طول دوره علامتدار آنفلوآنزا تا حدود50 درصد كاهش خواهد يافت. داروهاي ضد باكتري براي درمان عوارض باكتريال آنفلوآنزاي حاد مثل پنوموني باكتريال ثانويه نگهداشته مي شوند.

پيشگيري از آنفلوآنزا

پيشگيري به 4 شكل امكان پذير است: واكسيناسيون گروه هاي پرخطر، پيشگيري دارويي در افراد پرخطر، عدم حضور افراد با ريسك بالا (بيماران قلبي ريوي و افرادمسن) در محيط هاي پرازدحام و شلوغ در جريان اپيدمي و رعايت بهداشت فردي. عمده ترين ابزار سلامت عمومي براي پيشگيري از آنفلوآنزا استفاده از واكسن هاي آنفلوآنزا است. اگر ويروس واكسن و ويروس هاي در حال گردش شباهت زيادي به هم داشته باشند، 50 تا 80 درصد حفاظت در برابر آنفلوآنزا ايجاد مي شود.

واكسن را بايد در اوايل پاييز قبل از رخ دادن همه گيري آن تجويز نمود و بايد پس از آن هر ساله تجويز شود تا ايمني عليه رايجترين بيماري‌هاي در حال گردش ايجاد گردد.

واكسيناسيون آنفلوآنزا براي هر فرد با سن بيشتر از 6 ماه كه در معرض خطر بالاي عوارض آنفلوآنزا است توصيه مي شود.

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن