تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806687339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل فارس از متن و حاشيه جلسه علني امروز


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش كامل فارس از متن و حاشيه جلسه علني امروز
خبرگزاري فارس: جلسه علني امروز مجلس با مصوبات مهمي همراه بود. در اين جلسه آمادگي مجلس براي قطع صادرات نفت ايران به اروپا اعلام و طرح سؤال نمايندگان از رئيس جمهور نيز اعلام وصول شد.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس،‌ چهارصدمين جلسه علني هشتمين دوره مجلس هشتم، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور 202 تن از وكلاي ملت و به رياست علي لاريجاني رئيس مجلس و با تأخير 45 دقيقه‌اي آغاز شد.

* مجلس از ‌هفته آينده تا پايان انتخابات تعطيل است/ نمايندگان به پيشواز تبليغات انتخاباتي مي‌روند

نمايندگان مجلس پيش از آغاز جلسه علني امروز در جلسه‌اي غيرعلني در خصوص تعطيلي هفته آخر پارلمان رأي‌گيري و با تعطيلي هفته آينده مجلس براي حضور وكلاي ملت در حوزه‌هاي انتخابيه و انجام امور مربوط به انتخابات مجلس نهم از جمله تبليغات انتخاباتي موافقت كردند.

در جلسه غيرعلني مجلس همچنين علي لاريجاني رئيس مجلس توضيحاتي در خصوص مسائل انتخاباتي و موضوعات سياسي روز به وكلاي ملت ارائه داده است.

* قيمت بليط پرواز‌هاي داخلي و خارجي افزايش مي‌يابد

بهارستان‌نشينان در نخستين دستوركار خود به بررسي طرح اصلاح ماده 48 قانون ماليات بر ارزش افزوده پرداختند و پس از راي موافق به كليات اين طرح، ماده واحده آن را نيز بدون اصلاح و با اكثريت آرا تصويب كردند.

در ماده واحده اين طرح آمده است كه ماده 87 قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت مصوبه 28/12/1373 و اصلاحيه آن مصوبه 27/11/1380 به شرح ذيل اصلاح مي‌شود:

ماده 87 - ب شركت مادر تخصصي فروشگاه‌هاي كشور اجازه داده مي‌شود كه مبلغ 50 هزار ريال به قيمت بليط هر مسافر در هر پرواز داخلي و مبلغ 250 هزار ريال به قيمت بليط هر مسافر كه با هواپيما عازم خارج از كشور است بيفزايد و از طريق درج در بليط و يا قرارداد حسب مورد دريافت كند.

در ادامه اين ماده تاكيد شده است منابع حاصله به عنوان درآمد شركت تلقي و به حساب شركت، افتتاح شده توسط خزانه داري كل كشور نزد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران واريز مي‌شود تا در چارچوب بودجه مصوبه سالانه براي اجراي برنامه‌هاي نگهداري، بهسازي و تجهيز فرودگاه‌هاي كشور با اولويت مناطق محروم و استفاده از آخرين تجهيزات نوين فرودگاهي براي ارائه خدمات به مسافرين در حد استانداردهاي بين المللي، هزينه كند.

* مصوبه مجلس براي استخدام رسمي فرزندان و همسران شهدا و جانبازان در دستگاه‌ها

همچنين نمايندگان مجلس با كليات و جزييات طرح اصلاح بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران موافقت كردند.

وكلاي ملت با 152 رأي موافق، ۶ رأي مخالف و ۱۳ رأي ممتنع از ۲۰۸ نماينده حاضر در جلسه حاضر كليات اين طرح را به تصويب رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس در جزييات طرح مذكور، بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب ۱۵ دي ماه ۱۳۸۹ اصلاح شد.

به موجب اين اصلاحيه همه دستگاه‌هاي مكلف شدند در چارچوب سهميه استخدامي و جايگزيني نيروهاي خروجي خود، حداقل ۲۵ درصد نيازهاي استخدامي خودرا از ميان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان و همسران شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان بالاي۳ سال اسارت، معرفي شده از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران، تأمين و به استخدام آنان از محل مجوزهاي مربوط و پست‌هاي بدون متصدي اقدام كنند و ۵ درصد سهميه استخدامي را نيز به رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زير ۲۵ درصد و آزادگان زير ۳ سال اسارت و خواهران و برادران شهدا اختصاص دهد. در مواردي كه نياز به تخصص دارد، رعايت شرايط علمي الزامي است.

نمايندگان مجلس با 157 رأي موافق، ۷ رأي مخالف و ۱۳ رأي ممتنع از 208 نماينده حاضر در جلسه، جزييات اين طرح را تصويب كردند.

* گزارش نهايي كميسيون بهداشت درباره ‌بودجه 90 ‌تصويب شد

** عدم ‌تخصيص سهم 3 ميليارد دلاري بخش سلامت از افزايش درآمد فروش نفت و ‌گاز

در دستوركار بعدي نمايندگان بررسي گزارش نهايي كميسيون بهداشت و درمان مجلس در مورد عدم اجراي جزء (ب) بند 2 ماده واحده قانون بودجه سال جاري كل كشور بود كه در جلسه علني قرائت و با 135 راي موافق، 7 راي مخالف، 15 راي ممتنع به تصويب رسيد.

* پرداخت هر ميزان حق بيمه به معناي برخورداري بيمه شده از تمام خدمات است

وكلاي ملت همچنين طرح استفساريه شمول ماده 36 قانون تأمين اجتماعي به بيمه‌شدگان و رعايت آن توسط سازمان تأمين اجتماعي را بررسي و با 129رأي موافق، 5رأي مخالف و 17رأي ممتنع تصويب كردند.

موضوع استفساريه اين است كه آيا مطابق ماده 36 قانون تأمين اجتماعي مصوب 3/4/1354 پرداخت هر ميزان حق بيمه يا حتي عدم پرداخت آن توسط كارفرما به معناي برخورداري بيمه شده از تمامي خدمات مورد تعهد و مسئوليت سازمان تأمين اجتماعي مي‌باشد يا خير؟

در پاسخ به اين استفساريه اين‌چنين آمده است: بله به معناي برخورداري بيمه شده از تمامي خدمات مورد تعهد و مسئوليت سازمان تأمين اجتماعي است.

* فوريت طرح تعيين تكليف دوره‌هاي آموزش به‌ورز وزارت بهداشت تصويب شد

در ادامه نيز مجلسي‌ها يك فوريت طرح تعيين تكليف دوره‌هاي آموزش به‌ورز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را بررسي و پس از بررسي اين طرح، آن را با 102 رأي موافق، ۱۹ رأي مخالف و ۲۱ رأي ممتنع به تصويب رساندند تا در هفته‌هاي آتي جزييات آن را نيز بررسي كنند.

* بررسي اصلاح تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي

نمايندگان مجلس در جلسه علني امروز عليرغم نظر كميسيون حقوقي و قضايي كه طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي را رد كرده بود، با 151 راي موافق، 6 راي مخالف و 12 راي ممتنع از 196 نماينده حاضر در جلسه با كليات طرح مذكور موافقت كردند.

** قاضي‌پور (مخالف): هزاران فرزند حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي ‌بلاتكليف هستند

نادر قاضي‌پور نماينده اروميه در مجلس طي سخناني در مخالفت با رد اين طرح، اظهار داشت: هم‌اكنون هزاران فرزند حاصل از ازدواج مادران ايراني با مردان خارجي متولد شده‌اند و در كشور در كنار مادران‌شان زندگي مي‌كنند اما بلاتكليف هستند و بدون داشتن امكانات در ايران اسلامي زندگي مي‌كنند.

قاضي‌پور با تاكيد بر اينكه اين مشكل در جامعه وجود دارد و بايد هر چه سريعتر حل شود، تصريح كرد: حل اين موضوع در اختيار وزارت كشور نيست تا بتواند قانوني را در اين زمينه تصويب كند. بايد قانوني را مصوب كنيم كه اين فرزندان بتوانند از حداقل امكانات رفاهي و اجتماعي برخوردار باشند‌ چرا‌كه آنان هم انسان هستند و بسياري از آنان به سن ازدواج نيز رسيده‌اند و اگر ما خواهان قانونمند شدن امور در كشور هستيم، بايد هر‌چه سريعتر اين طرح را به تصويب برسانيم تا از كارهاي خلاف قانون، جلوگيري شود.

** قرباني (موافق): همه كشورها در اعطاي تابعيت به افراد سخت‌گيري مي‌كنند

موسي قرباني نماينده مردم قائنات و عضو كميسيون حقوقي و قضايي نيز طي سخناني با رد طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي، با بيان اينكه در همه كشورها نسبت به ارائه تابعيت سختگيري مي‌شود و در اين زمينه كشورها حساس هستند، تصريح كرد: اگر موضوع حل مشكل اين افراد است، بايد بدانيم كه طبق قانون زماني كه اين فرزندان به سن 18 سالگي رسيدند، مي‌توانند هر تصميمي را كه مي‌خواهند، بگيرند.

قرباني ديگري از سخنانش تصريح كرد: اگر به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي اجازه نمي‌دهند كه به مدرسه بروند، حكم مي‌كنيم كه به مدرسه بروند و از امكانات رفاهي و اجتماعي برخوردار وند.

** الهيان (مخالف): فرزندان زنان ايراني و مردان خارجي ‌وضعيت اجتماعي نابساماني دارند

زهره الهيان نماينده مردم تهران نيز طي سخناني در مخالفت با رد طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي، با بيان اينكه بخشي از مشكلات در اين زمينه مي‌تواند با دادن تابعيت به افراد حل شود، گفت: بخشي از مشكلات نيز مي‌تواند با ارائه اقامت بلندمدت به فرزندان حاصل از اين نوع ازدواج‌ها در كشور برطرف شود.

وي با تأكيد بر اينكه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي وضعيت نابسامان اجتماعي و بي‌هويتي دارند، تأكيد كرد: ما هويت ‌آنان را به رسميت نمي‌شناسيم و مشكلات اين قشر واقعا غيرقابل انكار است و بايد فكري براي اين مسائل در كشور انديشيده شود.

** سليمي (موافق): مسير قانوني براي حل مشكلات فرزندان مادران ايراني و پدران خارجي وجود دارد

در ادامه نيز حجت‌الاسلام عليرضا سليمي نماينده محلات در سخناني در موافقت با رد طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي مصوب 1385 ، اظهار داشت: مسير قانوني براي رفع مشكل اين افراد در زمينه تحصيل و اشتغال و يا دريافت يارانه وجود دارد و تابعيت امر مرسومي است و تابع قواعد خاص خود است و بايد با همان راهكار عمل كنيم.

نماينده محلات در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: با توجه به اينكه هيئت دولت براي حل اين موضوع وارد حل قضيه شده و در حال ساماندهي موضوع است، بنابراين بهتر است مجلس كليات اين طرح را رد كند تا مسائل و مشكلات به صورت كارشناسي طرح و تخصصي تر برطرف شود.

** موسوي مباركه (مخالف): 4 خواهر از يك مادر ايراني و پدر خارجي هستند كه حتي شناسنامه ندارد

همچنين سيدعلي محمد موسوي نماينده مردم مباركه نيز طي سخناني به عنوان آخرين مخالف رد طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي مصوب 1385، تأكيد كرد: اگر دادن تابعيت دوم در ايران ممنوعيت دارد، ‌بايد بدانيم كه بايستي مشكلات اين قشر برطرف شود، در حال حاضر فرزندان حاصل از اين نوع ازدواج‌ها به سن ۱۷ و ۱۸ سالگي رسيده‌اند اما حتي تحصيلات هم ندارند.

** پس از سخنان موافقان و مخالفان رد طرح مذكور سيدابراهيم ابراهيمي معاون امور تقنيني دولت پشت تريبون قرار گرفت و ضمن اعلام موافقت قوه مجريه با رد طرح مذكور و موافقت دولت با كليات آن، تأكيد كرد: بايد در جهت احقاق حقوق انساني و اجتماعي اين فرزندان اقدام كنيم و به كليات اين طرح رأي دهيم و در جزييات مسائل موجود را برطرف كنيم.

* كليات طرح ايراني محسوب شدن فرزندان زنان ايراني و مردان خارجي تصويب شد

نمايندگان مجلس در ادامه با كليات طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي مصوب 1385 با 151 راي موافق، 6 راي مخالف و 12 راي ممتنع از 196 نماينده حاضر در جلسه موافقت كردند.

پس از تصويب كليات اين طرح علي لاريجاني رئيس مجلس با بيان اينكه كليات طرح مذكور با راي بالايي تصويب شد، گفت: اين طرح را براي بررسي بيشتر 2 شوري كرده و به كميسيون قضايي ارجاع مي‌دهيم.

در صورت تصويب نهايي اين طرح فرزندان متولد از مادر ايراني و پدر خارجي كه مطابق ماده 1060 قانون مدني با اخذ مجوز ازدواج كرده‌اند، ايراني محسوب مي‌شوند.

* ‌لاريجاني: توصيه مي‌كنم نمايندگان ‌تقاضاي تحقيق و ‌تفحص نكنند

جهانبخش محبي‌نيا عضو هيئت رئيسه مجلس در جلسه علني امروز اعلام كرد كه 3 تقاضاي تحقيق و تفحص از برخي دستگاه‌ها براي بررسي در صحن علني تقديم هيئت رئيسه مجلس شده است.

علي لاريجاني پس از اين سخنان محبي‌نيا گفت: مهلتي براي طرح‌هاي تحقيق و تفحص در دوره مجلس هشتم وجود ندارد، ‌البته طبق قانون نمايندگان مي‌توانند و حق دارند پيشنهاد تحقيق و تفحص ارائه دهند اما با توجه به زمان كوتاه و پايان مجلس هشتم اين گونه تقاضاهاي تحقيق و تفحص اگر تصويب هم شود، در ميانه راه به نتيجه نمي‌رسد لذا توصيه مي‌كنيم كه اين گونه تقاضاها را ارائه ندهيد.

* لاريجاني: مجلس آماده قطع صادرات نفت به اروپاست

پس از اين دستوركارها محمدجواد كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد در تذكري در صحن علني مجلس اظهار داشت: روز گذشته دانشجويان تهراني مقابل مجلس تجمع كردند و درخواست داشتند كه مجلس كه با اقدامات انقلابي خوبي در گذشته از حريم نظام پاسداري كرده، در برابر اقدام زورگويانه اتحاديه اروپا مبني بر تحريم خريد نفت از ايران يك اقدام انقلابي ديگري انجام دهد مجلس بعد از اقدام اتحاديه اروپا دو طرح دو فوريتي براي قطع صادرات نفت به اتحاديه اروپا تهيه كرده است كه اين يك اقدام انقلابي در پاسخ به رفتار زورگويانه اتحاديه اروپاست.

وي از هيات رئيسه مجلس خواست كه در اولين فرصت دو طرح ياد شده را در دستور‌كار قرار دهد تا بار ديگر قدرت ملت ايران را زورگويان عالم ببينند.

علي لاريجاني نيز در پاسخ به تذكر كريمي قدوسي گفت:‌ موضوعي كه شما مطرح كرديد، بحث مطرحي در مجلس است و نمايندگان هم نگاه بسيار دقيقي به اين موضوع و حوادث جاري در اين رابطه دارند؛ كميسيون امنيت ملي هم در اين زمينه فعال شده و قطعا لازم است كه در مقابل اينگونه افكار غيرعقلاني كه اروپايي‌ها در مورد نفت ايران دارند، يك پاسخ درخوري به آنها داده شود.

لاريجاني تاكيد كرد: مجلس اين آمادگي را دارد و بنده ديروز هم اين موضوع را اعلام كردم؛ اميدوارم كه كميسيون مربوطه با سرعت بيشتري اين موضوع را بررسي كرده و گزارش خود را به مجلس ارائه دهد

* زن كارمند بدون شوهر از حق اولاد برخوردار مي‌شوند

بهارستان‌نشينان در ادامه جلسه علني امروز خود طرح استفساريه بند 4 ماده 68 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب سال 1386 را بررسي و با 106رأي موافق، 1رأي مخالف و 19 رأي ممتنع تصويب كردند.

در موضوع اين استفساريه آمده است: آيا كارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظيفه‌بگير مشمول اين قانون كه داراي همسر نبوده و يا همسر آنها معلول و يا از كار افتاده كلي است و يا خود به تنهايي متكفل مخارج فرزندان هستند، از مزاياي كمك هزينه اولاد نيز برخوردار مي‌شوند يا خير؟

در پاسخ به اين استفساريه آمده است كه ‌بله برخوردار مي‌شوند.

* مخالفت مجلس با الزام دستگاه‌هاي اجرايي به انتشار آمار تخصصي

نمايندگان مجلس همچنين طرح اصلاح بند (ج) ماده 54 قانون برنامه 5ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب 1389 را مورد بررسي قرار دادند و در نهايت نمايندگان با كليات اين طرح مخالفت كردند.

در ماده واحده اين طرح آمده بود: بند (ج) ماده 54 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب 15/10/89 به اين شرح ‌اصلاح مي‌شود: دستگاه‌هاي اجرايي مكلفند در حدود وظايف قانوني خود و بر مبناي استانداردهاي ملي و بين‌المللي در چهارچوب تعاريف، ضوابط و استانداردهاي منتشر شده مركز آمار ايران نسبت به توليد و نيز انتشار آمار تخصصي حوزه مربوط به خود اقدام كنند.

بعد از اينكه موافقان و مخالفان اين طرح نظراتشان را ارائه دادند و نماينده دولت با اين طرح مخالفت و كميسيون تخصصي با آن موافقت كرد، باهنر نائب‌رئيس مجلس گفت كه تصويب اين طرح نياز به رأي دوسوم دارد.

در نهايت بعد از رأي گيري 109 نماينده با اين طرح موافقت، 12نفر مخالفت و 26نفر هم به آن رأي ممتنع دادند.

بر اين اساس ‌اين طرح از دستور‌كار مجلس خارج شد.

* بررسي طرح حذف بند (د) ماده ۶۵ قانون برنامه ۵ ساله

** لاهوتي (مخالف): تسهيل در ‌مسير ورود به دستگاه‌هاي دولتي مشكل‌ساز است

مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود در مجلس نيز طي سخناني در مخالفت با دو فوريت طرح حذف بند (د) ماده ۶۵ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب ۱۳۸۹، اظهار داشت: اولين دليل مخالفت بنده اين است كه در كمتر از گذشت يكسال از تصويب قانون برنامه پنجم، امروز در دو طرح جداگانه، مي‌خواهيم ۲ بند از اين قانون را اصلاح كنيم.

وي افزود: در زمان تصويب قانون برنامه پنجم، ما نگران آن بوديم كه مسير ورود به نهادهاي عمومي غيردولتي آسان است در حالي كه شرايط سختي براي ورود به دستگاه‌هاي دولتي وجود دارد همچنين راه ورود به نهادهاي عمومي غيردولتي آسان است اما اگر اين باب را باز كنيم كه افراد به راحتي وارد دستگاه‌هاي اجرايي دولتي شوند، مشكلات ديگري در كشور بوجود مي‌آيد.

** عباسي (موافق): بايد اجازه ورود مديران شايسته غيردولتي به نهادهاي دولتي داده شود

اسدالله عباسي نماينده مردم رودسر در مجلس نيز در سخناني در موافقت با دو فوريت طرح قانوني حذف بند (د) ماده ۶۵ قانون پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب ۱۳۸۹، اظهار داشت: اينكه گفته مي‌شود نبايد قانون برنامه پنجم تغيير يابد و نبايد آنرا اصلاح كنيم، اين موضوع دليلي براي رد طرح مذكور نمي‌شود.

نماينده رودسر در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: زماني كه مسير ورود افراد به دستگاه‌هاي اجرايي را مي‌بنديم، تحرك و فعاليت و نشاط كاهش مي‌يابد درحالي كه بسياري از مديران شايسته در كشور وجود دارد كه در دستگاه‌هاي عمومي غير‌دولتي مشغول فعاليت هستند و بايد به آنان اجازه دهيم كه به دستگاه‌هاي دولتي ورود پيدا كرده و مأموريت پيدا كنند.

* مخالفت ‌با فوريت طرح مجوز ‌انتقال كاركنان مؤسسات غيردولتي به ساير دستگاه‌ها

پس از سخنان يك نماينده موافق و مخالف، نماينده مخالف دوم سخنراني نكرد و بر اين اساس موافق نيز سخن نگفت و دوفوريت اين طرح به راي وكلاي ملت گذاشته شد كه نمايندگان نيز با ۶۷ راي موافق، ۴۱ راي مخالف و ۴۵ راي ممتنع از ۱۹۵ نماينده حاضر در جلسه با دو فوريت طرح مذكور مخالفت كردند.

‌اين طرح به صورت عادي در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.

طرح مذكور كه به امضاي 40 نفر از نمايندگان مجلس رسيده است، شامل يك مقدمه توجيهي و يك ماده واحده است كه در صورت تصويب نهايي آن از تاريخ تصويب اين قانون، بند "د" ماده 65 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مصوب 15 دي ماه 1389 حذف مي‌شود.

* محدوديت تردد اتباع اروپايي به ايران و ممنوعيت واردات كالا از كشورهاي تحريم‌كننده

پس از مصوبه اتحاديه اروپا براي تحريم خريد نفت از كشورمان، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تهيه طرحي دو فوريتي، درصدد قطع كامل صادرات نفت ايران به كشورهاي اروپايي بر آمدند.

با آغاز جمع آوري امضاء براي آن، هم اكنون 150 تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن امضاء آن موافقت خود را به قطع كامل صادرات نفت كشورمان به اتحاديه اروپا را اعلام كردند و پس از پايان جمع آوري امضاء براي اين طرح، طراحان طرح توقف صادرات نفت به اتحاديه اروپا را با قيد 2 فوريت تقديم هيات رئيسه كرده و هيات رئيسه پس از آن نيز موظف است كه طرح مذكور را به كميسيون‌هاي تخصصي ارجاع داده و ظرف چند روز كميسيون هاي تخصصي نظرات خود را درباره اين طرح اعلام و آن را به صحن علني بفرستند و در نهايت نيز صحن علني مجلس درباره آن تصميم نهايي را اتخاذ كند.

* نطق‌هاي ميان دستور بهارستان‌نشينان

** افتخاري: خطبه‌هاي رهبر انقلاب لرزه بر اندام رژيم صهيونيستي و استكبار جهاني انداخت

لاله افتخاري نماينده مردم تهران پيش از ظهر امروز طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با اشاره به خطبه‌هاي نماز جمعه مقام معظم رهبري، با تاكيد بر اينكه هر كه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري گردن نهد از عذاب تفرقه و انحراف در امان است، گفت: خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته از جامعيت ويژه برخوردار بود كه مرزها را در نورديد و بر جان‌هاي مسلمانان بيدار دل و آگاه در جهان نشست و چراغ راه آنها شد.

اين نماينده مجلس در ادامه با بيان اينكه مردم ايران بايد همچون گذشته از تبليغات سوء دشمن براي دلسرد ساختن آنها تاثير نپذيرد، تاكيد كرد: تبليغاتي كه با هدف انصراف افكار عمومي و 99 درصدي مردم غرب از مشكلات اقتصادي و جنبش وال استريت، انحراف كشورهاي به پا خاسته كه در آنها بيداري اسلامي صورت گرفته از توانمندي‌هاي و دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران، دلسرد كردن مردم كشورمان از نظام و مسئولان و درگير ساختن آنها با مشكلات اقتصادي و سرگرم كردن نخبگان سياسي با اختلافات گروهي مي‌كوشد تا فضاي مشاركت مردمي كم كرده و به اهداف شوم خود دست يابد.

افتخاري همچنين خطاب به داوطلبان نمايندگي مجلس نهم تصريح كرد: آنها نبايد با هدف كسب مقام و قدرت وارد عرصه شوند بلكه بايد به خاطر عمل به تعهدي كه خداوند از آنها گرفته است يعني براي ايجاد عدالت اجتماعي و رفع مشكلات مردم بايد مسئوليت را در دست گيرند.

** حدادعادل: جهان اسلام دل به خطبه‌هاي رهبري سپرده بود/ غربي‌ها در داخل و خارج بحران‌زده‌اند

در ادامه غلامعلي حدادعادل نماينده مردم تهران در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با سپاس‌ از خدا كه با پيروزي انقلاب به ايران نعمت استقلال داد و دست پليد بيگانه را از كشورمان كوتاه كرد، گفت: خدا رو شكر مي‌كنيم كه با نعمت انقلاب به ما آزادي عطا كرد و در ما اعتماد به نفس، احساس توانايي و خودباوري، تأثيرگذاري در اداره كشور و قدرت پيشرفت و نوآوري در عرصه‌هاي سياست، علم و فن‌آوري ايجاد كرد و چراغ بيداري اسلامي را به دست ملت ايران در جهان اسلام برافروخت.

نماينده تهران در خانه ملت همچنين افزود: رهبر انقلاب در آن نمازجمعه حرف دل آنها را صادقانه و شجاعانه بر زبان مي‌آورد و امروز مسلمانان جهان فرياد آزادي و بيداري را از جمهوري اسلامي ايران، از تهران و از زبان رهبر انقلاب اسلامي ايران و از زبان ملت ايران مي‌شنوند.

"غربي‌ها كه هم در داخل كشورهاي خود با بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي سختي مواجهه شده‌اند و هم مزدوران خود را در جهان اسلام يكي پس از ديگري با بيداري اسلامي از دست مي‌دهند، طبيعي است كه از ملت ايران عصباني باشند و بر تهديدها و تحريم‌هاي خود بيفزايند اما ملت ايران قدر استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را مي‌شناسند و با بصيرتي كه دارد به راه خود ادامه مي‌دهد."

** كريمي: باز بودن راه گفت‌وگوي سالم و فضاي نقد انقلاب را زنده نگه مي‌دارد

همچنين محمدعلي كريمي نماينده مردم كرمان نيز در نطق ميان دستور تصريح كرد: راه دشواري است كه يك ملت بتواند انقلاب خود را به اتاق فكر تاريخي تبديل كند و اين مهم تنها زماني ميسر است كه نه تنها فضاي نقد و نظر در جامعه گسترش يابد بلكه براي همه صاحبان فكر و انديشه حاشيه‌اي از امنيت فراهم گردد.

نماينده مردم كرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: اكنون در آستانه سالگرد انقلاب اسلامي سؤال اساسي اين است كه تا چه اندازه به اين هدف نزديك شده‌ايم؟ امروز مردم و جوانان ما به هزار زبان مي‌گويند كه انقلاب را مي‌خواهند و دقيقا چون آن را دوست دارند، به دنبال اصلاح هستند. اين جمله واضح را چگونه بايد بگويند كه اي همه كساني كه راه مي‌نماييد، بياييد حد و مرزها را به گفت‌و‌گو بگذاريد تا هر كس كه بهتر راه مي‌داند، راه نمايد اما راه را نبنديد كه بستن راه خط قرمر عقلانيت است.

** اخوان: بزرگ كردن مسائل كوچك راهبرد دشمن در القاي بحران‌‌ است

نيره اخوان نماينده مردم اصفهان نيز ديگر نماينده‌اي بود كه طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با تبريك ايام دهه فجر اظهار داشت: دهه فجر آغازگر تحولي در جهان اسلام و جهان بشريت بود و امروز ثمره آن در بيداري مسلمين جهان بروز و ظهور پيدا كرده و صف‌بندي دشمنان با بصيرتي كه در مسلمانان جهان به وجود آمده است را آشكارتر شده است.

وي افزود: اين فرايند رژيم صهيونيستي و آمريكا و غرب را وحشت‌زده كرده است، به ويژه تدبير ولي امر مسلمين كه هر گروه و كشوري كه با اسراييل بجنگد، پشت آن ايستاده‌ايم‌، برايشان زلزله سياسي ديگري به وجود آورده است چراكه در جاي جاي جهان اسلام يك استراتژي واحد عليه استكبار به سركردگي رژيم صهيونيستي ايجاد شده است كه با هر نوع تهديدي به جنگ و تحريم نفتي را پاسخ مي‌دهد چراكه هميشه آمريكا ضرر كرده است.

اخوان تأكيد كرد: بنابراين بر همه جنا‌ح‌ها و گروه‌ها لازم است، تلاش كنند تا حضور حداكثري مردم در انتخابات فراهم شود و در روز ۲۲ بهمن مردم فهيم و سرافراز ايران اسلامي و دشمنان نشان خواهند داد كه زير بار زور نمي‌روند و فرهنگ رفتاري حضرت امام را در تمام زوايا استمرار خواهند بخشيد.

** قادري: مردم كانديداهاي ولايت‌پذير، متعهد، متخصص، سالم،‌ مردم‌دار و شجاع را انتخاب كنند

جعفر قادري نماينده مردم شيراز نيز در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با تبريك به مناسبت تقارن دهه فجر، هفته وحدت، سالروز ميلاد نبي مكرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق‌(ع) و ميلاد انقلاب‌هاي اسلامي در منطقه اظهار داشت: اين روزها، روزهاي شكوه و عظمت اسلام و روز بيداري اسلامي و روز ميوه‌چيني از درخت تنومند انقلاب اسلامي درختي كه هر روز در يك كشور اسلامي ميوه داده و ثمره آن محدود به جهان اسلام نشده و امواج سهمگين حركت اين بيداري كشورهاي اروپايي و آمريكا را نيز تحت‌الشعاع قرار داده است.

نماينده مردم شيراز در خانه ملت خاطرنشان كرد: اين همه موفقيت‌ها چيزي غير از لطف و عنايت خداوند نبوده و بايد شاكر باشيم و قطعا اگر لطف خداوند شامل نمي‌شد، امروز رهبري‌هاي امام و مقام معظم رهبري نبود و اين همه موفقيت به دست نمي‌آمد و از اين جهت اگر ناسپاسي كنيم به عقوبت الهي دچار مي‌شويم.

وي اضافه كرد: جناح‌ها و جريان‌هاي سياسي اصولگرا بايد مراقبت و از تك‌روي‌ها و گروه‌گرايي‌ها به شدت پرهيز كرده و بهار نعمت الهي را به خزان تفرقه تبديل نكنند و مردم هم بايد در انتخاب نماينده به ملاك‌ها و معيارهاي واقعي همچون تعهد، ولايت‌پذيري، سلامت نفس، تخصص، تجربه، جرأت و جسارت و مردم‌داري توجه داشته باشند.

* طرح سؤال از رئيس جمهور اعلام وصول شد

** اظهارات باهنر به هنگام اعلام وصول طرح

محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس در پايان جلسه علني امروز مجلس گفت: بحث سؤال از رئيس جمهور بعد از كش و قوس‌هاي فراوان در رسانه‌ها امروز به هيئت رئيسه مجلس رسيده است و ما بدون اينكه موضعي داشته باشيم موظفيم اصول قانون اساسي را طبق آئين نامه مجلس رعايت كنيم. بر همين اساس بالاخره سؤال طبق ماده 196 آئين‌نامه اعلام وصول شد و به كميسيون‌ها ارجاع شد؛ كميسيون‌ها عموما كار خودشان را انجام دادند.

وي افزود: بر اساس ماده 196 پس از يك هفته چنانچه هنوز حداقل يك چهارم كل نمايندگان كه سؤال را امضا كردند از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئيس مجلس موظف است در اولين جلسه سؤال را قرائت كند و فورا براي رئيس جمهور ارسال كند؛ اين سؤال ظرف 48 ساعت تكميل و در دسترس نمايندگان قرار مي‌گيرد.

باهنر گفت: ما هم اكنون در اين مرحله هستيم و نمايندگان سؤال كننده در كميسيون‌ها حاضر شدند و به ما اعلام كردند كه از سؤال‌شان منصرف نشدند.بر اين اساس وظيفه ما است كه هم متن سؤال را قرائت كنيم و هم به رئيس جمهور ارسال كنيم تا پس از يك ماه به مجلس بيايند و به سؤال نمايندگان پاسخ دهند.

وي بر همين اساس از اميدوار رضايي خواست متن سؤال از رئيس جمهور را قرائت كند.

محمدرضا باهنر نيز پس از قرائت طرح سؤال از رئيس جمهور گفت: بر اساس ماده 196 آئين‌نامه اين متن را فورا براي رئيس جمهور ارسال و در اختيار نمايندگان هم قرار مي‌دهيم و انشاءالله نيمه دوم اسفند با تفاهمي كه با رئيس جمهور انجام خواهد شد، انشاءالله در جلسه علني پاسخ‌هاي ايشان را مي‌شنويم.

* باهنر: كواكبيان حرف نزند ميخ در گلويش گير مي‌كند

** پايان جلسه علني امروز مجلس

جلسه علني امروز نمايندگان مجلس كه از ساعت 8:45 دقيقه آغاز شده بود، دقايقي پيش با اعلام محمدرضا باهنر كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را برعهده داشت، پايان يافت.

پس از آنكه باهنر زنگ پاياني جلسه علني را به صدا درآورد، طبق روال معمول، مصطفي كواكبيان نماينده سمنان و عضو فراكسيون اقليت مجلس نسبت به عدم مطرح شدن تذكرات شفاهي پايان جلسه علني، اعتراض كرد.

باهنر در پاسخ به كواكبيان گفت: اين آقاي كواكبيان يك روز حرف نزند، ميخ در گلويش گير مي‌كند!

انتهاي پيام/

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن