تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831189683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيست ويكمين جشنواره تئاتر فجر و تمركز بر نمايشنامه خواني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بيست ويكمين جشنواره تئاتر فجر و تمركز بر نمايشنامه خواني
تهران - بيست ويكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به دبيري "مجيد شريف خدايي" با حضور 170 گروه نمايشي از اول تا 11 بهمن سال 1381 و با افزودن شدن بخش "نمايشنامه خواني" به ميزباني تهران برگزار شد.


بيست ويكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر براي نخستين بار از زمان شكل گيري اين رويداد، با جهشي خيره كننده در بعد كمي، و در 15 بخش "مسابقه"، "تئاتر خياباني"، "خارج از مسابقه"، "بين ‌الملل"، "مروري بر نمايش هاي سال 81"، "تعزيه علوي"، "تئاتر دانشگاهي"، "نمايشنامه ‌خواني"، "سمينار در جستجوي تماشاگر"، "سمينار سنت و مدرنيسم"، "كارگاه آموزشي"، "نمايشگاه برگزيده عكس هاي مسابقه يك دهه عكاسي تئاتر"، "نمايشگاه عكس، طرح ماكت، نقاشي"، "نمايشگاه‌ ماكت هاي طراحي صحنه"، "مسابقه پوستر" و "مسابقه عكاسي" برگزار شد.

سالن هاي مجموعه تئاتر شهر و تالارهاي "مولوي"، "وحدت" و "هنر" ميزبان نمايش هاي صحنه اي اين دوره از رويداد بودند و آثار خياباني اين جشنواره نيز به صورت گسترده در سطح پارك ها، فضاهاي سبز، محلات و دانشگاه ها و دانشكده اي شهر تهران براي مخاطبان به اجرا در آمدند.

"توجه به تماشاگر به عنوان اصلي ترين عنصر يك اثر نمايشي موفق در اجرا" و "تاكيد بر روش هاي صحيح نگارش نمايشنامه به عنوان سنگ بناي خلق يك اثر نمايشي"، محورهاي اصلي بخش رويكرد علمي و آكادميك اين دوره از جشنواره را به خود اختصاص داده بودند.

همچنين پديده نوظهور "نمايشنامه خواني" با هدف درك صحيح از متن نمايشي و انتقال درست مفاهيم نهفته در ديالوگ ها از طريق خواندن يك نمايشنامه، يكي از بخش هاي مهم و قابل اعتناي بخش علمي جشنواره تئاتر فجر در گام بيست ويكم به شمار مي رفت.

بر همين اساس نمايشنامه هاي "ببر كاپيتان" نوشته "آثول فوگارد" توسط ايمان افشاريان، "تجربه‌هاي اخير" كه برداشتي از نوشته "ناديا رز" و "ژاكوب ورن" بود توسط اميررضا كوهستاني، "درس" نوشته "اوژن يونسكو" توسط كيومرث مرادي، "غولتشن ها" نوشته كارلو گلدوني توسط حميد پورآذري، "ملودي ورشو" نوشته "لئونيد زورين" توسط مريم كاظمي، "منم اومدم" نوشته "ژيراير آنانيان" توسط صدرالدين شجره، "يرما" نوشته "فدريكو گارسيا لوركا"‌ توسط احسان فكاء و "يك مؤلف، يك بازيگر"، نوشته "فرانسوا كلاويه" توسط تينوش نظم‌جو، هشت نمايشنامه اي بودند كه در اين بخش مورد خوانش قرار گرفتند.

از ديگر برنامه هاي آموزشي و علمي اين دوره از جشنواره برگزاري دو سمينار تخصصي و يك نشست علمي با حضور هنرمندان بين المللي و داخلي بود كه از سوي هنرمندان و دانشجويان هنرهاي نمايشي كشور بسيار مورد استقبال قرار گرفت.

در سمينار "در جستجوي تماشاگر" اساتيدي مانند "ديويد سورن آدامز"، "رامندو ماجومدار"، "مانفرد بايل هارتز"، "مالگورزا تاسميل جاكوبوتيس"، "اگنتا هانسون"، "لاله تقيان" و "مجيد شريف خدايي" به سخنراني پرداختند و همچنين در سمينار "سنت در مقابل مدرنيسم" افرادي نظير "آندره لويي پرينتي"، "فاينيا ويليامز"، "رينر منيكن"، "جين فرر"، "سارا ذاكر"، "هيدناكا اتوري"، "الكساندر روديونوف" و "بهروز غريب‌پور" به ارائه آخرين دستاوردها و مطالعات پژوهشي خود پرداختند.

در كنار اين دو سمينار، نشست تخصصي "ساختار دراماتيك آثار شكسپير" با سخنراني "كورنيلو دوميتريو" در خانه هنرمندان برگزار شد تا جشنواره تئاتر فجر در بعد آكادميك، فصل پر رونقي را در گام بيست ويكم پشت سر بگذارد.

اما در كنار سمينارها و نشست هاي علمي، كارگاه هاي عملي نيز علاقه مندان خاص خود را به جشنواره جذب كرده بود.

در اين رويداد كارگاه "بداهه ‌سازي و خلاقيت در بازيگري" با حضور "ماركوس زونر" در پشت بام تئاتر شهر برگزار شد و "طراحي صحنه" توسط "گرالف ادستارد هابن"‌ در كارگاه دكور تالار وحدت ميزبان علاقه مندان بود و همچنين كارگاه "نور در صحنه تئاتر" به سرپرستي "رشدي علي ‌يي" در تماشاخانه سنگلج، تشكيل دهنده سه كارگاه عملي جشنواره تئار فجر بودند.

همچنين در كنار اين كارگاه ها، نمايشگاه "ماكت هاي طراحي صحنه" به سرپرستي "گرالف ادستارد هابن" در سالن انتظار تالار وحدت، نمايشگاه "عكس، طرح ماكت، نقاشي از آثار "سوزان كسلر" و نمايشگاه "برگزيده عكس هاي مسابقه يك دهه عكاسي تئاتر" در سالن انتظار تئاتر، تكميل كننده بخش هاي جنبي جشنواره بيست ويكم تئاتر فجر بودند.

اما در بخش آثار بين المللي اين دوره از جشنواره، نمايش هاي "ولش‌ كن بره" كار گروهي از انگلستان، "پوزه چرمي" به كارگرداني عليرضا كوشك‌ جلالي از آلمان، "خشمگينان" به كارگرداني "جان گئورگ شيرمر" از آلمان، "دوتا خوبه، سه تا زياده!" به كارگرداني "جاكوس سفراين متيسن" از دانمارك، "طبيعت مرده" به كارگرداني "كارسرناسينگا گليا" از ايتاليا، "قصه پريان" به كارگرداني "كي لمي بيگلين" از تركيه، "قصه زمستان" به كارگرداني "دومنيك هيل" از اسكاتلند، "مكبث" به كارگرداني مشترك سهيل پارسا و "پيتر فاربريج" از كانادا، "ها! هملت!" به كارگرداني مشترك "ماركوس زونر" و "پاتريشيا باربوبياني" از سوييس و "يك قطره خون" به كارگرداني "اشواتهاما جي. دي سالي جونز" از هند، 10 نمايشي بودند كه براي مخاطبان به صحنه رفتند.

در كنار اين آثار و براي دومين سال متوالي، شش نمايش خارجي "خاطرات يك پرنده" به كارگرداني "حسين پيش ‌رو" از عراق، "رهايي" به كارگرداني "الوين ميرزايوف" از جمهوري آذربايجان، "كشتي" به كارگرداني "دراگان يوكيچ" از كراوسي، "كنترباس" به كارگرداني "ايرانا پرلوآ الكساندر" از جمهوري آذربايجان، "گردهمايي پرندگان" به كارگرداني "ماري پيژنول" از فرانسه و "يادداشت هاي روزانه يك ديوانه" به كارگرداني "جنت ‌سليم ‌آوا" از جمهوري آذربايجان در بخش بين الملل نمايش هاي دانشگاهي اين جشنواره از مخاطبان ميزباني كردند.

همچنين براي نخستين بار از زمان برگزاري جشنواره تئاتر فجر و در بخش "مرور" اين رويداد، يك نمايش خارجي با عنوان "خانه برنارد آلبا" به كارگرداني "روبرتو چولي" به عنوان محصول مشترك ايران و آلمان به صحنه رفت.

در بخش "مسابقه صحنه اي" بيست ويكمين جشنواره تئاتر فجر، 43 نمايش حضور داشتند كه طبق آمار ارائه شده نمايش هاي "چهار حكايت از چندين حكايت رحمان" به كارگرداني عليرضا نادري ‌نجف‌ آبادي، "كاليگولا شاعر خشونت" به كارگرداني آتيلا پسياني، "ضيافت شيطان" به كارگرداني امير دژاكام، "گاهي اوقات براي زنده ماندن بايد مرد!" به كارگرداني نصرالله قادري، "تك سلولي‌ها" به كارگرداني جلال تهراني، "مضحكه شبيه قتل" به كارگرداني حسين كياني، "چيستا" به كارگرداني نادر برهاني مرند، "قرمز و ديگران" به كارگرداني محمد يعقوبي، "خواب در فنجان خالي" به كارگرداني كيومرث مرادي، "خر از دست رفته" به كارگرداني فرهاد اصلاني، "روي زمين" به كارگرداني افروز فروزند، "برخورد نزديك از نوع آخر" به كارگرداني سيما تيرانداز، "قهوه تلخ" به كارگرداني شبنم طلوعي، "الكترا" به كارگرداني سپيده نظري‌پور و "كسي نيست كه همه داستان ‌ها را به ياد آورد" به كارگرداني رضا حداد توانستند بيشترين تعداد مخاطبان را به سالن هاي نمايشي جذب كنند.

اما در بخش "خارج از مسابقه" نيز شاهد حضور 14 نمايش به كارگرداني پيشكسوتان و اساتيد نمايش كشور بوديم كه آثار اين بخش عبارت بودند از" "درمصر برف نمي‌بارد..." به كارگرداني علي رفعيي، "يوسف و زليخا" به كارگرداني پري صابري، "ايوانف" به كارگرداني اكبر زنجانپور، "افشين و بودلف هر دو مرده‌اند" به كارگرداني قطب ‌الدين صادقي، "آخر خط" به كارگرداني سهراب سليمي، "حر" به كارگرداني محمود عزيزي، "خاطرات هنرپيشه نقش دوم"، به كارگرداني هادي مرزبان، "مكبث" به كارگرداني حسين فرخي، "آژاكس" به كارگرداني آرش دادگر، "اورفه" به كارگرداني محسن حسيني، "تله ‌موش" به كارگرداني داوود دانشور، "جشنواره آمين" به كارگرداني فرزانه كابلي، "داستان خرس هاي پاندا" به كارگرداني تينوش نظم ‌جو و "راز سرزمين من" به كارگرداني نادر رجب‌پور.

تعزيه هاي "تولد امام حسين(ع)"، "حبيب ‌ابن مظاهر"، "حجه ‌الوداع"، "حر"، "شهادت امام حسين(ع)"، "عبدالله عفيف"، "عروسي امام حسين(ع) و شهربانو"، "قانياي فرنگ"، "قيس ‌ابن مسهر صيداوي" و "يوسف و زليخا"، 10 اثري بودند كه از شهرهاي شيراز، اراك، طالقان، تفرش، قزوين و تهران در بخش تعزيه هاي علوي اين رويداد در حسينيه طرشت، براي عموم مخاطبان به اجرا درآمدند.

همچنين 44 نمايش در بخش خياباني، 9 نمايش در بخش "مرور" و 37 نمايش در بخش "تئاتر دانشگاهي" از ديگر آثار حاضر در اين دوره از جشنواره بودند.

جشنواره تئاتر فجر در گام بيست ويكم و در ادامه سنت تكريم و بزرگداشت از اساتيد پيشكسوت تئاتر از زنده ياد مهدي فتحي و فخري خوروش، به عنوان دو تن از فعالان عرصه هنرهاي نمايشي طي مراسم باشكوهي تقدير كرد.

** برگزيدگان بيست ويكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر

در بخش نمايشنامه‌ نويسي، نغمه ثميني براي نگارش نمايشنامه هايي "‌الكترا" و "خواب در فنجان خالي" و چيستا يثربي براي نگارش نمايشنامه هاي "زنان مهتابي، ‌مرد آفتابي" و "برخورد نزديك از نوع آخر"، مشتركا به عنوان نفرات اول انتخاب شدند و عليرضا نادري نجف ‌آبادي براي نگارش نمايشنامه "چهار حكايت از چندين حكايت رحمان" به عنوان نفر دوم معرفي شد و حسين مهكام براي نگارش نمايشنامه "‌آندرانيك"، جايزه نفر سوم را به خود اختصاص دادند.

هيات داوران در بخش كارگرداني از سپيده نظري ‌پور براي كارگرداني نمايش "الكترا"، سوسن پرور براي كارگردان نمايش "توالت"، پيمان دانشمند براي كارگرداني "‌آبي ‌ترين آسمان شهر"، ساسان مهرپويان براي كارگرداني نمايش "راز عروسك"، ميثم عبدي براي كارگرداني نمايش "كمدي ارتباطات" و عبدالحسين مرتضوي و ميترا علوي طلب، كارگردانان نمايش "بشر و مليخا" تقدير كرد و جايزه اول خود را به كيومرث مرادي براي كارگرداني نمايش "خواب در فنجان خالي" اهدا كرد.

جايزه دوم اين بخش به شبنم طلوعي براي كارگرداني نمايش "قهوه تلخ" رسيد و كورش زارعي براي كارگرداني نمايش "زنان مهتابي، ‌مرد آفتابي" و نادر برهاني مرند براي كارگرداني نمايش "چيستا"، به صورت مشترك جايزه نفر سوم را دريافت كردند.

در بخش بازيگري مرد از مجيد رحمتي براي بازي در نمايش "توالت" و علي ‌سرابي بازيگر نمايش "آندرانيك" تقدير شد.

اما احمد مهران فر براي بازي در نمايش "قهوه تلخ" جايزه اول را به خود اختصاص داد و كورش زارعي براي بازي در نمايش "زنان مهتابي، مرد آفتابي" به عنوان نفر دوم معرفي شد و حميدرضا آذرنگ و مهران امام بخش براي بازي در نمايش "چهار حكايت از چندين حكايت رحمان"، جايزه نفر سوم را از آن خود كردند.

و در بخش بازيگري زن، هيات داوران ضمن تقدير از وفا طرفه براي بازي در نمايش "زنان مهتابي، مرد آفتابي"، آذر سماواتي براي بازي در نمايش "الكترا" و ژاله صامتي براي بازي در نمايش "دوستت دارم با صداي آهسته" تقدير كرد و جايزه نفر اول را ريما رامين فر بازيگر نمايش "زمزمه مردگان" اهدا كرد.

آناهيتا اقبال ‌نژاد براي بازي در نمايش "روي زمين" جايزه نفر دوم را از آن خود كرد و مژگان نوايي بازيگر نمايش "ژاندارك در آتش" جايزه نفر سوم را به خود اختصاص داد.

بهزاد شاهنده كارگردان نمايش "آل"، جايزه ويژه جشنواره بيست ويكم تئاتر فجر را به خود اختصاص داد و جايزه برگزيده تماشاگران نيز به نمايش "خاتون غصه ‌دار" به كارگرداني اصغر خليلي اهدا شد.

سعيد پورصميمي، فرهاد ناظرزاده ‌كرماني، ايرج راد، محمد رحمانيان و حسين سليمي داوري بخش مسابقه صحنه اي نمايش هاي ايراني اين دوره از جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشتند.

اما برگزيدگان "نمايش هاي خياباني" در بخش طرح و ايده، نيما نعمتي ‌زاده طراح نمايش "دمام"، كاظم جهانگير زاده طراح نمايش "يوخ سوللوق" و "محمد صمديان طراح نمايش "محمد شمر" معرفي شدند.

در بخش كارگرداني رسول حق ‌جو كارگردان نمايش "دنياي آب دو"، علي جامي كارگردان نمايش "غمنامه رستم و سهراب" و مرتضي وكليليان كارگردان نمايش "قانون زندگي"، جوايز نفرات برتر اين بخش را به خود اختصاص دادند.

همچنين ژوبين غازياني بازيگر نمايش "شعار تا شعور"، محمد صمديان بازيگر نمايش "شمر"، شهرام نيك‌ كار بازيگر نمايش "ديوانه نشويد"، علي ايماني بازيگر نمايش "يوخ سوللوق"، رضا جباري عوري بازيگر نمايش "يوخ سوللوق"، نيما نعمتي‌زاده بازيگر نمايش "دمام"، جوايز بخش بازيگري مرد نمايش هاي خياباني را كسب كردند و در اين بخش از حميد حيدري بازيگر نمايش "قصه آقا رضا"، علي اصغر هندي بازيگر نمايش "بسه ديگه حرف نزن" و رضا آحادي بازيگر نمايش "رينگ" تقدير شد.

اما در بخشش بازيگر زن نمايش هاي خياباني كه براي نخستين بار از زمان شگل گيري اين جشنواره نفرات برگزيده اين بخش اعلام مي شدند، ماندانا عبقري براي نمايش "ذكر"، ساجده ذوالفقاري براي نمايش "چوپي" و راحله گويا براي نمايش "خورتاب"، به عنوان نفرات قابل تقدير از سوي هيات داوران بخش نمايش هاي خياباني متشكل از بهزاد فراهاني، سعيد كشن فلاح و مجيد جعفري معرفي شدند.

منوچهر اكبرلو، افشين خورشيد باختري و عباس شادروان به عنوان داوران كانون ملي منتقدان تئاتر ايران، برگزيدگان خود را به اين شرح معرفي كردند:

- بهترين نمايشنامه به افروز فروزند براي نگارش نمايشنامه "روي زمين"

- بهترين كارگرداني به كيومرث مرادي براي كارگرداني نمايش "خواب در فنجان خالي"

- بهترين بازيگر مرد به علي سرابي براي نمايش هاي "آندرانيك" و "لوله"

- هدا ناصح براي بازي در نمايش "هشتمين خوان"

فراهنگ ** ا.خ ** 1071

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30804242

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 414]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن