تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816441020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ازدواج ناشاد اثر بدتري بر سلامت زنان دارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ازدواج ناشاد اثر بدتري بر سلامت زنان دارد
خانواده- همشهري آنلاين:
يك بررسي جديد نشان مي‌دهد كه آسيب قلبي-عروقي ناشي از ازدواج ‌هاي توام با ناخشنودي در زنان بيشتر از مردان است

به گزارش هلث دي نيوز نانسي هنري، روانشناس باليني در دانشگاه يوتاي آمريكا و سرپرست اين پژوهش گفت كه در حاليكه هم مردان و هم زناني كه در ازدواج‌هاي "تحت فشار" درگير هستند - ازدواج‌هاي كه مشخصه آنها جروبحث ميان زوجين و عصبانيت است - با احتمال بيشتري نسبت به ازدواج‌هاي شادتر، احساس افسردگي مي‌كنند،‌ اما زنان با احتمال بيشتري نسبت به مردان ممكن است دچار فشار خون بالا و ساير شاخص‌هاي "سندروم متابوليك" شوند.

سندروم متابوليك يك عامل خطرساز شناخته‌شده براي بيماري قلبي، سكته مغزي و ديابت است.

هنري گفت كه با وجود آنكه مطالعات بسيار ازدواج‌هاي ناشاد را با اختلال سلامتي ارتباط داده‌اند، به اعتقاد او افسردگي ناشي از اشار رواني اين ازدواج‌ها، سرچشمه افزايش خطر سندروم متابوليك است. او گفت: "ديد منفي سرمنشا افسردگي است و افسردگي با بروز سندروم متابوليك ارتباط دارد." اما به گفته هنري بررسي آنها نشان داد تنها در مورد زنان چنين امري حقيقت دارد.

او براي اين بررسي، با 276 زوج، با سن ميانه 54 سال، بوسيله پرسش‌نامه مصاحبه كرد، و از آنها خواست جنبه‌هاي مثبت كيفيت ازدواج‌شان مانند حمايت دوجانبه و سهيم‌شدن در كارها و جنبه‌هاي منفي آن مانند جر و بحث، احساس خصومت و عدم توافق درباره موضوعات مهم مانند بچه‌ها،‌امور زناشويي، پول، دامادها و عروس‌ها را ذكر كنند. او از آنها در مورد داشتن علائم افسردگي هم سوال كرد.

اين زوج‌ها به طور متوسط 27.5 سال بود كه ازدواج كرده بودند ‌و اغلب آنها در ازدواج اول‌شان بودند.

هنري گفت: "مي‌شد گفت كه گروه مورد بررسي ما در مجموع زوج‌هاي با ازدواج سعادتمند بودند." حدود بيست درصد از مردان و 12 درصد زنان در اين بررسي، دچار سندروم متابوليك بودند (كه بر اساس داشتن سه عامل خطرساز از پنج عامل تعريف‌شده تشخيص داده مي‌شدند).

يه گفته او يافته‌هاي بررسي آنها نشان داد كه مردان با احتمال بيشتري بر اثر فشارهاي ناشي مسائل زندگي متاهل دچار افسردگي مي‌شدند، اما رابطه ميان نگرش منفي به زندگي، افسردگي و سندروم متابوليك تنها در زنان قابل ثابت‌شدن بود. به گفته او اين بررسي نشان‌دهنده آن بود كه افسردگي در اين زنان با سندروم متابوليك ارتباط دارد.

دقيقا معلوم نيست چرا اينگونه است، اما هنري حدس مي‌زند كه ممكن است در زنان نگرش منفي به زندگي را بيشتر در قلب‌شان حفظ‌ كنند و بيش از مردان با آن از لحاظ فكري درگير باشند.

هنري نمي‌تواند به طور خاص بگويد كه چه مقدار از خطر سندروم متابوليك را مي‌توان به ديد منفي نسبت داد. پژوهش‌هاي قبلي ديد منفي در ازدواج را به افزايش خطر بيماري قلبي چه در مردان و چه در زنان ارتباط داده‌اند.

نتايج اين بررسي پنج‌شنبه 5 مارس (15 اسفند) در اجلاس سالانه انجمن روان‌تني آمريكا ارائه شد.

يك پژوهشگر ديگر در اين حوزه اين يافته‌ها را به خصوص از لحاظ توجه دوباره به افسردگي به عنوان سازوكار احتمالي كه از طريق آن فشارهاي رواني بر ايجاد سندروم متابوليك اثر مي‌گذارد، جالب‌توجه خواند.

دبرا آمبرسون، استاد جامعه‌شناسي در دانشگاه تگزاس در آستين گفت: "اين بررسي اهميت درك فزاينده ما در مورد اينكه چگونه افسردگي بر فرآيندهاي زيستي ايجادكننده سندروم متابوليك اثر مي‌گذارد، و اينكه چرا اين فرآيندها در زنان ممكن است قوي‌تر از مردان عمل كنند، نشان مي‌دهد."

به گفته آمبرسون، اين يافته‌ها با يافته‌هاي پژوهشي خود او تطبيق دارد كه نشان‌دهنده تاثير شديد فشار رواني ناشي از تاهل بر سلامت زوجين است. اما يافته‌هاي مربوط به تفاوت‌هاي جنسيتي در بررسي او متفاوت بود. او گفت:‌ "به طور كلي ما دريافتيم كه فشار ناشي از تاهل سلامت هر دوي مردان و زنان را مختل مي‌كند." او افزود كه شايد سلامت مردان مورد بررسي در پژوهش هنري به طريقه‌اي ديگري تحت تاثير قرار گرفته باشد.

هنري گفت كه پژوهش‌هاي بيشتري لازم است تا معلوم شود كه چگونه اين يافته‌هاي متفاوت را مي‌توان در كنار هم قرار داد.

در هر حال،‌آمبرسون گفت:‌"زوج‌تان را با دقت انتخاب كنيد. يك ازدواج تحت فشار براي سلامتي شما بد است. و اگر از قبل تحت فشار هستيد، بر كاهش تعارض‌ها با همسرتان متمركز شويد."

شنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن