تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805664353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«اجماع»، مسير پيروزي در انتخابات را هموار مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: «اجماع»، مسير پيروزي در انتخابات را هموار مي‌كند


كد خبر:2914

زمان انتشار:پنجشنبه 10 بهمن 1387 - 13:51:39

Print نسخه چاپي

فعالان سياسي دو جناح در اين نكته همداستان هستند

سياست > احزاب و تشكل ها - گفت و گو با حسين كمالي، امير محبيان، مسعود سلطاني‌فر

حامد طبيبي: در مقابل معدود فعالان سياسي كه با واژه «انتخابات چند قطبي» از انتخابات رياست جمهوري ياد مي‌كنند بسياري ديگر از اصحاب سياست اعتقاد راسخ دارند كه انتخاباتي «دوقطبي» با چند كانديداي غيرجناحي، تصوير محتمل خردادماه سال آينده است. طي روزهاي اخير اگرچه برخي چهره هاي شاخص اصولگرا از «عبور از احمدي‌نژاد» يا «كانديداي سايه» براي رئيس دولت نهم سخن رانده‌اند و حتي شنيده شده ستادهاي انتخاباتي «محمدباقر قاليباف»، «مصطفي پورمحمدي» و حتي «محمد جهرمي» تشكيل و در حال برنامه‌ريزي است اما ناظران سياسي تكليف اصولگرايان را روشن مي‌دانند. همانگونه كه مقربان احمدي‌نژاد در «حلقه‌نزديكان» رئيس دولت نهم تأكيد كرده‌اند، وي به طور قطع و يقين كانديداي انتخابات سال آينده خواهد بود و برهمين اساس است كه به رغم « اختلافات جدي در اين جناح سياسي، تجربه ثابت كرده كه آنها «متحد دقيقه 90» يكديگر هستند. اينچنين است كه اصلاح‌طلبان نيك مي‌دانند، در صورتي كه با كانديداي واحد از ميان سيدمحمد خاتمي، ميرحسين موسوي يا مهدي كروبي قدم به ميدان انتخابات بگذارند جناح مقابل هم براي پايان دادن به هرگونه ترديدي، بر روي محمود احمدي‌نژاد اجماع خواهد كرد.

اين تحليلگران بر اين باورند كه امكانات پيدا و پنهان در اختيار يك كانديدا كه خود رئيس دولت نيز هستند به اندازه‌اي وسوسه‌انگيز است كه كه ساير اصولگرايان از ترس پيروزي رقيب، يك دولت اصولگراي «غيرهمسو» را به رقباي اصلاح‌طلب ترجيح دهند.

اصلاح‌طلبان اما شرايطي متفاوت دارند، چه اينكه يك‌بار در دوره نهم، دولت را به دليل چند كانديداي و البته برخي موانع ديگر به جناح مقابل واگذار كرده‌اند. در چنين شرايطي است كه به رغم تبليغات وسيع سايت و رسانه‌هاي تندرو، فعالان سياسي اصلاح‌طلب اعتقاد دارند كه با فرض حضور قريب‌الوقوع سيدمحمد خاتمي و اعلام رسمي كانديداتوري مهدي كروبي، از اين دو اصلاح‌طلب يكي در صحنه مي‌ماند چرا كه آنها از آسيب‌ها و عواقب «تقسيم آراء» به خوبي آگاهند.

معرفي كانديداي مورد اقبال جامعه
«اجماع» موضوعي است كه مورد تأكيد رئيس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نيز قرار دارد چه اينكه حسين كمالي اين امر را مختص هر دو جناح مي‌داند.

دبيركل حزب اسلامي كار در پاسخ به سئوال «خبرآنلاين»، نكاتي را توضيح داد: «در هر دو جناح رايزني‌هايي در جريان است تا نتيجه آن دست‌يابي به كانديداي اجتماعي مورد اقبال مردم باشد. در جبهه اصلاحات براي اين منظور جلساتي با همه چهره‌هايي كه خود را آماده حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌بينند گفتگو داشته‌ايم. كانديداي واحد حتماً مي‌بايست با برنامه‌هاي مشخص و مدون براي انتخاب نهايي به مردم معرفي شود».

وزير كار دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات پيش‌بيني خود از وضعيت اصولگرايان را نيز مطرح كرد: «بهتر است براي روشن شدن وزن سياسي هر دوجناح اصلي كشور با يك كانديدا وارد انتخابات شوند. البته به نظر مي‌رسد برخي ديگر از مديران سابق يا فعلي هم با عنوان مستقل يا منفرد كانديدا شوند كه اين امر نيز حق انتخاب بيشتري به مردم مي‌دهد.»

اين روزها گمانه‌زني‌هاي مختلفي پيرامون نامزد نهايي اصلاح‌طلبان در فضاي سياسي كشور شنيده مي‌شود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در اين‌باره اشاراتي داشت: «در جبهه اصلاحات گفتگوها همچنان ادامه دارد و ما هنوز به نتيجه نهايي نرسيده‌ايم. در عين حال در ميان اصلاح‌طلبان شخصيت‌هايي وجود دارند كه از كاريزها و موقعيت اجتماعي برتري در جامعه برخوردار هستند و اقبال عمومي نسبت به آنها متفاوت از ساير كانديداهاست. تلاش اصلاح‌طلبان اين است كه چنين چهره‌اي را براي حضور در انتخابات قانع كنند».

كمالي، مباحث مطرح شده درخصوص عبور جناح مقابل از احمدي‌نژاد را اينگونه مورد تحليل قرار داد: «معمولاً هر جناحي كه حاكم شده و قدرت اجرايي را در دست مي‌گيرد، برخي همراهان سابق به دليل نارضايتي از آنها فاصله مي‌گيرند. اين ريزش‌ها البته به اندازه‌اي نيست كه سبب عبور از رئيس دولتي شود كه امكانات زيادي را براي كانديداتوري در اختيار دارد. در عين حال ممكن است برخي از اين افراد ناراضي تحت عنوان «كانديداي ميانه» نه با تابلوي اصلاح‌طلبي و تابلوي اصولگرايي به رقابت با رئيس دولت نهم بپردازند.

كانديداهاي ديگر اصولگرا فعال شده‌اند
در شرايطي كه برخي موضع‌گيري‌هاي اصولگرايان منتقد دولت وارد فاز تازه‌اي شده است، يكي از تحليلگران سياسي «اصولگرايان سنتي» فعال شدن كانديداهاي ديگري در ميان اصولگرايان را تأييد كرد. امير محبيان از محمدباقر قاليباف، محمد جهرمي و مصطفي پورمحمدي به عنوان كانديداهايي ياد كرد كه خودشان يا نزديكان آنها احتمال ورود آنها به عرصه را رد نكرده‌اند. عضو موسس حزب نوانديشان در عين حال، احتمال اجماع در ميان دو جناح كشور را با اينكه چه افرادي كانديدا شوند مرتبط دانست: «اصلاح‌طلبان در صورت اعلام كانديداتوري آقاي خاتمي، با حضور آقاي كروبي هم موجه هستند. در صورت توافق آقايان خاتمي و مهندس موسوي و كانديداتوري ميرحسين موسوي نيز احتمال ماندن آقاي كروبي هست اما درصد آن پايين‌تر است.

اصولگرايان نيز در صورت حضور آقاي خاتمي ناگزير به حمايت از احمدي‌نژاد هستند چون نگراني‌هاي جدي‌تري - نسبت به بقيه كانديداهاي اصلاح‌طلب - در خصوص پيروزي آقاي خاتمي دارند. در عين حال اگر كانديداي نهايي اصلاح‌طلبان مهندس موسوي هم باشد، بازهم به احتمال زياد، اصولگرايان به اجماع بر روي احمدي‌نژاد خواهند رسيد. او تنها حالتي را كه اصولگرايان با كانديدا يا كانديداهايي در كنار احمدي‌نژاد وارد انتخابات شوند، حالت اجماع اصلاح‌طلبان بر روي كروبي ارزيابي كرد و به «خبرآنلاين» گفت: به نظر مي‌رسد به دليل اينكه اصولگرايان احتمال پيروزي آقاي كروبي را ضعيف‌تر از آقاي خاتمي و حتي مهندس موسوي مي‌دانند، به عنوان كانديداي اجتماعي اصلاح‌طلبان برگزيده شود. آن گاه اصولگرايان منتقد دولت نهم نيز يك يا دو كانديداي خود را وارد ميدان انتخابات كنند چرا كه نگراني پيروزي اصلاح‌طلبان در اين حالت كاهش مي‌يابد.

احياي مكانيسم شوراي حكميت
اصلاح‌طلبان در ابتداي جدي شدن مباحث انتخابات رياست جمهوري دهم، پيشنهاداتي را براي رسيدن به كانديداي واحد مطرح كردند. محمد علي نجفي، كه تا قبل از جدي شدن نامزدي سيدمحمد خاتمي به عنوان كانديداي بالقوه برخي احزاب اصلاح‌طلب مطرح شده بود مكانيسم پارلمان اصلاحات را مطرح ساخت كه به شيوه‌اي دموكراتيك و با رأي احزاب و گروه‌‌ها، كانديداي نهايي برگزيده شود. «نظرسنجي» از هواداران اما مورد حمايت احزابي مانند مشاركت يا مجاهدين انقلاب بود كه همچنان بر روي آن پافشاري مي‌شود. مهدي كروبي اما مكانيسم شوراي حكميت را به ميان آورد به اين شكل كه گروهي از بزرگان اصلاح‌طلب نظير موسوي خوييني‌ها، ميرحسين موسوي، آيت‌الله موسوي بجنوري و ...، در جلساتي با بررسي كانديداهاي فعال در انتخابات و با نظر به ميزان استقبال عمومي در سفرهاي انتخاباتي از سيدمحمد خاتمي و مهدي كروبي، دست به گزينش كانديدا بزنند. اين طرح اما با برداشت‌هاي متفاوتي همراه شد و كارگروه مجمع روحانيون مبارز هم هنوز نتيجه قطعي را به دست نياورده است.

عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي كه حامي كانديداتوري مهدي كروبي است در عين حال كه به اجماع اصلاح‌طلبان اميدوار است به تشريح طرح شوراي حكميت پرداخت: «4 ماه قبل در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، راه‌حل‌‌هايي مطرح شد كه يكي از آنها شوراي حكميت بود. تاريخي مطرح شد كه كانديداها تا آن زمان اعلام آمادگي كنند و بعد از بررسي در شوراي حكميت، هم براي منتخب اين شورا فعاليت نمايند. به ‌هرحال برداشت‌هايي صورت گرفت كه نتيجه لازم از آن گرفته شد.»

مسعود سلطاني‌فر كه به سئوالات «خبرآنلاين» پاسخ مي‌داد، يادآور شد كه به رغم اين اتفاق هنوز هم امكان اجماع اصلاح‌طلبان دور از ذهن نيست: «تصور من اين است كه با توجه به واقع‌بيني و اتفاقاتي كه در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته رخ داد، هم به لزوم معرفي كانديداي واحد پي برده باشند. مي‌توان بار ديگر اين فرمول را احيا كرد و به نتيجه رسيد». اين فعال سياسي در ادامه به شرايط كشور و لزوم ايجاد تغيير در آن هم پرداخت: «براي تغيير شرايط فعلي، اصلاح‌طلبان مي‌بايست فقط يك كانديدا معرفي كنند و هم پاي او بايستند. در عين حال كانديداي ما بايد اين ويژگي را داشته باشد كه پس از پيروزي، بتواند با ساير قوا در كشور تعامل كند. قواي مقننه و قضاييه و برخي نهادهاي حاكميت از آن جمله هستند. در عين حال اكنون به دليل اينكه نام جناب مهندس موسوي هم در كنار آقاي خاتمي مطرح شده، شرايط كمي تغيير كرده است».

سلطاني‌فر احتمال اجماع اصولگرايان را هم با موانعي مواجه دانست و گفت: «فكر مي‌كنم با توجه به مشكلاتي كه در ميان آنها ايجاد شده، اگر در ميان ما اجماع صورت گيرد آنها ناگزير به اجماع هستند در غير اين صورت تنوع در ميان كانديداهاي اصولگرا بيشتر است». عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي حالت سومي را هم مطرح كرد: «اگر هيچ كانديدايي در اصلاح‌طلبان، شرايط را براي حضور در انتخابات، عادلانه و منصفانه نداند و كانديدايي نداشته باشيم، يك رقابت درون جناحي جدي ميان اصولگرايان درخواهد گرفت كه به نظر نمي‌رسد فرد پيروز، رئيس دولت نهم باشد.»

كد خبر:2914

تاريخ درج خبر:پنجشنبه 10 بهمن 1387 - 13:51:39

Print نسخه چاپي

پنجشنبه|ا|10|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن