تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826677655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاجبم من نیستم او را حجاب *


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > دانش، مهرزاد  - در نوبت قبل این نوشتار مروری اجمالی بر روند حجاب در فیلم‌های سینمایی ایران داشتیم و اینکه این مقوله در قبل و بعد از انقلاب اسلامی چه رویکردهایی را طی کرد. قرار گذاشتیم در این نوبت با تمرکز بر یکی دو فیلم نمونه، موضوع را بیش‌تر واکاوی کنیم، اما قبل از ورود به این ماجرا باز ناگزیر از طرح مقدمه‌ای هستیم. اگر قرار بر ماهیت‌شناسی حجاب در اسلام باشد، در رجوع به قرآن و تاریخ اسلام یکی از بارزترین وجوهش را می‌توان در «هویت‌سازی» جست‌و‌جو کرد. وجوب و لزوم حجاب تنها در مورد زنان مسلمان آزاده مصداق داشت و شامل کنیزان و زنان اهل کتاب و کفار نمی‌شد. این نشان می‌دهد پیامبر اسلام (ص) با توجه به نوپایی تمدن اسلامی لازم می‌دانستند نشانه‌هایی بیرونی و نمادین را برای تمایز بخشیدن جامعه مسلمین با سایر جوامع فکری/بشری متبلور کنند و آرایه‌هایی همچون ریش برای مردان و حجاب برای زنان یکی از بارزترین نمودها در این زمینه به شمار می‌رفت. هر تمدنی به ویژه در عصر زایش خود نیازمند جلوه‌های هویتی است و از این رو طرح بحث حجاب نوعی نشانه‌شناسی هوشمندانه در آن روزگار به حساب می‌آمد. اینکه چنین نشانه‌هایی در روزگار معاصر تا چه حد معرف هویتی به شمار می‌آیند و اصلا تمدن اسلامی تا چه میزان پیکره‌ای واحد و ارگانیک در قواعد جاری بین‌الملل و مرزهای کنونی جغرافیایی و گستره‌های مرزناپذیر ارتباطی/فرهنگی دارد، بحثی است که صاحب‌نظران ورزیده را نیاز است در موردش به صیقل‌زنی‌های اندیشه‌ای بپردازند. به هر روی حجاب نیز مانند بسیاری از اقتضائات زمانه صدر اسلام در روند تاریخ رنگ و بوی فقهی به خود گرفت تا به امروز که طبق قوانین ایران دایره‌اش از زن مسلمان هم فراتر رفته است و شامل اهل کتاب و غیره هم شده است. بگذریم...غرض از ذکر این مقدمه ، ورود به طرح این پرسش بود که آیا حجاب - هم‌پای ماهیت صدر اسلامی‌اش - می‌تواند مولفه‌ای هویتی برای سینمای ایران باشد؟ به این پرسش از چند زاویه می‌توان نگریست. در سینمای بعد از انقلاب سه جور حجاب بر سر شخصیت‌های زن سینمایی رفت. یک حجاب از نوع ایدئولوژیک بود. بدین معنا که پوششی به منظور اعلام وفاداری کامل به نظام رسمی کشور به حساب می‌آمد و در اصطلاح خودمانی‌تر نمایانگر «حزب اللهی» بودن فرد دارنده آن حجاب محسوب می‌شد. در فیلم هایی که فیلمسازان به اصطلاح ارزشی می‌ساختند و می‌سازند، از این دست حجاب‌های سیاسی وجود داشت. حجاب نوع دوم یک جور پوشش عرفی متعارف بود و ربط چندانی به مباحث ارزشی نداشت. عموم فیلم‌های ایرانی چنیند، اما نوع سوم همراه با ویژگی دیگری است که به اعتقاد نگارنده اصیل‌ترین نوع رهیافت در این زمینه است. در این نوع سوم ، حجاب آمیخته با نوعی حجب است و زنانگی یک زن را با با محوریت حیا و پاکدامنی تعریف می‌کند. فیلم‌هایی نظیر «به همین سادگی» و یا همین «طلا و مس» که اکنون در حال اکران است از این دستند. به اعتقاد نگارنده در سال‌های اخیر بزرگنمایی بعد تشریعی حجاب از جوهره اخلاقی و معرفتی آن به شدت کاسته است. اکنون حجاب صرفا در محدوده «ستر بدن به استثنای وجه و کفین» تعریف می‌شود بی‌آنکه ارتباطی بین این قاعده و بحث اخلاق جست‌و‌جو شود و به همین دلیل سئوال بسیاری از افراد جامعه به ویژه دختران نوجوان که بین عفاف و پاکدامنی با این نوع محدوده پوششی مرز قائل می‌شوند گستره‌ای به طول یک عمر پیدا می‌کند. از طرف دیگر حجاب نوع اول نیز صرفا وابستگی‌هایی سیاسی را بروز می‌دهد و در دنیای پرچالش سیاست آن هم در عصر معاصر چنین کاربردهایی سخت در نوسان و تعلیق خواهد بود. برای همین است که در حوزه‌ای همچون سینما، حجابی بیش‌تر در اذهان باقی می‌ماند و دلنشینی‌اش را حفظ خواهد کرد که نه شعاری سیاسی باشد و نه چهارچوبی خشک و نامنعطف. در آن دو فیلم که ذکرشان به میان آمد، شخصیت زن فیلم، حجاب را بیش از آن که با چادر و مقنعه و مانتو و روسری خود تعریف کند با روح اصیل زنانه‌ای بروز می دهد که آمیخته به پاکی و معصومیت و حیا است. شاهد مثال این ادعا در خود فیلم‌ها نهفته است؛ کما اینکه در چند فصل از فیلم «طلا و مس»، موی بیرون آمده زن قصه از زیر روسری‌اش آشکار است ، ولی نه تنها هرگز از آن برداشت‌های خاص نمی کنیم که حتی به سختی متوجهش می‌شویم. در میانه گسستگی‌های اخلاقی اجتماع امروز، حجابی هویتمند خواهد بود که از حجب حکایت کند، وگرنه حجاب سیاسی و تقنینی راه به جایی نخواهند برد. ماندگاری حجاب حجبی در روی پرده سینما ، گویای همین نکته است. *از مولوی: سایه‌ام من ، کدخدایم آفتاب حاجبم من، نیستم او را حجاب




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن