تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798712785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خواب و بیدار...


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > دانش، مهرزاد  - سینما اصولا در اولین تعابیر، وجه خیال انگیزش است که جلوه گری می کند. مگر می توان خیال و رویا را از سینما و مخصوصا سینمای داستانی منفک کرد؟   چند هفته پیش، یکی از دوستان منتقد در همین روزنامه/خبرنامه در رابطه با فیلم تلقین/سرآغاز آخرین ساخته کریستوفر نولان مطلبی نوشتند و آن را مصداقی از بحث جنگ نرم دانستند و شواهدی نیز از پروتکل صهیونیست ها آوردند که بله...چون صهیونیست ها می خواهند با القای مرززدایی بین واقعیت و خیال، دیگران را دچار نسبیت گرایی فلسفی به جهان هستی کنند، پس این فیلم هم که موضوعش رخنه در خواب و رویا است و در درون این فرایند تشخیص بین واقعیت و خیال از بین می رود و حتی گاه خواب را حقیقی تر از رویا می انگارند، در راستای اهداف صهیونیست ها است و بنابراین در ذیل ماجرای جنگ نرم قرار می گیرد. نظر این همکار صدالبته محترم است، ولو آن که با ذائقه و عقیده حقیر و بسیاری دیگر همساز نباشد. اما به نظر می رسد فارغ از افراط گرایی هایی که در منسوب ساختن هر رطب و یابسی به مفاهیم سیاسی مد روز در نوشته های برخی از دوستان به چشم می خورد، این مورد خاص قابلیت تأمل از جهات دیگر را نیز داشته باشد. سینما اصولا در اولین تعابیر، وجه خیال انگیزش است که جلوه گری می کند. مگر می توان خیال و رویا را از سینما و مخصوصا سینمای داستانی منفک کرد؟ و اگر قرار باشد خیال پردازی در سینما را منسوب به جریان های مخاصم کرد، دیگر باید از بن ریشه سینما را زد و معنا ندارد به عنوان یک سینمادوست و یا منتقد فیلم ، دست به تحلیل و کارشناسی سینما بزنیم. فراتر از آن ، بحث خیال نه تنها در سینما که اصلا در ذات هنر نهفته است. چرا شعر گفتن بر پیامبر اسلام حرام بود و بر دیگران مباح؟ چون مقام نبوت حضرت که مبتنی بر حقیقت گویی مطلق بود، با خیال پردازی و خیال برانگیزی تناسبی نداشت( که در توصیف شعر گفته اند؛ احسنه اکذبه: بهترینش آن است که دروغ آمیزتر و خیالی تر باشد)؛ اما این روند برای دیگران که وظیفه رسالت و نبوت بر دوش شان نیست بلامانع است. پس خیال و رویاگویی در هنر ، ربطی به صهیونیسم و جنگ نرم ندارد. خیال جوهره ذاتی هنر است. حالا کریستوفر نولان در فیلم اخیرش، دارد روی همین وجه مانور می دهد. او نسبت بین خیال و واقعیت را در این اثر، همچون سایه و صاحب سایه ترسیم کرده است که مبتنی بر نوعی دال و مدلولی است. اما برای دامنه دار کردن روح سرکش و افسارگسیخته توسن خیال، مرزها را از حدود متعارف گسترش داده و گاه تداخل هایی هنرمندانه در این حوزه ترسیم کرده است. شخصا معتقد به برداشت های مذهبی از کار نولان نیستم، ولی اگر قرار بر تأویل باشد، حتی می توان موضوع فیلم تلقین را سایه ای از مفهوم مذهبی هبوط  انسان دانست. کاب قهرمان فیلم از کشور خود تبعید شده است و حالا می خواهد با حضور در فضایی رویایی، به موطن خود بازگردد و فرزندانش را که چهره شان را فراموش کرده است ببیند. انگار تمام تلاش او در این کنش ها و مسیرها، برگشت به عالم الستی است که زمانی متعلق به آن بود و در فرجام اثر تنها زمانی این امر محقق می شود که بیداری از خواب برایش پیش نمی آید و در رویا می میرد. اما این مرگ ، خود نوعی حیات مجدد گسترده است که کاب را هم به آرزویش می رساند. در متون مذهبی ما فرمایشی از امام علی آمده است که:« الناس نیام، اذا ماتوا انتبهوا»: مردم در خوابند و زمانی که می میرند بیدار می شوند. حالا انگار سایه ای از این عبارت درخشان را می توان در فرجام این فیلم دید که چگونه مرگ در خواب به بیداری در رویا می رسد. کاب با افتادن اتومبیل به درون آب می میرد ولی در عمق لایه های برزخی اش، در کنار ساحل دریا از خواب بیدار می شود و به آرزوی دیرینش دست می یابد. این تصویر خیال انگیز آیا نمی تواند برخی دغدغه ها و عقاید مذهبی ما را هم دربرگیرد؟ همان طور که گفتم این برداشت اخیر تأویلی شخصی بیش نیست و به عنوان یک منتقد فیلم، اجازه به خود نمی دهم که به مثابه تحلیلی سینمایی از آن یاد کنم. اما اگر قرار بر برداشت های صهیونیسم جویانه باشد، می توان تعابیر این چنینی هم از اثر داشت.نکته مهم آن است که انگاره های مطلق ذهنی و پیشداورانه خود را بر آثار هنری تحمیل نکنیم. بگذاریم توسن خیال در جاده هنر بتازد و هر کس به فراخور خود، از تماشای این منظره بهره ببرد.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن