تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817162231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فراكسيون هاي «حزب الله» و «انقلاب اسلامي» در مجلس اعلام موجوديت كردند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: فراكسيون هاي «حزب الله» و «انقلاب اسلامي» در مجلس اعلام موجوديت كردند


كد خبر:2941

زمان انتشار:جمعه 11 بهمن 1387 - 16:58:47

Print نسخه چاپي

دو انشعاب ديگر از فراكسيون اصولگرايان

سياست > مجلس - با تاسيس دو فراكسيون حزب الله و «انقلاب اسلامي» انشعاب هاي فراكسيون اصولگرايان مجلس به شش انشعاب رسيد.

نسرين وزيري: پيش از اين فراكسيون هاي «پيشرفت و عدالت»، «تحول خواهان» و «چشم انداز» از فراكسيون اصولگرايان منشعب شده بودند و گفته مي شد كه حاميان دولت يا طيف موسوم به «رايحه خوش خدمت»، نيز اگرچه قالب فراكسيوني نيافته اما جلسات مشتركي را برگزار مي كند كه مي تواند مقدمه اي براي تشكيل يك فراكسيون باشد. فراكسيون انقلاب اسلامي كه در بيانيه اعلام موجوديت خود، حمايت از دولت را سرلوحه خويش قرار داده است، مي تواند قالب فراكسيون يافته همان حاميان دولت باشد كه به جاي رايحه خوش خدمت، اين نام را براي خود برگزيده اند. فراكسيوني كه در ابتداي آغاز بكار مجلس هشتم، علي اصغر زارعي نويد تشكيل آن را داده بود اما اكنون به رياست موقت روح الله حسينيان شكل گرفته است. البته زارعي، رسايي، فاطمه آليا، طبيه صفايي، شاهرخي و نوروزي ديگر اعضاي هيات موسس موقت اين فراكسيون هستند. پيش از اين نيز توكلي، نادران و زاكاني با همراهي جمعيت ايثارگران به دبيركلي حسين فدايي، انشعاب از اصولگرايان مجلس نشين را با عنوان «اصولگرايان تحول خواه»، كليد زدند. انشعابي كه با تشكيل حزب «جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي»، خود به دو دسته تقسيم شد. باهنر نيز فراكسيون «پيشرفت و عدالت» را تشكيل داد. اميدوار رضايي و احمدرضا دستغيب به عنوان اعضاي حزب «توسعه و عدالت» به دبيركلي رضا طلايي نيك نيز فراكسيون «چشم انداز» را تشكيل دادند تا حاميان رضايي نيز پايگاه خاص خود را در مجلس داشته باشد.

پادزهر سناريوي «عبور از احمدي نژاد»
به گزارش «خبرآنلاين» تشكيل فراكسيونهاي جديد يكي به رياست باهنر و ديگري براي حمايت از محسن رضايي، با توجه به مواضع اخير اين دو چهره اصولگرا مبني بر عبور از احمدي نژاد، به تقويت اين سناريو در مجلس و در آستانه انتخابات رياست جمهوري تعبير شد. شايد همين مساله بزرگترين دليل شكل گيري فراكسيون «انقلاب اسلامي» باشد كه بر اساس بيانيه اعلام موجوديت اش براي حمايت از دولت نهم تشكيل شده است. در بند 2 اين اعلاميه آمده است: بر اساس جهت‌‏گيري‌‏ها و مواضع صريح و روشن رهبري معظم انقلاب، از جمله مهم‌ترين اهداف اين فراكسيون حمايت از دولت ولايت مدار، مردمي، انقلابي، پركار، استكبارستيز، عدالت‌‏محور، همسو با محرومان و جدي در مبارزه با فساد است تا زمينه خدمت بيشتر اين دولت به مردم عزيز ايران اسلامي فراهم آيد و در همين راستا نيز خواهد كوشيد تا رابطه مجلس و دولت را مستحكم‌‏تر از گذشته نمايد.

حميد رسايي در گفت وگو با خبرآنلاين با بيان اينكه هدف از تشكيل فراكسيون «انقلاب اسلامي»، برقراري تعامل بيشتر ميان قواي مجريه و مقننه و حمايت از دولت است، ادامه داد: آنچنانكه در بيانيه اعلام موجوديت اين فراكسيون آمده است، حمايت از دولت در اين فراكسيون شكل صريح تري دارد. به عبارت ديگر با توجه به ويژگي هاي دولت نهم و بيانات مقام معظم رهبري در حمايت از اين دولت، ما حمايت از اين دولت را بر خودمان مسجل تر مي دانيم. وي با اشاره به اينكه اين حمايت از دولت مي تواند قالب انتقاد هم داشته باشد، تصريح كرد: رياست موقت اين فراكسيون به آقاي حسينيان داده شده كه علاوه بر حمايت از دولت، گاهي از آن انتقاد هم مي كند. اما معمولا انتقادات ايشان بيشتر از سوي روزنامه هاي يك طيف خاص انعكاس مي يابد.

نماينده تهران در پاسخ به اينكه چه نسبتي ميان طيف رايحه خوش خدمت و فراكسيون انقلاب اسلامي برقرار است و آيا اين فراكسيون تازه تاسيس همان فراكسيوني است كه قرار بود از سوي نمايندگان منتسب به رايحه خوش خدمت تشكيل شود، اظهار داشت: رايحه خوش خدمت، عنواني بود كه در يك دوره خاص شكل گرفت و در حال حاضر اصلا تشكلي به اين نام وجود ندارد كه بخواهد فراكسيوني با همين نام هم در مجلس داشته باشد. رسايي در پاسخ به اينكه چرا اعضاي اين فراكسيون در قالب همان فراكسيون اصولگرايان به فعاليت خود ادامه نداده و آيا تشكيل فراكسيوني در حمايت از دولت به منزله كمرنگ شدن حمايت هاي فراكسيون اصولگرايان از دولت است؟، گفت: نه اين طور نيست. فراكسيون اصولگرايان هم از جمله حاميان دولت است اما جلسات آن مرتب تشكيل نمي شود. ما مي خواهيم در اين فراكسيون جديد با برگزاري جلسات بيشتر، به موضوعات بيشتري هم بپردازيم و آنچنانكه در بياينه اعلام موجوديت ما آمده است، به اين ترتيب باعث تحرك بيشتر فراكسيون اصولگرايان شويم.

اين نماينده مجلس كه پيش از اين در نطقي خودش را وكيل الدوله خطاب كرده بود، در پاسخ به اينكه آيا اين فراكسيون براي حمايت از آقاي احمدي نژاد در انتخابات آتي شكل گرفته و كانديداي مود حمايت آن، رئيس جمهور فعلي است؟، خاطر نشان كرد: البته هنوز آقاي احمدي نژاد كانديدا نشده است اما با بررسي هاي صحنه فعلي انتخابات و افرادي كه براي كانديداتوري در انتخابات آتي مطرح هستند، به نظر مي رسد كه احمدي نزاد از امتياز بيشتري چه به دليل ويژگي هاي اصولگرايي و چه به دليل مقبوليت مردمي برخوردار است. به گفته وي بعيد است كه طي چند ماه آينده هم گزينه ديگري در ميان اصولگرايان مطرح شود كه سابقه عملكردي بهتر از احمدي نژاد داشته باشد و شناخت مردم نيز از او بيشتر باشد.

فراكسيون فرهنگي «حزب الله»
در ميانه انشعاب هاي سياسي از فراكسيون اصولگرايان، موسسان فراكسيون تازه تاسيس «حزب الله» معتقدند كه تشكيل اين فراكسيون در عرض فراكسيون اكثريت، بر اساس يك رويكرد فرهنگي بوده و نه سياسي. محمود حسيني دولت آبادي نماينده شاهين شهر كه مبدع و موسس فراكسيون حزب الله در مجلس هشتم است، در گفت وگو با «خبرآنلاين»، مشي اين فراكسيون را اصولگرايانه خواند و در پاسخ به اينكه وجه تمايز اين فراكسيون تازه تاسيس با فراكسيون اصولگرايان چيست؟، گفت: ما مي خواهيم از اصولگرايي به واقع گرايي برسيم. توجه به فعاليت هاي فرهنگي نيز سرلوحه كار ما قرار دارد.

وي در پاسخ به اينكه چه نسبتي ميان فراكسيون حزب الله مجلس با حزب «حزب الله» وجود دارد؟ گفت: اگرچه ما با اين حزب ارتباطي برادرانه و دوستانه داريم اما مستقل از آنها فعاليت مي كنيم و شاخه اي از آنها در مجلس نيستيم. با اين حال در راه حزب الله با آنها مشترك هستيم. اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پاسخ به اينكه فراكسيون حزب الله در آستانه انتخابات رياست جمهوري دهم از چه كانديدايي حمايت خواهد كرد و آيا از كانديداي مورد حمايت حزب حزب الله يعني محمد خرازي حمايت مي كنيد يا نه؟، اظهار داشت: هنوز حزب حزب الله رسما از آقاي خرازي به عنوان كانديداي مورد حمايت خود نام نبرده است. ما هم لزوما از كانديداي آنها حمايت نمي كنيم. هنوز هم براي اينكه در آستانه انتخابات از چه كانديدايي حمايت كنيم، جلسه اي نداشتيم و موضع انتخاابتي نداريم. او كه خود را رئيس موقت اين فراكسيون معرفي مي كرد از عضويت بيش از 50 نماينده در اين فراكسيون خبر داد و افزود: غفوري فرد، فاطمه آجرلو، موسوي(نماينده اردبيل)، يوسفي نژاد و جعفري نيز از ديگر اعضاي اين فراكسيون هستند.

حسيني در پاسخ به اينكه آيا فراكسيون حزب الله در مجلس هشتم همچون اين فراكسيون در مجلس هفتم به شخص هاشمي رفسنجاني گرايش و تمايل دارد يا نه؟ گفت: همه چهره ها و شخصيت هاي انقلاب براي ما عزيز هستند اما ما به كس خاصي گرايش نداريم.

شيب تند انشعاب
هرچه به موسم انتخابات رياست جمهوري دهم نزديك تر مي شويم، سير انشعاب هاي جديد از فراكسيون اصولگرايان نيز شتاب بيشتري به خود مي گيرد. شايد سردرگمي فراكسيون اصولگرايان در حمايت از كانديداهاي موجود علت اصلي اين انشعاب ها باشد، شايد هم چند دستگي و عدم اجماع ميان اصولگرايان در خارج از مجلس منجر به بروز انشعاب هاي پياپي در فراكسيون اصولگرايان مجلس مي شود. كما اينكه در آستانه انتخابات رياست جمهوري نهم نيز چنين شد و فراكسيون وفاق و كار آمدي در آستانه آن انتخابات به منظور حمايت از محسن رضايي و سپس حمايت از كانديداتوري هاشمي رفسنجاني از فراكسيون اصولگرايان وقت جدا شد. انشعاب اصولگرايان مستقل و حزب الله ديگر انشعاب هاي فراكسيون اصولگرايان در مجلس پيشين بودند.

نگاهي به تعدد فراكسيون هاي منشعب از فراكسيون اكثريت در مجلس هشتم گوياي شتاب بيشتر اين انشعاب در اين مجلس به نسبت مجلس گذشته است. چه آنكه فراكسيون اصولگرايان مجلس هفتم طي چهار سال داراي سه انشعاب شد اما فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم هنوز عمر اين مجلس به يكسال نرسيده به پنج - شش شاخه تبديل شده است. البته چون اساسنامه فراكسيون اصولگرايان تشكيل فراكسيونهاي زير مجموعه را پذيرفته و به رسميت شناخته است، فراكسيونهاي جديد اعلام مي كنند كه شكل يافتگي آنها به منزله انشعاب از فراكسيون اصولگرايان نيست و اعلام انشعاب يك واژه رسانه اي و ژورناليستي است. اما واقعيت آن است كه اگر اعلام موجوديت آنها بيانگر انشعاب نيست پس چرا در قالب همان فراكسيون اصولگرايان، به فعاليت خود ادامه نداده اند؟

هر عضو هيات رئيسه، يك فراكسيون!
پس از آنكه علي لاريجاني ناباورانه رياست فراكسيون اصولگرايان را پذيرفت و مشي روساي پيشين مجلس براي حفظ بي طرفي خود را زير پا گذاشت و در كسوت رئيس فراكسيون اكثريت مجلس، گرايش و جهت گيري سياسي و تشكيلاتي خود را آشكارا هويدا كرد؛ شاهد تشكيل فراكسيون هاي ديگري از سوي ديگر اعضاي هيات رئيسه هستيم كه هر از چندگاهي رخ مي نماياند. ابتدا محمدرضا باهنر فراكسيون «پيشرفت و عدالت» را تشكيل داد. تلقي برخي نمايندگان از تشكيل اين فراكسيون اين بود كه چون باهنر عادت دارد رئيس و دبيركل باشد نمي تواند در فراكسيوني كه كس ديگري رئيس آن است، جاي بگيرد. از اين رو چنين فراكسيوني را تشكيل داده است. فراكسيوني كه به گواه اعضايش پس از اعلام موجوديت – حدود سه ماه پيش- تا كنون فقط دو سه جلسه داشته است و هيچ تصميم تشكيلاتي اي به جز ارائه راي اعتماد به صادق محصولي نگرفته است. گويا از حسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس نيز كه پيش از اين در فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس عضويت داشت، نيز در فراكسيون چشم انداز مجلس هشتم دعوت به عمل آمده تا در هيات رئيسه آن نقشي را بر عهده بگيرد. حسن غفوري فرد ديگر عضو هيات رئيسه مجلس است كه با عضويت در فراكسيون حزب الله، خط مرز خود از فراكسيون اصولگرايان با رياست علي لاريجاني جدا كرده است.

كد خبر:2941

تاريخ درج خبر:جمعه 11 بهمن 1387 - 16:58:47

Print نسخه چاپي

جمعه|ا|11|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن