تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816610634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نماز جمعه تهران مطرح شد دستاوردهاي پيروزي انقلاب اسلامي از زبان آيت الله هاشمي رفسنجاني


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: در نماز جمعه تهران مطرح شد دستاوردهاي پيروزي انقلاب اسلامي از زبان آيت الله هاشمي رفسنجاني
بخش خبري : نماز عبادي سياسي جمعه تهران ديروز با حضور باشكوه مردم خداجوي به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان رهبري و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در دانشگاه تهران و خيابانهاي اطراف اقامه شد.
رئيس كل ديوان محاسبات كشور در سخنراني قبل از خطبه ها تاكيد كرد كه هر يك از دستاوردهاي سي ساله انقلاب اسلامي ايران براي عزت و عظمت يك ملت و رشد و پويايي يك امت سندي پرافتخار و گرانبها است .
عبدالرضا رحماني فضلي افزود : ما امروز مي توانيم ادعا كنيم كه از يك كشور وابسته به كشوري مستقل تبديل شده ايم و استقلال و آزادي امروز جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور انقلابي در تمام دنيا مورد تائيد و تاكيد دوستان و حتي دشمنان انقلاب قرار گرفته است . اين استقلال آزادي و عظمتي كه ما در پناه مبارزات ملت ايران و زير سايه رهبري امام امت و مقام معظم رهبري به دست آورده ايم جاي بسي افتخار دارد.
وي با مقايسه شرايط كشورمان پيش و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران اظهار داشت : ما كشوري بوديم كه افتخار ثبات و امنيت خود را با وابستگي به آمريكا و از رهگذر ژاندارمري ايالات متحده در منطقه داشتيم اما امروز روي پاي خود ايستاده ايم و افتخار داريم كه به جهانيان اعلام كنيم كه براي ايجاد ثبات و امنيت مبتني بر داده ها و آموزه هاي مقاومتي مردم ايران آماده ارائه الگو به آنان هستيم .
رئيس كل ديوان محاسبات كشور تقويت اعتماد به نفس و خودباوري در كشورمان را از ديگر ثمرات انقلاب اسلامي دانست و ادامه داد : كشوري كه نمي توانست در هيچيك از معادلات بين المللي يا قطب بنديها و جناح بنديهاي سياسي جهان به عنوان عنصري مستقل ايفاي نقش كند امروز افتخار دارد كه در موارد مرتبط با منافع ملي خود با اعتماد به نفس و خودباوري وارد شده و به دفاع از خود در چارچوب تكاليف الهي مي پردازد.
وي همچنين با اشاره به تلاشهاي صورت گرفته براي انزواي ايران در عرصه معادلات منطقه اي و بين المللي گفت : همانطور كه شاهد بوديد در شرايطي كه تمام تحولات عليه ملتهاي عراق افغانستان و نيروهاي مقاومت اسلامي در لبنان و فلسطين بود ايران به تنهايي با تكيه بر اعتقادات خود در چارچوب انديشه هاي استقلال طلبانه ملتهاي مسلمان ايستادگي كرد.
رحماني فضلي تصريح كرد : همانگونه كه شاهديد امروز نتيجه مقاومتها و تلاشهاي ما جواب داده و ايران به عنوان كشوري كه در عرصه بين المللي الگوسازي كرده علاوه بر بيداري افكار عمومي مردم ماهيت واقعي آمريكا در منطقه را نيز افشا كرده است .
رئيس كل ديوان محاسبات كشور يادآور شد : پس از پيروزيهاي گسترده ما آنچه دشمنان سعي دارند از ايران اسلامي به دنيا القا كنند اين است كه اين ملت را به عنوان ملتي حامي تروريسم جلوه داده كه در درون دچار اشكال و اختلافاتي بسيار است اما واقعيت اين است كه ما ملتي عدالت خواه پر تلاش مقاوم پويا و متكي بر اعتقادات ديني و باورهاي اعتقادي مان بوده كه مصمم هستيم الگوي ايران اسلامي را به تمام دنيا ارايه كنيم .
رحماني فضلي با بيان اينكه ديوان محاسبات كشور هدف خود را منطبق با هدفي كه رهبر معظم انقلاب براي دهه چهارم انقلاب ترسيم كرده تدوين كرده است گفت : ما همواره تلاش كرده ايم كه بتوانيم به عنوان نماينده ملت در حفاظت از بيت المال تمام تلاش و كوشش مان را به كار بريم و نگذاريم ريالي از خزانه كشور به صورت ناكارآمد يا خلاف قانون استفاده شود.
رئيس كل ديوان محاسبات كشور با اشاره به وظايف مجموعه متبوعش يادآور شد : در سال جديد كه توسط مقام معظم رهبري به عنوان سال شكوفايي و نوآوري نامگذاري شده همه همكاران بنده در ديوان محاسبات تلاش كرده اند تا بتوانند مصداقي از اين نامگذاري را در جهت تلاش براي رسيدن به شكوفايي و نوآوري محقق سازند و در اين چارچوب ارتقاي انضباط مالي و ارتقاي بهره وري در ديوان از جمله اهدافي بوده كه دراين چارچوب مورد تاكيد قرار داشته است .
وي تاكيد كرد كه ديوان محاسبات كشور در چارچوب مذكور سعي دارد تا با استفاده از روشهاي الكترونيك و مخابراتي و كاري كند كه تمام نقاط درآمد و هزينه كشور به اين مجموعه متصل شده تا از اين طريق نظارت واقعي بر اين جريان صورت بگيرد.
رحماني فضلي اعلام كرد : به لطف خداوند به عنوان يكي از اهداف مهم امسال توانسته ايم با همت دوستان در ديوان محاسبات براي اولين بار در طول صد سال اخير تفريغ بودجه يعني انطباق و تطبيق عمليات مالي و اقتصادي دولت و دستگاههاي مختلف با قوانين و مقررات بودجه اي را كه مي تواند الگويي مناسب براي تدوين بودجه هاي سال هاي بعد باشد حتي قبل از ارايه لايحه بودجه سال 88 به مجلس ارائه كنيم كه اين اقدام در نوع خود بي نظير است .
گزارش خبرنگاران ما حاكيست در ادامه امام جمعه موقت تهران در ميان ابراز احساسات پرشور مردم نمازگزار در جايگاه خطابت قرار گرفت و به ايراد خطبه هاي نماز پرداخت .
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحيم ـ الحمدلله رب العالمين والصلوه والسلام علي رسول الله و علي آله الائمه المعصومين . سيقول السفها من الناس ما وليهم عن قبلتهم التي كانوا عليها.
اوصيكم عبادالله بتقوي الله فانه من يتق الله يكفر عنه سيئاته و يعظم له اجرا.
خداوند به همه مسلمانان و بويژه مخاطبان اين خطبه توفيق تقويت تقوي و پرهيز از گناه و انجام وظايف را عطا بفرمايد.
يادتان هست كه بحث من در خطبه هاي اول در مورد شكل گيري نظام فصل عبادات انتخاب شد و از ميان عبادات نماز و با عبور از بحثهاي محتواي نماز بحث قبله را آغاز كرديم كه يك خطبه درباره قبله ايراد شد و امروز قسمتي ديگر از بحث قبله را عرض مي كنم .
اشاره كردم كه قبله به عنوان نقطه پرگار دايره هاي تشكيل هر امت خداوند اينطور طراحي كرده كه هر امتي كه با اساس اديان آسماني شكل مي گيرد تمركز در يك نقطه داشته باشند و آن قبله آن امت است . آنطور كه از روايات مي توان فهميد از زمان هبوط حضرت آدم تا امروز همه اديان داراي قبله بودند و كعبه بيشترين موقعيت را در بين اديان گذشته در قبله بودن داشته است . روايات مي گويد حضرت آدم به سوي كعبه نماز مي خوانده بعد از طوفان نوح باز كعبه بنا شد و قبله شد ابراهيم خانه كعبه را تجديد بنا كرد و تا زمان دين حضرت موسي كعبه قبله بود و بعدا با مصلحتي بيت المقدس قبله شد و بعدا در دين نصارا توجه به نقطه زادگاه حضرت مسيح بود. با مبعث پيغمبر و آمدن قرآن و دين خاتم برگشت به محور اولي و پس از 13 سال كه پيغمبر در مكه بودند هفت يا هفده ماه در مدينه دوباره كعبه به عنوان قبله مسلمين انتخاب شد و اعتراضات فراواني هم در پي داشت بخصوص از سوي يهود مدينه كه افتخار مي كردند كه مسلمانان به طرف قبله آنها نماز مي خوانند و قرآن پيش بيني كرد كه تغيير قبله مشكلاتي را ايجاد مي كند انسان هاي ناداني خواهند بود كه از تغيير قبله ناراحتند و انتقاد مي كنند لذا اين بحث را قرآن خيلي وسيع مطرح كرده است بخاطر حساس بودن شرايط سياسي آن زمان و اهميت قبله . قبل از اين آيه اي كه خواندم تعداد زيادي آيه هست راجع به حضرت ابراهيم حضرت اسماعيل بناي كعبه مراسم حج حرمت حرم و چيزهايي از اين قبيل اينها مقدمه است . به تغيير قبله هم كه مي رسد باز تعداد زيادي آيه هست كه به تفصيل هم فلسفه تغيير قبله را مشخص مي كند و هم اعتراضات و هم شبهات را و هم جواز اعتراضات به شبهات را.
مرحوم علامه طباطبايي در تفسير خوب الميزانشان بحث خوبي دارند راجع به تغيير قبله . فلسفه سياسي و اجتماعي قبله و هم تاريخ تحول قبله و مسائلي كه بعد پيش آمد در مورد قبله كساني كه اهل تحقيق هستند مي توانند به آن بحث مراجعه كنند.
با انجام اين مسئوليت كه پيغمبر با مشكل انجام دادند و نگران هم بودند و در ميان امت اسلامي شور و نشاط جديدي پيش آمد چون خيلي از مسلمانان مكه بخصوص و مدينه و جزيره العرب مايل بودند جهت كعبه قبله آنها باشد كه اين اتفاق افتاد يك روحيه اي را علامه طباطبايي از تاريخ و معبدهاي دنيا در آوردند كه حرف قابل توجهي است . ايشان مي گويند معمولا انسانهاي سطحي كه مي خواهند نماز بخوانند احتياج دارند كه آن نقطه مورد توجه خودشان را جلو خودشان مجسم ببينند و لذا در خيلي از عبادتخانه هايي كه حالت انحرافي پيدا كردند بتها مجسمه بتها حالا هر چه را كه مي پسنديدند يا خورشيد يا ماه . يا ستاره يا چيزهاي ديگر تا تصوير آنها را جلوي محرابها مي گذاشتند و جلو آنها عبادت مي كردند براي اينكه متمركز كنند. اديان آسماني اين مساله را با قبله هاي واقعي حل كردند و اسلام با كعبه و خانه خدا كه اسمش هم هست « خانه مردم » مشكل را حل كرد و پيغمبر(ص ) راحت شدند و آن مكنونات قلبي ايشان را كه هميشه سر به آسمان داشتند و از آسمان انتظار تحقق وعده هاي الهي را داشتند آن وعده ها انجام شد.
من مي خواهم امروز يك مقدار تاريخچه بعد از تحويل قبله را برايتان بگويم كه ملت ما جالب است براي محققان ما هم مي توانند نقطه يك تحقيق و بحث باشد.
تا در مدينه و اطراف مكه و اينها مي خواستند نماز بخوانند آسان بود سمت قبله را زود پيدا مي كردند و نماز مي خواندند. جهت مشخص بود ولي كم كم كه دنياي اسلام وسيع شد در آفريقا تا اقيانوس اطلس پيش رفت و در شمال تا مديترانه آمد و در شرق تا هند رفت و آسياي ميانه و قفقاز را گرفت . فاصله هاي زياد پيدا كردن قبله براي مردم بسيار دشوار بود و بسياري از علومي كه در فضاي تعليمات ديني آمده ناشي از پيدا كردن قبله است علم رياضي تقويت شد. جغرافيايي تقويت شد علوم هيات و نقشه برداري و خيلي چيزهاي ديگر تقويت شد براي اينكه راهي براي اطمينان از پيدا كردن قبله پيدا كنند. شما حوزه هاي علميه از يك يا دو قرن قبل را كه نگاه مي كنيد در آنها علم هيات و نجوم و رياضي و مثلثات و خيلي چيزهاي ديگر هست كه كم كم در حوزه ها خيلي كمرنگ شده و الان نيست .
خوب با راهكارهاي علمي آمدند طول و عرض جغرافيايي را آنطوري كه آنروز مي خواستند مشخص كردند و خط نصف النهار هر محلي را هر نقطه اي را مشخص كردند و انحراف كعبه را از خط نصف النهار مشخص كردند و بر اساس آن دايره اي به نام دايره هنديه درست كردند كه در مساجد و جاهاي اجتماعات بود مردم براي قبله اشان از آن دايره و آن خطوطي كه ترسيم مي شد استفاده مي كردند. اين يك مرحله بود تا يك مدتي هم مشكلي پيش نيامد يك مدتي گذشت علمايي پيدا شدند و گفتند عرض و طول جغرافيايي كه حساب شده درست نيست انحراف از كعبه هم از اين جهت مورد توجه قرار گرفت و اشكالاتي وارد شد و شبهاتي در ذهن مسلمانها بوجود آورد. بحثهاي خيلي تلخي هم هست در اين زمينه كه بين بزرگان و مردم پيش مي آيد. گر چه در قرآن جهت قبله را در نظر مي گيرد در فتوا هم همينكه انسان قسمت جلوي پيشاني اش به طرف كعبه باشد ولو در واقع انحرافي هم از آن نقطه كعبه داشته باشد اشكالي نمي گيرند ولي بحث قبله در بعضي جاها از اين حرفها هم بيشتر انحراف ديده مي شود. يك قدري جلو رفتند و شبهه ها انداختند درباره اينكه مسجد مدينه هم قبله اش منحرف است مرحوم محقق كركي كه در اوايل حكومت صفويها از جبل عامل به ايران آمده وقتي كه به مساجد ايران آمد يك شبهه مطرح كرد و گفت مساجد شما همگي محراب هايشان به طرف قبله واقعي نيست . خوب اين يك موجي از مسائل را در ميان صاحبنظران و مردم درست كرد. اتفاقا مرحوم مجلسي هم صاحب بحارالانوار نظر او را تاييد كرد گفت من هم سفري كردم به حجاز و در مدينه و با اطلاعات رياضي كه داشتم خيلي روشن برايم معلوم شد كه مسجد مدينه هم محرابش به طرف دقيق كعبه نيست و اگر مي خواهيد اين را پيدا كنيد شما كه اهل مطالعه هستيد جلد 97 بحار صد جلدي را نگاه كنيد آنجايي كه فصلي دارد مرحوم مجلسي درباره فضل كوفه محراب كوفه محرابي كه حضرت علي (ع ) در آنجا نماز مي خواندند كه چگونه پيدا شده يا نشده يا هست يا عوض شده بحثهاي اينجوري دارد آخرش هم اين داستان محراب پيغمبر و محراب مسجد مدينه را مطرح مي كند كه خوب اينها آنروزها خيلي اين حرفها موج ايجاد مي كرد در جامعه كه قضيه چيست خوب مگر پيغمبر هم اشتباه مي كند. خوب مجلسي توجيه مي كند كه نه به نظر من پيغمبر دقيق بودند چون جبرئيل ايشان را به طرف قبله گرفت به علاوه يك روايت از پيغمبر نقل مي كند كه « جهت محراب من در مدينه درست به ناودان خانه كعبه است » و بعد احتمال مي دهد كه بعد از پيغمبر كه مسجد بازسازي مي شد خلفاي جور مراعات و دقت نكردند و اين انحراف در مسجد مدينه بوجود آمد. خوب اين يك بحث سختي است . در مقابل اينها شيخ بهايي و محقق دشتكي بر عكس آمدند با علوم رياضي نيرومندي كه داشتند جلو اين نظريه را گرفتند و گفتند قبله دقيق است و آنها اشتباه مي كنند. بحثها خيلي طول كشيد يك جريان بحثي را شما از دو سه قرن بعد از پيغمبر مي بينيد تا اين چند دهه اخير كه عرض مي كنم كه مساله را مرحوم حسينعلي رزم آرا حل كرده و در نهايت كه ما الان قبله نمايي دقيق داريم . به هر حال آن دوره هم گذشت و تا رسيد به شخصيت خيلي ارزشمند در تاريخ معاصر ما كه خيلي هم گمنام است . اهل كابل افغانستان به نام سردار كابلي . اين اسمش غلط انداز است . سردار كه مي گويند توجه به دانش و علومش نمي شود خيلي دانشمند بزرگي است . ايشان در علوم روز بسيار نيرومند بود و با دقت علمي كه داشت اثبات كرد نه آن ادعايي كه در مورد عرض و طول جغرافيايي شد در گذشته و به خاطر او قبله منحرف است آنها نادرست است . عرض و طول جغرافيايي را دقيق تعيين كرد و ثابت كرد كه قبله مسجد مدينه درست به طرف كعبه است و به عنوان يك معجزه در زمان ايشان اين مساله ثبت شد. شخص بزرگوار ديگري به نام علامه باحايري اهل سبزوار هم بر اساس نظريه سردار كابلي آمد يك هزار نقطه در روي كره زمين را مشخص كرد قبله اش را تعيين كرد و بر اساس آن قبله نماي مغناطيسي ساخته شد كه مردم راحت تر بتوانند قبله اشان را پيدا كنند.

باز اين دوره مي گذرد علوم دنيا پيشرفت مي كند يك شبهه جديدي پيش آمد كه اينهم بسيار مهم بود و آن اينكه اصلا اين قطب نماهايي كه ما داريم كه قطب شمال و جنوب را نشان مي دهد ما دو قطب داريم يكي قطب مغناطيسي يك قطب جغرافيايي و اين دو با هم گاهي تا هزار مايل با هم فاصله دارند و نمي شود اعتماد كرد دوباره اين شبهه پيش آمد.
آخرين بار كار قبله صحيح را مرحوم حسينعلي رزم آرا در همين قرن خودمان پيگيري كرد. ايشان دانشمند بزرگي است توانست با مهيا كردن نقشه هاي دقيق براي طول و عرض جغرافيايي دنيا و انحراف هر نقطه اي از كره زمين از خط نصف النهار چند درجه انحراف دارد تا قبله را از آن انحراف پيدا مي كرد آمد آن كار بزرگ را انجام داد قبله نمايي ساخت كه آن مشكل عدم تطبيق دو قطب جغرافيايي و مغناطيسي را هم حل كرد به نظرم در سال 1332 وقتي كه ماهنوز جوان بوديم و طلبه بوديم در قم اين قبله نما ساخته شد و از آن روز به بعد تا حالا ديگر مشكلي نيست و قبله روشن است . من مي خواهم عرض كنم ببينيد اين مساله قبله بخاطر اهميتش آنقدر امت اسلامي مورد توجه بوده حالا اينها يك بحثهاي علمي است كه مي شده ولي دقت و نگراني مردم كه بخواهند به وظايف عبادي اشان درست عمل كنند اين مسائل را پيش مي آورد.
قصه جالبي را كه قبل از اين قرنهاست مرحوم خواجه نصيرالدين طوسي كه از شخصيتهاي خيلي بزرگ تاريخ و در زمان حمله مغول به اين منطقه با يك تدبير درست خودش را به دربار هلاكوخان رساند و تاثيري كه روي هولاكو خان داشت بسياري از كارهاي زشت آنها را اصلاح كرد و آنها را كم كم جذب اسلام كرد كه اينكه مي گويند مغول آمدند و حل شدند در مكتب اسلام مقدار زيادش مال اين دانشمند بزرگ يعني خواجه نصيرالدين طوسي است . ايشان شيعه بسيار علاقه مندي بود آنروز حوزه علميه شيعه در حله بود در نزديكي بغداد يك روز بطور ناشناس وارد حله شد و رفت پاي درس مرحوم محقق حلي نشست اتفاقا مرحوم حلي آنروز داشت بحث قياس قبله عراق را درس مي داد. علامه محقق مشغول درس بود فهميدند كه آقاي خواجه نصيرالدين طوسي آمده و در جلسه درس نشسته خواستند ايشان را بياورند كنار خودشان ايشان قبول نكرد و در ميان جمعيت نشست درس را گوش داد وقتي كه قياس قبله را شنيد اشكال گرفت به محقق حلي گفت : از قبله به طرف قبله تياسر يا از قبله به خلاف قبله تياسر خوب مرحوم محقق چون آماده بود يك جواب كوتاهي به او داد ايشان هم ادب كرد و ديگر مهاجه نكرد ولي وقتي ايشان رفت محقق يك رساله نوشت براي ايشان فرستاد و اثبات كرد عالمانه كه اين تياسر در قبله عراق مهم است . خلاصه آن اين است كه يك منطقه اي را فرض كنيد چند كيلومتر را هدف در جهت قبله بگيريم در عراق اگر كمي تياسر پيش بيايد آن نقطه مركزي آن مجموعه مسير مي رسد در ايران بر عكس اگر كسي تيامن پيش بيايد به آن نقطه مركزي مي رسد كه دقيقتر مي شود قبله جهت درست است . نماز درست است ولي تياسر يا تيامن مستحب است و شيخ بهايي هم وقتي با مرحوم مجلسي اختلاف كرد باز يك رساله نوشته صحبت اهل ايمان در آن رساله مساله را ثابت مي كند. اهميت قبله در تاريخ اسلام و امروز براي ما حالا قبله به عنوان نقطه پرگار ما مساله را از اين مجموعه اي كه من گفتم وسيعتر ببينيد جهتي كه امت در زندگي خودش به آن مي پردازد بسيار مهم است ما ذبح هايمان را بايد به طرف قبله كنيم افرادي كه فوت مي كنند بايد صورت به طرف قبله باشد و از اين احكام هم زياد است در احكام عمليه اين تمركز به خاطر احساس وحدت و هماهنگي و همدلي است . ما فلسفه قبله را امروز در زندگي امت اسلامي يك ميليارد و نيمي خودمان نمي بينيم . حتي در مكه . يعني حتي وقتي كه به خانه خدا مي رويم و آنجا هم كه خدا بيتش را براي وحدت ما اينجوري نقطه پرگار ما قرار داده آنجا هم اختلاف است . آنجا هم خصومت است آنجا هم طعن و لعن است . آنجا هم طرد و دعو است بخاطر يك عده غالي و يك عده متحجر كه افكار انحرافي دارند فرق ديگر را متهم به كفر و انحراف مي كنند و مي خواهند دعوايشان را در صفوف به هم فشرده حاجيان عمره و تمتع حل كنند و اين واقعا ظلم است به كشور خودشان و ظلم به دنياي اسلام است انحراف از فلسفه قبله است ما اگر وحدت جهان اسلام را داشتيم امروز غزه مااين همه مظلوم نمي شد مگر مي شود چند ميليون يهودي كه بخش كمي از آنها صهيونيست هستند بتوانند مسلمانان را در يك منطقه كوچكي محاصره كنند و آنجور قتل عام كنند كه كار به آنجا برسد كه اولمرت قساوت پيشه هم مي گويد وقتي من منظره مسلمان اهل غزه را ديدم كه سه دخترش شهيد شده بود و داشت زار زار گريه مي كرد من هم بي اختيار اشكم ريخت آن منظرها را اين قساوت مآبي ها را اينها نشان دادند به يك ميليارد و نيم مسلمان كار بزرگي نتوانستند بكنند. (شعار مرگ بر اسرائيل نمازگزاران ).
من نتيجه سياسي اجتماعي ديني كه مي خواهم از اين بحث قبله بگيرم علاوه بر اينكه خوب در بحثهايم بايد به اين بحث مي پرداختم اينست كه فلسفه اين قبله را امت اسلامي مراعات كند و اين كانون وحدت را اين نقطه پرگار دايره هاي امت را به عنوان وسيله وحدت در نظر بگيريم و مجموعه امكانات اسلامي را امت اسلامي را در يك جهت قرار بدهيم كه اگر چنين كاري كنيم قطعا اسلام و مسلمين در دنيا عزت پيدا مي كنند و دين خدا بالاتر از همه فرقه ها و نحله ها خواهد بود.
گزارش خبرنگاران ما حاكيست آيت الله هاشمي رفسنجاني در پايان خطبه اول سوره هاي مباركه فيل و قريش را قرائت كرد.
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين والصلوه والسلام علي رسول الله و علي علي اميرالمومنين و علي الصديقه الطاهره و سبطي الرحمه و علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد والحسن بن علي و الخلف الهادي المهدي صلوات الله عليهم اجمعين . اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله و التباع امره و نهيه
مناسبات اين هفته خيلي فراوان است و من صرفا مي توانم فهرست وار حرف بزنم . قبل از هر چيز ميلاد مبارك حضرت امام باقر و حضرت امام كاظم را خدمتتان و همه امتمان تبريك عرض مي كنم و معذورم از اينكه چون وقتي ندارم نمي توانم درباره اين بزرگواران امروز بحث مبسوط داشته باشم و آنرا به وقت ديگر وامي گذاريم .
و هم چنين سالگرد رحلت حضرت آيت الله مرعشي نجفي را كه از اقطاب روزگار ما بودند به شما و بيت مكرم ايشان تسليت عرض مي كنم .
مهمترين مناسبت ما دهه فجر است كه از روز شنبه (امروز) روز رحمت آغاز مي شود و روز 22 اين ماه (بهمن ) به پايان مي رسد . سخن از مبارزه و نهضت و انقلاب و پيروزي و 30 سال كار بزرگ در اين كشور كار آساني نيست و فقط چند قله از قله هاي بزرگ اين مجموعه را مي توانيم خدمت شما اشاره كنيم .
اولين دستاوردي كه در پيروزي داشتيم توفيق پيدا كرديم كه امام را كه دشمنان ما نمي خواستند به ايران بيايند عليرغم ميل همه نيروهاي استكباري و ميل رژيم سفاك ايران و ميل اسرائيل و ميل صداميان موفق شديم با زمينه سازي اماممان را كه عاشق بازگشت به ايران بودند و هميشه آنرا اظهار مي كردند كه در بين مردم مايلند باشند وسيله آمدن ايشان را فراهم كنيم . ما در همين دانشگاه تهران و در همين شمال زمين چمن كه امروز مصلي شماست بادعوت جمعي از علماي بزرگ و شخصيت هاي سياسي بدون اينكه رژيم مطلع بشود اعتصابي را اينجا و تحصني را شكل داديم براي مبارزه با تصميم دولت بختيار كه فرودگاهها را بسته بود. قبلا بنا بود امام تشريف بياورند. بختيار شرطي داشت كه امام آن را نپذيرفتند ولذا فرودگاهها را بست . ما اينجا تحصن كرديم و خبر تحصن مان را بعد از حضور آنهائي كه مي خواستيم اعلام كرديم . معلوم بود اگر رژيم مي فهميد قبلا در دانشگاه را مي بست و مزاحم مي شد و جاهاي ديگر هم مشكلاتي داشت و با بحث زياد به اينجا رسيده بوديم . اكثر آنهايي كه آمدند پيش از طلوع آفتاب اينجا بودند و زمانيكه جمع شدند و خبر را پخش كردند سيل جمعيت از مساجد و حسينيه ها و دانشگاهها و بازار و بعضي از ادارات به اينجا روانه شد و نزديك ظهر كه ما آمديم براي ملاحظه وضع موجود ديديم كه تمام صحن دانشگاه و خيابانهاي بيرون مملو از جمعيت است . هم عصباني و با شعارهاي تند يك لحظه اي هم احساس كرديم رگبار مسلسل بلند شد كه در جنوب دانشگاه در ميدان انقلاب كه اينجا مركز ژاندارمري آنروز بود مردم را به رگبار بستند كه بلافاصله جنازه هاي شهدا را روي دست مردم به اطراف خيابانهاي دانشگاه مي گرداندند و شعار « رهبران ما را مسلح كنيد » و مظلومانه فرياد اجازه مسلح شدن را سر مي دادند كه اين در استراتژي امام نبود. امام فكر نمي كردند و درست به اين نتيجه رسيده بودند كه با جنگ و درگيري مسلحانه مردم نمي توانند با اين رژيم سفاك و امكانات فراواني كه آنها دارند درگير شوند. ما هم نمي توانستيم مردم را قانع كنيم و هم نمي توانستيم صرف نظر كنيم لذا در مسجد دانشگاه دائما سخنراني بود و با مردم صحبت مي كرديم كه حتي الامكان خون ريزي هاي زياد نشود كه توانستيم مهار كنيم آنروز آنجا را به هر حال فشار آنچنان برگرده رژيم زياد شد كه مجبور شد اجازه دهد امام با آن پرواز تاريخي و پرواز انقلاب تشريف آوردند و آن لحظاتي كه امام در فرودگاه مي خواستند به زمين بنشينند آنقدر نفس ها در سينه ها حبس بود و همه نگران بودند و در طول مسير امام هم نگران بوديم چون امام از چند كشور عبور مي كردند كه لذا در اختيار ما نبود و نمي دانستيم چه مي گذرد حقيقتا به اندازه سنگيني هواپيما حساسيت حادثه روي دلها و سينه ها سنگيني مي كرد ولي خداوند اين معجزه عظيم را كه شبيه نجات حضرت موسي از فرعون بود در زمان ما تحقق بخشيد و ما ديديم در فرودگاهي كه در اختيار نيروهاي انقلاب نبود هواپيما سالم بزمين نشست و از امام استقبال شد و در خيابانهائي كه در اختيار نيروهاي انقلاب به ظاهر نبود البته بود چون نيروهاي انقلابي زيادي هم بودند كه در طول مسير جا گرفته بودند و مواظب بودند امنيت و انتظامات را حفظ مي كردند ولي خب جاي نگراني خيلي بود از اين خيابانها عبور كردن تا بهشت زهرا و آن صحبت و بعدا يك لحظه اي كه امام با هليكوپتر از بهشت زهرا حركت كردند و ما بي اطلاع بوديم و نمي دانستيم چطور شد كه مسئله به هلي كوپتر كشيده شد بخاطر ازدحام زيادي كه در آنجا بود رژيم اين تدبير را كرده بود و تدبير درستي هم بود امام را منتقل كردند كه لحظاتي بلكه ساعاتي نگراني ها خيلي اوج داشت كه امام كجا هستند كجا رفتند كه همان شب اوايل شب ما كه در كانون كنترل اوضاع را كه شوراي انقلاب كه امام تعيين كرده بودند در دست داشت و در منزل آيت الله موسوي اردبيلي جمع بوديم به آنجا اطلاع دادند كه امام در منزل برادرشان هستند و خيالمان راحت شد و از آن به بعد برنامه ها ادامه پيدا كرد . اين 10 روز تاريخ به سرعت ورق مي خورد . آن قدر ورق خوردن كتاب تاريخ در اين 10 روز سريع است كه كساني كه در جريانش هم بودند فرصت نمي كردند كه تاريخ را بخوانند كم كم خيلي چيزها از اين 10 روز آمده و امروز مردم ما مطلع هستند كه چه گذشت و چند حادثه مهم در آن 10 روز اتفاق مي افتد كه يكي از آنها تعيين دولت است ديگري شكستن حكومت نظامي است كه رژيم مي خواست با حكومت نظامي تهران را قبضه بكند و نيروهاي مجاهد را دستگير بكند و شاه را برگرداند كه معلوم شد فرستاده ويژه آمريكا آن ژنرال معروف طراح اين قضيه بوده كه اين هم با تدبير امام شكست خورد بيعت جمعي از شخصيت هاي انقلابي ارتش از نيروي هوايي در مدرسه علوي با امام كمر رژيم را شكست چون او فكر مي كرد كه در درون ارتش آسيب ناپذير است و از حساس ترين نقطه براي او كه نيروي هوايي بود و گاهي تهديد به بمباران تهران مي كرد آسيب ديد و بالاخره انقلاب پيروز شد. الحمدلله در آن 10 روز سرنوشت واقعي ايران رقم خورد و بايد آن 10 روز را در تاريخ اسلام و بخصوص در تاريخ مكتب اهل بيت ما ممتاز و بي نظير و بي نمونه ببينيم . براي اينكه براي اولين بار باعث شد كه در تاريخ اسلام حكومتي بر محور امامت و ولايت تشكيل بشود كه محور همه قوانين آن احكام اسلامي از ديد ائمه معصومين (ع ) باشد و اين هديه اي كه خداوند به ايرانيها داد و اين افتخاري كه به مردم ايران داد و به روحانيت بزرگوار مجاهد در صحنه داد بايد هميشه شكر اين نعمت را داشته باشيم . من چند نكته مهم دستاورد را عرض مي كنم .
اول اينكه براي اولين بار روحانيت شيعه و مراجع شيعه توجه كردند به مسئله امامت و ولايت و حكومت كه در تاريخ روحانيت چنين سابقه اي ندارد. در بعضي كتابها يك چيزهايي هست . اما اين حركت عملي در تاريخ ما نبود. دوم اينكه امام و روحانيت و شخصيت هاي مبارز آن روز توانستند توده هاي مردم را بسيج كنند و همه مسجدها حسينيه ها مدرسه ها خيابانها هم صدا در راه انقلابي كه امام طراحي كرده بودند متحد به ميدان بيايند و اين وسيله پيروزي را فراهم كنند. به غير از اين هم نمي شد. يعني اگر به هر شكلي كسي مي خواست آن رژيم سفاك را كه با همه امكانات مجهز بود با پول زيادي كه از گران شدن نفت در اختيار داشت و حمايتي كه ازشرق و غرب و ارتجاع منطقه داشت اين رژيم سفاك را بشكند رژيمي كه در ادبيات آن روز ايران را به عنوان خانه امن و جزيره امن براي منافع استكبار تعريف مي كردند اين را بشكند و بزرگترين حلقه محاصره شوروي آن روز را كه حلقه و زنجير محاصره از شرق تا غرب جهان دور شوروي كشيده شده بود و حساس ترين نقطه اش ايران بود به خاطر تنها راه شوروي به آبهاي گرم جنوب بود و اين كار بزرگ بدون حضور شجاعانه كه مردم ارائه دادند و با دادن شهيد و قرباني و هزينه هاي فراوان كوتاه نيامدند اين باز دستاورد عظيم انقلاب است و بعد از پيروزي انقلاب رفراندومي كه شد براي نظام مورد نظر مردم كه مردم راي دادند به جمهوري اسلامي اين يك حركت بي سابقه اي بود كه 99 درصد مردم راي دادند و واقعا افتخارآميز است . سرعت عمل امام در تهيه قانون اساسي كه در آن قانون اساسي حاكميت اسلام و ملي تضمين شده بود و از طريق شوراها و انتخاباتها همه چيز به دست مردم واگذار شده بود انتخابات رياست جمهوري انتخابات مجلس انتخابات خبرگان انتخابات شوراها و تمام مقامات تصميم گير كشور را در اثر راي مردم بر مسند مي نشاند اين از دستاوردهاي بي نظير و سريعي بود. سرعت عمل مهم است . آن موقع الجزايري ها كه براي تبريك آمده بودند پيش ما به ما گفتند شما چرا اين قدر عجله مي كنيد . ما 20 سال از انقلابمان گذشت تازه قانون اساسي مان را نوشتيم . ولي امام مي فرمودند : نه اينجا مردم انقلاب كرده اند مردم بايد خودشان كار خودشان را دست بگيرند. امام جدي گرفته بودند. شعارهايي كه شما مردم داديد سه چيز خيلي مشخص بود. استقلال آزادي جمهوري اسلامي . خيلي سريع شعار تحقق پيدا كرد. مستقل ترين كشور دنيا امروز ايران است . از هيچ كشور خارجي ايران دستور نمي گيرد. هيچ كس نمي تواند به جمهوري اسلامي ديكته كند كه چه بكند چه نكند. آزادي از قيد استبداد و استكبار و وابستگي ملت ما آزاد شد. و آزادي سياسي را در ميدانهاي انتخاباتها بروز مي دهد. كه من همين جا مي خواهم تاكيد بكنم وظيفه خود شما مردم و ما مسئولان است كه از اين دستاورد عظيم كه اتكاي به مردم است يك ذره غفلت نكنيم . خداي ناكرده اگر روزي نظام ما متكي بر ميل و اراده و عشق مردم نباشد آسيب پذير مي شود. و اگر به مردم متكي باشد هيچ دشمني نمي تواند اين ملت را از جاي خودش تكان بدهد . نمونه اش غزه است . بزرگترين صحنه جنگ بود . مردم غزه در 360 كيلومتر وسعت خاك در محاصره بودند . با آن همه فشار مقابله كردند و ارتش اسرائيل را با آن خفت از اين زمين كوچكشان بيرون كردند و امروز هم مقاومت مي كنند. مردم ايران قبل از همه اينها امتحان داد. در مبارزات در شورش ها در دفاع مقدس در سازندگي و در برخورد با تحريم ها هميشه اين جوري عمل كرده و اين عشق مردم سرمايه اساسي ماست و هركس خدشه اي به هر دليلي با تحميل نظر خودش با مردم در كشور ايجاد كند اشتباه كرده و به مردم و انقلاب و اسلام و ايران ظلم كرده كه ان شاالله اين اتفاق نمي افتد.
ولي اين تذكر ضروري است . ما اولين كشوري هستيم كه در قانون اساسي مان نظارت بر همه مقررات را داريم اگر خلاف اسلام باشد لغو بشود و شوراي نگهبان اين كار را انجام مي دهد. هم جمهوري هستيم به خاطر اين انتخابات و هم اسلامي هستيم به خاطر اين قيد اسلامي بودن و عدم مغايرت با موازين اسلامي . همه اهداف را اگر در اين چند جمله خلاصه كنيم در همان سالهاي اول رسيديم دفاع مان را به خوبي انجام داديم كشورمان را به خوبي در دهه دوم ساختيم زيربناها را آماده كرديم علي رغم تحريم هايي كه داشتيم تمام زيربناهاي لازم در آن زمان ساخته شد. اين توسعه و عمران ادامه دارد و البته ما در راه هستيم . ما را خيلي مشغول كردند. اگر آن شورشها نبود اگر آن توطئه استحاله نظام نبود كه مي خواستند از همان اول جريان حركت را در جايي ببرند كه اسلام نيست كه آن هم شكست خورد اگر محاصره ها نبود اگر تحريم ها نبود و اگر آن تبليغات وسيع كر كننده دشمنان كه مي خواستند جلوي فرياد الله اكبر شما را بگيرند امروز خيلي جلوتر بوديم ولي مقاومتها در وجود ملت ما يك جريان عظيم با تجربه به وجود آورده كه ان شاالله هر توطئه اي از اين پس بخواهند بكنند بتوانيم با قدرت و شجاعت آن را خنثي بكنيم . ان شاالله .
مسئله مهم مان اين روزها مسئله غزه است . گرچه تا اين مرحله مقاومت پيروز شده اسرائيل شكست خورده مايه افتضاح آنها شده و من اين را در خطبه يك ماه قبل اينجا پيش بيني كردم و الحمدلله اتفاق افتاد ولي الان بحث جديدي است . آنها فكر مي كنند با اين خرابيهاي وسيعي كه در منطقه كوچك غزه ايجاد كرده اند اگر مردم غزه نتوانند اينها را بازسازي كنند كم كم مردم دلسرد مي شوند حالت رعب را ادامه دادند مانع رسيدن كمكهاي اساسي به مردم غزه مي شوند كه نتوانند بازسازي كنند. يعني جنگ فعلي جنگ جلوگيري از بازسازي و رفاه مردم غزه است كه وظيفه همه امت اسلامي و ما همگي هست كه به هر نحوي كه مي توانيم و دستمان مي رسد در بازسازي غزه شريك شويم و مشكلاتي كه امروز مردم غزه را دارد اذيت مي كند و آزار مي دهد بتوانيم ان شاالله حل كنيم كه البته من مطمئن هستم كه مي توانيم و هر كس بخواهد مانع شود خودش را رسوا مي كند.
مسئله بعدي بحران اقتصادي دنيا است كه باهمان تعبيري كه در روز شروعش اعلان كردم سونامي اقتصادي امروز به همه سواحل دنيا رسيده و آخرين خبري كه ما ديروز مشاهده كرديم در فرانسه بود. فرانسه با تظاهرات بي سابقه و اعتصابات بي سابقه به خاطر همين بحران اقتصادي عليه رئيس جمهورش ديروز به كلي تعطيل بود . خود متحصنين مي گويند 2 5 ميليون نفر در اين اعتصاب شركت كردند . البته پليس كمتر مي گويد. حالا هرچه بود به گونه اي بود كه رئيس جمهور فرانسه ديشب اعتراف كرد كه مردم حق دارند تحت فشار هستند. خواسته هايشان را بگويند. چاره اي نداشت كه اين جمله را بگويد. از سختي فضا كم بكند. در آمريكا مشكلات بسيار روزافزون است .
بيكاري ها روز به روز دارد بيشتر مي شود. صدها هزار نفر آدم شاغل دارد بيكار مي شود. با اينكه نوعا بهره ها را صفر كرده اند در كشورهاي صنعتي ولي باز هم رونق اقتصادي شكل نمي گيرد. سرمايه گذاري پيش نمي آيد. طرحهاي نيمه تمام راكد مانده و موج به هيچ وجه براي آنها قابل مهار نيست . ديروز پارلمان آمريكا 800 ميليارد دلار براي آقاي اوباما تصويب كرد تا بتواند كار بكند انتظار داشتند كه بورس ها تكان بخورد اما ديشب بورس ها 3 درصد لااقل سقوط كرد . جواب نمي دهد من فكر مي كنم ما در ايران با همان روحيه انقلابي مان با همدلي و تدبيرهاي درست كه ما متكي به اين مسايل خارجي كمتر از ديگران هستيم . ما بايد سعي كنيم اين موج را مهار كنيم بخصوص در بودجه سال آينده و برنامه سال 5 ساله آينده كه سياستهايش را اخيرا رهبري اعلام كرده اند بايد همدلي كنيم . الان نوبت مجلس و دولت است كه بتوانند در بودجه سال آينده و برنامه 5 ساله آينده مان تدبيرهاي مناسبي را اتخاذ كنند كه ان شاالله بتوانيم نشان دهيم كه اسلام و مسلمين و ايران مي توانند در اين امواج خروشان سونامي بحران ها مي توانند ملتشان را از بسياري مشكلات محفوظ نگه دارند. ان شاالله .
مسئله ديگر ما كه مهم است يك تشكري است از آقاي اردوغان كه در اجلاس داووس در سوئيس ديروز حركت خيلي خوبي كرد. ايشان در جلسه اي نشسته بود جمع زيادي از سران دنيا بودند راجع به غزه بحث شد. روساي اسرائيلي از تجاوز خودشان دفاع كردند دفاع نادرست و در مقابل حضار كه عمدتا غربي ها بودند كف زدند اردوغان خواست جواب بدهد وقت او كه تنظيم شده بود كم كردند اردوغان دو سه جمله گفت و جلسه را ترك كرد كه مثل بمب در دنيا منفجر شد كه به اولمرت رئيس اسرائيل گفت كه تو اين همه مردم را مظلومانه كشتي و الان وجدانت دارد تو را مي كشد و اگر وجدان داشته باشي و اينجا صدايت را بلند مي كني براي اينكه وجدان كوفته شده خودت را حفظ كني . تو نمي تواني در مقابل تاريخ جواب بدهي ملت مظلوم غزه حق خودشان را با كمك مسلمانان خواهند گرفت و از جا بلند شد و جلسه را ترك كرد و رفت فرودگاه و يك سره به تركيه برگشت . از مردم تركيه هم تشكر مي كنيم كه در فرودگاه استانبول استقبال بسيار زيبايي كردند به خاطر همين موضوع نخست وزيرشان .
آخرين صحبت ما بحث هسته اي است كه فقط يك جمله عرض مي كنم . هنوز دولت جديد آمريكا يك موضع عاقلانه و منصفانه اي در اين مسئله حساس چند سال است وقت ما و ديگران را مي گيرد اتخاذ كند. تكرار حرفهايي كه آقاي بوش مي زدند هيچ مسئله اي را حل نمي كند. اينكه شما بگوييد همه راهكار روي ميز نظامي است اينكه شما بگوييد ايران اگر مي خواهد به انزواي خودش خاتمه بدهد بايد برنامه هاي هسته اي را تعليق بكند والا در انزوا مي ماند. انزوا شديدتر مي شود اينكه وعده هاي غيرشفاف و غيرعملي بدهيد. بايد يك موضع صريح بدهيد. اين انتظار را ما داريم .
شما كمك كنيد به مردم اين منطقه و با همراهي و همكاري ايران كه مشكلات منطقه را حل كنيم و اگر اينكار را نكنيد شما هم تاريخ مثل آقاي بوش درباره تان قضاوت خواهد كرد. انشاالله .
گزارش خبرنگاران ما حاكيست آيت الله هاشمي رفسنجاني در پايان خطبه دوم نماز جمعه تهران سوره شريفه « والعصر » را قرائت كرد.
جمهوري اسلامي ايران امروز مستقل ترين كشور دنياست كه از هيچ قدرت خارجي دستور نمي گيرد و هيچ فردي نمي تواند به جمهوري اسلامي ديكته بكند چه بكن و چه نكن
كار بزرگ پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 حضور شجاعانه مردم بود كه با دادن شهيد و هزينه هاي زياد كوتاه نيامدند
آزادي از قيد استكبار استبداد و وابستگي يكي ديگر از دستاوردهاي بزرگ ملت ايران در پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي رود و ملت ايران آزادي سياسي خود را در ميدان هاي انتخابات نشان مي دهد
آيت الله هاشمي رفسنجاني بااشاره به موضوع هسته اي ايران خطاب به اوباما گفت : تكرار حرف هاي بوش هيچ مساله اي را حل نمي كند و ما منتظر هستيم دولت جديد آمريكا درخصوص مساله هسته اي ايران موضعي عاقلانه و منصفانه اتخاذ كند
ما از آقاي اردوغان به خاطر حركت خوبي كه عليه رئيس رژيم صهيونيستي انجام داد تشكر مي كنيم

جمعه|ا|11|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن