تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836298957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مالك پاره‌های جگر زمین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پیشگویی‏های نهج‏البلاغه در باره حضرت مهدی(2)
امام زمان
مالك پاره‌های جگر زمینیَعطِفُ الهَوی عَلَی الهُدی، إذا عَطَفُوا الهُدی عَلَی الهَوی، و یَعطِفُ الرَّأی عَلَی القُرآنِ، إذا ‏عَطَفُوا القرآنَ علی الرَّأی، حتَّی تَقُومَ الحَربُ بِكم عَلی ساقٍ، بادِیاً نَواجِذُها، مَملُوءَةً ‏أَخْلافُها، حُلْواً رَضاعُها، عَلْقَماً عاقِبَتُها.(1)‏ او هوای نفس را به هدایت و رهنمود الهی بر می‏گرداند؛ آن هنگام كه مردم هدایت الهی ‏را به خواسته‏های نفسانی بر گردانده‏اند. و آنگاه كه مردم قرآن را تفسیر به رأی كنند او ‏آرأ و نظریات را به قرآن گرایش دهد.‏‎ ‎ ابن ابی الحدید می‏گوید:‏‎ ‎این كلام اشاره به امامی است كه خداوند او را در آخرالزمان به وجود می‏آورد و همو باشد ‏كه در روایات و آثار به او نوید داده شده است و مقصود از گرایش به قرآن، لغو احكام صادر ‏شده از روی رأی و قیاس، و منع از عمل بر طبق گمان و تخمین، و جایگزین كردن عمل بر ‏طبق قرآن است.‏‎ ‎بدین ترتیب ابن ابی الحدید به پیشگویی امیر مؤمنان علیه السلام از ظهور و قیام حضرت ‏مهدی و نقش او در حاكمیت هدایت الهی و قرآن به جای هوا و هوس و رأی و قیاس اعتراف ‏نموده، اما ولادت حضرت را نپذیرفته و تصریح می‏كند كه بعد از این متولّد خواهد شد.‏‎ ‎ آنچه ما از كلام امیر مؤمنان علیه السلام می‏فهمیم این‏است كه روش آن امام بزرگوار و ‏موعود اسلام، همچون زمامداران جهان، بر هوا و هوس و دین‏سازی و زورگویی و قوانین ‏تحمیلی استوار نیست، بلكه بر اساس رشد عقلی و پیشرفتهای علمی است. ‏همان‏گونه كه پیامبر عالی‏مقام اسلام صلی الله علیه و آله در پرتو قرآن و دستورهای ‏اسلام، در مدت كوتاهی روح ایمان، یكتاپرستی، عدالت و نظم و امنیّت همه جانبه را ‏جایگزین عقاید شرك آمیز، رذایل اخلاقی و انواع تبعیضات نمود و سرانجام وضع نكبت‏بار ‏زندگی جاهلی را از ریشه دگرگون ساخت و عالی‏ترین راه و رسم زندگی و كسب ‏سعادت را به مردم آموخت.‏‎ ‎ امام علیه السلام در بخش بعد چنین می‏فرماید:‏‎ ‎رویدادها بدانجا منتهی می‏شود كه جنگ همه را به ‏پا خیزاند و مانند حیوان درنده‏ای كه در ‏موقع حمله دهان خود را برای دریدن شكار و بلعیدن آن، تا آخرین حد باز می‏كند به شما ‏نیشخند زند. پستانهای آن از شیر پر گشته(2) مكیدن شیر آن بس شیرین است و ‏سرانجام بس زهرآگین.‏‎ ‎امام علیه السلام سخن خود را چنین ادامه می‏دهد:‏‎ ‎لَا وَ فِی غَدٍ - و سَیأْتی غَدٌ بِما لا تَعرِفوُن - یَأخُذُ الْوَالِی مِن غَیرِها عُمَّالِها عَلی مَساوِی‏ءِ ‏أَعْمَالِها، و تُخرِجُ لَهُ الأَرضُ أَفالِیذَ كَبِدِها، و تُلقِی إِلَیهِ سِلماً مَقالیدَها، فَیُریكم كیفَ عَدلُ ‏السِّیرةِ، وَ یُحیِی مَیِّتَ الكِتابِ و السُّنَّةِ؛ آگاه باشید، در فردا - فردایی كه از آمدنش و آنچه ‏همراه دارد ناآگاهید - والی و زمامدار، كارفرمایان و گماشتگانِ آن حكومتها رابه سبب ‏تجاوزات و خیانتهایشان محاكمه نموده، به كیفر رساند و زمین پاره‏های جگر خود را برای ‏او بیرون آورد و از فروتنی كلیدهای خود را به سوی او اندازد و آنگاه او روش زمامداری و ‏آیین دادگستری پیامبر را به شما نشان دهد و آثار مرده و فراموش شده كتاب و سنّت را ‏دگر بار زنده سازد و به اجرا و گسترش  درآورد.‏‎ ‎ ابن ابی الحدید نوشته است:‏‎ ‎بدون شك مقصود از والی در این عبارت، امامی است كه خداوند او را در آخرالزمان خواهد ‏آفرید.‏‎ ‎كلمه  «أفالیذ» جمع در جمع «فلذ» به معنی پاره جگر و كنایه از گنج‏های زیر ‏زمینی مانند طلا، نقره،  الماس و نفت است كه برای آن‏حضرت آشكار خواهد شد. در ‏بعضی از تفاسیر، كلام خداوند متعال «وَ أَخرَجَتِ الأَرضُ أَثقَالَها»(3) به همین امر تفسیر ‏شده  است.‏‎ ‎ آنگاه می‏گوید:‏‎ ‎این مطلب در روایتی با تعبیر "وقائت له الارض أفلاذ كبدها"(4) آمده كه معنای آن چنین ‏است: زمین پاره‏های جگر و ذخایر خود را به خارج پرتاب خواهد كرد.‏‎ ‎همچنین ابن‏اثیر پیرامون لغت فلذ گوید:‏‎ ‎از اخبار الساعه كه گویای حوادث پیش از قیامت است؛ یكی جمله "و تقی‏ء الارض أفلاذ ‏كبدها" است. معنای این جمله آن است كه زمین گنجهای نهفته خود را خارج می‏كند. و ‏مانند این كلام است آیه "وَ أَخرَجَتِ الأَرضُ أَثقَالَها".(5)‏‎ ‎علامه قندوزی نیز این كلام امیر مؤمنان علیه السلام را با عنوان "فی ایراد الكلمات ‏القدسیة لعلی - كرم اللَّه وجهه - التی ذكرها فی شأن المهدی فی كتاب نهج‏البلاغه" ‏آورده است.(6)‏‎ ‎حاكم در مستدرك به نقل از مجاهد از ابن‏عباس آورده  است:‏‎ ‎مهدی اوست كه زمین را از عدالت پر می‏كند، چنانكه آكنده شده باشد از ستم. در این ‏موقع چهارپایان و درندگان در  امنیت به سر خواهند برد و زمین پاره‌های جگرش را بیرون ‏اندازد.‏‎ ‎مجاهد پرسید: پاره‏های جگر زمین چیست؟‏‎ ‎ابن‏عباس پاسخ داد: قطعاتی مانند ستون طلا و نقره.(7)‏‎ ‎‏1. خطبه 138‏‏2. شاید كنایه از مواد و مهمات جنگی باشد كه از هر سو به جنگجویان اعطا و بدین ‏وسیله آتش جنگ برافروخته‏تر می‏گردد.‏‎ ‎‏3. زلزال/2 :99.‏‎ ‎‏4. شرح نهج البلاغه، ج 9، ص 46.‏‎ ‎‏5. نهایه، ج 3، ص 470 - زمخشری، الفائق، ج 3، ص 141.‏‎ ‎‏6. ینابیع المودة، باب 74، ص524.‏‎ ‎‏7. مستدرك، ج 4، ص 514.‏‎ ‎برگرفته از منشورات دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن