تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837893822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خدای دور - خدای نزدیک (قسمت اول )


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > زمانیان، علی  - رابطه ی آدمیان با خداوند، دست کم بردو گونه است و از دو سو می توان با خدا ارتباط برقرار کرد و درباره اش اندیشید. البته چنین نیست که همه ی آدمیان به یک اندازه و به یک نحو می توانند هر دو سنخ رابطه را برقرار کنند، بلکه ظرفیت ها و توانایی هایی لازم است تا بتوان هر دو رابطه را برقرار کرد. علاوه بر آن، چنین نیست که هر یک از این روابط، ثابت و تغییر ناپذیر باشد، بلکه هر یک از دو وجه رابطه می تواند کم یا زیاد شود، فزونی و یا نقصان پذیرد. فراز و فرود هر یک از این روابط، شدیداً تحت تاثیر کیفیت زندگی شخص و نحوه ی گذران زندگی اجتماعی است. رابطه ی آدمیان با خداوند، دست کم بردو گونه است و از دو سو می توان با خدا ارتباط برقرار کرد و درباره اش اندیشید. البته چنین نیست که همه ی آدمیان به یک اندازه و به یک نحو می توانند هر دو سنخ رابطه را برقرار کنند، بلکه ظرفیت ها و توانایی هایی لازم است تا بتوان هر دو رابطه را برقرار کرد. علاوه بر آن، چنین نیست که هر یک از این روابط، ثابت و تغییر ناپذیر باشد، بلکه هر یک از دو وجه رابطه می تواند کم یا زیاد شود، فزونی و یا نقصان پذیرد. فراز و فرود هر یک از این روابط، شدیداً تحت تاثیر کیفیت زندگی شخص و   نحوه ی گذران زندگی اجتماعی است. همچنان که خواهد آمد، مهم ترین عامل در کانون تغییراتی که در نسبت انسان با خدا به وجود می آید، پدیده ی « رنج » است. تجربه ی سختی، مشقت و رنج ،ممکن است هر دو رابطه را دچار تغییر و تحول کند. دو نوع رابطه ی انسان با خدا عبارت است از: 1-     رابطه ی وجودی - احساسی با خدا 2-     رابطه ی اندیشه ای - معرفتی با خدا هر یک از این دو سنخ رابطه با خدا، می تواند به « خدای دور » یا « خدای نزدیک » منجر شود. هر یک از دو نوع رابطه را باید بر روی یک طیف مدرج قرار داد و آن را درجه بندی کرد. بنابراین دو طیف درجه بندی شده ای داریم که در یک سوی آن ( در حالت افراط ) خدای کاملاً دور قرار دارد و در سوی دیگر ( در حالت تفریط ) خدای کاملاً در دسترس و محسوس وجود دارد. حال اگر این دو طیف را بر روی هم ، چون علامت "+" ترسیم کنیم، لاجرم چهار وضعیت به دست می دهد. چهار وضعیت عبارت اند از: 1- خدایی که از نظر عاطفی، احساسی و وجودی به انسان نزدیک است و خدایی که از نظر فهم و ادراک نیز بسیار نزدیک است و می توان او را کاملاً شناخت. 2- خدایی که از نظر فهم، کاملاً در دسترس است اما چندان از آدمی دور است که نه او آدمی را احساس می کند و نه آدمی او را می تواند احساس کند. 3- خدایی که هم از نظر احساسی و تجربه ی شخصی و هم از نظر معرفتی، دور از دسترس است. 4- خدایی که چندان دور است که به چنگ فهم و ادراک نمی افتد، اما چنان نزدیک است که می توان او را احساس کرد و رابطه ی صمیمانه ای با او برقرار نمود. بنابراین انواع چهارگانه ی رابطه، می توان به سنخ شناسی خداشناسی پرداخت: سنخ اول: خدایی که می توان با او رابطه ی صمیمانه و نزدیک برقرار کرد اما نمی توان آن را شناخت و از دایره ی فهم انسانی خارج است. ( خدای عارفان ) سنخ دوم: خدایی که می توان با او رابطه ی صمیمانه و نزدیکی برقرار کرد و می توان او را شناخت و از دایره ی فهم انسان خارج نیست. ( خدای عامیانه ی " شبان " در قصه ی موسی و شبان و خدای پیرزن نخ ریس ) سنخ سوم: خدایی که نمی توان شناخت و از ادراک ما دور است و هم نمی توان با او رابطه ی صمیمانه و نزدیکی برقرار نمود. ( خدای فیلسوفان ) سنخ چهارم: خدایی که می توان شناخت اما رابطه ی نزدیک و صمیمانه ای با او نمی توان  برقرار کرد. ( خدای عوام مصیبت زده ) مساله ی اصلی فلاسفه، فهم و درک خداست و مساله ی اصلی عرفا، احساس خدا و با خدا زندگی کردن است. فیلسوف به رابطه ی معرفتی و عارف به رابطه ی وجودی می اندیشد. او می خواهد خدا را در دایره ی ادراک خود درآورد و این یکی می خواهد با او زندگی کند. بنابراین شناخت و فنا دو مقوله ی کانونی برای فیلسوف و عارف است. این نوشته ی کوتاه سعی دارد شرح و بسطی درباره ی انواع چهارگانه ی خداشناسی ارائه دهد. اما پیش از آن، ذکر یک نکته ضروری است. در این جا درباره ی خدا ( آن گونه که هست ) بحث نمی شود، بلکه آن گونه که انسان ها می اندیشند و احساسی که در درونشان اوج می گیرد، مورد توجه است. بنابراین موضوع این مقال، خداشناسی نیست، نحوه ی رویارویی و مواجهه ی آدمی با مساله ی خداست.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 409]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن