تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805666602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نفرت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > زمانیان، علی  - جامعه ی بدون نزاع و پیکار، زیبا و خواستنی، اما دست نایافتنی است. گرچه گسست ها و پیکارها را نمی توان حذف کرد، اما می توان نزاع ها را انسانی تر و اخلاقی تر کرد. جنگ در می گیرد؛ اما وقتی حریف، میدان را خالی کرد، رهایش کنیم. با شمشیر آخته بر پیکر نحیف و زخمی اش نتازیم. ما اکنون نفرت را در ساحت های مختلف تجربه می کنیم و چه تجربه ی تلخ و نامیمونی. از همه عذاب آورتر، نفرت سیاسی است. نفرتی که نظام سیاسی نسبت به مخالفان خود دارد دستیابی به هر گونه آرمش را سخت و دشوار نموده است. سخن بر سر افتراق و جدایی ها نیست، بلکه بر امواج تنفری است که سیاست و قدرت را در هم می کوبد. باید از دست اندازی نفرت بر زوایای زندگی ها هراسید. تضادها چاره ناپذیرند، اما نفرت را می توان کنترل و چاره اندیشی کردنفرت، گنداب درون است که حشرات انتقام و خشونت بر آن پرسه می زنند. نفرت، ترازوی داوری را از اعتدال و حقانیت خارج می کند. با نفرت نمی توان عدالت ورزید. آنهایی که عاری از نفرت اند در هنگام ضرورت، به دفع دشمن خویش اکتفا می کنند؛ اما آنانی که درونی مملو از نفرت دارند، جز به دفن دشمن رضایت نمی دهند. نفرت، آشکار کننده ی روحیه ی بدخواهانه ای است که در پشت دیوار ذهن پنهان شده است. نفرت، شرارت های نهفته ی درون را بیرون می افکند. از این رو، آن که درونی پلید و غیر انسانی دارد با دیگران با چشم پر از نفرت و خصمانه مواجه می شود و آن کس که درونش آباد و ذهنی پاک دارد، تمام همت خود را بر مناسبات عاری از خشونت می نهد و دیگران را (حتی دشمن خود را) دوست دارد و رفتاری مهربانانه دارد. آتش غضب و عصبانیت در رفتار، از کین ورزی و نفرت، خبر می دهد. قهر و خشونت تلخ است، اما آن هنگام که با نفرت همراه شود صد چندان سهمگین تر و خطرناک تر می گردد. پیکار و نزاع خونین، تجربه ی بشری در تمامی تاریخ است، اما آنانی که درون شان را نفرت سیاه و کین خواهی ستمگرانه اشغال کرده است، پیکر نیمه جان حریف را لگد مال اسبان قدرت می کنند، جنازه ی دشمن خود را تکه تکه می کنند، از دشنام و بد زبانی امتناع نمی ورزند و بر خانواده های شان نیز بی رحمانه می تازند. آن کس که دلی مملو از نفرت دارد جز به انتقام نمی اندیشد. نفرت، لبه های گسست ها و شکاف های اجتماعی و سیاسی را (به تعبیر هانتینگتن)، خونین می کند. روحیه ی گذشت و بردباری را می کشد و آتش انتقام را شعله ورتر می کند. نفرت چون بوته ی خاری است که هر رهگذری را زخمی می کند و بر جان او جراحت می زندنفرت، زوزه ی گرگی است که هابز، ما را از آن با خبر کرد. گرگی که می درد و پاره می کند و از دریدن خسته نمی شود. گرگی که از کشتن لذت می برد. از خون لذت می برد. گرگی که به هیچ رو اهلی نمی شود، رام نمی شود. گرگی که دندان هایش را در جان شیرین اخلاق فرو می برد و کام همه را تلخ می کند. نفرت، همان گرگ هابزی است که همیشه در کمین است. نفرت تمام ارکان اخلاقی جامعه را در هم می کوبد. قواعد و معیارها را نادیده می گیرد و از همه ی مرزها عبور می کند. صلح و آرامش قاعده ی خود را دارد، جنگ نیز عاری از هر گونه قاعده و قانون نیست. نفرت، سبب می شود که در هنگامه ی نزاع و پیکار، هرگونه قاعده و قانون و معیار زیر پا گذاشته شود و آدمی را به بی هنجاری مطلق بکشاند. هنجار پیکار، آدمی را محدود می کند از این رو نفرت، تلاش دارد محدودیت ها را از پیش پا بردارد. نفرت چشم ها را بسته و دست ها را باز می کند. دست های باز برای هرگونه عمل و هر گونه رفتار کردن. وقتی چشم ها بسته شد، شمشیر را به هر طرف که می خواهی می توانی بچرخانی. چه فرقی می کند به کجا و چه کسی اصابت می کند. نفرت، به منزله ی ویروس، اولین کاری که می کند این است که وجدان را از کار می اندازد. آن گاه که چراغ وجدان در طوفان نفرت خاموش شد، در تاریکی ناپیدا هر کاری مجاز و ممکن می شود. جامعه ی بدون نزاع و پیکار، زیبا و خواستنی، اما دست نایافتنی است. گرچه گسست ها و پیکارها را نمی توان حذف کرد، اما می توان نزاع ها را انسانی تر و اخلاقی تر کرد. جنگ در می گیرد؛ اما وقتی حریف، میدان را خالی کرد، رهایش کنیم. با شمشیر آخته بر پیکر نحیف و زخمی اش نتازیم. جنازه ها را مثله نکنیم. دهان به هر گونه بدگویی و اهانت، باز نکنیم. پیکار درمی گیرد، اما انصاف و عدالت را فراموش نکنیم، به قدر ضرورت از قدرت استفاده کنیم و نه به اندازه یی که قدرت داریم. انصاف، حد نگه داشتن و نفرت از حد گذراندن است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 672]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن