تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804391242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

450 ميليارد دلار سرمايه گذاري در صنعت نفت


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: 450 ميليارد دلار سرمايه گذاري در صنعت نفت
به گزارش واحد مركزي خبر ، غلامحسين نوذري در نشست خبري افزود: براي تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله در صنعت نفت، 450 تا 500 ميليارد دلار سرمايه گذاري هم نياز است.

نوذري گفت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ، ذخاير قابل استحصال هيدروكربوري مايع كشور 41 ميليارد بشكه بود كه هم اكنون به 138 ميليارد بشكه رسيده است و نقش بسيار مهمي در حفظ جايگاه ايران به عنوان يك توليد كننده اصلي در دنيا دارد.

نوذري افزود : در زمان پيروزي انقلاب اسلامي، ذخاير قابل استحصال گاز طبيعي ايران، 8 تريليون و 200 ميليارد مترمكعب بود كه امروزه به 28 تريليون و 130 ميليارد مترمكعب رسيده است.

وي گفت : ظرفيت فراورش ايران در بخش پالايش پيش از انقلاب حدود 800 هزار بشكه در روز بود كه امروز يك ميليون و 700 هزار بشكه است و با ساخت 7 پالايشگاه جديد به 3 ميليون و 200 هزار بشكه در روز افزايش مي يابد.

وزير نفت گفت : اين برنامه ها گامي عملي در جلوگيري از خام فروشي در صنعت نفت كشور است.

وي اظهار داشت: 14 ميليون و 500 هزار خانوار با 10 و نيم ميليون انشعاب از نعمت گاز برخوردارند در حالي كه قبل از انقلاب نزديك 500 هزار خانوار در 5 شهر و يك روستا بود.

نوذري گفت : هم اكنون 660 شهر و نزديك به 6500 روستا به شبكه گازرساني متصل هستند.

وي خاطرنشان كرد : سهم گاز در سبد مصرفي حامل هاي انرژي پيش از انقلاب يك درصد بود كه امروز60 درصد رسيده است.

نوذري افزود: در زمان پيروزي انقلاب اسلامي فقط 5 واحد پتروشيمي در كشور داشتيم كه پس از پيروزي انقلاب 37 واحد پتروشيمي به ان افزوده شد.

وي گفت: هم اكنون ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي 35 ميليون و 500 هزار تن در سال است كه در سال 1357 اين رقم 4 ميليون و 500 هزار تن بود.

توليد گاز 10 ميليارد مترمكعب افزايش يافته است

وزير نفت با بيان اينكه امسال 10 ميليارد مترمكعب بيش از پارسال گاز توليد و وارد شبكه سراسري شده است ، گفت : از سال 1374 قطعي گاز داشتيم ، اما امسال حتي يك مورد گزارش نشده است.

نوذري درباره طرح هاي توسعه پالايشگاهي هم گفت : پالايشگاه ستاره خليج فارس روزي 360 هزار بشكه ميعانات گازي تصفيه و 35 ميليون ليتر بنزين توليد مي كند.

وي افزود: اصلاحاتي نيز در پالايشگاه هاي رامك و اصفهان در دست اجراست.

وزير نفت گفت : براساس اصل 44، ساخت پالايشگاه هاي جديد برعهده بخش خصوصي است.

نوذري درباره قرارداد كرسنت ( صدور گاز به امارات) گفت: اگر شركت كرسنت به گاز ايران نيازدارد بايد قيمت را اصلاح كند، در غيراين صورت گاز نمي فروشيم.

وي تصريح كرد : خط لوله انتقال دريايي گاز سيري به عسلويه به طول 270 كيلومتر در دست تكميل است و با نهايي شدن ان گاز سيري به داخل كشور منتقل خواهد شد.

وزير نفت ادامه داد : وضع بازار گاز دنيا با گذشته تفاوت دارد و اوكراين هر هزارمترمكعب گاز را از روسيه 370 دلار خريداري مي كند.

نوذري درباره ميدان نفتي ازادگان هم افزود : اميدواريم تا پايان سال توليد روزانه اين ميدان نفتي از 20 هزار بشكه نفت خام به 50 هزار بشكه افزايش يابد.

وي گفت: براي پايان برنامه پنجم ، هدف گذاري كرده ايم توليد روزانه گازطبيعي به يك ميليارد و 400 هزار مترمكعب برسد كه ممكن است تا يك سال و نيم به تاخير افتد.

نوذري درباره اساسنامه شركت ملي نفت ايران هم اظهار داشت : خرداد امسال اساسنامه را به دولت تقديم كرده ايم كه اميدواريم بررسي ان در دولت نهايي و به مجلس شوراي اسلامي تقديم شود.

وي درآمد نفتي ايران را در 9 ماه امسال 64 ميليارد دلار اعلام كرد.

وزير نفت درباره واردات بنزين و گازوييل در سال جاري گفت: تاكنون حدود 3 هزار ميليارد تومان بنزين و گازوييل وارد كرده ايم وتا پايان سال به 3 تا 3/3 ميليارد دلار ديگر نياز داريم.

ديدباني تحريم نكنيم

وزير نفت گفت: با انتقاد از كساني كه دستآوردهاي30 سال اخير به ويژه در بخش صنعت نفت را ناديده مي گيرند يا كم اهميت جلوه مي دهند گفت: به نظر من اينطور قضاوت كردن ها ديدباني تحريم است.

خبرنگاري از وزير نفت خبرنگاري پرسيد قرار است هفت پالايشگاه تا پايان سال91 به بهره برداري برسد با توجه به حجم پايين سرمايه گذاري چكونه مي توانيد اين طرح ها را به پايان برسانيد و ديگر اينكه چرا دولت نهم اقدامات انجام شده در پارس جنوبي را براي خود مي داند؟

نوذري در پاسخ گفت: من از شما يك پرسش مي كنم و آن اين كه قبول داريد تحريم وجود دارد؟ خبرنگار اعتماد ملي پاسخ داد بله، وزير نفت سپس ادامه داد: شما اگر يك مسئول اجرايي بوديد و براي تامين كالا، ساماندهي امور و غيره تلاش مي كرديد آنگاه مي دانستيد اين حجم از سرمايه گذاري در30 سال گذشته (80 ميليارد بشكه نفت كشف شده) در هيچ كجاي دنيا صورت نگرفته است.

نوذري با بيان اين كه اين گونه قصاوت كردن ها ديدباني تحريم است، گفت: من در ارتباط با خبرنگاران هيچ چيز را مخفي نكرده ام.

وي در خصوص اينكه چرا طرح ها را با شفافيت اطلاع رساني نمي كنيد افزود: من مراحل 6 ، 7 و8 پارس جنوبي را با صراحت اعلام كردم كه به بهره برداري رسيده است.

نوذري افزود: مراحل 9 و10 پارس جنوبي در يكسال گذشته 28 درصد پيشرفت كار داشته كه اين نسبت به مراحل اجرايي اين طرح در گذشته بي سابقه است.

وي با بيان اين كه همزمان در مراحل9 و10 پارس جنوبي10 هزار نفر مشغول كار بودند، گفت: هنگامي كه مرحله9 در حال اتمام بود نيروهاي ما در مرحله10 مشغول جوشكاري بودند و اين ريسك بزرگي بود.

وزير نفت اجراي مرحله 2 پارسيان را امر بسيار بزرگي برشمرد و گفت: در مرحله اي از اجراي

اين طرح من حداقل با بزرگترين شركت هاي نفتي دنيا مذاكره كردم .

وي با اشاره به مذاكره خود با كره اي ها گفت : اگر در كره هم با اين مدت زماني كه شما پيش بيني كرده ايد اين طرح را بخواهيم اجرا كنيم قابل اجرا نيست.

وزير نفت با اشاره به كوهستاني بودن مرحله2 پارسيان گفت : ما براي بالا بردن دكل حفاري از بولدوزر استفاده كرديم و در نهايت توانستيم در مدت 18 ماه بخش بالادستي و در مدت 2 سال بخش پالايشگاهي اين طرح را با حفر 31 حلقه چاه به اتمام برسانيم.

نوذري افزود: هم شركت هايي كه با آنها مذاكره كرديم براي طراحي و مهندسي مرحله 2 پارسيان 9 تا 12 ماه فرصت مي خواستند درحالي كه ما در سه ماه انجام داديم.

وي با بيان اينكه اينها كارهاي ارزشمندي است و چرا بايد با منفي نگري ارزش اينكارها را كم كنيم تصريح كرد : پيشرفت هايي كه در 30 سال گذشته در صنعت نفت رخ داده است متعلق به كل نظام است نه اين دولت و آن دولت.

وي با توجه به شرايط كنوني گفت : من شرمنده همكارانم هستم كه نتوانستيم تلاش آنها را اطلاع رساني كنيم.

نوذري گفت : پالايشگاه پارسيان دو اگر در هر دولتي به بهره برداري مي رسيد 50 بار تبليغات مي شد هرچند معتقدم براي افزايش شوق در مردم بايد اينكار انجام شود.

وي از كساني كه بي انصافانه انتقاد مي كنند گفت : كاري نكنيد خستگي بر تن هموطنانمان كه در صنعت نفت كار مي كنند بماند.

پرشين پاپ لاين ، خط جديد گاز ايران

وي افزود: البته كشورهاي اروپايي خودشان اظهار داشتند كه بدون ايران خط لوله نوبوكو اجرايي نمي شود.

نوذري گفت: آخرين چيزي كه كشورهاي اروپايي (با توجه به مناقشات گازي روسيه و اوكراين) به نتيجه خواهند رسيد، حضور ايران در طرح خط لوله نوبوكو خواهد بود.

خبرنگاري پرسيد آيا كاهش توليد نفت ما در ماههاي اخير (با توجه به تصميمات اوپك) با اهداف سند چشم انداز بيست ساله تناقض ندارد؟ و وزير نفت پاسخ داد در حال حاضر ما 570 ميليارد بشكه نفت درجا داريم كه از اين مقدار 138 ميلياد بشكه قابل استحصال است.

وي افزود: قطعاً با ارتقاي دانش و استفاده از فناوري هاي نوين ظرفيت هاي جديدي هم به دست خواهيم آورد و حتماً راه هايي را هم در دنيا و هم در داخل براي بهره برداري از اين ظرفيتها پيدا خواهد شد.

نوذري در خصوص ميزان توليد و صادرات نفت خام نيز گفت: توان توليد ما چهار ميليون و سيصد هزار بشكه در روز است كه از اين مقدار دو ميليون و سيصد هزار و سي و نه بشكه (بطور متوسطه سالانه) در روز صادرات داشته ايم.

وي با اشاره به تصميم كاهش چهار ميليون و دويست هزار بشكه اي اوپك در ماه هاي اخير افزود: سهم ما از اين مقدار، كاهش 500 هزار بشكه اي بوده است كه در حال حاضر از توليد ميدان هاي غيرمشترك كاهش داده ايم.

وزير نفت در ادامه از تعريف خط لوله جديد صادرات گاز به اروپا خبر داد و در پاسخ به اينكه چرا ايران در نشست خط توليد نوبوكو كه هفته پيش در بوداپست مجارستان برگزار شد حضور نداشت؟ گفت: چون ما خط لوله جديدي را به نام "پرشين پاپ لاين" تعريف كرده ايم.

نوذري سهميه بندي گازوئيل را رد كرد

وزير نفت گفت: با اجراي سهميه بندي، در مصرف بنزين روزانه 20 تا 22 ميليون ليتر صرفه جويي صورت گرفته است.

غلامحسين نوذري در نشست خبري افزود: توزيع گازوئيل هم در حال حاضر با كارت سوخت انجام مي شود كه اين خود از قاچاق گازوئيل جلوگيري مي كند.

وزير نفت هر گونه سهميه بندي گازوئيل را رد كرد.

نوذري همچنين از بهره برداري پالايشگاه بندر عباس خبر داد و گفت: پالايشگاه اراك در سال 89 و تبريز تا سال 1391 به بهره برداري مي رسند كه اين منجر به افزايش توليد بنزين در كشور خواهد شد.

وي در پاسخ به اينكه يكي از مديران شما حجم سرمايه گذاري خارجي را متوسط يك ميليارد دلار در سال اعلام كرده است آيا از اين بابت نگراني نداريد؟ گفت: اين يك ميليارد دلار ميزان سرمايه گذاري خارجي جذب شده است و الا قراردادها و سرمايه گذاريها بيشتر بوده است.

وزير نفت با بيان اينكه ما با شركتهاي غربي در حال مذاكره هستيم گفت: برخي از اين شركتها به علت محدوديتهايي كه خودشان دارند از طريق شركت هاي شرقي با ما در حال مذاكره و همكاري هستند.

وزير نفت گفت: قرارداد توسعه ميدان پارس شمالي ، گلشن ، فردوس و يادآوران از جمله قراردادها و طرحهاي بزرگي بوده كه با شركت هاي شرقي به امضا رسيده است.

نوذري در پاسخ به اينكه آيا از برنامه چهارم توسعه عقب نيستيد؟ افزود: ممكن است در شش ماه قراردادي نبنديم اما امسال از سالهاي قبل قطعاً بيشتر بوده است.

وي در پاسخ به اينكه آيا براي واردات بنزين در سال آينده تصميمي اتخاذ كرده ايد؟ گفت: به هر حال دولت الان طرح هدفمند كردن يارانه ها را تقديم مجلس كرده است و ما فكر مي كنيم با تصويب اين طرح كه قيمت ها به قيمت هاي واقعي بازار نزديك مي شود مشكلي نخواهيم داشت.

وزير نفت در پاسخ به اينكه آيا با تصويب نشدن طرح هدفمند كردن يارانه ها و يا تأخير در تصويب آن، رقم واردات بنزين در بودجه لحاظ شده است ؟ گفت: اگر اين اتفاق (تصويب طرح هدفمند كردن يارانه ها) نيفتد در لايحه بودجه كه با چارچوب هدفمند كردن يارانه ها تنظيم شده است تغييراتي حاصل مي شود.

نوذري همچنين در خصوص گازرساني در زمستان امسال گفت: با افزايش توليد بيست ميليون متر مكعبي گاز از شركت مناطق مركزي و بهره برداري به موقع از فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي عوامل اصلي تأمين سوخت زمستاني در امسال وجود داشته است.

وي افزود: امروز ذخيره نيروگاهها (نفت گاز و نفت كوره) يك ميليون و ششصد هزار ليتر از روز مشابه سال قبل بيشتر است كه اين نشان دهنده آمادگي وزارت نفت در استقبال از زمستان و موفقيتي براي دولت نهم است.

نوذري گفت: طبق اطلاعات شركت اي جي ال سوئيس اروپاييان گفته اند ايران از امسال وارد بازار جهاني گاز شده و اين در شرايطي است كه امسال گاز تركيه را نيز قطع نكرده ايم.

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن