تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797001416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کتابشناسی علامه جعفری


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: کتابشناسی
کتابشناسی علامه جعفری
علامه فیلسوف، محمد تقی جعفری، در طول حیاث پر برکت علمی خویش، کتاب و آثاری گرانسنگ، معرفت آموز و جاوید در زمینه های گوناگون اخلاق، معارف مکتبی، فرهنگ و ادبیات، موسیقی و هنر، فقه و مبانی، فلسه اسلامی، فلسفه مضاف(اعم از فلسفه علم، فلسفه دین و فلسفه سیاسی اسلام)، حقوق( مشتمل بر حقوق اسلامی و حقوق سیاسی)، انسان شناسی،علم کلام( قدیم و جدید)، علوم جدید و... از خود به جا گذارده است. در ذیل، پاره ای از آثار وی معرفی شده است:                            
کتابشناسی علامه جعفری
1) ایده آل زندگی و زندگی ایده آل    این كتاب، عنوان پژوهشی در زمینه  بازشناسیِ ابعاد و آفاق سازندگی های مربوط به زندگی و زندگی های انسان ساز است. این تحقیق كه نخستین بار در بهمن ماه سال 1347 در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت سخنرانی ایراد شد، از پژوهشهایی بود كه درباره ی پدیده ی زندگی، چیستی و چگونگی آن صورت گرفته و در حدّ خود، در برابر سیل پر موج نهیلیسم، ایجاد مانع كرد. نخستین فرض برای خواننده ی این كتاب، عبارت است از: اصالت حیات، ارزش و قداست زندگی و لزوم به افراشتن پرچم سازندگی.                                                                  
کتابشناسی علامه جعفری
  2) ترجمه و تفسیر نهج البلاغه   مجموعه ای ارزشمند در 27 مجلد كه بسیاری از اساسی ترین مسایل انسانی و اسلامی با نگاهی نو و پویا در آن بررسی شده است. مشمول و گسترش این كتاب از فلسفه تا سیاست، از عرفان تا ادیان، از اخلاق پژوهی تا جامعه¬شناسی و روان شناسی، ادبیات و شعر و متدولوژی، دایرة المعارف هوشمندانه ای را در پیش دیدِ اهل نظر و مطالعه قرار داده است كه می توانند پاسخ بسیاری از سؤالات خود را در آن بیابند و با واقعیت¬های انسان شناسی و هستی شناختیِ جدیدی آشنایی حاصل كنند.
کتابشناسی علامه جعفری
  3) فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو   تعریف فرهنگ در این كتاب به راه حل اساسیِ خود نزدیك شده و با تأمل در لغت نامه ها و انگاره های علمیِ ملل و اقوام مختلف، تز جدید و مناسبی توسط استاد جعفری به كاروانیان دانش و بینش پیشنهاد شده است. این كتاب به زبان انگلیسی نیز تحت عنوان: <Pioneer Culture To The Rescue of Mankind> ترجمه و منتشر شده است.                                                             
کتابشناسی علامه جعفری
  4)موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی   كتاب موسیقی كه با حالت تطبیق آن با مقوله هایی چون: شعر، نقاشی، خطّ و ... آغاز شده، رساله ای است كه در جست و جوی عینیت موسیقی و پیوندهای احتمالیِ هنر و ارایه احتمالیِ آن با جان آدمی، تئوری ها و فرضیه های نوینی را در باب ماهیت و آثار موسیقی مورد اشاره قرار می دهد و در پایان، بعد حقوقی و تاریخیِ آن را ارزیابی می كند.                                           
کتابشناسی علامه جعفری
                                                    5)تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی   این مجموعه پانزده جلدی، دایرةالمعارفی است كه به سیر و پژوهش در افكار و آرای عارف و شاعر توانمند ـ مولانا جلال الدین بلخی  پرداخته و انگاره¬های عارفانه و شور گسترانه ی آن بزرگ مرد تمدنِ ادب را با واقعیت های جهانِ امروز تطبیق می كند. این تفسیر چون تنها به عرفان مولوی منحصر نیست، لذا اثری عمومی است كه بسیاری از مباحث آكادمیك در آن دارای نقشی برجسته است.                                                       
کتابشناسی علامه جعفری
  6)از دریا به دریا (كشف الابیات مثنوی مولوی ـ 4 مجلد)   علاّمه جعفری همزمان با ادامه ی تفسیر نهج البلاغه و پرداختن به بسیاری دیگر از فعالیتهای خویش، در اقدامی پشتكار طلب با همكاری و مشاركت عده ای از شاگردان ـ به ویژه جوانان ـ كار بر روی تبویب و تنظیم كشف الابیات را آغاز نمود و پس از 11 سال، موفق به تدوین مجموعه ای 4 مجلدی تحت عنوان <از دریا به دریا> شد. بدین سان، پیدا كردن ابیات مثنوی را ـ در حالی كه هنوز رایانه های امروزی در عرصه های علمی و فرهنگی ظهور و بروز نداشتند ـ با نظمی ویژه و روشی بسیار جالب و سهل الوصول یك سره نمود. ترتیب الفباییِ این اثر بزرگ و شامل بودن آن بر تمام ابیات مثنوی، حكایت از زحمات طاقت فرسایی دارد كه از سال 1350 تا 1361 خورشیدی بخشی از تمركز فكریِ علاّمه جعفری را به خود مصروف داشته و اثری زنده و پاینده را از خود به یادگار گذاشت.                                                          
کتابشناسی علامه جعفری
                                                  7) سه شاعر (حافظ، سعدی، نظامی)   گفت و گو درباره ی شعر و شاعری سه تن از اركان ادب فارسی، حافظ، سعدی، نظامی گنجوی؛ موضوع اصلی كتاب تحقیقی و ادبی پیرامون افكار سه شاعر مذكور می باشد. علاّمه جعفری ضمن تصدیق مراتب بالای شعری ادبا و شعرای نامبرده، در موارد فراوانی نیز به توضیح دیدگاههای حِكمی و كلامی آنها پرداخته و مسایلی را به نقد می كشد.در این كتاب، نظامی گنجوی به حسب این كه یكی از شعرای استوار تاریخ ادب فارسی محسوب می شود، مورد توجه علاّمه جعفری قرار گرفته و اشعار وی توسط ایشان مورد شرح و بسط قرار گرفته است. حكمت، عرفان و اخلاق در شعر نظامی گنجوی، موضوعی است با رویكرد اخلاقی ـ اعتقادی كه سعی در بازشناسی ابعاد انسانی اشعار نظامی در منظومه های زنده ی هفت پیكر و ... دارد، لذا آنچنان كه واضح است، نگاه نظامی گنجوی را نگاهی معتدل و واقع  گرایانه تلقی می كند.                                                         
کتابشناسی علامه جعفری
                                     8)حیات معقول   كتاب حاضر كوششی است در بیان حیات معقول كه به صورت سخنرانی ایراد شده و در تكمیلِ مقاله ی دیگری تحت عنوان <هدف حیات> می باشد. زندگی طبیعیِ محض و حیات معقول، آغازین بحثِ این كتاب است و به نظر می رسد همان بحثی است كه در جلد هشتم ترجمه و تفسیر نهج البلاغه نیز آمده است.                                          
کتابشناسی علامه جعفری
  9)نیایش امام حسین  علیه السلام در صحرای عرفات‎   این كتاب یكی از متون اسلامی در زمینه ی دعا و چند نیایشی خالصانه به بارگاه الهی می باشد. قلم روان و نثر زیبا, سبب شده است كه علامه جعفری فرمایشات مبارك امام حسین  علیه السلام را در صحرای عرفات با روشی نوین و كارساز شرح نموده و ابعاد آن را باز كند. ترجمه ی عربی كتاب مذكور, <علی اجنِحَةِ الرّوح> نام گرفته است.                                                            
کتابشناسی علامه جعفری
  10)طرحی برای انقلاب فرهنگی   این كتاب كه به ضمیمه ی دنیای فلسفیِ راسل، در قطع جیبی تنظیم شده است  در اصل  دو فصل می باشد: طرح هایی در انقلاب فرهنگی و دنیای فلسفی راسل؛ كه در واقع آمیزه ای است از مباحث فرهنگ، روانشناسی و فلسفه. در این كتاب دیدگاههای واضح استاد در زمینهی روانشناسی برای تنظیم یك انقلاب فرهنگی به صورتی خلاصه تدوین و ارایه شده است.              با سپاس فراوان از مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه ی جعفری كه ما را در این زمینه یاری بخشیدند.                       برای دستیابی به سوتیترهایی از سخنان علامه جعفری در آثارشان در اینجا کلیک کنید 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1076]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن