تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835070310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کن 64 و آبرو داری برای ذات سینما


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > تهرانی، مهدی  - بیم و امیدهای برگزاری کن 63 در سال 2010 قبل از برگزاری این مهمترین ، جدی ترین و معتبرترین فستیوال سینمای جهان ؛به حدی برای مدیران و برگزارکنندگان دغدغه ایجاد کرده بود که به نوعی باعث شد تمام این استرس ها باعث شود بازهم کن به جاده خاکی بزند. فیلترینگ فوق العاده سخت برای انتخاب فیلم های بخش مسابقه و قرار دادن بخش های بسیار متنوع و هم چنین احترام برانگیز مانند بخش فیلم های کلاسیک کن 63 ؛ هیچکدام نتوانست کن را از استیصال نجات دهد. حتی حضور رابرت دنیروی نازنین خودمان هم بع عنوان رئیس هیات داوران نتوانست آن انتظاری که از کن 63 میرفت را برآورده کند. حالا مگر چه اتفاقی افتاده بود که همگی به کن 63 به عنوان یک فصل تازه و حتی یک سکوی پرتاپ و خون رسانی مجدد نگاه میکردند را می توانید در اینجا بخوانید این یادداشت تحلیلی که سال گذشته همین ایام تقدیم کرده بودم به بررسی این انتظار می پردازد. کن 64 نیز در حالی شروع می شود که گویی بازهم دست اندرکاران همه چیز را از بیخ و بن تغییر داده اند اما با یک نگاه عمیق تر میتوان دریافت که نه ؛ احتمالا هیچ چیز تغییر نکرده است. شعار خون تازه در همه جشنواره های کن دیگر شعاری بیش نیست . بیست فیلم بخش مسابقه به نحو بی سابقه ای از کارگردانانی تشکیل شده که پیش از این یا سابقه ی حضور در کن را به کرات دارند و یا اینکه در جشنواره های دیگر سینمایی ( جشنواره هایی که سرشان به تنشان می ارزد) آثارشان به موفقیت رسیده است و در یک کلام هرگز گمنام نیستند. این به مانند بیست سال اخیر کن ؛ به ذات این فستیوال آسیب می زند. تا دو دهه پیش حداقل در فهرست فیلم های بخش مسابقه به 10 فیلمساز بر میخوردیم که هرگز نامی از آنها نشنیده بودیم اما کیفیت کاری شان به نحوی بود که به بخش مسابقه کن راه می یافتند و پس از تبدیل می شدند به یک فیلمسازی که قرار است برای سینمای جهان چه برای خلق آثار سرگرم کننده و چه برای آفرینش فیلم های هنری دست به کار شوند. در حقیقت قولی که مدیران و دست اندرکارن کن ئر طی این دو دهه به علاقمندان سینما داده اند ؛ هر سال محکم تر از سال قبل بیان می شود و در عمل اما ؛ پیاده سازی اش فراموش می گردد . اگر یادداشت بالا را بخوانید به برخی از این المنت های زیر پا گذاشته شده بر می خورید. میانگین سنی کارگردان های شرکت کننده در کن 63 ؛ چیزی حدود 57 سال بود و این میانگین برای دوره 64 ؛ تقریبا حدود 54 سال است. در چینش و انتخاب 20 فیلمی که که در مهمترین بخش کن 64 قرار گرفته اند یعنی بخش مسابقه ؛ اتفاق عجیب حضور 5 فیلم از کشور فرانسه است. پس از میزبان؛ آمریکا ؛ ایتالیا و ژاپن هرکدام با 2 فیلم بیشترین سهم را دارند و 9 سهمیه دیگر برای کسب مهمترین جایزه ی هنری سینما یعنی نخل طلایی کن ؛ مربوط است به فیلمسازانی از کشورهای ترکیه ، اسرائیل،بلژیک ،استرالیا ،اتریش ،دانمارک، فنلاند، اسپانیا و انگلستان. اگر حضور 6 فیلم از سینمای محتضر فرانسه در سال گذشته در بخش مسابقه کن 63 ؛ صدای همه را درآورده بود ؛ حالا در کن 64 ؛ فرانسوی ها 5 فیلم روانه کرده اند به عقیده ی بسیاری از منتقدان نهایت بی کفایتی مدیران را می رساند؛ چنانچه پیش از این قول داده بودند سهم سینمای فرانسه مانند سالهای دور هرگز بیش از 3 فیلم نباشد. جدای از این افزایش سهم سینمای آمریکا به دو فیلم جالب توجه است . همانگونه که عدم حضور سینمای روسیه ؛ چین و کره جنوبی به عنوان سوگلی های اخیر کن در بخش مسابقه بسیار عجیب به نظر میرسد. یادتان هست ؟ در کن 63 وقتی کره جنوبی با دو فیلم در بخش مسابقه شرکت کرده بود آه از نهاد بسیاری از غایبان از جمله ایرانی جماعت در آمد. به نظر می رسد دیگر باید حضورمان را در کن را با یادآوری سال های خوش گذشته مانند سال 1997 و با طعم گیلاس خوش کنیم. دوران ماه عسل ما همانگونه تمام شد که ماه عسل کره ای در بخش مسابقه به سر آمد و حالا نویت چشم بادامی های کشور آفتاب تابان است که در کن 64 جولان بدهند . بله !سینمای ژاپن با دوفیلم در بخش مسابقه نشان می دهد که خیلی خیلی حالش خوب است. به لحاظ جهانی نیز تفییر چندانی در این بخش و فیلم ها و کشورهای شرکت کننده وجود ندارد. سال گذشته آفریقا و اقیانوسیه نماینده ای در بخش مسابقه نداشتند و این بار هم آفریقایی ها سرشان بی کلاه مانده ولی استرالیا نماینده دارد. سهم قاره آسیا نیز افت داشته است. در کن 63 کره جنوبی با دو فیلم ؛ ژاپن ، تایلند و چین نیز هرکدام با یک فیلم ، در مجموع 5 فیلم برای قاره کهن سهم آوری داشتند ولی در کن 64 این رقم به 3 اثر ؛ کاهش یافته است : ژاپن دو فیلم دارد و ترکیه هم یک فیلم. این نکته بسیار ضروری را هم یادآوری کنم که حضور در کن به عنوان یک فیلمساز در بخش مسابقه اگرچه یک موفقیت رسمی تلقی می شود اما موفقیتی به تنهایی شخصی نیست و به ملیت فرد هم مربوط است. در کن پرچم کشورهای شرکت کننده برافراشته می شود و کارگردان و ملیت آن است که مهم است . از این روست که تعداد فیلم ها و سهم کشورها و حتی قاره ها را من بررسی و تحلیل کردم. به نظر می رسد سینمای آسیا به نوبت در کن ماه عسل داشته باشند. مدتی حدود 5 سال سینمای ایران در کن جولان می داد و صرفنظر از اینکه این موفقیت چقدر با استقبال مدیران سینمایی خودمان روبرو شد و چقدر باعث رشد و اعتلای سینمایمان ؛ ولی نام ایران را در دنیای بسیار بسیار بزرگ هنر هفتم تا به عرش بالا برد. حضور چتر بازی در کن و حضور در فیاپ ( اجلاسی که همه ساله در کن و در خلال برگزاری این فستیوال انجام میگیرد و در آن تهیه کنندگان سینمایی حضور دارند و اصلا به اجلاس تهیه کنندگان معروف هست) اگرچه لازم و عالی است ولی هیچ بازخوردی برای سینمای ایران ندارد. اگر داشت از این همه حضور حداقل سر انگشتی سینمای ایران در زمینه های بازاریابی و امور مرتبط با آن سود می برد. نمیدانم ؛ شاید بازهم ماه عسل ایرانی در کن به وقوع بپیوندد و شاید هم نه. ولی با این همه رقیب بعید است ما بتوانیم سینمای دولتی مان را کشان کشان به جشنواره های معتبر بکشانیم. چه کنیم که درد نقدینگی سینمای ایران با یک یا دو نسخه درمان نمیشود و متاسفانه باید منتظر معجزه بنشینیم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن