تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819446935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي در كشور؛ سياستگذاري علم و تكنولوژي: رشته اي نوپا با نيازهايي خاص


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: بررسي رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي در كشور؛ سياستگذاري علم و تكنولوژي: رشته اي نوپا با نيازهايي خاص
رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي رشته‌اي ميان رشته‌اي است كه عمر طولاني در كشور ندارد و ريشه‌هاي اين رشته مهم مانند بسياري از رشته‌هاي موجود در كشورف بخصوص در حوزه علوم انساني وامدار تئوري‌هاي غربي است.


گروه علمي «خبرگزاري دانشجو»، رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي رشته اي ميان رشته اي است كه از سال 87 در مقطع دكتري در دانشگاه تربيت مدرس راه اندازي شده و تا كنون اين رشته چندين دوره پذيرش دانشجو داشته، اما با توجه به جديد بودن اين رشته در كشور در حال حاضر بسياري از تئوري هاي در حال تدريس اين رشته وامدار غرب است. خبرگزاري دانشجو طي هفته هاي گذشته در خصوص موضوعات مطرح شده در زمينه مديريت علم و تكنلوژي در اسناد بالا دستي و اسناد راهبردي كشور و نهادهاي مجري در زمينه مديريت علم و فناوري گزارش هايي را ارائه كرده است كه در اين گرازش قصد دارد رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي را معرفي كند.

رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي اكنون تنها در دانشگاه تربيت مدرس در مقطع دكتري تدريس مي شود كه محتواي دروس آن كاملا وارد شده از غرب مي باشد و دانشجويان اين رشته مهم و تاثيرگذار بر روند علم و فناوري كشور، محتواي دروسي را مي خوانند كه وارداتي است.

سيد سپهر قاضي نوري، استاديار دانشگاه تربيت مدرس در خصوص وضعيت رشته سياستگذاري علم و تكنولو‍ژي مي گويد: رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي از سال 87 در دانشگاه تربيت مدرس در مقطع دكتري راه اندازي شده است كه تا كنون اين رشته داراي فارغ التحصيل نبوده و تنها دانشگاهي كه در كشور اين رشته را دارد دانشگاه تربيت مدرس است.

وي با بيان اينكه رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي درحال حاضر داراي اساتيد با دارا بودن تجارب علمي وعملي نيست مي افزايد: اين رشته نيز مانند ديگر رشته هاي موجود در كشور برگرفته از تجربيات غرب است.

رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي كاملا وارداتي است

يكي از دانشجويان اين رشته مي گويد: رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي رشته با اهميتي است، اما محتواي دروس آن كاملا وارداتي است و در بيشتر موارد سيلابس هاي مشخصي ندارد كه اساتيد آنها را در كلاس تدريس كنند.

وي با اشاره به ميان رشته اي بودن رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي مي افزايد: اين رشته داراي اهميت زيادي است و اما سابقه حضور و تدريس آن در كشور بسيار كوتاه است و اين امر باعث شده كه اساتيد حاضر كه در اين رشته تدريس مي كنند صرفا تحصيل كرده اين رشته نباشند و سابقه تدريس آنان در ديگر رشته ها است.

اهميت اين رشته نشان مي دهد كه اساتيد و آموزش عالي كشور بايد به تربيت نيروي انساني در اين رشته مهم توجه كنند تا مشكل فعلي دانشجويان اين رشته كه عدم ارتباط رشته اساتيد با رشته سياستگذاري كه مشغول به تحصيل آن هستند، برطرف شود.

سيد سپهر قاضي نوري، استاديار دانشگاه تربيت مدرس مي گويد: مهم ترين خدمتي كه وزارت علوم مي تواند به رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي كند تشكيل كميته تخصصي مستقل است كه افراد صاحب نظر اين رشته بتوانند براي تعيين سرفصل هاي اين رشته فعاليت تخصصي انجام دهند.

وي تصريح مي كند: در صورتي كه كميته تخصصي براي اين رشته تعيين شود بازنگري سرفصل هاي اين رشته براساس نيازهاي بومي و تخصصي كشور امكان پذير خواهد بود.

اين دانشيار دانشگاه مي گويد: با توجه به اينكه تعداد دانشجويان اين رشته طي سال هاي آينده افزايش خواهد يافت لازم است توجه به ايجاد گرايش هاي مختلف در اين رشته مورد توجه قرار گيرد.

قاضي نوري مي افزايد: فارغ التحصيلان اين رشته با برنامه درسي موجود رشته سياستگذاري علم و تكنلوژي نمي توانند به اهداف و دستاوردهاي اين رشته دست يابند.

لزوم تدوين رشته‌هاي مرتبط با سياستگذاري علم و تكنولوژي در مقطع ارشد

با توجه به اينكه دانشجويان از رشته هاي مختلف وارد اين دوره مي شوند، به منظور هم تراز كردن معلومات آنها، دانشجويان متناسب با پيشينه تحصيلي خود ملزم خواهند بود حداقل شش واحد و حداكثر 10 واحد دروس پيشنياز را از ميان دروس تئوري هاي سازمان و مديريت، مباني نظري و عملي اقتصاد (خرد، كلان و توسعه)، تحليل آماري، روش تحقيق، فناوري اطلاعات و دانش، خط مشي گذاري عمومي و مديريت رفتار سازماني پيشرفته را بگذرانند.

يكي ديگر از دانشجويان رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي مي گويد: با توجه به اينكه اين رشته يك رشته ميان رشته اي است بايد دانشجوياني در مقاطع ارشد در رشته هاي مشابه اي مانند جامعه شناسي با گرايش علم كه در حال حاضر در كشور وجود ندارد، تحصيل كنند تا از اين طريق با ورود به رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي بتوانند داراي پيش زمينه و اطلاعات مناسب باشند.

وي تصريح مي كند: در حال حاضر با توجه به ميان رشته اي بودن اين رشته دانشجويان از رشته هاي مختلف مي توانند وارد اين رشته شوند و تحصيل كنند.

دانشجويان براي تحصيل در رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي لازم است دروس اصلي شامل 12 واحد علم، فناوري و جامعه، فلسفه علم و فناوري، مديريت استراتژيك علم و فناوري، روش تحقيق در سياستگذاري علم و فناوري، نظام نوآوري و توسعه فناوري و مدل هاي سياست گذاري علم و فناوري را بگذرانند.

رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي رشته جديدي است كه در كشور راه اندازي شده و در حال حاضر اين رشته تنها در دانشگاه تربيت مدرس تدريس مي شود، اما اين رشته به طور مشابه در دانشگاه صنعتي شريف نيز چند سال گذشته به صورت دوره مشترك با كشور انگليس راه اندازي شد كه اكنون اين رشته در دانشگاه شريف منحل شده است.

براي رسيدن به جامعه پيشرفته لازم است علوم و فناوري هاي موجود در آن كشور مديريت شود كه راه اندازي رشته هايي چون سياستگذاري علم و تكنولوژي و مديريت تكنولوژي مي تواند ما در اين مسير مهم راهنمايي كند، اما لازم است مسئولان اجرايي كشور به بومي سازي و اسلامي سازي اين رشته هاي مهم و تاثيرگذار توجه كنند؛ زيرا زماني مي توان مديريت علم و فناوري موفقي داشت كه رشته هاي دانشگاهي متناسب با نيازهاي جامعه اسلامي ايران تعريف شده باشد.

واحدهاي درسي انتخابي دانشجويان رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي در راستاي موضوع رساله دكتري دانشجو از بين دروس انتخابي با موضوعات مباحث منتخب در سياستگذاري علم و فناوري، قلمروهاي جديد در علم و فناوري، مباني حقوقي علم و فناوري، مباحث اخلاقي در حوزه علم و فناوري، نهادهاي موثر در توسعه علم و فناوري، انتقال علم و فناوري، نظريه هاي سيستمي سياست گذاري علم و فناوري، مديريت دانش و فناوري اطلاعات، اقتصاد نوآوري و تحولات فناورانه، ارزيابي سرمايه گذاري و مديريت ريسك فناوري و شاخص هاي علم و فناوري انتخاب و از سوي استاد راهنما تنظيم شده و به تصويب شوراي گروه مي رسد كه اين دورس به صورت فوق برنامه بوده و بدون احتساب واحد خواهد بود.

با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري بر توجه به مديريت علم و فناوري كشور لازم رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي كمك بسياري مي تواند در رسيدن به تاكيدات مقام معظم رهبري و دستيابي به مديريت صحيح علم و فناوري قدم برداشت.

اين رشته اهدافي چون جستجوي راهكارهاي علمي و عملي مسائل علم و فناوري كشور، آگاه سازي و آموزش در حوزه هاي سياست گذاري علم و فناوري، ايجاد شبكه همكاري و همفكري ميان متخصصين و صاحب نظران رشته هاي مختلف در توسعه علم و فناوري، بررسي رابطه بين نوآوري، رشد اقتصادي و رقابت پذيري بين المللي، آينده پژوهي در حوزه علم و فناوري، توسعه پايگاه دانش براي ارتقاي نوآوري و سياست گذاري علم و فناوري مناسب ايران، بررسي نقش فناوري اطلاعات و دانش در توسعه ملي، تمركز بر تحليل خط مشي هاي علم و فناوري، ارزيابي اثرات فني- اجتماعي علم و فناوري و ارائه مشاوره به نهادها و سازمان هاي دولتي و خصوصي در زمينه هاي مربوط به مديريت فناوري، درك بهتر از نوآوري و پژوهش در سيستم هاي اجتماعي، بررسي مباحث مرتبط با توسعه پايدار با رويكرد علم و فناوري، ايده پردازي در حوزه فناوري هاي نو و پيشرفته، پژوهش در زمينه توسعه علمي كشور و فراهم آوردن پشتيباني علمي براي سياست گذاران كشور در حوزه علم و فناوري را دنبال مي كند.

رشته مديريت علم و تكنولوژي كمك كننده به رشته سياستگذاري علم و تكنولوژي

رشته هاي مرتبط با مدريت علم و تكنولوژي در كشور داراي گستردگي زيادي نيستند كه علاوه بر رشته سياستگذاري علم و فناوري مي توان به رشته مديريت تكنولوژي كه در حال حاضر در مقطع كارشناسي ارشد در كشور تدريس مي شود، اشاره كرد كه اين رشته نيز با هدف پرورش كادر متخصص در يكپارچه سازي علوم پايه و مهندسي و دانش و روش هاي مديريت راه اندازي شده است.

رشته مديريت تكنولوژي نيز يك رشته ميان رشته اي است كه بين علوم مختلف از جمله علوم طبيعي، اجتماعي، تجزيه صنعتي، تئوري كسب و كار و مهندسي ارتباط برقرار مي كند.

اين رشته هم در ابعاد ملي و هم در ابعاد سازماني و فردي مي باشد و مواردي از قبيل سياست علم و تكنولوژي، فرآيند نوآوري تكنولوژي، مديريت تحقيقات، زيرساختار و تغييرات تكنولوژيك، تحقيقات و كارآفريني تكنولوژيك و سرمايه گذاري هاي جديد، چرخه عمر محصول و چرخه عمر فرآيند، برنامه ريزي و پيش بيني تكنولوژي و موارد زيادي از اين عناوين جزو دانش اين رشته مي باشد

جمعه|ا|14|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3676]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن