تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816220799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دربي استقلال_ پرسپوليس معروفترين جدال همشهري هاي آسيا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: دربي استقلال_ پرسپوليس معروفترين جدال همشهري هاي آسيا
شهرآورد يا دربي به مسابقه ورزشي بين دو باشگاه همشهري گفته مي شود كه سابقه تاريخي، فرهنگي، قومي و قبيله اي را در خود دارد. دربي ها اصولا در طول تاريخ هميشه حوادث بسياري داشته و در اكثر موارد آن وضعيت دو تيم در جدول نشانگر تيم پيروز آن نبوده است.


به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ در واقع 3 تئوري در مورد پيدايش و ورود كلمه دربي در فوتبال وجود دارد. نخستين تئوري مربوط به شهري به نام "آشبورن" در ايالت "دربي شاير" انگلستان است. در قرن 12 كه بازي با سبك و سياق فوتبال برگزار مي شد، طي دو روز دو گروه از مردم شهر در روز سه شنبه و چهارشنبه با هم مسابقه مي دادند كه از ساعت 2 ظهر تا 10 شب ادامه داشته و اگر تا قبل از ساعت پنج عصر توپي گل مي شده، توپي جديد وارد زمين مسابقه مي كردند، در غير اين صورت رقابت را تعطيل مي كردند تا روز چهارشنبه كه مجددا مسابقه از سر گرفته شود، اين بازي همچنان در شهر "آشبورن" برگزار مي شود.

تئوري دوم حاكي از اين است كه اين كلمه از مسابقات سواركاري كه در شهر "دربي" از سال 1780 برگزار مي شده، به وجود آمده است.
اما تئوري سوم از ديدار قرمز و آبي هاي بندر ليورپول سررشته گرفته است. زمين دو تيم كه در آن مسابقات خانگي را برگزار مي كردند، توسط پاركي به نام "استنلي" از هم جدا مي شده كه مالك آن پارك يا باغ شخصي بوده به نام "كنت دربي" و از آن روز مسابقات ورزشي كه تيم هاي يك شهر يا يك استان و منطقه با هم برگزار مي كنند، "دربي" ناميده مي شود.

* رئال مادريد_ بارسلونا

بدون ترديد يكي از حساس ترين و جذاب ترين دربي هاي فوتبال در سطح جهان، پيكار دو تيم فوتبال بارسلونا و رئال مادريد اسپانيا است. رقابت اين دو تيم پرافتخار ريشه در تاريخ و جنگ هاي داخلي اين كشور دارد. اين بازي علاوه بر مسائل ورزشي، براي مردم پايتخت نشين شهر مادريد كه همواره خود را داراي تمدن كهن و برتري خاص نسبت به ديگر شهرها و ايالات مي دانند و همچنين مردم جدايي طلب ايالت كاتالان كه هيچ گاه با حكومت حاكم بر پايتخت همراه نبوده و خود را جدا از مسائل سياسي كشور مي دانند، داراي اهميت ويژه اي است. قرار دادن اين مسائل در كنار تاريخ غني دو باشگاه بزرگ و تقابل ستارگان فوتبال جهان در زمين چمن همواره "ال كلاسيكو" (دربي معروف اسپانيا) را به بزرگترين و پر طرفدارترين دربي جهان تبديل كرده است. اين دو تيم براي نخستين بار در ديداري دوستانه در سال 1902 به مصاف هم رفتند كه بارسلونا با نتيجه سه بر يك به پيروزي رسيد. اما نخستين دربي رسمي دو تيم در سال 1928 برگزار شد و مادريدي ها موفق شند يك بر صفر حريف خود را شكست دهند تا اينگونه بزرگترين دربي جهان آغاز به كار كند.

* بوكاجونيورز_ ريورپلاته

جدال اين دو تيم يكي از بزرگترين شهرآوردهاي جهان محسوب مي شود؛ زيرا تقابل اين دو تيم علاوه بر يك مسابقه فوتبال بين دو باشگاه بزرگ آرژانتين، تقابل دو قشر متفاوت از مردم جامعه اين كشور نيز محسوب مي شود. ثروتمندان كه اكثرا طرفدار ريورپلاته هستند و مردم فقير كه هواداران بوكا محسوب مي شوند. شهرآورد بزرگ آرژانتين را مردم اين كشور "ال سوپر كلاسيكو" ناميده اند.
اين بازي هميشه با حواشي بسياري همراه بوده و بازيكنان دو تيم در اين بازي تا حد مرگ براي پيروزي تيمشان تلاش مي كنند و حتي در برخي موارد كار به خشونت بسياري هم در زمين مسابقه كشيده مي شود.

مهمترين اتفاقي كه در طول برگزاري اين مسابقه روي داده تراژدي سال 1968 بود كه در آن 71 هوادار جان خود را از دست دادند و 150 نفر هم مصدوم شدند. در اين حادثه كه به دليل هجوم ناگهاني مردم با بازشدن يكي از درب هاي ورزشگاه به وجود آمد هيچ كس مقصر شناخته نشد و اين خشم هواداران دو تيم را نسبت به هم بيشتر كرد.

فرداي روز شهرآورد با بازيكنان تيم برنده همانند قهرمانان ملي برخورد مي شود و اين در حالي است كه بازيكنان تيم بازنده اعتراف كردند كه جرات راه رفتن درخيابان را هم ندارند.

*ميلان – اينتر

شهر آورد "دلامدونينا" ايتاليا يكي از معروف ترين شهر آوردهاي جهان است.
بازي كه هر سال بين دو تيم اينتر ميلان و آ.ث ميلان در ورزشگاه "جوزپه مدآتزا" برگزار مي شود.
شهر آورد ميلان به افتخار يكي از مناظر قابل توجه به اين شهر مجسمه مريم مقدس كه در ميدان معروف "دئومو" قرار دارد به نام شهر آورد "دلامارونينا" معروف است.

يكي از بدترين بازي هاي بين اين دو تيم درمرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا در سال 2005 رخ داد.
ميلاني ها در اوايل بازي يك گل به ثمر رساندند كه در مجموع سه بر صفر از حريف خود پيش بودند و همين موضوع باعث شد تا اعصاب هواداران اينتر پس از سوت اشتباه داور كه به ضرر اينتر زده شد بر هم ريزد.
پس از آن بطري هاي آتشين و مواد منفجره بسياري به داخل زمين پرتاب شد.

زماني كه دروازه بان ميلان "ديدا" قصد داشت زمين بازي را از وجود اين مواد پاك كند يكي از بطري ها به صورت وي اصابت كرد و مسابقه به مدت 30 دقيقه متوقف شد و در اين هنگام ماموران آتش نشاني تمامي محل هايي كه به درون زمين پرتاب شده بود جمع آوري كردند.

* ستيك- رنجرز

دربي شهر گلاسكو اسكاتلند يكي از قديمي ترين شهرآوردهاي فوتبال جهان است كه علاوه بر يك بازي فوتبال رقابت بين دو تيم دسته مذهبي نيز محسوب مي شود.

سابقه اين دربي به سال 1888 باز مي گردد و تا به حال اين دو تيم بيش از 380 بازي مقابل هم انجام داده اند.
هواداران ستيك به صورت سنتي كاتوليك هستند و از سوي ديگر طرفداران رنجرز پروتستاني هستند.
سياست و مذهب نيز در اين شهرآورد با فوتبال آميخته مي شودو گاهي خشونت و خصومت را نيز به همراه دارد.

جدال دو تيم يا در ورزشگاه ايبراكس به ميزباني رنجرز برگزار مي شود كه گنجايش 51 هزار نفر را دارد يا در سلتيك پارك كه مي تواند 60 هزار تماشاگر را در خود جاي دهد.
خشونت هوداران در تاريخ اين شهرآورد هم به چشم مي خورد.
در سال 1980 حدود 9 هزار هوادار افراطي دو تيم بعد از پيروزي يك بر صفر سلتيك به داخل زمين بازي هجوم بردند و با يكديگر درگير شدند.

* دورتمند- شالكه

دو يم همشهري و هم ايالتي ايالت "روهر" آلمان از گذشته تا به حال دشمني ديرينه و سختي با يكديگر داشته اند و تاريخ دشمني اين دو تيم به زماني مي رسد كه تيم مردمي و پرهودار دورتمند مخالفت هاي سختي با امپراطوري "پروس" و تيمش شالكه داشت.

*رم- لاتزيو

يكي ديگر از شهرآوردهاي بزرگ دنيا جدال هميشه حساس دو تيم فوتبال رم و لاتزيو دو تيم پايتخت نشين ايتاليا است.
مردم رم علاقه زيادي دارند تا ثابت كنند دربي انهابزرگ از دربي ميلان وحتي دربي تورين است.
چيزي كه اين دربي بدان شهرت پيدا كرده شورش هاي هواداران دو طرف در تاريخ برگزاري ان بوده و پارچه نوشته هايي در خصوص نژاد پرستي و اهانت هاي قومي در استاديوم وجود داشته است.

در سال 1979 "وينچنزو پاپارلي" هوادار لاتزيو توسط توده آتش پرتاب شده از سوي هواداران رم، كور و پس از چند ساعت كشته شد.
هنوز هم تصوير صورت خونين پاپارلي در دربي رم رويت مي شود و بهانه اي هميشگي براي درگيري هواداران دو تيم درخيابان ها است.
دربي رم در سال 2004 نيز دربي خونين بود و دخالت پليس مخصوص شورش هاي خياباني دو كشته از هر دو تيم را ثبت كرد.

رم در نخستين دربي پايتخت به صورت رسمي، به پيروزي يك بر صفر برابر لاتزيو دست پيدا كرده است.
درسال 1929 گل دقيقه 73 و ولك رم را به اين پيروزي ارزشمند رساند.

شهريور دو ژانيرو در برزيل هرفصل شاهد دربي از جنس فوتبال دوستان دنيا است واسكودوگاما و فلامينگو دو رقيب ديرين دربي هاي اين شهر بزرگ برزيل هستند كه نام كلاسيكو روس ميلوئس روي آن گذاشته شده است.

باشگاه واسكودوگاما در سال 1898 تاسيس شده و فلامينگو سه سال زودتر يعني در سال 1895 تاسيس شده است در همان سالهاي نخست اين دو تيم با هم رقباي جدانشدني بودند ولي ازز سال 1923 كه واسكودوگاما توانست به رقابتهاي دسته اول ليگ برزيل صعود كند دربي هاي شهر ريو حال و هواي خاصي به خود گرفت دو تيم تا به حال 335 بار با هم بازي كرده اند كه طي آن 129 بار سياه وقرمزهاي فلامينگو و 119 بار واسكودوگاما سفيد و سياه پوش پيروز شده اند و 87 بار نيز دو تيم به تساوي رسيده اند.

*المپياكوس پيرائوس پاناتينيايكوس

دربي شهر آتن يونان بين المپياكوس پيرائوس و پاناتينيايكوس را خود آتني ها به نام مادر همه دربيها مي نامند.

سبزهاي پاناتينيايكوس مربوط به مناطق مياني شهر آتن و قشر متوسط جامعه هستند و قرمز و سفيدهاي المپياكوس مربوط به مناطق بندري پيرائوس هستند كه غالبا قشر متوسط رو به پايين جامعه را تشكيل مي دهند.

تاكنون از 165 بازي كه دو تيم انجام داده اند 68 بازي را المپياكوس و 43 بازي را پاناتينيايكوس برنده ميدان بوده است و 53 بازي را نيز مساوي كرده اند.

هر چند كه تيم آ.ا. ك. آتن را آوارگان جنگ تركيه و يونان تاسيس كرده اند آنها مورد تحقير و تمسخر هواداران پاناتينايكوس و المپياكوس قرار مي گيرند و ديدار اين دو تيم مقابل آ.ا.گ. آتن از اهميت كمتري برخوردار است.

*پرسپوليس-استقلال

پرطرفدارترين و حساس ترين دربي آسياييها شهرآورد بزرگ تهران بين دو تيم قديمي استقلال و پرسپوليس است اين دو تيم تاكنون در ديدارهاي دوستانه و رسمي تاكنون 73 بار مقابل يكديگر قرار گرفته اند كه سهم استقلالي ها 24 پيروزي و سهم پرسپوليس تنها 17 برد بوده و 32 بازي هم به تساوي كشيده شده است.

ديدار سرخابي هاي پايتخت نشين ايران هيجان زيادي قبل و بعد از بازي دارد و همواره در ورزشگاه بزرگ آزادي تهران برگزار مي شود در پرتماشاگرترين ديدارهاي اين دو تيم حدود 110 هزار هوادار از نزديك شاهد برگزاري اين مسابقه بوده اند.

در مجموع 73 ديدار گذشته اين دو تيم سه بازي جنجالي و نيمه تمام با راي فدراسيون فوتبال ايران سه بر صفر به سود استقلال اعلام شده است دربرخي مسابقات اين تيم داوران خارجي قضاوت كرده اند و اكثر بازيكنان مطرح و ملي پوش در طول ساليان گذتشه و هم اكنون در اين دو تيم عضويت داشته اند.

*ساير شهرآوردهاي بزرگ دنيا

در اروپا ديدار تيمهاي همشهري جنوا و سامپدوريا ايتاليا ، رئال مادريد، اتلتيكو مادريد و همچنين سويا و رئال بتيس اسپانيا منچستر سيتي و منچستر يونايتد و نيز آرسنال و تاتنهام و ليورپول و اورتون انگلستان گالاتاسراي و فنرباغچه تركيه ،‌استريا وين و راپيدوين اتريش تورينو و يوونتوس ايتاليا از مهمترين دربيها محسوب مي شود.

در آمريكاي جنوبي و شمالي اينديپندنت و ريسنيگ آرژانتين ، فلامينگو و فلوميننزه برزيل، ناسيونال و پانارول پاراگوئه، كولوكولو و يونيورسيداد شيلي و لس آنجلس گالكسي و چيواس يو. اس. اي آمريكا از مهمترين و بزرگترين دربي ها است.

در آسيا شاندونگ لوننگ و شانگهاي شينگ هواي چين و سوان سامسونگ و سئول اف سي ژاپن و در آفريقا الزمالك و الاهلي مصر از معروف ترين دربي ها محسوب مي شوند./مح

خبرنگار: انسيه بحري

جمعه|ا|14|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 515]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن