تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816767086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير اقتصاد در بازديد دو ساعته از فرودگاه امام خميني (ره): * صف دريافت ارز نبايد تشكيل شود * ارائه ارز مسافري فقط يك بار در سال منطق قابل دفاعي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير اقتصاد در بازديد دو ساعته از فرودگاه امام خميني (ره): * صف دريافت ارز نبايد تشكيل شود * ارائه ارز مسافري فقط يك بار در سال منطق قابل دفاعي ندارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اقتصاد

وزير امور اقتصادي و دارايي شامگاه چهارشنبه با حضور در فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) از نزديك در جريان چگونگي تخصيص ارز مسافري قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدشمس‌الدين حسيني كه به همراه مديرعامل بانك ملي ايران، رييس كل گمرك و مديركل فرودگاه امام خميني (ره) در اين بازديد حضور داشت، از نزديك با چگونگي تخصيص ارز مسافري و روند اجرايي آن آشنا شدند و چند مورد مشكل موجود در اين بخش را بررسي كرد.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ايسنا، روند اعطاي ارز مسافري اين گونه بود كه مسافر خارجي پس از عبور از گيت و درج مهر خروج در پاسپورت او و نيز دريافت كارت پرواز، با ارائه حواله ارز مسافري به يكي از باجه‌هاي بانك مستقر در فرودگاه مي‌توانست ارز خود را دريافت كند. برخي مسافران به دليل نداشتن حواله با همراه داشتن پول نقد مي‌توانستند در محل، حواله و ارز مسافري خود را دريافت كنند. بر اين اساس نام مسافر به همراه مشخصات او در سيستم سبا كه بانك مركزي آن را طراحي كرده، ثبت مي‌شود و به همين دليل امكان دريافت مجدد ارز مسافري براي او غير ممكن خواهد شد.

همچنين به گفته حاضران در فرودگاه، توزيع ارز مسافري صف‌هاي طولاني را ايجاد مي‌كرد. اين موضوع مورد سوال وزير اقتصاد نيز قرار گرفت و پاسخ مديركل فرودگاه اين بود كه به دليل اينكه عده زيادي از مسافران حواله ارز مسافري خود را داخل شهر تهيه نمي‌كنند، مجبور مي‌شوند پشت باجه‌هاي فرودگاه براي صدور حواله نيز معطل بمانند.

به گفته او حدود نيمي از مسافران بدون حواله ارزي به فرودگاه مي‌آيند، به همين دليل ارائه ارز مسافري كمي زمان‌بر است؛ در حالي كه مسافران داراي حواله حداكثر سه دقيقه براي كنترل پاسپورت و مدارك و دريافت ارز معطل خواهند شد.

وزير اقتصاد كه در باجه بانك ملي مستقر در فرودگاه حضور داشت، با اطلاع از اين مشكل ضمن تاكيد بر افزايش تعداد كارمندان بانك‌هاي مستقر در فرودگاه گفت كه بايد اطلاع‌رساني در اين زمينه به مردم صورت بگيرد تا مردم با فرصت كافي در بانك‌هاي سطح شهر ضمن پرداخت ريال، حواله ارز مسافري را دريافت كنند تا در فرودگاه و به هنگام دريافت ارز معطلي ايجاد نشود.

يكي از مسافراني كه براي دريافت ارز مسافري به باجه فرودگاه مراجعه كرده بود و حواله ارزي نيز به همراه نداشت، در مواجهه با وزير اقتصاد با ابراز گله از صف‌هاي طولاني اظهار كرد كه بيش از يك ساعت براي دريافت ارز خود معطل شده است.

حسيني نيز با ارائه توضيحاتي به او اعلام كرد كه دريافت حواله ارز مسافري در همه بانك‌هاي ملي و ملت سطح شهر امكانپذير است، بنابراين دليلي ندارد كه مسافران همه اقدامات لازم براي دريافت ارز را به فرودگاه موكول كنند.

او افزود: بررسي من نشان مي‌دهد كه دو سه مشكل وجود دارد؛ يك مشكل اين است كه هنوز بر خي هموطنان مطلع نيستند كه مي‌توانند ريالشان را حتي در شهرستان به بانك تحويل بدهند و حواله ارزي دريافت كنند. اگرچه من كنترل كرده‌ام و ديدم درصد اين افراد زياد نيست، با اين حال، اين كار مي‌تواند به كاهش صف‌ها منجر شود.

به گفته حسيني بخشي از اين موضوع مربوط به اطلاع‌رساني است و مي‌توان با اين كار، حداقل اضطراب را به مسافر وارد كرد.

در ادامه اين بازديد، وزير اقتصاد در باجه بانك ملت مستقر در فرودگاه حاضر شد و از نحوه عرضه ارز مسافري در اين باجه مطلع شد. هم‌اكنون ارائه ارز مسافري در فرودگاه در همه بانك‌ها به يك شيوه ارائه مي‌شود.

به گفته مسوول باجه بانك ملت فرودگاه، اغلب مراجعه‌كنندگان به اين باجه حواله ارزي خود را از سطح شهر تهيه كرده و فقط براي دريافت ارز به اين باجه مراجعه مي‌كنند.

به گفته مديران فرودگاه، پيك ساعت مراجعه مسافران براي دريافت ارز ساعات پاياني اوليه بامداد است. بنا بر اعلام، حدود 22 هزار نفر در 24 ساعت به باجه‌هاي ارزي فرودگاه براي دريافت ارز مسافري مراجعه مي‌كنند. اگرچه با احتساب ساعات پرواز، مجموع ساعات كار مفيد باجه‌هاي ارزي 12 ساعت است و به طور متوسط در هر يك ساعت دو هزار نفر مسافر براي دريافت ارز به باجه‌ها مراجعه مي‌كنند.

وزير اقتصاد در واكنش به برخي گلايه‌ها در اين زمينه گفت: از نظر بانك ملي و بانك‌ ملت، در اينكه چند كارمند در باجه‌هاي فرودگاه افزايش پيدا كنند اشكالي وجود ندارد. هيچ چيز مهمتر از رفاه حال شهروندان نيست و بايد اين كار انجام شود. شما نگران اينكه كارمندتان دو ساعت بيكار باشد نباشيد. بانك ملي هم اكنون 43 هزار نفر كارمند دارد، حالا اگر به شيفت كارمندان آن در كل فرودگاه‌هاي كشور 100 نفر هم اضافه شود، اتفاق خاصي نخواهد افتاد. اگرچه به گفته مسوولان، در فرودگاه‌هاي ديگر مشكلي وجود ندارد چون پرواز چنداني در آنها صورت نمي‌گيرد، ولي عمده بار ترافيك در فرودگاه امام خميني (ره) است و من مي‌گويم كه صف نبايد تشكيل شود.

حسيني ادامه داد: درخواست من از مديركل فرودگاه و مدير عامل بانك ملي و مدير عامل بانك ملت اين است كه صف در فرودگاه تشكيل نشود. اين هم كار سختي نيست. بايد جايي تحويل شود تا بانك‌ها مستقر شوند. اگرچه در حال حاضر كه ما در فرودگاه حضور يافته‌ايم، ازدحامي ديده نمي‌شود، اما بايد همه تلاش ما اين باشد كه كل زمان صرف شده براي يك مسافر هنگام دريافت ارز بيش از يك كنترل پاسپورت طول نكشد. لازمه اين امر اين است كه امكان استقرار بانك‌ها ايجاد شود و بانك هم نيرو را تامين كند.

سخنگوي اقتصادي دولت همچنين درباره علل كاهش ارزش مسافري نيز گفت: براي برخي از مقاصد دور هم اكنون هزار و 500 دلار ارز مسافري عرضه مي‌شود و دوستان ما در بانك مركزي غير از چند كشور محدود، بقيه را به عنوان مقاصد دور معرفي كرده‌اند. در مجموع در اين دوره از زمان تصميم جديدي براي افزايش ارز مسافري نداريم، البته مطرح شده كه بعضي دو بار يا سه بار يا بيشتر در سال سفر خارجي دارند. اين موضوعات نيز در حال بررسي است.

وزير اقتصاد با بيان اين كه "ارائه ارز مسافري فقط يك بار در سال، منطق قابل دفاعي ندارد"، گفت: در بدو امر مي‌شود اين كار را كرد، اما بايد درباره آن تصميم جدي گرفته شود. يعني تلاش ما اين است تا آنجا كه ممكن است از اين حيث تسهيلات ايجاد كنيم و به همان ميزان كه نظم و انضباط براي ما مهم است و اينكه خداي نكرده سوء استفاده‌اي نشود، به همان ميزان براي ما مهم است كه شهروندمان در يك سفر مهم خارجي هم پشتيباني شود. ممكن است يك استاد دانشگاه 2 يا 3 مقاله در سال بخواهد در خارج از كشور ارائه بدهد و او نبايد در خريد ارز با چنين محدوديت‌هايي مواجه باشد.

او همچنين با تاكيد بر اين كه دانشجويان خارج از كشور نبايد براي تهيه ارز با مشكل مواجه شوند، تاكيد كرد: آنچه تصميم گيري شد اين بود كه با توجه به اينكه بخشي از اين ارزها از طريق بازار فرعي تامين مي‌شد، حالا از بازار اصلي بايد تامين شود. بنابراين حتي اگر نياز است مقرراتي اصلاح شود، اين كار بايد صورت بگيرد.

در جريان اين بازديد، فردي كه مدعي بود صادركننده نمونه كشوري است، با مراجعه به وزير اقتصاد مشكل خود را در دريافت ارز مطرح كرد. او با بيان اينكه سيستم جديد ارائه ارز براي ما مشكلاتي ايجاد كرده است، گفت: من هم اكنون براي حمل و نقل فيزيكي پول مشكل دارم.

وزير اقتصاد در پاسخ به او اعلام كرد كه براي آوردن پول با هر حجمي هيچ مشكلي وجود ندارد. همچنين دولت تصميم گرفته است كه در فرودگاه بانكي مستقر شود تا در ورودي، ارز را از مسافر را دريافت كند و با افتتاح يك حساب، ارز را به آن حساب واريز كند. اين در حالي است كه فرد مي‌تواند حدود 4 تا 5 هزار دلار را به صورت فيزيكي با خود همراه داشته باشد.

حسيني با تاكيد بر اين كه "نقل و انتقال پول در كشور بايد حساب و كتاب داشته باشد"، ادامه داد: تا قبل از اين ماجراها، فرد مي‌توانست پول را به صورت فيزيكي به هر ميزان وارد كشور كند. الان هم ما مخالف اين نيستيم، ولي نقل و انتقال پول در داخل كشور بايد به صورت الكترونيكي باشد. اگر كسي 100 هزار دلار همراه خود داشته باشد، مي‌تواند تا پنج هزار دلار را به صورت فيزيكي به همراه داشته باشد، اما بقيه را با افتتاح حساب بايد به حساب واريز كند. مالك اين پول همان فرد است، اما زماني كه خواست پول را از حساب خارج كند، مي‌تواند با هماهنگي اين اقدام را انجام دهد. آنچه ما تاكيد داريم ثبت و ضبط پول و مشخص بودن مسير نقل و انتقال آن است.

در ادامه اين بازديد، خبرنگار ايسنا از مسوولان باجه‌هاي مستقر در بانك درباره چگونگي كاركرد آنها پرس و جو كرد. به گفته يكي از مسوولان باجه بانك ملي، در يك روز اين باجه به تنهايي 600 هزار دلار ارز مسافري فروخته است. همچنين او اظهار مي‌كرد كه حدود دو ساعت پيش از پرواز هواپيما، ازدحام شديدي در جلوي شعبه‌ها ايجاد مي‌شود كه پس از تغيير شيوه عرضه ارز مسافري اين ازدحام بيشتر هم شده است.

او درباره علت اين مشكل گفت: پيش از اين مسافران در همه بانك‌هاي سطح شهر مي‌توانستند ارز مسافري دريافت كنند، در حالي كه هم اكنون همه مسافران براي دريافت ارز فقط به شعب مستقر در فرودگاه مراجعه مي‌كنند. از سوي ديگر برخي مسافران حتي حواله ارز را نيز به همراه ندارند، به همين دليل ازدحام مسافران در باجه‌ها بسيار زياد است و اين اتفاق در ساعات يك تا هشت بامداد بسيار چشمگير است.

به گفته او با اين وجود كسي كه حواله ارزي به همراه داشته باشد حداكثر سه تا چهار دقيقه براي دريافت ارز معطل خواهد شد، اما كسي كه با پول يا كارت اعتباري براي دريافت ارز مراجعه كرده زمان بيشتري را به خود اختصاص مي‌دهد.

وزير امور اقتصادي و دارايي در پايان اين بازديد به ارائه جمع بندي از نتايج آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار بانك و بيمه ايسنا، شمس الدين حسيني با بيان اين كه هموطنان مي‌توانند قبل از اينكه به فرودگاه بيايند، حواله ارزي دريافت كنند، گفت: مسافران با مراجعه به شعب بانك ملت و ملي در سراسر كشور و ارائه مدارك با پرداخت ريال، بايد حواله ارزي خود را دريافت كنند. در چنين حالتي مسافر در فرودگاه مي‌تواند با عبور از گيت فرودگاه و پرداخت حواله، ارز خود را دريافت كنند. در صورت اعمال چنين روشي، حداكثر زمان صرف شده براي دريافت ارز يك مسافر به اندازه كنترل يك پاسپورت است.

او ادامه داد: چيزي كه باعث ايجاد ازدحام شده، اين است كه برخي از هموطنان كه به هر دليل موفق نشده‌اند در سطح شهر حواله دريافت كنند، به فرودگاه مراجعه مي‌كنند. البته من با مديران مربوطه صحبت كردم كه هم فضاي بيشتري در اختيار بانك‌هاي مستقر در فرودگاه قرار بگيرد و هم نيروي بانك‌ها بيشتر شود تا از ازدحام كاسته شود.

حسيني درباره احتمال افزايش ارز مسافري نيز گفت: گفته مي‌شود برخي سفرهاي بيشتري در طول سال دارند. البته ما نبايد براي تامين يك نياز محدود، ارز كشور را بيهوده از كشور خارج كنيم يا آنرا دچار سفته بازي كنيم. دوستان به من گزارش مي‌دادند كه در يك هفته و فقط در يك بخش نسبت به هفته قبل با همان تعداد مسافر، يك ميليون دلار كمتر ارز عرضه شده است، بنابراين مي‌بينيد اگرچه از نظر برخي ممكن است محدوديت‌هايي ايجاد شود، اما منافع آن بيشتر است.

او ادامه داد: با اين وجود ما در كارگروه همكاران را موظف كرده‌ايم تا همه ارزهايي كه از بازار فرعي تهيه مي‌شد بررسي شود و تا جايي كه ممكن است محدوديت‌ها برطرف شود، اما اين به معناي آن نيست كه كسي بگويد من مي‌خواهم پنجاه هزار دلار با خودم ببرم. ما اعلام كرده‌ايم كه انتقال فيزيكي ارز موضوعيت ندارد و بايد به اين سمت برويم كه كارت بانكي استفاده كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه اگر كسي بخواهد ارز بيشتري به همراه داشته باشد، بايد آنرا چگونه تهيه كند؟ گفت: بالاخره ما بايد ببينيم ارزي كه كشور از شيوه‌هاي مختلف تهيه مي‌كند چگونه تخصيص مي‌يابد؟ ممكن است كسي بخواهد يك ميليون دلار بخواهد خارج كشور هزينه كند، اما مسير تهيه اين ارز متفاوت است اگر كسي مدارك مثبته ارائه بدهد، تهيه ارز امكان پذير است.

سخنگوي اقتصادي دولت در توضيح اين اسناد مثبته گفت: براي دريافت ارز مسافري، مدرك مثبته بليت و پاسپورت است. اگر كسي بخواهد از خارج كشور دارو تهيه كند، بايد از وزارت بهداشت مدركي به همراه داشته باشد يا اگر بخواهد ارز دانشجويي تهيه كند، بايد از وزارت علوم مدركي به همراه داشته باشد.

او با تاكيد بر اين كه "ما قصدمان اين نيست كه بخواهيم خدماتمان را كاهش بدهيم، بلكه تلاشمان اين است كه كار درست انجام شود و بساط رانت و دلال بازي جمع شود، درباره آينده صرافي‌ها و وظايف آنها گفت: اساسا يك فعاليت صرافي مي‌تواند تبديل ارزها به هم باشد. وظيفه ديگر مي‌تواند حواله كردن ارز به خارج از كشور باشد. آنچه ما تصميم گرفته‌ايم اين است كه صرافي‌ها اگر كارهايشان را ثبت و ضبط كنند، مي‌توانند نقل و انتقال انجام بدهند و ارز را هم با نرخي كه بانك مركزي اعلام كرده بفروشند.

او تاكيد كرد: بساط نقل و انتقال فيزيكي در داخل كشور برچيده مي‌شود، چون الزامات كشور اين را ايجاب مي‌كند. مردم هم مي‌توانند ارز خود را در بانك پس انداز كنند و هر وقت به آن نياز داشتند آنرا برداشت كنند. يك تاجر مي‌تواند پول خود را در سيستم بانكي ذخيره كند و بعد براي خريد كالا از آن استفاده كند، ضمن اينكه از سود آن هم بهره خواهد برد.

* حاشيه‌هاي اين بازديد*

- وزير اقتصاد حدود ساعت 22 چهارشنبه در فرودگاه امام خميني (ره) حاضر شد و بازديد او حدود دو ساعت به طول انجاميد.

- در جريان اين بازديد برخي مردم براي طرح مشكلات خود به وزير و همراهانش مراجعه كردند.

- در حالي كه همزمان با حضور وزير در فرودگاه، به‌دليل شرايط پروازهاي انجام‌شده، هيچ مسافري جلو باجه‌هاي ارزي بانك‌ها حضور نداشت، شخص وزير از خبرنگاران خواست كه هنگام ازدحام مردم در فرودگاه حضور يافته و از آن گزارش تهيه كنند.

- هم اكنون باجه‌هاي ارزي مستقر در فرودگاه شبانه‌روزي است و 24 ساعته به مسافران خدمات ارزي ارائه مي‌دهد.

گزارش از خبرنگار بانك و بيمه ايسنا: حميدرضا نصيري‌نژاد

انتهاي پيام

جمعه|ا|14|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن