تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798334449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شما جزء كدام بسته هستيد؟/۳۳ بسته حمايتي در ۲ سال


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: شما جزء كدام بسته هستيد؟/۳۳ بسته حمايتي در ۲ سال
اقتصاد كلان - يك ميليارد و 870 ميليون نتيجه جستجوي اصطلاح « بسته حمايتي» در جستجوگر گوگل نشان مي دهد استفاده از اين واژه جديد در اقتصاد ايران تا چه حد جاي خود را باز كرده است.


آذر جزايري:شايد بتوان مدعي شد در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها اصطلاح بسته حمايتي نقل مجالس اقتصادي و توليدي كشور شد. بسته حمايت از توليد مهمترين اين بسته هاي حمايتي وعده داده شده توسط دولت دهم بود تا به امروز كه هر بخشي براي خود درحال تدوين يك بسته حمايتي است از صنعت طيور گرفته تا ميگو و بافتهاي فرسوده و اخيرا هم در حوزه شعر و شاعري! در ادامه نگاهي كوتاه مي كنيم به بخشي از اين بسته هاي حمايتي تدوين شده ، در حال تدوين و يا آنها كه گفته مي شود بايد تدوين كرد. در بين بيش 33بسته حمايتي مورد اشاره، شما هم مي توانيد جزو يكي از اين بسته ها باشيد.

* بخش بازرگاني
1- بسته مديريت بازار
بسته مديريت بازار به منظور جلوگيري از ايجاد تبعات منفي و نامتعارف در بازار، تنظيم شده است. اين بسته در برگيرنده برنامه‌هاي تنظيم بازار (تامين و توزيع) و كنترل بازار (بازرسي و نظارت) است. كه از سوي وزارت بازرگاني وقت تدوين شده و البته هنوز مشخص نيست اجراي آن در چه وضعيتي است.

2- بسته تامين و پايش بازار
اطمينان‌بخشي به مردم در زمينه جلوگيري از هرگونه كمبود در بازار، ممانعت از شوك قيمتي كالاها و جلوگيري ازهرگونه سوء‌استفاده احتمالي در نظام توزيع كالايي در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، در بسته تامين و پايش بازار پيش‌بيني شده كه براين اساس وزارت بازرگاني 2 هزار ميليارد ريال براي ذخيره‌سازي كالاها پيش‌بيني كرده و اقدامات اجرايي لازم را نيز ترتيب داده است.
ذخيره سازي كالاها در سه گروه اصلي كالاهاي اساسي، مواد بهداشتي و ساير كالاها از جمله اقدامات مهم در حوزه كالا و خدمات به شمار مي‌آيد. ‌در گروه كالاهاي اساسي به طور مشخص 13 قلم كالا (تشكيل‌دهنده حدود 35 درصد كل هزينه‌ خوراكي خانوار و 12.96 درصد سبد هزينه‌هاي خانوار)مباشران خريد تعيين و خريد كالاهاي مورد نظر به دو صورت متمركز و غيرمتمركز در حالت انجام است.ذخيره سازي احتياطي 13 قلم كالاهاي اساسي و ضروري در سبد هزينه خوراكي خانوار شامل (گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ، پودر شوينده، پنير، كره، برنج، عدس، لوبيا، نخود، ماكاروني، روغن نباتي، قند و شكر) بالغ بر 1.1 ميليون تن با هدف مقابله با افزايش قيمت‌ها در زمان اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها نيز در برنامه‌ها در نظر گرفته شده است.ذخيره‌سازي راهبردي(استراتژيك) پنج قلم كالاهاي اساسي معيشتي مردم شامل (برنج، روغن خام، شكر خام، گوشت قرمز، گوشت مرغ) و سه قلم نهاده‌هاي مهم همچون (جو، ذرت، كنجاله سويا) در مجموع افزون بر دو ميليون تن با هدف مقابله، خنثي سازي و عبور از موانع ناشي از تحريم هاي بين‌المللي از جمله برنامه‌هاي وزارت بازرگاني در حوزه ذخيره سازي به شمار مي‌آيد.
از سويي پايش مستمر بازار 22 قلم كالاي حساس و اولويت دار در سبد هزينه خانوار(65 درصد سهم در هزينه‌هاي خوراكي خانوار) و كالاهاي اساسي صنعتي، ‌عقد تفاهم‌نامه با انجمن كارخانجات توليدكننده جهت ايجاد بازاري مطمئن براي تامين كالاهاي طرح هدفمند سازي يارانه‌ها در بسته تامين و پايش بازار پيش بيني شده است.
البته با وجود تمامي مصاحبه هاي مسئولان وزارت بازرگاني سابق و وزارت صنعت ، معدن و تجارت فعلي در خصوص پر بودن انبارها و پيش بيني هاي موجود در اين بسته مبني بر پايش مستمر بازار 22 قلم كالايي كه 65 درصد سبد هزينه خانوار ايراني را تشكيل مي دهد اما بد نيست مسئولان اين وزارتخانه سري به بازارها بزنند تا نتيجه عملكرد خود و وعده هايشان را ببينند.

3- بسته توزيع
در بسته توزيع تدابيري درحوزه عرضه مستقيم كالاهاي ذخيره‌سازي شده و ساير كالاهاي مورد نياز مردم در بخش شهري و روستايي (به جز ذخاير استراتژيك و بهره‌گيري از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و بزرگ، اتحاديه‏هاي تعاوني مصرف(اسكاد، امكان، اتكا و فرهنگيان)، واحدهاي صنفي منتخب، شركت‌هاي پخش كالا، مراكز عرضه مستقيم، بورس و غرف سازمان ميادين شهرداري كشور جهت توزيع كالاهاي منتخب با قيمت مناسب درنظر گرفته شده است.
برپايي مراكز و نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالاهاي منتخب درمركز استان‌ها و شهرهاي منتخب كشور (بيش از 300 نمايشگاه و تعيين نقاط نگهداري كالاهاي مورد نظر در نقاط منتخب كشور جهت سرعت در حمل كالا و در شرايط اضطرار از جمله تدابير بسته حمايتي توزيع است كه همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها عملياتي مي‌شود.
در اين ميان ماههاست كه خبري از برپايي نمايشگاههاي مستقيم كالا در كشور نيست شايد همه توان وزارت صنعت ، معدن و تجارت براي روزهاي پاياني سال گذاشته شده تا حداقل در اين روزها كالاها ارزانتر به دست مردم برسد.

4- بسته بازرسي و نظارت
همچنين بسته بازرسي و نظارت،‌ در راستاي تقويت ظرفيت بازرسي در حوزه اصناف، اتحاديه‌ها و سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و پيشگيري از افزايش غيرمنطقي قيمت كالاها و خدمات با بهره‌مندي از توان و ظرفيت تشكل‌ها و اصناف تدوين شده است.ايجاد زمينه‌هاي مناسب با هدف همكاري همه جانبه رسانه‌هاي عمومي به ويژه صدا و سيما با وزارت بازرگاني در خصوص اعلام و انعكاس مستمر اقدامات تاميني و كنترلي جهت كاهش التهاب بازار از طريق مصاحبه با دست اندركاران و مسئولين مربوطه وهمچنين استفاده از توان و ظرفيت موجود روابط عمومي‌ها با همكاري توليدكنندگان، انجمن‌ها، تشكل‌ها، اصناف و غيره باهدف افزايش سطح آگاهي عموم مردم از وضعيت واقعي بازار اقلام منتخب از جمله اقدامات پيش روي همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها است.

5- بسته حمايتي واحدهاي صنفي
براساس بند 8 ماده 2 آيين‌نامه اجرايي ماده 8 قانون هدفمندي يارانه‌ها و به منظور حمايت از واحدهاي صنفي و كارگاه‌هاي تحت پوشش قانون نظام صنفي و قانون تعاون وزارت بازرگاني اقدام به تهيه بسته حمايتي اصناف كرده كه اهدافي چون بهبود و افزايش قدرت رقابت پذيري واحدهاي صنفي توليدي در بازارهاي داخلي، بهبود توان صادراتي كالا و خدمات،‌ حفظ مزيت نسبي توليد در بخش اصناف و ‌حفظ اشتغال موثر در تمام بخش‌هاي صنفي مورد نظر است.
گروه‌هاي هدف بسته حمايتي اصناف شامل واحدهاي صنفي توليدي صادرات گراي داراي پروانه، واحدهاي صنفي توليدي داراي پروانه كسب و كليه واحدهاي صنفي توليدي، توزيعي خدماتي داراي پروانه كسب را در برمي‌گيرند و حمايت از گروه‌هاي مورد نظر در قالب پرداخت تسهيلات نرخ سود كم و كمك بلاعوض است.
اصناف مي توانند تا سقف 5 ميليون تومان تسهيلات استفاده كنند براي تغييرهاي قيمتي انرژي و تا سقف 10 ميليون تومان براي تغيير در كاربري توليد از اين تسهيلات با سود 5 تا 6 درصد استفاده كنند.
در اين بسته مقرر شده است معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور، اعتبار ويژه‌اي را جهت آماده‌سازي زيرساخت‌هاي مجتمع‌ها و شهرك‌هاي صنفي، اختصاص دهد. همچنين نحوه تعيين تعرفه برق، آب و گاز واحدهاي صنفي گرمابه‌داران نيز در اين بسته آمده و قرار است از اين پس، نرخ محاسبه انرژي اين گروه از صنوف، مشابه مراكز بهداشتي و مذهبي خواهد بود.از سوي ديگر مقرر شده وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح ارتقاي پوشش بيمه‌اي كارفرمايان صنفي كم‌درآمد را اجرا كند.
اگرچه به گفته مسئولان در فاز اول اين بسته پرداخت 250ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت به 180 هزار واحد صنفي تا پايان سال جاري قطعي شده اما اصناف كشور هنوز طعم واقعي اين بسته حمايتي را نچشيده اند.

6- بسته هدفمندي يارانه آرد و نان
براساس ماده (6) قانون هدفمندي يارانه‌ها، دولت موظف شده است تا سياست‌هاي تشويقي و حمايتي براي ايجاد و گسترش واحدهاي توليدي نان صنعتي و نيز كمك به جبران خسارت واحدهاي توليد آرد و نان كه با اجراي اين قانون ادامه فعاليت آنها با مشكل مواجه مي‌شود، اتخاذ كند.
در بسته سياستي گندم وزارت بازرگاني همزمان با اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها (در سال اول)، نسبت به فروش گندم بر مبناي قيمت ملي اقدام و درآمد حاصله را به حسابي كه دولت تعيين مي‌كند واريز مي‌نمايد. براين مبنا از سال 90 مابه التفات قيمت تضميني و ملي به صورت يارانه توسط وزارت جهاد كشاورزي به كشاورزان پرداخت مي‌شود.همچنين به منظور تشويق كشاورزان به توليد داخل كشور، كميسيون ماده يك قانون مقررات صادرات و واردات موظف شده كه تعرفه واردات گندم را به گونه‌اي تعيين كند كه قيمت تمام شده واردات گندم و آرد بيشتر از قيمت خريد مصوب در داخل كشور باشد.

7- بسته توسعه توليد نان صنعتي
بهبود كيفيت، كاهش ضايعات، كاهش هزينه توليد و رعايت اصول بهداشتي و تامين سلامت مردم و در راستاي اجراي ماده (6) قانون هدفمند كردن يارانه‌ها مبني بر اعمال سياست‌هاي تشويقي و حمايتي جهت ايجاد و گسترش واحدهاي توليد نان صنعتي وزارت بازرگاني در بسته توسعه توليد نان صنعتي پيش بيني شده است.
در اين بسته مقرر شده حدود 40 درصد نان(مسطح، حجيم، نيمه حجيم) مصرفي كشور تا پايان برنامه پنجم توسعه توسط واحدهاي صنعتي توليد و عرضه گردد وبراي گسترش و حمايت از توليد نان به روش صنعتي، قيمت حامل‌هاي انرژي، حق بيمه، ضريب مالياتي، قيمت آرد و ساير خدمات دولتي واحدهاي توليد نان صنعتي در سال‌هاي اجراي قانون برنامه پنجم توسعه مشابه نان‌هاي سنتي خواهد بود.كارمزد نرخ سودتسهيلات واحدهاي نان صنعتي معادل هفت درصد تعيين شده و مابه‌التفاوت اين درصد تا نرخ سود بانكي مصوب از محل بند «و» ماده (8) توسط سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها تامين و در اختيار دستگاه اجرايي ذيربط قرار مي‌گيرد.
خوب است مسئولان كشور كه در دادن آمار يد طولايي دارند در اين زمينه هم آمار بدهند كه تا كنون چقدر از اهداف اين بسته حمايتي محقق شده است؟

8- بسته حمايتي از توليد و صادرات حلال
تيرماه امسال اعضاء هيات مديره انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان محصولات حلال مصوب كردند تدوين بسته حمايتي دولت و مجلس از توليد و صادرات حلال را اجرايي كنند اما هنوز كه خبري در اين زمينه نشده است.

*بخش صنايع ومعادن
9- بسته حمايتي صنعت و معدن
در اين بسته در زمينه قيمت گذاري انرژي خط مشي ها و ملاحظات تعيين قيمت حاملهاي انرژي در سال اول اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و قيمتهاي نهائي انرژي (سقف قيمت هاي انرژي در سال آخر اجراي قانون) براي بخش صنعت و معدن تدوين شده است. اين برنامه شامل طرح هاي كمكي به بنگاه ها براي دوران گذار (سال اول اجراي قانون) است تا بنگاهها بتوانند با كمترين مشكل سال اول را پشت سر بگذارنند. همچنين تامين نقدينگي واحدهاي صنعتي و معدني، حمايت در بازار داخلي، حمايت در بازار خارجي ، كمك هزينه توليد و تسهيلات خط اعتباري براي پرداخت هزينه هاي انرژي با نرخ سود 3 درصد و دوره بازپرداخت 12 ماهه از ديگر موارد حمايتي در اين بسته است. به نظر مي رسد بسياري از صنعتگران هنوز اجرايي شده اين بسته را باور نكرده اند.

10- بسته حمايتي آسيب پذيري بنگاه ها
رشته فعاليت هايي كه با قيمت هاي فعلي انرژي، سهم انرژي در ارزش ستانده (قيمت فروش) محصول آنها بيش تراز 3 درصد باشد جزو رشته هاي آسيب پذير محسوب مي شوند. البته اگر جزو اين رسته ها نيستيد مي توانيد به وبگاه ستاد تحول صنايع و معادن مراجعه كرده و در آن ثبت نام كنيد تا وزارت صنعت و معدن و تجارت از شما حمايت كند.

11- بسته حمايتي تجربيات موفق
هدف از اجراي پروژه «ثبت تجربيات موفق» شناسايي و شناساندن تجربيات موفق و با ارزش واحد هاي صنعتي در تمامي حوزه هاي مديريتي و فني است كه صنعتگران مي توانند با مراجعه به وبگاه ستاد تحول صنايع و معادن به نسبت به معرفي اين تجربيات اقدام كرده و پس از بررسي و ارزيابي اين تجربيات وزارت صنايع و معدن نسبت به مستند سازي و انتشار اين تجربيات اقدام خواهد كرد و حتما در اين بسته حمايت هاي جديدي از آنها مي شود.

12- بسته حمايتي براي شركت‌هـاي كارآفرين
بسته حمايتي از كارآفرينان از مصوبات شورايعالي اشتغال است كه مهرماه امسال به تصويب رسيد. تهيه لايحه تأسيس سازمان نظام كارآفريني از محورهاي اين بسته است كه بر اساس آن قرار است كارآفرينان همانند مشاغل پزشكي، مهندسي، وكيل حقوقي دعاوي و دادگستري به رسميت شناخته شوند

13-بسته حمايتي از بنگاه هاي دانش بنيان
بر اساس گفته رئيس جمهور قرار است بسته حمايتي از بنگاههاي دانش بينان توسط دولت تدوين شود و در اين زمينه تاكيد شده است دولت هيچ محدوديتي براي حمايت از فعالان اقتصادي و بخش توليد كشور به ويژه بنگاه هاي دانش بنيان ندارد و به هيچ وجه نيز در تخصيص منابع محدوديت مالي و جغرافيايي ندارد.

14-بسته حمايتي براي صنعت پلاستيك
در گرماگرم رقابت براي تدوين بسته هاي حمايتي براي بخشهاي خاص مديرانجمن صنايع پلاستيك خراسان رضوي هم تاكيد كرده است: تاكنون هيچ بسته حمايتي در طول يكسال اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها براي صنعت پلاستيك در نظر گرفته نشده و اين در حاليست كه بيش از 50 درصد توليد‌كنندگان پلاستيك به دليل افزايش حامل‌هاي انرژي فعاليت خود را تعطيل كرده‌اند. وي خواستار تدوين بسته حمايتي براي صنعت پلاستيك شده تا با توجه به اينكه نوسازي و بازسازي خطوط توليد نيازمند سرمايه و صرف هزينه است، توليد‌كنندگان پلاستيك بتوانند اقدامي را در اين خصوص انجام دهند.

15- بسته حمايتي صنعت چاپ
ارائه تسهيلات ارزان قيمت براي نوسازي ماشين آلات و ورود تكنولوژي روز دنيا به اين صنعت از جمله مهمترين محورهاي تدوين اين بسته حمايتي است كه البته از شواهد و قرائن موجود مي توان دريافت هنوز اجرايي نشده است.

16-بسته حمايتي براي صنايع سلولزي
رئيس هيئت مديره انجمن سلولزي بهداشتي ايران هم خوستار تدوين بسته حمايتي براي هم صنفان خود شده است. وي با بيان اينكه محصولات سلولزي بهداشتي، توليدات حجيم محسوب مي‌شوند، گفته است: در حال حاضر بحث افزايش 50 درصدي هزينه حمل محصولات مطرح است كه اين موضوع در قيمت تمام شده توليد‌كنندگان تأثير زيادي خواهد داشتو بايد براي آنها هم بسته حمايتي تدوين شود.

*بخش كشاورزي
17-بسته حمايتي كاهش مصرف آب كشاورزي
در اين بسته قرار است كشاورزان از طريق توسعه آبياري تحت فشار و شبكه هاي زه كشي مصرف آب خود را كاهش دهند و در مقابل براي حمايت از آنها مقرر شده كشاورزان مبلغ گازوئيل علي الحساب را 165 ريال پرداخت كنند و سپس تا پايان سال فرصت دارند بقيه مبلغ را تا سقف 150 تومان پرداخت كنند .

18-بسته حمايتي وام تامين نقدينگي
پرداخت وام تامين نقدينگي به مبلغ 500 هزار تا 3 ميليون تومان از ديگر طرح هاي حمايتي از كشاورزان است كه بازپرداخت اين وام دو ساله و نرخ كارمزد ان 4 درصد است .

19-بسته حمايتي قيمت حاملهاي انرژي
در بحث گازوئيل قيمت 150 تومان براي كشاورزان تعيين شده و در بخش برق نيز به ازاي مصرف هر كيلو وات ساعت 12 تومان براي بخش كشاورزي پيش بيني شده است كه اين مبلغ براي ديگر بخش ها حداقل 45 تومان است . در بخش آب نيز مقرر شده سال نخست اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها هيچ گونه افزايشي اعمال نشود! بر اين مبنا قرار است تسهيلات خريد سوخت كشاورزان ، بدون در نظر گرفتن بدهي قبلي به آنها پرداخت شود. در اين زمينه وزير جهاد كشاورزي گفته است: اين تسهيلات نبايد سختگيرانه باشد به طوري كه الان افراد با يك برگ سفته نيز ميتوانند وام دريافت كنند! اين وامها با كارمزد 4 درصد و باز پرداخت ان طولاني مدت(12ساله) است .

20-بسته هاي حمايتي از دامداران و مرغداران
4 طرح اساسي شامل بهينه سازي سوخت در واحدهاي مرغداري، گاوداري ها، تامين تليسه و افزايش توليد دام هاي سبك روستايي در اين بسته مدنظر است كه طي يك برنامه 5 ساله اجرايي خواهد شد. وزير جهاد كشاورزي در خصوص اين بسته گفته است: افزون بر اختصاص برخي وام ها مقرر شده است يك ميليون تن جو به مبلغ هر كيلوگرم 295 تومان و يك ميليون تن گندم به مبلغ هر كيلوگرم 185 تومان در اختيار دامداران و مرغداران آنها قرار گيرد تا هزينه خوراك دام و طيور اين قشر كاهش يابد. از سوي ديگر براي تجهيز مرغداراي ها تا سقف 55 ميليون تومان وام با بازپرداخت طولاني مدت پرداخت مي شود .

21-بسته حمايتي از شير
از كساني كه به دنبال ايجاد واحدهاي توليد محصولات لبني باشند حمايت ويژه مي شود. اين گفته وزير جهاد كشاورزي است كه تدوين بسته حمايتي براي توليد كنندگان شير و لبنيات را تاييد كرده است.

22-بسته حمايتي از زنبورداران
‌در مذاكره با اتحاديه زنبورداران مقرر شده بود بسته حمايتي براي اين قشر نيز طراحي شود . مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران كشور البته اعلام كرده است: باوجود تمام پيگيري‌ها بسته حمايتي از صنعت زنبورداري در كشور كه در حدود 180 ميليارد تومان است هنوز اجرايي نشده است.

23-بسته حمايتي براي ميگو داران
ميگو كاران كشور هم از آن دسته بخشهايي هستند كه براي آنها به صورت ويژه بسته حمايتي تدوين شد. مدير كل شيلات هرمزگان وعده داده است در اين بسته حمايتي وضعيت بدهي معوقه حلقه هاي صنعت تكثير و پرورش ميگو به سيستم بانكي بررسي شود و پس از جمع بندي، سود و جرايم دير كرد آنان از سال 73 تا 89 بخشيده شود و اين امكان براي آنان فراهم مي شود تا دوباره به چرخه توليد بازگردند. قرار است با اجراي اين مصوبه سال‌ آينده جهش هشت برابري توليد ميگو داشته باشيم. اين بسته حمايتي امكان برنامه‌ريزي توليد هدفمند را براي پرورش‌دهندگان فراهم مي‌كند و توليدكنندگان مي‌توانند با دريافت وام از بانك‌ها و تامين سرمايه در گردش توليد داشته باشند و توليدكنندگاني كه توانايي توليد را نداشته باشند مي‌توانند مزرعه خود را به قيمت مناسبي بفروشند. اين بسته پرورش‌دهندگان را از فهرست سياه بانك‌ها خارج مي‌كند و توليدكنندگان صنعت ميگو مي‌توانند از تسهيلات جاري و كمك‌هاي فني و اعتباري استفاه كنند.

24-بسته حمايتي محصولات ارگانيك
اوايل بهمن ماه امسال معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران گفت: به منظور توسعه همكاريها و فراهم شدن زمينه رشد محصولات ارگانيك در كشور بسته حمايتي محصولات ارگانيك با تبيين وظايف هر يك از دستگاه ها و بخشهاي مختلف دولتي و خصوصي ذيربط در اين بخش تدوين مي شود.حمايت از صادرات كالا و خدمات با فناوري بالا، حمايت از توليد و صادرات محصولات ارگانيك و ايجاد برند و برند سازي در كشور به عنوان سه محور مهم و اساسي در راهبردهاي كلان سازمان توسعه تجارت است.

25-بسته حمايتي براي بافندگان فرش دستباف
بر اساس اين بسته حمايتي، يارانه انرژي هر كارگاه متناسب با متراژ آن در نظر گرفته شده است. تخصيص 200 ميليارد ريال كمك بلاعوض براي ارتقاء كيفيت توليد فرش هاي دستباف و تأمين و توليد مواد اوليه اين صنعت در داخل كشور و بحث تخصيص 120 ميليارد تومان بودجه حمايتي به صنعت فرش دستباف و قرار گرفتن اين اعتبارات در اختيار مركز ملي فرش دستباف ايران و اتحاديه تعاوني فرش دستباف روستايي از ديگر بندهاي اين بسته حمايتي است.

*بخش مسكن
26-بسته حمايتي براي احياي بافت هاي فرسوده
استاندار قم اواخر دي ماه امسال با اشاره به اهميت احياي بافت هاي فرسوده، لزوم تدوين بسته حمايتي و تشويقي براي افزايش انگيزه مردم براي احياي اين بافت ها را خواستار شده بود. البته هنوز خبري از تدوين چنين بسته اي نشده اما آنها كه در بافتهاي فرسوده اسكان دارند حتما پي گيري كنند تا از مزاياي چنين بسته حمايتي بي بهره نمانند.

27-بسته حمايتي اجاره بهاي مسكن
وزير مسكن و شهرسازي در ارديبهشت ماه امسال از ابلاغ بسته حمايتي اجاره بهاي واحدهاي مسكوني كشور خبر داده بود.
به گفته وي توافق نهايي براي ابلاغ بسته حمايتي با اتحاديه مشاوران املاك انجام شده و در حال عملياتي شدن است.
اما از سوي ديگر مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه املاك كشور در يك مصاحبه راديويي هشدار داد اگر مسائل بين موجر و مستاجر بخواهد قانون شود بايد دقت كافي را به خرج داد تا مبادا مالك از اجاره دادن ملك خود امتناع كند و يا قيمت اجاره بها بالا رود. هنوز خبري از تدوين اين بسته نيست يا اگر هست اجرايي نشده و يا اگر اجرايي شده چندان تاثيري بر بازار اجاره بهاي مسكن نداشته است.

*نفت
28-بسته حمايتي جايگاه داران سي ان جي
ارديبهشت ماه امسال خبر آمد كه بسته حمايتي ويژه اي براي كاهش مشكلات جايگاه داران سي ان جي در ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت طراحي شده كه در حال بررسي است. معاون ستاد سوخت خبر داده بود: معافيت اين صنف از ماليات بر ارزش افزوده، تبليغات در جايگاه ها و دو منظوره شدن جايگاه ها از جمله برنامه هايي است كه در حال بررسي است.

29-بسته حمايتي بهينه سازي مصرف انرژي
تيرماه سال گذشته معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزير نفت از تدوين بسته حمايتي بهينه‌سازي مصرف انرژي با هدف اجراي آن در پالايشگاه‌هاي نفت و گاز، خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار خبر داد. محسن خجسته مهر گفته بود: بسته حمايتي بهينه سازي مصرف انرژي منحصر به بسته‌هاي حمايتي جبران خسارت نيست؛ بلكه بسته‌هاي تحليل هزينه، درآمد و بهره وري را نيز در بر مي گيرد استفاده از كنتورهاي هوشمند، اجراي سيستم‌هاي هوشمند كارت خوان، كارت انرژي و تقويت ساختارهاي بازرسي و نظارت بر عملكرد واحدهاي مختلف در دستور كار تدوين اين بسته قرار داشت كه البته هنوز خبري از اعلام جزئيات اجرايي شدن يا نشدن آن نشده است.

*حمل و نقل
30-بسته حمايتي براي رانندگان تاكسي
بر اساس اين بسته حمايتي، سهميه بنزين تاكسي ها، منطقه اي و براي آن ضريب تعيين مي شود. به عنوان نمونه، مصرف بنزين تاكسي هاي برون شهري در استان هاي گرمسير مانند خوزستان بيش از استان هاي ديگر است، به همين علت تعيين ضريب و منطقه اي كردن سهميه بنزين تاكسي ها، با هماهنگي شركت نفت تا حدي به كاهش مشكلات آنان كمك مي كند.
اعطاي مجوز تبليغات روي بدنه تاكسي ها بيمه رانندگان تاكسي ، ثبات قيمت روغن و لاستيك براي رانندگان تاكسي و مديريت مسافربرهاي شخصي از ديگر بخشهاي اين بسته حمايتي است.

31-بسته حمايتي شركت هاي هواپيمايي
قرار بود بسته حمايتي براي سوخت شركت هاي هواپيمايي مصوب شود اما هنوز خبري از اجرايي شدن آن نشده است و شركت هاي هواپيمايي در تنگناي افزايش قيمت دلار، نرخ سوخت و تهديد حضور شركت هاي هواپيمايي عربي و در مقابل دستوري بود تعيين قيمت بليط هواپيما گرفتار شده اند و هر روز بر زيان ها و بدهي هاي آنها افزوده مي شود.

*تامين اجتماعي
32-بسته حمايتي تأمين اجتماعي
زمانيكه صادق محصولي وزير رفاه و تأمين اجتماعي بود خبر از تدوين بسته حمايتي تأمين اجتماعي داده و گفته بود: بيمه اجتماعي اقشار آسيب پذير جزو اهداف عالي قانون هدفمندسازي يارانه‌هاست. به گفته وي در اين بسته توجه ويژه‌اي به اقشار ضعيف جامعه شده تا گروه‌هايي كه توان پرداخت حق بيمه خود را به صورت كامل ندارند، تحت پوشش بيمه‌هاي اجتماعي قرار گيرند. گروه‌هايي كه در اين بسته حمايتي تحت پوشش بيمه‌هاي اجتماعي قرار مي‌گيرند شامل300 هزار زن سرپرست خانوار هستند كه اين افراد مي‌توانند با تمايل خود از 18، 14 يا 12 درصد حق بيمه، يكي را انتخاب كنند و 37 درصد از اين مقدار توسط وزارت رفاه و تأمين اجتماعي پرداخت مي‌شود.
افرادي كه براي آنها از سوي سازمان بهزيستي و كميته امداد ايجاد اشتغال شده يكي ديگر از گروه‌هايي مورد حمايت هستند و پيش بيني شده بود براي شروع كار 350 هزار نفر از اين افراد با پرداخت يارانه 37 درصد از حق بيمه تحت پوشش بيمه‌هاي اجتماعي قرار گيرند.
گروه‌هايي همچون زنبورداران، لنج داران، دكه داران، صيادان و كاركنان مراكز نگهداري معلولان و ناتوان‌هاي ذهني ورانندگان حمل و نقل عمومي با جمعيتي 800 هزار نفر نيز گروه‌هايي هستند كه قرار بود دولت 37 درصد از حق بيمه آنها را به صورت يارانه پرداخت كند.

* فرهنگ
33-بسته حمايتي براي شعر

در وضعيت اجرايي شدن يا نشدن بسته هاي حمايتي در اقتصاد فردي هم خواستار اين شده كه مجلس با طرح‌هايي بايد بسته حمايتي از شعر در كشور را در برنامه خود قرار دهد كه اين امر بتواند به ارتقاء و رشد هنر ملي شعر كمك كند.حميدرضا شكارسري در آستانه جشنواره بين‌المللي شعر فجر اين درخواست خود را مطرح كرد.

/22131

پنجشنبه|ا|13|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن