واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جشنواره 27 ؛ رنگين كمان جذاب از سينماي ايران
از : طاهره قوسي - به خاطرم دارم ، در جشنواره هجدهم "محمدرضا فروتن" با تسلط آيين افتتاحيه را هدايت كرد؛ يك مراسم ساده در سالن نمايش سينما صحرا، اما همه چيز منظم و سر جاي خودش بود و حال پس از گذشت 9 سال ...
امسال مراسم افتتاحيه در مكاني متفاوت برگزار شد، سالن همايش برج ميلاد و باز هم حرف و حديث هاي فراوان ، عده اي موافق و عده اي مخالف و باز هم اتفاقات غيرمنتظره و اين بار حتي حادثه.... و سيل انتقادات به نحوه اجراي مجري...
شايد تنها نكته مثبت، اجراي نقالي زنده مرشد ترابي بود، اصالتي از پس يك عمر تجربه و ممارست.
حضور سه نسل متوالي از فيلمسازان انقلاب در جشنواره بيست و هفتم فيلم فجر با ارائه آثاري با ساختارهاي متفاوت، رنگين كمان جذابي از سينماي ايران و تصويري پويا و زنده را از اين سينماي ارزنده در جشنواره ارائه كرده است.
جملات مجيد شاه حسيني دبير جشنواره، بايد ديد تا چه ميزان نكته بيني و درايت نسل اول در نسل سوم متبادر شده است.
جشنواره با صد سال تنهايي رسول صدر عاملي آغاز شد، از بخش مسابقه بين الملل: جام جهان نما
بدليل تلاقي با روز افتتاحيه، برخي ديدند و بسياري نديدند، در سينماي مطبوعات چندان با واكنش مثبتي مواجه نشد ، فيلم ساختار خوبي داشت، در مقايسه با شب اثر قبلي اين فيلمساز، چند پله بالاتر بود ، اما همچنان از مولفه هاي درخشان من ترانه... فاصله داشت.
جشنواره: روز اول
وقتي همه خوابيم : بهرام بيضايي
فيلمي درباره حوادث پشت صحنه سينما ، واكنشها چندان دلچسب نبود ، برخي ابراز شگفتي مي كردند آيا اين اثر بيضايي است؟
اين در كجاي معادله سازنده شايد وقتي ديگر و مسافران جاي مي گيرد.
و باز هم پلانهاي و بازيهاي اغراق شده سگ كشي به شكل اغراق شده تري اينجا تكرار شده بود، خودش در نشست پرسش و پاسخ اذعان كرد: بهترين چيزي كه ممكن بود بسازم را ساختم!!
فلسطين مكان آرامي است و مناسب براي سينماي رسانه، به نظر ميرسد شيوه برگزاري و نمايش فيلمها شكل منظم تري به خود گرفته، شركتهاي تجاري هم همچون سنوات قبل براي تبليغ اجناس خود اهالي مطبوعات را وادار به تست كردن انواع و اقسام محصولات عجيب و غريب مي كنند.
نمايش چند اثر خارجي از بخش بين الملل تا فيلم سوپر استار
و باز هم حاشيه هاي پشت صحنه سينما با نگاه خاص تهمينه ميلاني كه همه با آن آشناييم .
تلفيق يك فضاي نامتعارف گيشه پسند با ژانر معناگرا.
خودش مي گويد تلاش كردم تا معناگرايي را در يك فضاي مدرن شهري به تصوير كشم.
فيلم دكوپاژ جذابي دارد اما چيده مان حوادث چندان منطقي به نظر نمي رسد تنها نكته مثبت فيلم، بازي متفاوت و درخشان شهاب حسيني است.
جشنواره روز دوم
بيست: عبدالرضا كاهاني
يك اثر بي ادعا و محجوب ، كاهاني با اولين ساخته خود آدم، ثابت كرد سينما را مي شناسد و بيست فيلم كاملتري است ، آدمهايي از طبقه فرودست جامعه به دنبال حفظ يك موقعيت به ظاهر ايده آل تلاش مي كنند و فردي وازده كه از پس اين تلاش به سلوك ميرسد و باز نگاهي متفاوت به مرگ.
عموم منتقدان با ديدگاههاي متفاوت نتيجه كار اين فيلمساز را رضايت بخش توصيف مي كردند.
اما اينكه تا چه حد بيست با مولفه هاي بين المللي سنخيت دارد ، بحث ديگريست و دليل انتخاب اين اثر براي اين بخش سوال برانگيز است.
رامين بحراني، يك فيلمساز ايراني مقيم آمريكاست اما هاليوودي نيست و سينماي مستقل خود را دارد ، فيلم بدرود سولو از اين كارگردان در بخش جام جهان نما حضور دارد؛ اثري زيبا و تحسين برانگيز از تلاش يك راننده براي بازگرداندن مردي به زندگي ، فيلمي كه گفته مي شود تحسين منتقدان شيكاگو را نيز برانگيخته ...
پرديس سينمايي ملت، اين روزها ميزبان غرفه دارن خارجي براي عرضه محصولات خود در بازار بين الملي فيلم است چند غرفه از كشورمان هم در اين بازار حضور دارند در ساعات مياني روز استقبال فوق العاده است، مبادله فرهنگي...و...
بايد ديد جشنواره در روزهاي آينده چه حرف جديدي براي گفتن دارد...
دوشنبه|ا|14|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]