تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816890363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني: بحث چماق‌وهويج در شأن ملت‌ايران نيست


واضح آرشیو وب فارسی:الف: لاريجاني: بحث چماق‌وهويج در شأن ملت‌ايران نيست
علي لاريجاني در دومين نشست مطبوعاتي خود با اهالي رسانه اظهار كرد: شكست برخي نگاه‌هاي ناعادلانه در صحنه‌ بين‌المللي و برخي از تئوري‌هاي فقير در نظام‌هاي بين‌المللي كه زور را توجيه راه خود مي‌دانند را بعد از پيروزي انقلاب شاهد بوديم.

به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: ‌در اين سه دهه بيداري، پايداري و استقامت، شرايط جديدي براي مسلمانان به وجود آمده به گونه‌اي كه اين پايداري باعث شده كه در صحنه‌هاي مختلف شاهد پديده‌هاي نو باشيم، نمونه‌ا‌ي را در عراق شاهديم كه ملت غيور آن اين روزها با دموكراسي و انتخابات آزاد، رهبران خود را انتخاب مي‌كنند.

لاريجاني افزود: پيروزي دليرمردان لبناني و فلسطيني كه در مبارزه بي‌امان با رژيم صهيونيستي توفيق پيدا كردند را شاهد هستيم. بايد به اين پديده‌ها با دقت زيادي نگريست، براي كساني كه مبدع اين پايداري‌ها بودند و هم افرادي كه با نظريات كهنه مي‌خواستند زور را مبدأ حقانيت تلقي كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه يادآور شد: اين شرايط جديد كه به زعم بنده از پيروزي انقلاب اسلامي رقم خورد و نگاه‌هاي خصمانه را با دقت نظر به راه ديگري كشاند، مي‌تواند شرايط جديدي را براي اصحاب سياست در صحنه‌ بين‌المللي و هم براي كاوش‌گراني كه مسائل منطقه را بهتر مي‌خواهند درك كنند رقم زنند.

وي با تاكيد بر اين‌كه ايده‌هاي انقلاب اسلامي ايده‌هاي اختصاصي براي اين سرزمين نبود، گفت: ايده‌هاي انقلاب اسلامي استقلالي براي ملت‌ها بود، آرمان انقلاب اسلامي استقلال سياسي بود به گونه‌اي كه يكي از مسائل مهمي است كه از درون مكتب اسلام بر مي‌آيد كه بر اين اساس ملت‌ها خودشان بايد سرنوشت‌شان را رقم زنند. امروز شما در ايران اين موضوع را به گونه‌اي مي‌بينيد كه استقلال سياسي حتي در بين افرادي كه تازه وارد جرگه‌ اجتماع مي‌شوند، ‌حس مي‌شود، آنها آزادند و مي‌توانند نسبت به ايده‌هاي مختلف اظهارنظر كنند.

وي افزود: با وجودي كه مسوولان سياسي كشور با ساير كشورها ارتباط دارند، اما با مباني خود تصميم‌گيري مي‌كنند، اين از جمله اثرات انقلاب اسلامي است و به عنوان دستاورد بزرگي به شمار مي‌آيد. به خصوص هنگامي كه كشورهاي مختلف براي تصميم‌گيري در موضوعات گوناگون چه نكات ريز و درشتي را بايد لحاظ كنند، ولي در ايران اسلامي سخاوت را در فكر و انديشه و اراده قوي و در رفتارهاي سياسي به خوبي مشاهده مي‌كنيد.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه كنفرانس مطبوعاتي تاكيد كرد: انقلاب اسلامي آزادي فكر و انديشه را در درون سرزمين ايران و هم بيرون از اين سرزمين پيگيري مي‌كرد. سلطه‌گري قهاران و ديكتاتوران را وجهه مردم منطقه نمي‌دانست، بلكه آن را عاملي براي رشد و بروز و ظهور استعدادهاي افراد مي‌دانست آن را بخشي از راهي مي‌دانست كه مي‌تواند عدالت را محقق كند.

به گزارش ايسنا، لاريجاني در ادامه اظهار كرد: انقلاب اسلامي توجه به عنصر عدالت در بخش‌هاي مختلف فرهنگي، سياسي و اقتصادي را به عنوان يك ركن تلقي مي‌كرد، از سوي ديگر نگاه به دين به عنوان امري وحياني مبتني بر فطرت براي همه بشريت ره‌آورد بزرگي در عرصه‌ اجتماع و سياست مي‌دانست. بر اين اساس امورات فرهنگي مي‌تواند اعتلا بخش باشد.

وي با بيان اين‌كه كاوش‌گري در فكر انقلاب اسلامي - امروز برخي از نتايج و منشائآت آن را در عرصه‌هاي مختلف مشاهده مي‌كنيد- هم‌چنان زيبايي‌هاي خاص خود را خواهد داشت و ارزشمند است.

لاريجاني گفت: اين پديده مهم انقلاب اسلامي و اثراتي كه در صحنه‌ اجتماع داشته است را به همه دوستان تبريك مي‌گويم، اميدوارم راه امام(ره) و شهدا پيش روي ما همواره باشد.

دكتر علي لاريجاني در ادامه نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاري در خصوص لايحه بودجه 88،‌ نظام هماهنگ و لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: البته اين‌ها موضوعات متفاوتي هستند كه منظور از نظام هماهنگ پرداخت همان قانون مديريت خدمات كشوري است كه در سال 87 تلاش شد با همفكري دولت زمينه‌ اجرايي آن محقق شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: آيين‌نامه‌هايي برخي از مواد آن در دولت تهيه شده و برخي نيز در حال تهيه شدن است.

رييس مجلس شوراي اسلامي موضوع بازنشستگان را مهم‌ترين بخش اين لايحه دانست و گفت: انطباق كار بازنشستگان با قانون مديريت خدمات كشوري را در اولويت قرار داديم و اين مساله نيز محقق شده، براي ساير كارمندان نيز بر اساس آيين‌نامه‌هايي كه تعريف شده بايد اين مساله اتفاق بيفتد.

وي با بيان اين‌كه ظاهرا 9 هزار ميليارد تومان براي تحقق آن در بودجه پيش‌بيني شده است، گفت: اجراي آن براي ساير كارمندان نيز پيگيري مي‌شود.

لاريجاني در مورد لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها نيز گفت: كميسيون ويژه‌اي در مجلس براي اين امر مامور شده كه در حال حاضر جلسات مستمري دارد، البته كميسيون‌هاي فرعي هم نظرات خود را داده‌اند كه برخي اين مساله را رد و برخي آن را تائيد كردند. در كميسيون ويژه كليات آن به راي گذاشته شد و راي آورد و جزئيات آن به كار كارشناسي نياز دارد. در خصوص چگونگي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها نيز تئوري‌هاي مختلفي وجود دارد، كه از سرعت بلاوجهي كه درمصرف انرژي در كشور وجود دارد كاسته شود،‌ ولي هدف اين است كه مشكلي براي زندگي مردم به وجود نيايد.

لاريجاني ادامه داد: در جلسات مختلف وزراي مختلف و صاحب نظران آمدند و نظرات خود را در اين رابطه اعلام كردند اما اين مساله زمان مي‌خواهد تا به نتيجه برسد، ولي آنچه مدنظر كميسيون ويژه و مجلس است اين‌ است كه ما بتوانيم نظامي براي هدفمند كردن يارانه‌ها در نظر بگيريم تا شرايط زندگي مردم دچار مشكل نشود.

وي با اشاره به ارائه لايحه بودجه 88 به مجلس نيز گفت: هر چند لايحه بودجه قدري با تاخير به مجلس آمد ولي كميسيون‌ها با جديت به آن پرداختند، و برخي از آن‌ها نظرات خود را به كميسيون تلفيق ارائه دادند. در واقع بودجه جاري و عمراني كشور با توجه به وضعيت نفتي ما، احتياج به نگاه دقيق‌تري دارد تا بتواند شرايط، هزينه‌ها و درآمدها را به هم نزديك كند و در لايحه‌ي ارائه شده برخي وجوه هدفمندكردن يارانه‌ها نيز لحاظ شده است كه بايد اين دو بخش را با دقت نظر بررسي كرد.

وي گفت: كميسيون تلفيق احتمالا اوايل اسفندماه نظر خود را به مجلس در خصوص لايحه بودجه ارائه دهد، اما تلاش‌مان اين است كه لايحه‌ي هدفمند كردن يارانه‌ها قبل از بودجه در مجلس مطرح شود، و ترجمان آن در لايحه‌ي بودجه بيايد و بودجه را با آن عناصر ببنديم.

لاريجاني هم‌چنين در پاسخ به خبرنگار ديگري در خصوص سفر خود به آلمان و شركت در كنفرانس مونيخ و احتمال مذاكره با نمايندگاني از آمريكا در اين سفر و تاثير آن در انتخابات ايران، گفت: بعيد مي‌دانم مساله مذاكره با آمريكا وزني داشته باشد كه در انتخابات رياست جمهوري تاثير بگذارد.

وي گفت: به كنفرانس مونيخ رسما دعوت شدم و روز جمعه در آن شركت مي‌كنم، بعد از آن هم به اسپانيا مي‌روم. موضوع كنفرانس مونيخ مشخص است بنده چند سال پيش هم در آن شركت كردم.

وي با بيان اين‌كه يكي از موضوعات اين كنفرانس بحث راه جديد براي خلع سلاح است، كه اگر به درستي آن را طرح كرده باشند اميدواركننده است، گفت: البته غالبا در عرصه بين‌المللي موضوعات ديگري نيز وجود دارد كه در عرصه‌ي رسانه‌اي پرتاب مي‌شود و كاوشگري دقيق نمي‌شود. موضوع ديگر اين كنفرانس بحث نفت، گاز، روسيه و اروپاست.

لاريجاني گفت: مساله ديگر بحث چالش‌هاي بالكان و چالش‌هايي است كه در منطقه‌ي اطراف ما مانند افغانستان و پيرامون آن مطرح است، در واقع مسائلي كه در كنفرانس مونيخ مطرح مي‌شود، موضوع سخنراني من در اين كنفرانس خواهد بود.

لاريجاني در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين‌كه ايران قصد ندارد، هيچ گونه مذاكره رسمي يا غيرعلني با آمريكا داشته باشد و براي آن برنامه‌ريزي كند و يا در اين راستا برنامه‌ريزي داشته است؟ گفت: اين طور نبوده كه مذاكرات رسمي، مخفي يا علني وجود داشته باشد، چرا كه اين موضوع تاكتيك‌هايي است كه بايد برحسب جنس موضوع راجع به آن بحث كرد، آنچه كه مهم است ابهاماتي است كه در اين راستا مطرح است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس مجلس ادامه داد: رييس جمهور جديد آمريكا در يكي از سخنانشان گفته بود كه ما براي جهان اسلام راه جديدي را دنبال مي‌كنيم، اما در بعضي از مطالبي كه از پيرامون ايشان به صحنه مطبوعات درز كرده يا مطرح شده جنس‌هاي متفاوتي را شامل شده است.

وي افزود: ما اميدواريم كه يك نگاه جديدي مطرح شود، اما نگاه جديدي ملاحظه نكرديم، باز همان بحث چماق و هويج بزرگ مطرح مي‌شود كه در شأن ملت ايران نيست و زمانه نيز به اين حرف‌ها اعتمادي ندارد. بنابراين فكر مي‌كنم احتياجي به بازي‌هاي حاشيه‌اي ندارد، بايد كساني كه ادعا مي‌كنند مي‌خواهند راه جديدي را پيش پا بگذارند، مقوله از اين راه جديد را توضيح دهند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره مسايل مربوط به كسري بودجه اظهار كرد: هر چند پيش‌بيني‌هاي درآمدي كه از لايحه بودجه آمده كه قدري مورد نقاش است، رخ ندهد كسري بودجه وجود دارد، اما راه‌هاي تحقق آن اين است كه هم در بودجه جاري و هم در بودجه عمراني گام‌هاي دقيقي برداشته شود و يكي از اين راه‌ها اجراي سياست‌هاي اصل 44 است.

وي افزود: اگر اصل 44 به درستي اجرا مي‌شد، ما امروز در مورد كسري بودجه اين قدر بحث نداشتيم،نتيجه اجراي اصل سياست‌هاي 44 اين است كه به جاي يك دولت فربه مي‌توانيم يك دولت چابك و كارآمد داشته باشيم، هم چنين در بودجه عمراني نياز نيست كه دولت همه پروژه‌هاي ريز و درشت را خودش به عهده بگيرد، بلكه دولت مي‌تواند بستر ساز، تسهيل كننده و كمك كننده براي بخش خصوصي باشد. اگر اين نكات مورد توجه قرار گيرد، مي‌توان درآمدها را كاملا دقيق ديد و بودجه را تنظيم كرد.

لاريجاني اضافه كرد: البته اين بار به خاطر اين‌كه اصل 44 هنوز اجرا نشده است، قدري مشكل وجود دارد اما به هر ترتيب راه ما همين است و من در اينجا از همه صاحب نظران و دست‌اندركاران هم در دولت و هم مجلس خواهش مي‌كنم كه به اجراي سياست‌هاي اصل 44 پايبند باشند، چرا كه سياست‌هاي اصل 44 نقشه‌اي است كه مي‌تواند كشور ما را از نظر اقتصادي كاملا قوي كند. بنابراين در مورد اين كه چرا بودجه اين‌قدر بزرگ بسته شده است، هم چنين در پاسخ به نگراني‌هايي كه در اين راستا وجود دارد بايد بگويم كه ما بودجه را در كميسيون تنظيم و سپس آن را واقعي مي‌كنيم.

در ادامه كنفرانس خبري رييس مجلس شوراي اسلامي، لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي انتظارات ايران از اجلاس 1+5 گفت: فكر مي‌كنم تئوري 1+5 زماني كه متولد شد بسترهاي خوبي براي تحرك داشت اما برخي از افراد كه جنس‌شان قدري مخرب بود نگذاشتند همه‌ي ابعاد اين پديده بتواند در راستاي حل مساله‌ فعال باشد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، لاريجاني افزود: اكنون در شرايط متفاوتي هستيم، مي‌توان هم از ظرف 1+5 براي موضوع هسته‌يي ايران استفاده كرد و هم ظرف‌هاي ديگر. مهم اين است كه بتوانيم ارزيابي دقيق‌تر و ديد دقيق‌تري داشته باشيم. در فراز و فرودهاي پيشين نكته‌اي بود كه تصور مي‌كردند در چارچوب اين گونه ظرف‌ها ايران بايد دست از دانش هسته‌يي خود بردارد من بارها در مذاكرات با 1+5 و سولانا نماينده‌ي آ‌نها عنوان كردم كه اين مسير، مسير چندان موفقي نيست.

علي لاريجاني خاطرنشان كرد: نمي‌گويم 1+5 هيچ دستاوردي نداشته بلكه برخي موضوعات در اين مسير براي طرفين روشنگر بود. هم‌چنين براساس موضوعاتي كه با سولانا مطرح شد بسياري ابهامات رفع شد. به نحوي كه اخيرا البرادعي گفت "ما در حوزه‌ي غني سازي در ايران نظارت تامه داريم". اين يك دستاورد است. بايد گامي به جلو برداشت، اگر آنها مذاكرات را ادامه بدهند و از پيش‌شرط‌هاي بي‌ربط بي‌خاصيت صرف‌نظر كنند و دغدغه‌هايشان را سريع‌تر بگويند مي‌توان براي هر كدام راه علاجي پيدا كرد.

وي ادامه داد: چندين بار گفته شده كه آنها قبول دارند ايران جنبه تسليحاتي ندارد اما مي‌گويند نگراني‌مان اين است كه روزي شما به سمت سلاح برويد اگر واقعا همين دغدغه‌ي آنهاست، نحوه‌ي نظارت مي‌تواند به شكلي باشد كه نگراني مرتفع شود، اما اگر چيز ديگري است كه گاهي اين مطالب بروز مي‌كند و قصد اين است كه ايران از اين دانش صرف‌نظر كند بايد بگوييم كه اين ادعا براي ملت باهوش ايران كه با توان دانشمندانشان به اينجا رسيده‌اند نه حقوقي است و نه از نظر افكار عمومي پذيرفته شده است. من فكر مي‌كنم با پيدا كردن مسيري جديد كه در درون آن مذاكرات واقعي صورت گيرد دغدغه‌ها مي‌توان طرح و حل كرد كه اين به نفع هر دو طرف است؛ چرا كه از اين رهگذر مي‌توانند بهره‌هاي بيشتري ببرند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري نيز يادآور شد: ‌تحرك افراد پارلمان مي‌تواند جهت‌گيري‌هاي خاص را در شرايط مقتضي داشته باشد. براي مجلس فعلي هم كه ظرفيت خوب ديپلماتيك دارد چنين چيزي در قالب گروه‌هاي دوستي و غيره طراحي شده و برخي تحركات و مذاكراتي نيز صورت گرفته است. در برخي مطالب حساس روز نقش پارلمان‌ها به عنوان كاتاليزور مي‌تواند به دريافت صحيح‌تر و يافتن راه‌هاي مطلوب‌تر كمك كند.

لاريجاني در پاسخ به سوال يك خبرنگار خارجي كه از وي پرسيد آيا ايران منتظر حركتي ملموس از سوي آمريكا است و چه چيز مي‌تواند ايران را براي آمدن به ميز مذاكره با آمريكا تشويق كند، گفت: احتياجي نيست كه كسي ما را به ميز مذاكره دعوت كند بلكه آنها كه از ديپلماسي و مذاكره فرار كرده‌اند بايد خود را به ميز برسانند.

وي با اشاره به پيشينه‌ي روابط ايران و آمريكا خاطرنشان كرد: حقوق ايران پايمال شده است، پس از پيروزي انقلاب اسلامي جنگ افروزي‌ها و مشكلات عديده‌اي براي ايران از اين مسير به وجود آمده است. حتي همين اخيرا در عراق برخي ديپلمات‌هاي ما را گرفتند - كساني كه خود طرفدار حقوق بشر هستند - رييس جمهور جديد آمريكا بايد براي رفع مشكلاتي كه به دست خود به وجود آورده‌اند تلاش كند و گره‌ها را باز كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اگر اين امر اتفاق بيفتد اين نشان مي‌دهد كه عقلانيت جديدي در منطقه براي ايجاد صلح به وجود آمده؛ بهتر است به جاي تعارفات تصنعي در رسانه‌ها گام‌هايي عملي برداشت، چرا كه از اين طريق است كه شرايط تغيير مي‌كند.

علي لاريجاني در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در مورد درخواست تعدادي از نمايندگان كنگره آمريكا جهت مذاكره با نمايندگان ايران گفت: اين درخواست در حال بررسي است، البته مسايل جديدي پيش آمده كه ما بايد آن را مورد توجه قرار بدهيم و كمي طول مي‌كشد كه به اين درخواست جواب بدهيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس هم چنين در مورد اين كه آيا شما در هنگامي كه در اجلاس مونيخ شركت مي‌كنيد با مقامات آمريكايي مذاكره خواهيد كرد يا نه؟ گفت: برنامه‌هاي ما در مونيخ همان بود كه اعلام كردم و توضيح دادم.

وي هم چنين در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه يكي از بندهاي طرح تحول اقتصادي عدم افزايش حقوق كارمندان است، گفت: چنين بندي در طرح تحول اقتصادي بود كه تغيير حقوق كارمندان مسكوت بماند، ولي با لايحه بودجه‌اي كه دولت ارائه داد و مبلغي كه براي اجراي قانون مديريت خدمات كشوري در نظر گرفته شد، اين مساله منتفي است.

وي با بيان اين‌كه من فكر مي‌كنم بحث هدفمند كردن يارانه‌ها ابعاد وسيع‌تري دارد كه يك وجه آن موضوعي است كه شما مطرح كرديد، گفت: اجراي قانون مديريت خدمات كشوري مي‌تواند چالش‌هايي كه بعضا در اين ارتباط وجود دارد را از جمله بحث حقوق كاركنان دولت برطرف كند.

وي گفت: ما معتقديم كه قانون مديريت خدمات كشوري اجرا شود و در بررسي بودجه به اين مساله توجه خواهيم كرد.

لاريجاني هم‌چنين در مورد روابط ايران با كشورهاي اسلامي و هم چنين تلاش‌هايي كه برخي كشورها براي ايجاد خدشه در روابط كشورهاي اسلامي مي‌كنند، نيز گفت: سياست جمهوري اسلامي وحدت بين كشورهاي اسلامي و منطقه است و سياست آن دامن زدن به اختلافات نيست. در موضع فلسطين ما معتقديم فلسطينيان بايد با هم روابط اتحادگونه‌اي داشته باشند و اين به نفع فلسطين است منتهي با چارچوب‌هاي امروزي و شرايط واقعي صحنه.

وي با بيان اين‌كه برخي از كساني كه فوق تخصص در ايجاد اختلاف در بين كشورهاي اسلامي را دارند، فعال شده‌اند و مثل يك ويروس سعي مي‌كنند كه در بدنه اين شكاف‌ها زندگي كنند، گفت: ما اجازه نمي‌دهيم كه بين ايران و كشورهاي اسلامي اين ويروس تنفس و رشد كند و ايجاد وحدت در بين كشورهاي اسلامي سياست جمهوري اسلامي ايران است و فكر مي‌كنم در بين كشورهاي اسلامي نيز اين بلوغ وجود دارد كه اجازه ندهند كه اين ويروس رشد كند.

رييس مجلس با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي ايران در مورد مسايل منطقه و كشورهاي اسلامي عقايد خود را دارد، گفت: اگر برخي از كشورهاي اسلامي در برهه‌اي تحليل دقيقي از اتفاقات و مسايل نداشته‌اند لازم نيست كه فضا بدهند كه ديگران در بين كشورهاي اسلامي اختلاف و تفرقه ايجاد كنند. ما به دنبال رابطه‌اي وحدت بخش بين كشورهاي اسلامي هستيم.

وي با اشاره به سخنان پرز رييس جمهور اسرائيل كه گفته بود برخي از كشورهاي اسلامي به ما فشار آورده‌اند كه حماس را نابود كنيد، گفت: من نمي‌خواهم در اين ارتباط قضاوتي بكنم، اما مي‌خواهم در اين ارتباط بگويم كه چرا پرز چنين حرفي را زد، به نظر من اقدام او يك حركت شيطنت آميز براي ايجاد اختلاف بين كشورهاي اسلامي بود.

رييس مجلس ادامه داد: حماس يك گروهي نيست كه بخواهند با آن يك رفتار معامله‌گرانه انجام دهند و من فكر مي‌كنم كه آمريكا و رژيم صهيونيستي و حاميانش به دنبال هيزم براي دامن زدن به آتش هستند. لذا رهبران كشورهاي اسلامي بايد به اين موضوع توجه كنند.

لاريجاني تصريح كرد: به نظر من بايد به اين نكته توجه داشت كه حرف‌هاي تند و فرافكنانه مشكل را حل نمي‌كند و بايد مشكلات را دقيق ديد.

لاريجاني در پاسخ به رويكرد ايران نسبت به سياست چماق و هويج اظهار كرد: فكر نمي‌كنم آقاي اوباما چنين گران‌فروشي داشته باشد، مساله كار نظامي از اول تئوري دروغي بود و اينكه مي‌گويند هست يا نيست براي ما اهميتي ندارد و به آن توجه‌اي نداريم و شرايط اقتضاء نمي‌كند كه چنين ريز باشيم.

وي با اشاره به پيش شرط‌هاي كهنه‌ي خانم وزير خارجه قبلي آمريكا گفت: سنگي انداختند كه نمي‌توانند آن را بردارند اگر شرايط جديدي به وجود آمده است خود را از اين سنگلاخ نجات دهند چرا كه اين كار عاقلاني است و اينكه انقلاب اسلامي سياست ضد ظلم را دنبال مي‌كند اين سياست كاملا درست است و اين آمريكايي‌ها هستند كه نبايد بگويند چون زور داريم ظلم مي‌كنيم و اين گذاره بايد عوض شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه‌ي كنفرانس مطبوعاتي با تاكيد بر اين‌كه اوباما در حال حاضر درك درستي از افكار عمومي در جهان اسلام پيدا كرده است، اظهار كرد: معتقديم امروز آن فضاي نفرت‌آوري كه نسبت به سياست‌هاي آقاي بوش بود آن را درك كردند، اين كار درستي است منتها بايد آن را در صحنه‌ي عمل ديد، چرا كه نشانه‌هاي متفاوتي ديده مي‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، لاريجاني ادامه داد: به طور مثال جا داشت كه بعد از آن همه فجايع كه رژيم صهيونيستي بر سر مردم غزه آورد رييس جمهور آمريكا موضع عاقلانه‌اي مي‌گرفت. سكوت كردن در طول اين مدت و سپس حمايت كردن از اسراييل را نمي‌توان سياست درستي دانست.

لاريجاني ادامه داد: مردم دنيا اين صحنه‌ها و جنايات را مي‌بينند و تحليل مي‌كنند، بنابراين خوب است قبل از اين‌كه مردم دنيا به اين تغيير، باور منفي پيدا كنند تغييرات را مشاهده كنند، و شرايط را طبق نسبتي كه آنها با نظام آمريكا دارند، تغيير دهند.

وي در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري در رابطه با انتخابات گفت: وجود تكثر در كانديداهاي رياست جمهوري خوب است و براي انتخابات پرشور مثبت است، چرا كه در اين صورت مردم مي‌توانند متناسب با سلايق‌شان افراد را انتخاب كنند، البته اين موضوع نيز حدي دارد اگر از حد آن بيشتر شود، شأن كار را نازل مي‌كند. آنچه در صحنه‌ي انتخابات ايران مشاهده مي‌شود خارج از حد نيست، چه در جريان اصولگرا و چه در گروه اصلاح‌طلب.

لاريجاني افزود: هنوز شرايط به وضع منظمي نرسيده است، مي‌بينيد كه مدام مي‌گويند مي‌آييم و نمي‌آييم، هست، نيست. اين شرايط بايد به گونه‌اي باشد كه مردم بتوانند ذهن خود را متمركز كنند؛ از اين رو بايد صبر كرد تا آرايش صحنه‌ي انتخابات را مشاهده كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش يك خبرنگار خارجي مبني بر اين كه همان‌گونه كه اطلاع داريد دولت آمريكا صحبت از بيرون كردن زودتر از موعد نيروهاي آمريكايي از خاك عراق را دارد، اگر نيروهاي آمريكايي قبل از موعد از عراق خارج شوند در آن صورت اوضاع عراق را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا اين مساله را بقيه‌ي كشورهاي همجوار بررسي كرده‌اند؟ فكر مي‌كنيد فضاي بعد از عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از خاك عراق چگونه خواهد شد كه لاريجاني گفت: فكر مي‌كنم فضاي جنبش و سروري در عراق و كشورهاي همجوار به وجود آيد.

وي افزود: اصراري كه آمريكايي‌ها بر ماندن در عراق داشتند هم براي خود و هم براي ملت خودشان و هم براي ملت عراق زحمت ايجاد كردند. بر اين اساس خارج شدن آنها از يك دور معيوبي كه آنها ايجاد كرده‌ بودند مبني بر اين‌كه مي‌گفتند دنبال تروريست‌ها مي‌دويدند و تروريست‌ها دنبال آنها مي‌دويدند و از قبل هم به آنها گفته شده بود كه اگر كنار بكشيد ملت عراق قدرت حفظ امنيت خود را دارد، بنابراين اين اقدام درستي است اما بايد توجه كرد كه نگاه ريب‌آميز نداشته باشند كه سلطه‌ي نظامي‌شان را مرتفع كنند و آن را تغيير به سلطه‌ي سياسي امنيتي كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم مردم عراق درك مي‌كنند كه سلطه‌ سياسي امنيتي مي‌تواند مضر باشد حتي بزرگ‌تر از وضعيت قبلي باشد، بنابراين بايد با ملت عراق روراست باشند، و بگذارند مردم عراق پس از يك دوره‌ي سخت تحمل ديكتاتوري صدام و وضع آشفته‌اي كه در اين چند سال آمريكايي‌ها در اشغال عراق ايجاد كرده‌اند تنفس كنند و خودشان كشورشان را اداره كنند.

لاريجاني به سفر خود به عراق اشاره و اظهار كرد: اين بن‌بستي براي وضعيت عراق است، چرا كه آمريكايي‌ها بايد به عراقي‌ها اعتماد مي‌كردند تا كارها را خودشان سامان بدهند و از سوي ديگر نمي‌توانستند خودشان نيز كاري را سامان بدهند. اين يك بن‌بست است. حالا كنار كشيده‌اند البته اگر اين اتفاق رخ دهد اين كار عاقلانه‌اي است كه به شرطي كه نگاه ريب‌آميز نداشته باشند.

وي به انتخابات عراق اشاره و تصريح كرد: اين روزها مردم در انتخابات شركت كردند و مسوولان خود را در شوراها انتخاب كردند بنابراين داراي رشد بسيار خوبي هستند و مي‌توانند امور را سامان دهند. از سوي ديگر بنده هيچ نگراني با توجه به شناخت از شخصيت‌ رهبران عراقي، در مسائل امنيتي عراق ندارم. هم‌چنين نگراني نسبت به مناسبات عراق با كشورهاي همسايه ندارم چرا كه عراق كشور غربي است و مشكلي با كشور همسايه ندارد چه برسد به ايران كه كاملا دوست با عراق است.

لاريجاني در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا، مبني بر اين كه مذاكرات با مصر براي حضور نمايندگان مجلس در غزه به چه نتيجه‌اي رسيد، اظهار داشت: با دوستان مصري اين موضوع اين در ميان گذاشتيم كه هر وقت آن‌ها آمادگي داشتند هم تروئيكاي آسيايي اعلام آمادگي كردند و هم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي علاقه دارند كه اين اتفاق رخ دهد و اين فكر در ابتدا توسط رييس مجالس آسيايي يعني اندونزي مطرح شد كه تروئيكاي آسيايي سفري رسمي داشته باشند تا نحوه كمك‌رساني كشورهاي آسيايي را تسريع كنند و اين درخواست به كشور مصر ارائه شده است و در زمان مقتضي پاسخ را بدهند اما تاكنون پاسخي ندادند و يك مقدار هم دير شده است.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري مبني بر اينكه نسبت به سيگنال‌ها و علائمي كه از سوي سياست‌گذاران آمريكا دريافت مي‌كند، چه نگاهي دارد، گفت: ما از اقدامات اوباما راضي نيستيم، چرا كه منطبق با ادعاي تغيير نيست، اگرچه نااميد هم نيستيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: سياست جمهوري اسلامي و فكر انقلاب اسلامي اين است كه كشور ايران مستقل باشد و خود اداره امور كشور خود را به دست گيرد.

وي به رفتارهاي ناپسندي كه در 28 مرداد و بعد هم در كوران انقلاب در كشور شاهد بوديم، اشاره كرد و افزود: آن‌ها فرستادگاني را به كشور ما فرستادند و در 21 بهمن كودتايي را در ايران سامان دادند، ولي تيزهوشي و فراست امام بود كه اين بازي را به هم زد. بعد از انقلاب هم همين طور در مناقشات داخلي ايران و تجزيه‌طلبي‌ها رد پاي آمريكا ديده مي‌شد، در تجاوز صدام عليه ايران نيز آمريكايي‌ها حامي صدام بودند.

وي افزود: آمريكا بايد نشان دهد كه از چنين رفتارهايي دست برداشته است و به نفعش هم نيست كه اين روند را ادامه دهد، چرا كه شرايط منطقه تغيير كرده‌،‌ اين‌ها در مورد گروه كوچكي مثل حماس شكست بزرگي ديدند، بنابراين در اين راستا اگر اصلاحات لازم را انجام دهند به نفع خودشان است.

به گزارش ايسنا، رييس‌ مجلس شوراي اسلامي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر نظر وي در مورد ايجاد گروه دوستي ايران و آمريكا در پارلمان ايران، گفت: الان شرايطي نيست كه گروه دوستي در پارلمان ايران به وجود بيايد، چرا كه مناقشه ما با آمريكا جدي و نه تفنني است و با برخي از ژست‌هاي بين‌المللي قابل حل نيست.

لاريجاني اضافه كرد: بايد روي نقشه‌ دقيقي نشست و ديد كه خواسته‌ ملت ايران چيست، بنابراين فكر مي‌كنم خيلي از دور ذهن است كه چنين اتفاقي بيفتد، شرايط آمريكا و انتخابات آن شرايط متفاوتي است. در زمان بوش يكسري حرف‌ها زده مي‌شد و يكسري جيغ و فريادهاي عجيب و غريب عنوان مي‌شد كه نهايتا ثمري نداشت. در حال حاضر نيز كه سخن از تغيير شرايط است بايد ديد منظور از اين تغييرات چيست تا در مورد آن فكر كرد.

علي لاريجاني در ادامه كنفرانس مطبوعاتي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در خصوص مدرك رحيمي و طرح آن از سوي هيات رييسه گفت: اين سوال مطرح و در مجلس خوانده شد، بنابراين هيات رييسه موضعي ندارد، جز اين‌كه آيين‌نامه اجرا شود، منتها سوال بايد در جايي باشد كه نتيجه‌اي براي محل مساله داشته باشد. بايد ديد كه مقصود از اين ادعا چيست، البته نمايندگان مي‌توانند سوال كنند و وزير علوم نيز مي‌تواند پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: در مورد وزير كشور بحث اين بود كه در تريبون چيز ديگري گفته شده كه اينجا چنين چيزي نيست. نمايندگان مجلس مي‌توانند، از مدرك تحصيلي شما نيز سوال كنند و اين منعي ندارد.

لاريجاني هم چنين در پاسخ به سوالي در خصوص پيگيري سرنوشت ديپلمات‌هاي ايراني ربوده شده در لبنان گفت: هيچ گاه پاسخ درستي در اين رابطه به ايران داده نشده و پاسخ درستي در اين زمينه نشنيده‌ايم، به هر حال ديپلمات‌هاي ايران ربوده شده‌اند و هيچ اطلاعي به ايران ندادند و حتما چنين مساله‌اي را پيگيري خواهيم كرد و فكر مي‌كنم لازم است كه اين مساله پيگيري شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به پرسش يك خبرنگار چيني در خصوص مسايل اقتصادي ايران و دير آمدن لايحه بودجه به مجلس و تراكم شديدي كه ممكن است در آخر سال به اين وسيله ايجاد شود، گفت: تصور ما بر اين بود كه چيني‌ها در اين قضيه باهوش باشند. چون سال مالي چندان تاثيري در اين كه چه زماني باشد در رسيدگي به بودجه ندارد. اگر بودجه را سه يا چهار ماه قبل هم بدهند، اصطكاكي در نوروز ندارد، مهم طول زمان است.

وي افزود: تراكم به اين خاطر است كه زمان ارايه بودجه به مجلس كوتاه شده، اگر اول آذر ارايه مي‌شد، تراكمي هم وجود نداشت، ضمنا تراكم نزديك عيد وحشتناك نيست و حتي مي‌تواند مفيد هم باشد، در واقع عيد است اما ما روزهاي قبل مشغول كار خود هستيم. لذا ثلمه‌اي به عالم وارد نمي‌شود. لذا نياز هم نمي‌بينيم الان سه دوازدهم بدهيم. چون فكر مي‌كنم در اين فاصله بودجه قابل بررسي است.

لاريجاني در پاسخ به همين خبرنگار در خصوص تغيير پايتخت ايران از تهران به استان‌هاي ديگر گفت: موضوع انتقال پايتخت موضوع كهنه‌اي است كه از گذشته مطرح بوده بايد ديد اين مساله چقدر به نفع ماست و چقدر هزينه‌بر است. فكر مي‌كنم از زمان رياست‌جمهوري هاشمي رفسنجاني اين موضوع در دولت مطرح بود و بعد كه شهردار در تهران عوض شد گفتند بايد به اين مساله سامان دهيم. البته ترافيك تهران ترافيك پيچيده‌اي است. هر چه بتوان از تهران دستگاه‌هاي حكومتي خارج شوند شايد تا حدودي شرايط را كاهش دهد اما اين مساله‌اي است كه در حال حاضر در سطح رهبران ايران بخواهد به طور جد دنبال شود ولي هم‌چنان موضوع قابل بحثي است ولي فعلا چيزي در اين زمينه در نظر نداريم.

علي لاريجاني در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره‌ راه‌حل‌هايي براي مشكل ترافيك پايتخت گفت:‌ اين مساله راه‌هاي مسكني هم دارد كه بتواند شدت را به ويژه در ساعات اوج ترافيك (صبح و عصر) كاهش دهد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، رييس مجلس در ادامه ابراز اميدواري كرد نتايج مثبتي از جلسات كارشناسي كه در اين باره تشكيل مي‌شود، شاهد باشيم تا گامي در اين زمينه برداشته شود و قطعا اگر نظريه‌اي دقيقي ارائه شود مجلس هم از آن حمايت مي‌كند.

لاريجاني در ادامه با بيان اين‌كه حماس، يك جريان پيشرو و مترقي، شجاع و جهادي در مقاومت است كه از آرمان فلسطين حمايت مي‌كند و ايران نيز از حماس حمايت مي‌كند، گفت: ما خود را ملزم به دفاع از هر جريان و آرماني كه بخواهد از حق خود و مردم دفاع كند، مي‌بينيم.

وي گفت: كشورهاي غربي، حماس و حزب‌الله را تروريسم ناميدند و وقتي حماس نيز در انتخابات پيروز شد نتيجه‌ انتخابات را مشروع ندانستند.

رييس مجلس با بيان اين‌كه ما توصيه نمي‌كنيم كه حماس با كشورهاي مختلف تماس نداشته باشد، گفت: خوب است كه حماس با كشورهاي مختلف ارتباط داشته باشد و اين به معناي نفي استقلال آنها نيست.

وي در خصوص تشكيل فراكسيون‌هاي متعدد از اصولگرايان به دليل كم‌تحركي فراكسيون اصولگرايان،‌گفت: فراكسيون اصولگرايان كم‌تحرك نيست و جلسات مستمر هفتگي آن برگزار مي‌شود و اين جلسات در سطح هيات رييسه و شوراي مركزي به طور كامل برگزار مي‌شود؛ اما اينكه در ظل اصولگرايي يكسري فراكسيون‌هاي خرد تشكيل مي‌شود جزو اساسنامه‌ي فراكسيون اصولگرايان است و اين موضوع خوب است كه تشكل‌هاي خرد وجود داشته باشد و اين يك ظرفيت خوب است تا كساني كه هم‌فكرتر هستند با هم كار كنند و نظرات خود را در شوراي اصولگرايان مطرح كنند؛ اما اين شورا به دليل حضور اكثريت در مجلس فراگير است و طبعا در سطح خرد هم گروه‌هايي هستند و گروه انقلاب اسلامي جز آخرين گروه‌هايي است كه تشكيل شده است و پيش از آن نيز گروه‌هايي تشكيل شده است و من نمي‌دانم كه چرا اعلام شده فراكسيون اصولگرايان كم‌تحركي داشته است؛ اما اين فراكسيون مشغول كار است و وقتي فراكسيون اكثريت وجود دارد بايد در تصميمات كلان و كليات و مسائل استراتژيك تصميم بگيرد و مسائل خرد بايد در درون خودشان حل شود.

وي در پاسخ به سوالي در ارتباط با تعامل دولت و مجلس و قوه‌قضاييه با يكديگر گفت: مكانيزم‌هاي مختلفي براي تعامل دولت و مجلس و قوه قضاييه انديشيده‌ شده و رابطيني بين قوا وجود دارد و اكنون رابطه بين اين قوا وجود دارد كه البته مي‌تواند بهتر از اين نيز باشد.

وي هم‌چنين در پاسخ به سوالي در مورد اخراج منافقين از خاك عراق توسط مسوولان اين كشور گفت: مسوولان عراقي خود مي‌دانند كه منافقين چه بداخلاقي‌ها و چه كشتارهايي را در عراق انجام داده‌اند و به نفع‌شان است كه اين گروه را از عراق اخراج كنند و در مذاكراتي كه با مشاوره امنيتي عراق داشتيم آنها نيز باورشان اين بود كه با توجه به سوابق جنايتكاران اين رژيم و همكاري در كشتار مردم عراق به نفع خودشان است كه اين گروه جنايتكار را از كشور عراق بيرون كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه دومين نشست مطبوعاتي خود در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه اگر انقلاب رخ نمي‌داد، اوضاع چگونه بود؟ اظهار كرد: رژيم ديكتاتوري شاه مي‌دانست كه به نقطه‌اي رسيده بود كه ديگر اين مسير قابل ادامه دادن نبود، چرا كه نوعي بيداري در منطقه در حال اوج گرفتن بود و حركت انقلاب اين رفتار را تشديد كرد و اين در حالي بود كه همكاري رژيم شاه با آمريكا به نقطه‌ پاياني رسيده بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي لاريجاني هم‌چنين در پاسخ به اين‌كه آيا اجازه مي‌دهد در مجلس به رجال سياسي توهين شود، گفت: مجلس از ادبيات خوبي برخوردار است، ممكن است موارد بسيار محدودي مطرح شود، چرا كه سلايق مختلفي وجود دارد و گاهي براي اين‌كه بتوانند تحرك كافي داشته باشند، اين اتفاق مي‌افتد و مديريت مجلس علاقه‌اي به اين‌كه اين مسائل مطرح شود، ندارد؛ چرا كه اين مسائل كم بروز كرده و عده‌اي مي‌خواهند از اين مسائل كوچك استفاده رسانه‌اي كنند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در انتخابات رياست جمهوري دهم شركت كرده و يا از كانديداتوري احمدي‌نژاد حمايت خواهد كرد، افزود: همان طور كه پيشتر اعلام كردم به وفور نيروها در صحنه هستند و نياز به ورود نيروهاي جديد نيست و اين در حالي است كه شرايط انتخاباتي هنوز شفاف نيست و بايد در اين عرصه درنگ كرد، چرا كه هم بايد اصولگراها و هم اصلاح‌طلب‌ها و هم گروه‌هاي ذو‌جهتين كه هم خود را اصلاح‌طلب و هم اصولگرا مي‌دانند، ظهور خود را به رسميت اعلام كنند و شرايطي نمي‌بينيم كه بخواهيم اظهارنظر كنيم.

لاريجاني هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره چگونگي نحوه انتقال اشتياق سال‌هاي انقلاب به جوانان و نوجوانان ايراني اظهار كرد: همه جوانان در شرايط تحولات انقلاب بوده‌اند و با آن مي‌زيسته‌اند و بنا نيست سالگرد انقلاب شرايط جديدي براي معرفي انقلاب مهيا شود.

رييس مجلس در پايان خاطرنشان كرد: بايد تلاش كرد انديشه كريمانه انقلاب در نهايت مطلوبيت رخ دهد؛ خيلي از اين موارد رخ داده و هر كس در ايران زندگي مي‌كند معناي استقلال سياسي در جمهوري اسلامي ايران را درك مي‌كند زيرا فشار نيست و مسوولان در تصميم‌گيري‌ها با هر گرايشي كه داشته باشند عمل مي‌كنند. گرايش نظام ما براي آزادي فكر و انديشه قابل درك است و البته اين آزادي بايد در چارچوب قانون اساسي كشور باشد.

دوشنبه|ا|14|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن