تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند نماز بنده‏اى را كه دلش همراه بدنش نيست نمى‏پذيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820431638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسط مشاور استاندار فارس در امور عشاير مطرح شد توانمنديها، تنگناها و برنامه‌هاي پيش روي عشاير فارس


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: توسط مشاور استاندار فارس در امور عشاير مطرح شد توانمنديها، تنگناها و برنامه‌هاي پيش روي عشاير فارس
شيراز - خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: دكتر امين‌اله قرباني كشكولي مشاور استاندار فارس در امور عشاير ضمن گراميداشت دهه مباركه فجر در يك مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ما به تشريح توانمنديها، مشكلات و برنامه‌هاي پيش‌روي عشاير فارس پرداخت و گفت: فارس قطب عشايري كشور كهن و تاريخي ايران عزيز است كه بدليل ارتباطات، تاثيرگذاري و تاثيرپذيري از عشاير استان‌هاي اصفهان، كهكيلويه و بويراحمد، چهارمحال بختياري، خوزستان، بوشهر و حتي بخشي از استانهاي كرمان، يزد، هرمزگان و روستاهاي مرتبط با عشاير و همچنين شهرهاي مجاور بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد.
وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري "در همين استان فارس، عشاير در مقابل سلطه انگليس ايستادند و مبارزه كردند، در مقابل سلطه استبدادي پادشاهان دوران طاغوت، در دوران قاجاريه چون نهضت روحاني بزرگ مرحوم آيت‌الله سيد عبدالحسين لاري ايستادگي كردند، بعد از آن در دوران رضاخان و بعد هم در دوران نهضت روحانيت، عشاير غيرت عشايري خود و اعتقاد عميق خود به دين را نشان دادند. اين را حفظ كنيد، عشاير همان طوري كه امام فرمودند، ذخائر انقلابند" - بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمع كثيري از بسيجيان سراسر كشور، 30/8/1375 - افزود: عشاير فارس عليرغم اينكه از نظر اقتصادي از محرومترين و آسيب‌پذيرترين اقشار جامعه هستند در دفاع از كيان اسلامي در همه نقاط جبهه‌هاي جنگ تحميلي حضور گسترده و بسيار فعال داشتند و با تقديم صدها شهيد، جانباز و آزاده، لحظه‌اي در تكليف ديني و وظيفه تاريخي خود غفلت و كوتاهي نكردند.
دكتر قرباني افزود: در زمان فعلي يك موقعيت مناسب و فرصت مطلوب، براي پيشرفت استان فارس و خدمت رساني به مردم فراهم شده است كه در اين راستا جامعه عشايري مي‌تواند بيشترين استفاده را ببرد و لازم و شايسته است از نظرات مثبت و سازنده تمام مسئولين و مديران استان و شهرستان‌هاي تابعه، بويژه استاندار محترم قدرداني و تشكر شود.
وي گفت: ساكن شدن بخشي از جامعه عشايري در مناطق مختلف (اعم از شهر يا روستا) در كوتاه مدت موجب از بين رفتن ارتباطات ايلي و قبيله‌اي و كمرنگ شدن آداب و آثار فرهنگي آنها نمي‌شود. هر چند نمي‌توان از بين رفتن فرهنگ آنها را در ميان مدت هم انتظار داشت. لذا لازم است با شناخت كامل به اين جمعيت قابل توجه و موثر نگريست.
قرباني در خصوص چند بعدي بودن زندگي عشايري: گفت: از يك سو جدا كردن جامعه عشايري از ديگر جوامع و اقشار، امري چندان پسنديده و مقبول نيست و ممكن است عوارضي هم داشته باشد. از سويي اشتراكات فرهنگي، قبيله‌اي و قومي هم از عواملي هستند كه براي تقويت اتحاد و انسجام ملي جامعه موردنظر و استحكام پايه‌هاي نظام اسلامي ضروري به نظر مي‌رسد و در اين راستا جامع‌نگري و دقيق‌نگري و تجميع موارد و ابعاد مختلف بسيار كمك‌كننده خواهد بود و براي تحقق كامل اين امر حياتي بايد در اولويت از منابع انساني متعهد و متخصص جوامع عشايري كه به وفور هم وجود دارد، استفاده شود و بايد فرصت حضور و مشاركت آنها در صحنه‌هاي مديريتي بيشتر فراهم گردد.
وي افزود: چنانچه زندگي عشايري از رونق بيافتد علاوه بر از بين رفتن يك فرهنگ اصيل. خوش‌سابقه، جذاب و پرافتخار، عوارض و عواقب‌هايي را در پي خواهد داشت كه اقدامات پژوهشي و علمي مي‌تواند ابعاد مثبت و منفي اين امر را جستجو و به وضوح اعلام كند. با وقوع اين گونه پديده‌اي، در اولين نگاه، در يك جمعيت بسيار مولد، توليد از بين مي‌رود و همچنين در يك جمعيت كم خرج و كم توقع، هزينه زندگي افزايش يافته و انتظارات بالا مي‌رود و بايد بخشي از توان و امكانات دولتي هم در اين رابطه هزينه شود.
دكتر قرباني مهمترين وظايف مشاور استاندار در امور عشاير را شامل: 1 - مشاركت برنامه‌ريزي در زمينه‌هاي فرهنگي، مذهبي، هنري، اقتصادي، امنيتي و اجتماعي به منظور بهره‌گيري از توانمندي‌ها و استعدادهاي جامعه موردنظر 2 - ايجاد ارتباط و تعامل بين ادارات و ارگان‌هاي عشايري فارس و ساير ادارات و سازمان‌ها و نهادهائي كه به نوعي در ابعاد مختلف زندگي عشايري تاثيرگذار مي‌باشند در خصوص موضوعات مشابه و همگون و تلاش در جهت ارائه راهكارهاي مناسب به منظور رفع موانع احتمالي در مسير ارائه خدمات و نظاير بر آن 3 - پيگيري حل مشكلات و معضلاتي كه ادارات عشايري قادر به حل آنها نيستند 4 - پيگيري تصويب و اجراء برنامه‌هاي فرهنگي عشاير در كارگروه فرهنگي اجتماعي استان و نظارت بر اجراي دقيق آن‌ها (در قالب مذهب، تاريخ، فرهنگ، هنر، آداب و رسوم ادبيات و...) دانست و مهمترين اقدامات انجام شده در سه ماه گذشته را چنين برشمرد:
1 - برگزاري اولين همايش جامعه ولايت مدار عشاير با موضوع دفاع مقدس و ارائه مشكلات و راه كارها با حضور استاندار محترم.
2 - مشاركت استاندار محترم در مراسم افتتاحيه مسابقات تيراندازي بسيجيان عشاير استان و سخنراني براي حاضرين
3 - برگزاري جلسه نخبگان و منتخبين عشاير با حضور استاندار محترم و ارائه مشكلات و طرحهاي مرتبط با راهكار‌هاي عملي
4 - بازديد استاندار محترم، معاونين. تعدادي از مديران كل و مسئولين استان از مناطق عشايري فراشبند و فيروزآباد و اتخاذ تصميمات مهم از جمله: لحاظ نمودن دوونيم ميليارد تومان براي رفع مشكلات ناشي از خشكسالي
5 - تشكيل دو جلسه تخصصي مسئولين ادارات عشايري با استاندار محترم.
6 - تشكيل دو جلسه اقتصادي همراه با سرمايه‌گذار خوش نام عشايري در حضور استاندار محترم، براي ترغيب ايشان به سرمايه‌گذاري در استان فارس با اولويت جذب نيروهاي عشايري
7 - عضويت و مشاركت در كميسيون فرهنگي اجتماعي استانداري
8 - شركت در جلسات شوراي عالي بسيج عشايري استان
9 - بازديد ميداني و پيگيري مشكلات عشاير، با حضور مسئولان و كارشناسان ذيربط
10 - شركت در جلسه شوراي اداري شهرستان‌هاي رستم و ممسني با مشاركت اعضاء شوراي اسلامي عشاير براي بررسي و پيگيري مسائل و مشكلات عشاير منطقه
11 - شركت در جلسه شوراي اداري شهرستان‌هاي فيروزآباد و ني‌ريز و پيگيري مسائل و مشكلات عشاير منطقه‌
12 - برگزاري جلسه با مسئولين هيئت‌هاي مذهبي عشايري براي هماهنگي و همكاري اتحاد وغنا بخشيدن به محتويات و مسائل هيئت‌ها
13 - برگزاري جلسه با رئيس و مسئول محترم نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان امور عشاير كشور
14 - برگزاري نخستين شب شعر عاشورايي جامعه ولايتمدار عشاير جنوب با مشاركت تعدادي از شاعران استان‌هاي فارس، اصفهان، كهكيلويه و بويراحمد، خوزستان و بوشهر
15 - ديدار و گفتگو با تعدادي از عشاير ساكن مناطق عشايري دارنگون، حومه فيروزآباد و فراشبند، ده پياله و قصر قمشه، ممسني و رستم.
16 - پيگيري اختلافات عشاير مهكويه از توابع فيروزآباد و حل اختلاف آنها براي اجراي طرح اسكان در مورد دو منطقه، كه سال‌ها معطل مانده بود.
17 - برنامه‌ريزي براي بازديد ميداني استاندار محترم و مسئولين از مناطق قشلاقي و ييلاقي عشاير
18 - هدايت كليه امور غير مربوط به مشاور استاندار به ادارات ذيربط (به ويژه اداره كل امور عشاير)
19 - ايجاد رويكرد بسيار مثبت مابين عشاير و مسئولين استان.
20 - هماهنگ و همراه كردن مطلوب ادارات و سازمانهاي عشاير.

21 - توجيه، هماهنگي و فعال كردن ادارات و سازمانهاي غيرعشايري براي حل مسائل جامعه عشايري براساس طرح ساماندهي عشاير.
22 - تشكيل كارگروه تصخصي با مشاركت مسئولين سازمان جهادكشاورزي و امور عشاير
23 - تشكيل كارگروه تخصصي مراتع و منابع طبيعي (در دو سطح كارشناسي و عالي)، با مشاركت مسئولين سازمان جهادكشاورزي، اداره كل منابع طبيعي، اداره كل امور اراضي، اداره كل امور دام و اداره كل امور عشاير استان براي حل مشكل عشاير با اولويت مراتع و منابع طبيعي.
مشاور استاندار فارس در امور عشاير مهمترين برنامه‌هاي حوزه فرهنگي و آسيب‌پذيري‌هاي فرهنگي را نيز به شرح ذيل برشمرد:
الف: مهمترين برنامه‌هاي حوزه فرهنگي
1 - معرفي جامعتر و اطلاع‌رساني به روز ديدگاه‌ها و نظرات حضرت امام خميني(ره) و امام خامنه‌اي(مدظله‌العالي) به جامعه عشايري و تدوين منشور عشاير از ديدگاه امام خميني(ره‌) و امام خامنه‌اي (مدظله العالي)
2 - معرفي جامعه عشاير از زوايايي ارزشي و اعتقادي
ب: مهمترين آسيب پذيري‌هاي فرهنگي
1 - ضعف حضور روحانيت در بين عشاير سيار (دانش اعتقادي و احكام عملي)
2 - عدم تمايل تعداد زيادي از فرزندان عشاير به زندگي سيار با وضعيت فعلي
3 - عدم دسترسي به رسانه‌هاي دسته جمعي (راديو، سينما، روزنامه‌ها ومجلات)
4 - بحران هويت فرهنگي و مشكلات ناشي از تغييرات الگوهاي اجتماعي و تهاجم فرهنگي غرب به برخي از سنن، عادات و رسوم
وي مهمترين آسيب‌پذيري‌هاي اجتماعي را شامل: 1 - ضعف حمايت و مديريت علمي و مناسب از صنايع دستي و هنري عشاير، از جمله: قاليبافي، جاجيم و در حال از بين رفتن و منسوخ شدن برخي ازكارهاي توليدي (مثل چادر سياه) 2 - در حال از بين رفتن نسل مقاوم و مفيد دام، شتر و اسب‌هاي بومي عشاير 3 - در حال شكل‌گيري بحران هويت ملي و مشكلات اجتماعي ناشي از حاشيه‌نشيني تعدادي از عشاير دانست.
مشاور استاندار فارس در امور عشاير مهمترين مشكلات اقتصادي جامعه عشايري را اينگونه برشمرد:
1 - فشار اقتصادي ناشي از تورم بر جامعه عشاير (كه اكثرا در دهك‌هاي پايين اقتصادي قرار دارند)
2 - مشكل و كم درآمد بودن شغل دامداري عشايري، در مقايسه با ديگر مشاغل و سختي‌هاي آن
3 - در نوك فشارهاي اقتصادي و بحراني قرار داشتن هميشگي (معمولا جامعه عشايري پايه ثابت اين گونه فشارها بوده، زودتر و بيشتر از ديگران آسيب پذير هستند.)
4 - مشكلات، ناتواني و عدم وجود حامي مالي و اقتصادي هنگام بروز مشكلات وگرفتاري‌هاي اقتصادي
5 - خشكسالي (فقدان و گراني علوفه، ضعف توان عشاير در خريد خوراك دام و علوفه، اقدام به فروش ارزان دام، كاهش توليدات دامي، مشكل آبرساني و كمبود شديد آب) كه در مواردي تا حد بحران پيش مي‌رود.
6 - زيان دهي و خطر ورشكستگي شركت‌هاي تعاوني عشايري به دليل حذف يارانه‌ها، افزايش قيمت‌ها و كاهش قدرت خريد مردم عشاير و گرانتر از تعاوني‌‌هاي شهري و روستايي بودن كالاها.
7 - ناتواني در دريافت وام‌هاي بانكي (به دليل نداشتن ضامن معتبر و مقبول بانك‌ها، سند ملكي با ارزش. ضعف مالي و ناآگاهي به خيلي از قوانين و مقررات، دور از دسترس بودن و...)
8 - بالا رفتن هزينه ناشي از طرح هدف‌مندي يارانه‌ها به مردم عشاير در مقايسه با ديگر اقشار
دكتر قرباني سپس به مشكلات عمومي عشاير فارس اشاره كرد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان، در موارد ذيل عشاير فارس با مشكلات جدي روبروست:
1 - مشكلات بهداشتي و سلامتي كودكان،‌ زنان و پيران
2 - مشكلات ناشي از ضعف بهداشت و درمان، بيمه درماني
3 - عدم دسترسي به پزشكان خبره و حتي عمومي در اكثر مناطق زندگي
4 - دور بودن از مراكز درماني و بهداشتي

5 - نداشتن حمام مناسب، سرويس بهداشتي
6 - مشكل در تامين آب آشاميدني سالم و بهداشتي (براي انسان و دام)
7 - وضعيت بيمه در جامعه عشاير (چه براي انسان و چه براي دام) موضوع و شاخص مهمي است كه براي تحقق عدالت و پيشرفت در جامعه، توجه مطلوب را مي‌طلبد.
وي مهمترين مشكلات تحصيلي عشاير را به شرح ذيل عنوان كرد:
1 - مشكلات تحصيلاتي معلمان و دانش‌آموزان مدارس عشايري
2 - غير عشاير بودن بعضي از معلمان مدارس عشايري
3 - پايين بردن سطح سواد در جامعه عشاير سيار (به ويژه در بانوان)
4 - مشكلات كلاس‌هاي مدارس عشايري (چادرها، اطاق‌ها و كانكس‌ها)
5 - فقدان كتابخانه‌هاي سيار و مشكل در دسترسي به كتاب‌هاي مناسب
دكتر قرباني مهمترين مشكلات ارتباطي را فقدان دسترسي به راه‌هاي مناسب در بعضي از مناطق عشايري (به ويژه در مناطق قشلاقي) بيان كرد و مهمترين مشكلات حوزه كوچ را شامل 1 - مشكل و بعضا زجرآور بودن كوچ. مخصوصا در گذر از شهرهاي مسير كوچ 2 - عدم دسترسي به خدمات مناسب در مسير كوچ 3 - تصرف و تغيير ايل راه‌ها و مشكلات ناشي از اين بابت دانست.
وي در مورد مهمترين مشكلات حوزه امنيت عشايري گفت: وجود تعداد قابل توجه بسيجيان مسلح، بيشترين نقش را در تامين امنيت دارند و در مقابل كمترين اثر و وجود در ايجاد ناامني در جامعه را دارند. اما بعضا (به ويژه در مسير كوچ) با ناامني مواجه مي‌شوند و در مواردي هم سرمايه ناچيز خود را از دست مي‌دهند.
اين مسئول مهمترين آسيب‌پذيري‌ها‌ي جامعه عشايري را به ترتيب ذيل عنوان كرد:
1 - تلاش دشمن براي تبديل كردن فرصت بودن اقوام ايراني و عشاير به تهديد
2 - متولي نداشتن بعضي از امور عشاير و وجود مشكلات در اموري هم كه متولي دارد (به دليل مشكلات ساختاري، نيروي انساني و اعتباري)
3 - اختلافات متعدد و سابقه‌دار اراضي و مراتع در مناطق عشايري
4 - اختلافات مربوط به مالكيت و مميزي مراتع و چراگاه‌ها كه بدون اخذ رضايت كامل بخشي از آنها تغييركاربري داده شده و يا تصرف شده است كه بعضي از سازمان‌هاي ذيربط بايد هماهنگي بيشتري با هم داشته باشند.
5 - اختلاف نظر براي تصاحب و تبديل كردن بعضي نقاط و قسمت‌هاي مراتع و چراگاه‌هاي عشاير به مراكز توليدي و صنعتي و... (كه معمولا در غياب حضور عشاير در ييلاق و يا قشلاق صورت مي‌گيرد)
6 - كم آشنايي به احكام ديني و رساله‌هاي علميه
7 - عدم اطلاع و دسترسي به اكثر امتيازات دولتي مانند: دريافت انواع وام‌ها، تسهيلات، سرمايه‌گذاري‌ها و خدمات
8 - ناآشنايي به بعضي از قوانين و مقررات براي بهره‌برداري و دفاع از حقوق خود
9 - نداشتن توان شكايت و يا نخواستن ورود به اين گونه موارد
دكتر قرباني در پايان پيشنهادات مهمي را براي برون رفت عشاير از مشكلات فعلي بيان كرد كه در ادامه مي‌آيد:
1 - راه‌ا‌ندازي شوراي اجتماعي فرهنگي عشاير براي ترويج، تقويت، تعالي و تعميق اعتقادات مذهبي و مبارزه هوشمندانه و ميداني با جنگ نرم دشمن در ميان عشاير.
2 - تقويت جايگاه و ساختار سازمان و ادارات امور عشايري براي رساندن اين قشر به جايگاه واقعي و شايسته (در راستاي تحقق عدالت و پيشرفت).
3 - رسيدگي به مشكلات طرح‌هاي اسكان (برنامه‌هاي اجرا شده، در حال اجرا، در حال تحقيق و...(
4 - راه‌اندازي كارگروه‌هاي تخصصي فعال آسيب‌شناسي، كارگشائي و حل‌كننده مشكلات و معضلات عشاير (به ويژه در امور اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي)
5 - لحاظ نمودن امتيازات تحصيلي (مانند مناطق محروم) براي دانش‌آموختگان مدارس عشاير سيار
6 - در الويت قرار دادن رفع مشكلات ناشي از خشكسالي، با نگاهي اسلامي و انقلابي
7 - صدور پروانه كسب براي دامداران و مراتع‌داران عشاير، به منظور استفاده آنان از مزاياي تسهيلات بانكي و...
8 - يك كارگاه توليدي لحاظ نمودن هر چادر عشايري و صدور پروانه كسب براي صاحب آن
9 - حفر چاه‌هاي عميق و مناسب براي تامين آب به جاي حمل آب با تانكر
10 - لحاظ نمودن كمكهاي بلاعوض، وام‌هاي بدون سود، با تنفس طولاني مدت و يا روش‌هاي ديگر براي عشاير
11 - برگزاري جلسات هم‌انديشي و گردهمايي‌هاي كارشناسي، علمي و تخصصي و راه‌اندازي كارگروه‌هاي متناسب و پويا براي رسيدگي به امور: اجتماعي فرهنگي، اقتصادي، بهداشت و درمان، دانشجويي، بانوان، روحانيون، مهندسين، حقوقي، هنري، مراتع و توليدي
دكتر قرباني مشاور استاندار فارس درامور عشاير:
* در زمان فعلي يك موقعيت مناسب و فرصت مطلوب براي پيشرفت استان فارس و خدمت‌رساني به مردم فراهم شده است كه در اين راستا جامعه عشايري مي‌تواند بيشترين استفاده را ببرد
* چنانچه زندگي عشايري از رونق بيافتد علاوه بر از بين رفتن يك فرهنگ اصيل و پرافتخار، عوارض و عواقبي را در پي خواهد داشت كه اقدامات پژوهشي مي‌تواند ابعاد مثبت و منفي آن را اعلام كند

پنجشنبه|ا|13|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن