تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805680596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني باز هم در مقابل تخلف دولت كوتاه آمد لايحه بودجه سال 91 با 57 روز تاخير بالاخره به مجلس آمد


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: لاريجاني باز هم در مقابل تخلف دولت كوتاه آمد لايحه بودجه سال 91 با 57 روز تاخير بالاخره به مجلس آمد
بخش خبري: بالاخره پس از 57 روز تاخير، احمدي نژاد ديروز به مجلس آمد و لايحه بودجه سال 1391 كل كشور را به نمايندگان تسليم كرد. ورود رئيس دولت به مجلس البته بدون حاشيه نبود و پيش از اينكه احمدي نژاد پشت تريبون برود و ضمن تشريح لايحه بودجه، آنرا به مجلس ارائه كند با تذكرات پي در پي نمايندگان مواجه شد. اما اين بار نيز لاريجاني رئيس مجلس بدنبال تذكرات نمايندگان، در قبال دولت كوتاه آمد و گفت ما تلاش مي‌كنيم از وقت باقيمانده تا پايان سال به خوبي استفاده نماييم و در صورتيكه مقدور بود بودجه را تا آخر سال به دولت بدهيم! در حاليكه نمايندگان معتقد بودند طبق قانون و آيين نامه مجلس،دولت موظف بوده است تا 15 آذر لايحه بودجه را به مجلس بدهد تا فرصت كافي براي بررسي دقيق و كارشناسي آن توسط نمايندگان فراهم شود.
احمد توكلي نماينده تهران با استناد به ماده 216 آيين نامه داخلي مجلس مبني بر زمانبندي ارايه بودجه به مجلس و بررسي آن در كميسيونهاي تخصصي و همچنين كميسيون تلفيق گفت: مجموع اين زمان تعيين شده براي بررسي بودجه در مجلس نشان مي‌دهد كه زمان كافي تا پايان سال براي بررسي نداريم.
وي افزود: ‌اين تخلف دولت نسبت به تاخير در ارايه بودجه از 15 آذر تا 12 بهمن باعث شده تا عيد نتوانيم بودجه را به صحن بياوريم، در نتيجه بودجه سالانه نخواهيم داشت.
توكلي ادامه داد: وقتي دولت بودجه را به موقع مجلس نرسانده اين لايحه تا آخر سال نيز قابل بررسي نيست. دولت بايد لايحه چند دوازدهم مي‌آورد تا از اول فروردين 91 دخل و خرج قانوني داشته باشد.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس خاطرنشان كرد: شوراي نگهبان نيز تفسير كرده كه مجلس نمي‌تواند طرح بودجه چند دوازدهم بدهد. اين دولت است كه بايد لايحه بياورد. بنابراين از رئيس‌جمهور خواهش مي‌كنم به فكر تنظيم لايحه چند دوازدهم باشد چون اين لايحه به پايان سال نمي‌رسد تا دخل و خرج از اول سال قانوني باشد.
رئيس مجلس در پاسخ به توكلي گفت: تذكر شما وارد است، 45 نفر از نمايندگان نيز اين موضوع را درخواست كردند و تاكيد كردند از نظر زمان بررسي ممكن است به نتيجه نرسيم.
وي ادامه داد: اما آنقدر كه مي‌توانيم تلاش مي‌كنيم تا بودجه جلو برود اگر توانستيم تا آ‌خر سال آن را به تصويب برسانيم اما اگر نشد بعداً نسبت به آن فكر مي‌كنيم.
در ادامه جعفري نماينده سميرم نيز در تذكري گفت: اينكه رئيس‌جمهور لايحه را به موقع به مجلس نداده مربوط به گذشته است هم اكنون كشور در شرايطي نيست كه بگوييم چه گذشته است بهتر اين است كه بگوييم در شرايط فعلي چه كنيم.
وي ادامه داد: اكثر اخطارها در همين است كه چرا اين چنين شده است. دولت عملاً‌ 8 ماه فرصت داشته و اشتباه كرده اما الان بايد چه كنيم؟‌
علي عباسپور نماينده تهران نيز مجدداً تذكر توكلي را تكرار كرد و گفت: اين لايحه هم اكنون قابل دريافت نيست و بهتر است دولت لايحه دو يا سه دوازدهم به مجلس بياورد.لاريجاني سخن عباسپور را قطع كرد و گفت: تذكر شما وارد است اما دريافت لايحه هم ممكن است.
عباسپور ادامه داد: زمان ارايه بودجه گذشته به هيچ عنوان مي‌توانيم طبق زمانبندي بودجه را به اتمام برسانيم.
لاريجاني مجدداً پاسخ داد: اين فرمايش شما شبيه اظهارات آقاي توكلي است. اين ايراد وارد است ما تلاش مي‌كنيم اگر نرسيديم پيشنهاد شما مورد توجه قرارمي‌گيرد. هم اكنون نمايندگان 10 روز فرصت ارايه پيشنهاد دارند كميسيون‌هاي تخصصي نيز 15 روز وقت دارند.
قوامي نماينده اسفراين و عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز پيشنهاد كرد كه بودجه به صورت دوماهه تصويب شود. لاريجاني سخنان وي را قطع كرد و از نمايندگان خواست چنين پيشنهاداتي را بيان نكنند.
كواكبيان نماينده سمنان نيز مجدداً اظهارات نمايندگان را در بيان تذكر تكرار كرد و تاكيد كرد دولت بايد لايحه دو دوازدهم به مجلس ارايه كند.
لاريجاني نيز مجدداً پاسخ داد: اجازه بدهيد از اين فرصت استفاده كنيم. هم اكنون فرصت داريم نمايندگان و كميسيون تخصصي فرصت نظر دادن دارند بهتر است از زمان استفاده كنيم.
اما در مقابل كوتاه آمدن لاريجاني در قبال تخلف دولت، احمدي نژاد هنگام ارائه لايحه بودجه،بدون توجه به اين موضوع و بدون عذرخواهي و اعتراف به تخلف دولت در تاخير لايحه بودجه از نمايندگان خواست چند شيفته كار كنند و بودجه را هرچه زودتر به دولت بدهند! وي خطاب به نمايندگان گفت: مي‌دانم كه سال انتخابات است و به شما فشار مي‌آيد چرا كه بايد در رقابت سنگيني شركت كنيد و البته خوب ذهن‌ها مشغول است ولي اگر بتوانيد امسال بودجه را بدهيد خيلي خوب است. براي ما سخت است روزي 5 الي 6 ساعت در مجلس بنشينيم و حرف بشنويم اما شما برايتان سخت نيست، يك كاري كنيد كه قانون بودجه از ابتداي سال در اختيار ما قرار گيرد. البته رئيس‌جمهور در سخنان خود به آمارهايي از جمله رشد اقتصادي اشاره كرد كه به گفته برخي نمايندگان كمتر به واقعيت نزديك بود.
* تشريح لايحه بودجه 91 توسط رئيس‌جمهور
رئيس جمهور در تشريح لايحه بودجه سال 1391، حجم كل لايحه بودجه سال آينده كل كشور را حدود 510 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: حدود 400 هزار ميليارد تومان آن به بودجه شركتهاي دولتي اختصاص دارد.
وي با بيان اينكه بودجه عمومي دولت نسبت به سال 6/5 درصد كاهش نشان مي‌دهد، اين كاهش را نشانه سعي دولت براي كاستن هزينه‌هاي مصرفي دولت دانست و در عين حال خاطرنشان كرد: بودجه شركت‌هاي دولتي افزايش پيدا كرده است و اين به معناي افزايش سرمايه‌گذاري و توليد و خدمات خواهد بود.وي رشد اعتبارات عمراني در لايحه بودجه سال 91 را نسبت به سالجاري، 4/39 درصد اعلام كرد. رئيس جمهور، ويژگيهايي نظير انسجام، كارآمدي و هدفمندي را به آن نسبت داد.
احمدي نژاد محور اصلي لايحه بودجه 91 را رسيدن به رشد 8 درصد دانست و كاهش نرخ بيكاري، افزايش نرخ رشد اقتصادي، كاهش فاصله طبقاتي و رشد عدالت را از ساير محورهاي اين بودجه خواند و ابراز اميدواري كرد در پايان سال 91 ضريب جيني به كمتر از 37/0 كاهش پيدا كند.
وي با اشاره به ادامه مسكن مهر و ادامه يارانه‌هاي نقدي و ادامه حمايت از سرمايه گذاري‌ها از ديگر رويكردهاي لايحه بودجه 91 نام برد و گفت: افزودن 2 ميليون هكتار زمين كشاورزي به مجموعه زمين‌هاي تحت كشت كشور از ديگر توجهات اين لايحه است.
رئيس جمهور در صحن علني مجلس از افزايش 127 درصدي بودجه دفاعي كشور و هم چنين رشد 4/39 درصدي اعتبارات عمراني در سال 91 خبر داد.
رئيس جمهور به محورهايي نظير بودجه فرهنگي با رويكرد تقويت وحدت ملي و هويت ايراني اسلامي، حمايت و توانمندسازي بخش خصوصي به صورت تعاوني و غيرتعاوني، تقويت زيرساخت‌ها براي انسجام ملي و اعتلاي هويت جوانان متناسب با آرمانهاي بلند انقلاب، تقويت نهاد خانواده و جايگاه زن در عرصه عمومي، افزايش توليدات و صادرات كشور، ارتقاي سهم علمي كشور در توليدات علمي جهان، افزايش نشاط اجتماعي با تاكيد بر برنامه‌هاي فرهنگي و ورزشي، كاهش سهم مردم از هزينه‌هاي سلامت از طريق بهبود ساختارها و فرآيندها و افزايش كمك دولت، تمركززدايي و توسعه اختيار استانها، گسترش كمي و كيفي نظام تامين اجتماعي، حمايت از حضور فعال بخش غير دولتي، اهتمام جدي به كاهش وابستگي دولت به نفت، تكميل و بهره‌برداري از پروژه‌هاي در دست اجرا، توجه ويژه به عمران روستايي و عمران شهرهاي كوچك، توانمندي دفاعي كشور و قدرت بازدارندگي، توانمندسازي نظام آموزشي، تلاش براي ضابطه‌مند نمودن بودجه شركت‌هاي دولتي و كاهش هزينه‌هاي جاري آنها، پيگيري سياست‌هاي اقتصادي متناسب با سرمايه‌هاي مادي و معنوي كشور به عنوان محورهاي مورد توجه لايحه بودجه 91 اشاره كرد.
احمدي نژاد اعلام كرد كه اين لايحه در فصل توسعه علوم و فناوري 56 درصد، در دفاع نزديك به127 درصد، در فصل فرهنگ و هنر، رسانه‌هاي جمعي و گردشگري 88 درصد، فصل بهداشت و سلامت 53 درصد رشد در نظر گرفته است.
رئيس جمهور با پيش‌بيني اينكه مجموع سرمايه گذاري‌هاي دولت و شركت‌هاي دولتي در سال 91 به 136 هزار ميليارد تومان برسد، خاطرنشان كرد: در بودجه سال 91 درآمدهاي مالياتي 20 درصد افزايش داشت و ساير درآمدهاي غيرنفتي 89 درصد افزايش پيدا مي‌كند و نسبت درآمدهاي مالياتي به توليد ناخالص ملي از 7 درصد به 5/7 درصد افزايش پيدا خواهد كرد كه گام مهمي به سمت هدف برنامه است. همچنين سهم درآمدهاي عمومي دولتي در تأمين اعتبارات هزينه‌اي به 5/5 درصد افزايش پيدا خواهد كرد.
وي رشد اعتبارات هزينه‌اي بدون اعتبارات هدفمندي در لايحه بودجه 91 را 8/12 درصد و رشد اعتبارات عمراني كشور و سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌ها را 4/39 درصد را پيش‌بيني كرد. همچنين از اختصاص اعتبار 1563 ميليارد توماني تحت عناوين دسترسي عادلانه مردم به خدمات بهداشتي درماني، كمك به هزينه‌هاي درمان، اجراي برنامه‌هاي پزشك خانواده، يارانه دارو، درمان بيماران خاص و صعب‌العلاج و تربيت نيروي انساني مورد نياز در بخش پزشكي خبر داد.
احمدي نژاد از اختصاص 303 ميليارد تومان به اعتبارات دستگاه‌هاي فرهنگي علاوه بر افزايش متعارف هزينه اي، اختصاص 730 ميليارد تومان به صندوق‌هاي بازنشسته كشوري و 1100 ميليارد تومان به صندوق‌هاي بازنشستگي لشكري علاوه بر افزايش‌هاي متعارف بودجه، اختصاص 815 ميليارد تومان براي دانشگاه‌ها و موسسات وابسته به وزارت علوم علاوه بر افزايش معمول، اختصاص 5630 ميليارد تومان به بخش دفاع علاوه بر افزايش‌هاي معمول، 893 ميليارد تومان براي بخش سلامت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي علاوه بر افزايش‌هاي معمول و علاوه بر اين 24 ميليارد تومان براي جذب هيئت علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، 156 ميليارد تومان براي قوه قضائيه علاوه بر افزايش‌هاي معمول، 253 ميليارد تومان براي ناجا، 349 ميليارد تومان براي بنياد شهيد علاوه بر افزايش‌هاي معمول و 193 ميليارد تومان براي اعتبارات استاني علاوه بر افزايش‌هاي معمول خبر داد.
وي در تشريح ويژگي‌هاي بخش عمراني لايحه بودجه 91 نيز گفت: بدون در نظر گرفتن سهم هدفمندي يارانه‌ها، بودجه عمراني كشور براي سال 91 برابر 38 هزار و 500 ميليارد تومان پيش‌بيني شده كه نسبت به رقم مصوب سال 90 داراي 23 درصد افزايش داشته است.
وي يادآور شد: در توزيع اعتبارات نيز برخي بخش‌ها را تقويت كرديم كه از جمله آنها در فصل توسعه علوم و فناوري 56 درصد، در فصل دفاع نزديك به 127 درصد، در فصل فرهنگ و هنر، رسانه‌هاي جمعي و گردشگري 88 درصد، فصل بهداشت و سلامت 53 درصد، فصل كشاورزي و منابع طبيعي30 درصد، فصل منابع آب 19 درصد، فصل انرژي 26 درصد، فصل حمل و نقل 19 درصد، فصل مسكن و عمران شهري، روستايي و عشايري32 درصد افزايش داشتيم.
احمدي نژاد در تشريح اعتباراتي كه براي حل مشكل مسكن در لايحه بودجه سال 91 منظور شده است، گفت: 240 ميليارد تومان براي تخفيف عوارض پروانه، 165 ميليارد تومان براي ايجاد زيرساخت مسكن و 170 ميليارد تومان يارانه سود تسهيلات كه در مجموع برابر 575 ميليارد تومان مي‌شود براي پشتيباني از امر مسكن در نظر گرفته شده است.
وي افزود: براي سال آينده افزايش سهم اعتبارات عمراني استاني به گونه ايست كه اين اعتبار 8 هزار و 430 ميليارد تومان پيش‌بيني شده كه نسبت به رقم سال 90 داراي 42 درصد افزايش است. همچنين براي تمركززدايي و افزايش تمركززدايي و افزايش اختيارات استان‌ها، طرح‌هاي ملي كه استاني مي‌شوند از 858 طرح به 1103 طرح افزايش پيدا كرد.
رئيس جمهور درباره تغييرات بودجه شركت‌هاي دولتي در لايحه بودجه 91 نيز گفت: رشد بودجه شركت‌هاي دولتي نسبت به مصوب 90 برابر 7/11 درصد است و تعداد شركت‌هاي دولتي از 440 شركت به 434 شركت كاهش پيدا كرده است. همچنين يكي از سياست‌هاي مهم در سال 91 منظور نكردن كمك زيان براي شركت‌هاي دولتي است. كل اعتبارات هزينه‌اي شركت‌هاي دولتي از محل بودجه عمومي در سال 91 برابر 920 ميليارد تومان است.
احمدي نژاد در بخش پاياني سخنانش با بيان اينكه چهارچوب احكام لايحه بودجه همان احكام سال گذشته است، گفت: چارچوب‌هاي لايحه بودجه 91 تغييرات قابل توجهي نسبت به سال 90 ندارد از اين جهت كار مجلس آسان شده است. بودجه سال 90 نيمه دوم خردادماه اجرايي مي‌شود و اين به لايحه برنامه و قانون بودجه بر مي‌گردد. قانون برنامه بهمن ماه اجرايي شد و يك روز بعد از اجرايي شدن آن لايحه را عملياتي كرديم در واقع عملا لايحه بودجه امسال 3 ماه ديرتر عملياتي شد.
وي خطاب به نمايندگان گفت: مي‌دانم كه سال انتخابات است و به شما فشار مي‌آيد چرا كه بايد در رقابت سنگيني شركت كنيد و البته خوب ذهن‌ها مشغول است ولي اگر بتوانيد امسال بودجه را بدهيد خيلي خوب است. براي ما سخت است روزي 5 الي 6 ساعت بنشينيم و حرف بشنويم يك كاري كنيد كه قانون بودجه از ابتداي سال در اختيار ما قرار گيرد و تا پايان شهريورماه فرصت داشته باشيم تسويه حساب كنيم.
احمدي نژاد با بيان اينكه نمايندگان مجلس چند شيفته كار كنند تا بودجه را هر چه زودتر تحويل دهند، گفت: هرچند انتخابات در پيش است و حال و هواي شما را مي‌دانم كه شرايط سختي است، اما از شما مي‌خواهم علي‌رغم مشغله‌هاي مضاعف اين ماه‌ها همت كنيد و بودجه را به سرعت رسيدگي و در اختيار دولت قرار دهيد.
احمدي نژاد در بخش ديگر سخنانش سال 90 را سالي سرشار از فراز و نشيب براي جهان و ملت ايران خواند و گفت: سال 90 سالي سرشار از كار و تلاش و دستاوردهاي گوناگون براي ملت ايران بود، سالي كه ملت ايران در يكي از شديدترين شرايط سخت بين‌المللي و تحت فشار دشمنان داخلي و خارجي توانست دستاوردهاي زيادي به دست آورد.
وي با بيان اينكه رشد اقتصادي كشور بدون نفت در سال 89 به بيش از 3/7 دهم درصد رسيد، ابراز اميدواري در سال 90 نيز همين آهنگ پيش رود و گفت: دولت طي 2 سال بيش از 2 ميليون و 800 هزار مسكن در دستور كار قرار داد كه بخش عظيمي از آن در حال تحقق است. همچنين در سال 90 اجرا شدن طرح هدفمندي يارانه‌ها در گام اول منجر به اين شد كه ضريب جيني به بيش از 0.38 كاهش يابد.
وي از صرف جويي ارزي 15 ميليارد دلاري ظرف 12 ماه خبر داد و در اشاره به اقدامات دولت براي كوچك كردن دولت به يادآوري كاهش 5 درصدي نيروهاي انساني در دولت در يكسال و ادغام چهار وزارتخانه در يكديگر پرداخت و با اشاره به تحقق دولت الكترونيك گفت: حلقه ارائه الكترونيكي خدمات دولت در سال 90 كامل خواهد شد.
وي از عبور صادرات غيرنفتي كشور از مرز 35 هزار ميليارد دلار طي 10 ماه خبر داد و گفت: در حالي كه واردات كالا به كشور در اين دوره 75/5 درصد كاهش پيدا كرد. همچنين تركيب صادرات كالاي غيرنفتي اصلاح شده است به طوري كه 50 درصد كالا با ارزش افزوده بالا و 40 درصد كالا با ارزش افزوده متوسط بوده است.
احمدي نژاد با بيان اينكه هم اكنون 3400 كالا به 160 كشور جهان صادر مي‌شود، گفت: در سال اول اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها با افزايش قابل توجه كالاهاي اساسي و پايه در كشور مواجهيم. توليدات كشاورزي از مرز 118 ميليون تن و توليدات باغي از مرز 5/17 ميليون تن گذشته است. زماني واردكننده مرغ بوديم اما امروز مرغدارانمان آماده صادرات مرغ هستند.
رئيس جمهور با بيان اينكه سطح آبياري‌هاي تحت فشار از 1/1 ميليون تن عبور كرده است، به پيشرفتها در بخش علم و فناوري نيز اشاره كرد و درباره حوزه‌هايي نظير بورس و اشتغال نيز گفت: بورس ايران طي دو سال متوالي از موفق‌ترين بورسهاي دنيا بوده كه اين نشانه نشاط اقتصادي كشور است. همچنين براي اشتغال 5/2 ميليون نفر برنامه ريزي شد كه علي‌رغم مشكلات مصنوعي و غيرمصنوعي ايجاد شده به اين هدف برسيم.
وي از ارائه لايحه مالياتي و لايحه نظام بانكي به مجلس در آينده نزديك خبر داد و گفت: امسال به لحاظ شاخص‌هاي اقتصادي و تحولي سال خوبي را پشت سر گذاشتيم در حالي كه وضعيت منطقه و جهان در جهت عكس حركت مي‌كرد.
* لاريجاني: احتمال تصويب دو دوازدهم بودجه وجود دارد
رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از دريافت لايحه بودجه سال اينده با انتقاد از تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه 91 گفت: درست است كه دولت در ارائه اين لايحه تاخير داشت اما ما نسبت به اين موضوع عكس العملي برخورد نمي‌كنيم و تلاش مي‌كنيم از زمان برنامه ريزي شده براي بررسي لايحه بودجه استفاده كنيم.
وي ادامه داد: حدود 5 يا 6 ماه پيش به طور مكرر از سوي هيئت رئيسه مجلس به دولت تذكر داده شد تا بودجه را سر موقع به مجلس ارائه دهد و بيان تذكرات و اخطارهاي امروز از قبل نيز قابل پيش‌بيني بود.
لاريجاني گفت: ما در هيئت رئيسه فردي را مسئول قرار داديم تا موضوع را پيگيري كند و نامه‌هاي مكرري نوشته شد. بنده شخصا پيگيري كردم تا بودجه 15 آذر به مجلس داده شود و طبق زمانبندي آيين نامه مورد بررسي قرار گيرد.
وي ادامه داد: لايحه خيلي دير به مجلس داده شد و اين تاخير دو ماهه اشكالي به وجود مي‌آورد كه نمي‌توانيم به سادگي آن را حل كنيم. نمي‌شود زمان ارائه نظر نمايندگان را حذف كرد. كميسيون‌هاي تخصصي نيز 15 روز فرصت بررسي دارند؛ بنابراين حق اين بود كه دولت به موقع لايحه را ارائه مي‌كرد. حتي اگر انتخابات مجلس هم در جريان نبود اين زمان بسيار محدود است. سال گذشته هم اين مشكل را داشتيم. سال گذشته گفتند تاخير در ارائه بودجه به خاطر برنامه پنجم بوده است اما امسال قانون برنامه هم نداشتيم اگر انتخابات نبود باز هم اين مشكل وجود داشت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: نمايندگان مجلس بايد مجموع شرايط كشور را در نظر بگيرند. درست است كه دولت در ارائه لايحه تاخير داشته اما ما عكس العملي برخورد نمي‌كنيم. از زمان استفاده خواهيم كرد اگر امكان بررسي تا پايان سال نبود دو دوازدهم بررسي مي‌كنيم. ما كارمان را مطابق برنامه ريزي قانوني انجام مي‌دهيم.
* مجلس به اصلاح فوري قانون هدفمندي يارانه‌ها راي داد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با 121 راي موافق با بررسي فوري طرح اصلاح قانون هدفمندي يارانه‌ها موافقت كردند. براساس اين طرح و در صورت تصويب نهايي رديف مشخصي براي حمايت از توليد در بودجه 91 در نظر گرفته خواهد شد. همچنين مقرر مي‌شود در صورت افزايش يارانه به مردم اين مبلغ غيرنقدي بوده و در قالب حمايت‌هاي بيمه‌اي، اشتغال و يا مسكن باشد.
* مجلس با كليات طرح اختيارات آموزش و پرورش در استخدام موافقت كرد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيش از دريافت لايحه بودجه، با كليات طرح اصلاح بند 111 قانون بودجه سال 1390 كل كشور موافقت كردند كه در صورت تصويب نهايي آن آموزش و پرورش خواهد بود كه به جاي دولت اختيار تامين نيروي انساني مورد نياز خود در مراكز تربيت معلم را خواهد داشت.
در صورت تصويب نهايي در بند 111 قانون بودجه سال 90 كل كشور كلمه "دولت" به عبارت "وزارت آموزش و پرورش" تغيير مي‌‌يابد و دو تبصره به آن اضافه مي‌شود.
در صورت تصويب نهايي در تبصره يك اين طرح مقرر مي‌شود قانون متعهدين خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب 8/3/69 مشمولين اين بند را كه خدمت زير پرچم خود را نگذرانده‌اند،شامل ميشود.از مزاياي مربوط به خدمت زير پرچم مندرج در ماده 2 قانون مذكور پس از موافقت فرماندهي كل قوا استفاده مي‌شود. براساس تبصره دو اين طرح اصلاحي نيز وزارت آموزش و پرورش بايد به نحوي اقدام كنند كه تا قبل از بهمن ماه 1390 مراحل استخدامي مشمولين اين بند به اتمام برسد.
* مجازات‌هاي نمايندگان در طرح نظارت بر نمايندگان كاهش يافت
نمايندگان مجلس ايرادات شوراي نگهبان به طرح نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان را برطرف كردند و در اين راستا با حذف 4 بند از ماده 6 مجازات نمايندگان در صورت تخلف از قوانين هيئت نظارت را كاهش دادند و همچنين با اصلاح ماده 9 بر آزادي نمايندگان بر اظهار نظر و راي خود تاكيد كردند.
نمايندگان با اصلاح ماده يك اين طرح مقرر كردند به منظور حفظ شأن و منزلت نمايندگان و نظارت درباره امور مربوط به دوران نمايندگان در ابتداي هر دوره مجلس شوراي اسلامي و حداكثر 3 ماه پس از انتخابات هيئت رئيسه دائمي، هيئت نظارت كه از اين پس هيئت ناميده مي‌شود مركب از افراد زير است.
در ادامه نمايندگان با اصلاح ماده 2 طرح نظارت مجلس بر نمايندگان تبصره 2 اين ماده را حذف كردند. براساس اين تبصره مراجع رسمي كشور اعم از انتظامي، قضايي و امنيتي موظفند كليه گزارش‌هاي واصله عليه نمايندگان را به هيئت منعكس نمايند.
علاوه بر اين نمايندگان جهت تامين نظر شوراي نگهبان تبصره ماده 3 طرح نظارت مجلس بر نمايندگان را نيز حذف كردند.
براساس اين تبصره دريافت يا اهداء هداياي متعارف در چارچوب ضوابطي است كه از سوي هيئت رئيسه ظرف سه ماه تهيه و ابلاغ مي‌شود.
ماده 3 دريافت هرگونه هديه نقدي و غير نقدي غير متعارف از اشخاص حقيقي يا حقوقي توسط نمايندگان را ممنوع و مرتكب را مستوجب اعلام مجازات اعلام مي‌كند.
همچنين مجلس شوراي اسلامي جهت رفع ايرادات شوراي نگهبان به طرح نظارت بندهاي "چ، ح، ذ، ر" و تبصره‌هاي 1 و 2 ماده 6 را حذف كرد.
ماده 6 مجازات‌هايي را براي تخلفات نمايندگان از قوانين هيئت نظارت مشخص كرده است.
بندهاي حذف شده عبارتند از: بند چ: لغو عضويت در مجامع و شوراها و يا كميته‌هاي تحقيق و تفحص، ح: لغو عضويت در هيئت رئيسه مجلس و هيئت رئيسه كميسيون‌ها، ذ: محروميت از شركت در جلسات مجلس و كميسيون‌هاي تخصصي تا 3 ماه به پيشنهاد هيئت و تصويب مجلس، ر: لغو اعتبارنامه نماينده به پيشنهاد هيئت و تصويب مجلس.
تبصره‌هاي حذفي اين ماده نيز عبارتند از: تبصره يك: در جلسه رسمي قبل از راي گيري در خصوص اعمال بندهاي "ذ، ر" اين ماده ابتدا گزارش هيئت قرائت مي‌شود سپس نماينده مزبور به مدت نيم ساعت دفاعياتش را مطرح مي‌كند. وي مي‌تواند وقت خود را به يكي ديگر از نمايندگان واگذار كند.
تبصره 2: اجراي مصوبات مجلس درباره بند "ر" اين ماده مستلزم تاييد شوراي نگهبان است. با حذف اين بندها مجازات نمايندگان در صورت تخلف از قوانين طرح نظارت كاهش يافت. در ادامه نمايندگان در راستاي تامين نظر شوراي نگهبان تبصره ماده 8 را حذف كردند.
براساس اين تبصره تصميمات هيئت تجديد نظر و مجلس درباره نمايندگان در اجراي اين قانون قابل طرح در مراجع قضايي نيست. نمايندگان همچنين در پايان متن ماده 9 اين طرح را نيز اصلاح كردند.
براساس اين اصلاحيه نمايندگان مجلس در مقام ايفاء وظايف نمايندگي در اظهارنظر و راي خود كاملا آزادند و نمي‌توان آنها را به سبب نظراتي كه در مجلس اظهار كرده‌اند يا آرايي كه در مقام ايفاء وظايف نمايندگي خود داده‌اند تعقيب يا توقيف كرد.
* مسئولان كنوني كشور ملزم به ارائه فهرست اموال شدند
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اصلاح ماده 2 طرح رسيدگي به دارايي مقامات و مسئولان و كارگزاران نظام مقرر كردند يكي از شرايط تصدي سمت‌هاي موضوع اين قانون و ادامه تصدي آن اعلام فهرست اموال و دارايي‌هاي خود، همسر و فرزندان تحت تكفل مسئولان است.
براساس ماده 2 به منظور افزايش اعتماد عمومي مردم به مسئولان نظام و ارتقاء سلامت اداري از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين قانون يكي از شرايط تصدي سمت‌هاي موضوع اين قانون اعلام فهرست اموال و دارايي خود، همسر و فرزندان تحت تكفل است.
نمايندگان براي رفع ابهام اين ماده مصوب كردند كه طبق اين قانون يكي از شرايط تصدي سمت‌هاي موضوع اين قانون و ادامه تصدي آنها اعلام فهرست اموال و دارايي‌هاي خود، همسر و فرزندان تحت تكفل است.
با تصويب اين اصلاحيه مسئولان كنوني مشمول اين طرح نيز بايد فهرست دارايي‌هاي خود را اعلام كنند.
اين طرح از اين پس بايد در مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بررسي قرار گيرد.

پنجشنبه|ا|13|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن