تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812024336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 2جعفرزاده، قاري بين‌المللي:جايگاه تلاوت قرآن در ايران بعد از انقلاب پيشرفت چشم‌گيري داشته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 2جعفرزاده، قاري بين‌المللي:جايگاه تلاوت قرآن در ايران بعد از انقلاب پيشرفت چشم‌گيري داشته است
گروه فعاليت‌هاي قرآني: يكي از قاريان بين‌المللي كشورمان در تحليل تلاوت قرآن قاريان ايران به پيشرفت‌هاي انجام گرفته در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: جايگاه فن و هنر تلاوت قرآن كريم در ايران بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي گسترش و پيشرفت چشم‌گيري داشته است.
«عبدالوحيد جعفرزاده»، قاري بين‌المللي قرآن كريم كشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: مهم‌ترين آسيب‌ اوليه تلاوت را مي‌توان تلاوت آيات قرآن كريم بدون تسلط بر معناي آن‌ها دانست.

وي افزود: در نشست‌هايي كه با «محمد هلباوي» و «فرج‌الله شاذلي» دو تن از قاريان برجسته كشور مصر داشته‌ايم هر دوي اين استادان بر خواندن قرآن همراه با تقواي الهي، تسلط بر معاني آيات و با احساس خواندن و برقراري ارتباط با مخاطب و مستمع تأكيد كردند.

نفر اول مسابقات بين‌المللي كشور سوريه در سال 1370 همچنين با اشاره به ضعف قاريان در تسلط بر اطلاعات مفهومي قرآن، عنوان كرد: متأسفانه اغلب قاريان ايراني با اطلاعات مفهومي قرآني به طور كامل آشنا نيستند و اين امر مي‌تواند آن‌ها را در ارتباط و انتقال معاني آيات به مخاطب دچار مشكل كند، البته مي‌توان با مطالعه مستمر منابع و كتب علوم قرآني به اين مهم دست يافت.

اين كارشناس قرآني ادامه داد: قاريان قرآن هر اندازه بتوانند تسلط خود را بر قالب‌هاي ادبي آيات قرآن كريم بيشتر كنند و قالب‌هاي ادبي را به خوبي بشناسند در انتقال مفاهيم قرآني به ذهن مستمع موفق‌تر خواهند بود.

جعفرزاده در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به مفهوم رايج از لحن در تلاوت قرآن تعريف شما از لحن و نقش آن در بيان آيات نوراني قرآن چيست، تصريح كرد: لحن به معناي آهنگ و نواي خوشي است كه همراه با كلام منظوم يا نثر به كار مي‌رود و در تلاوت قرآن كيفيتي است كه از استفاده صحيح و مطلوب مقام‌ها و تصنيف‌هاي عربي براي آرايه آيات قرآن كريم بر اساس اصول و مباني مربوط حاصل مي‌آيد.

نغمات قرآني در حقيقت وسيله‌اي براي بيان زيباتر آيات قرآن هستند

وي افزود: مقام‌ها و نغمات قرآني در حقيقت وسيله‌اي براي بيان زيباتر و شيواتر آيات شريفه قرآن هستند لذا قاري قرآن به طور دائم بايد به اين موضوع توجه داشته باشد كه چگونه مي‌توان بهتر و مطلوب‌تر معاني و مفاهيم را به مستمع القا كرد، نه آن‌كه چگونه مقام‌ها و نغمات را به اجرا درآورد.

نفر اول مسابقات بين‌المللي كشور سوريه در سال 1370 در پاسخ به اين سؤال كه آيا آشنا بودن قاريان ايراني به قواعد صرف و نحو عربي را ضروري مي‌دانيد، گفت: ضرورت اين آشنايي به صورت صد در صد است، زيرا صرف و نحو عربي با وقف‌ و ابتدا، ترجمه و حتي لحن ارتباط مستقيم دارد.

جعفرزاده افزود: به عقيده من گذراندن دوره صرف و نحو عربي به صورت آكادميك، همچنين مطالعه تفسيرهاي مشهور مانند تفسيرهاي الميزان، نمونه و نور و نيز گذراندن دوره ترجمه قرآن كريم مي‌تواند به قاري قرآن در تسلط به معنا و مفهوم آيات قرآن كريم كمك شاياني كند.

اين كارشناس قرآني در پاسخ به اين سؤال كه چرا برخي از احاديث بر ضرورت حزين خواندن قرآن توسط قاريان تأكيد دارند، گفت: به دليل اين‌كه قرآن با حزن نازل شده پس بايد با حزن تلاوت شود، همچنين آيات قرآن سخن پروردگار متعال است كه حالت پند و موعظه دارد و بايد با حزن خوانده شود.

جعفرزاده تصريح كرد: جايگاه فن و هنر تلاوت قرآن كريم در ايران بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي گسترش و پيشرفت چشم‌گيري داشته ولي با توجه به اختلاف در سليقه‌ها شاهد ركود نسبي در اين زمينه هستيم، به عقيده من بايد جايگاه فن و هنر تلاوت قرآن كريم در ايران را در 15 سال اول پس از انقلاب بنگريم و ببينيم كه در آن زمان چگونه بوده‌ايم كه اكنون كجا هستيم.

وي در پاسخ به اين سئوال كه اعتقادات، گفتار و رفتار فردي و اجتماعي قاريان قرآن در قرائت آن‌ها چه اثري دارد تأكيد كرد: اين تأثير به صورت صد در صد مثبت است زيرا قارياني كه از اعتقادات، گفتار و رفتار فردي و اجتماعي مثبت و اسلامي برخوردارند به نحو بهتري قادر به برقراري ارتباط با مخاطب خود هستند و مستمع تلاوت آن‌ها حس مي‌كند كه اين قاريان از دل و جان مي‌خوانند و به طور طبيعي سخني كه از دل بر مي‌آيد لاجرم بر دل نيز مي‌نشيند.

اخلاق قرآني از اصلي‌ترين ملزومات يك قاري قرآن محسوب مي‌شود

اين قاري ممتاز قرآن كريم ادامه داد: اخلاق قرآني از اصلي‌ترين ملزومات يك قاري قرآن محسوب مي‌شود، چون مردم قاريان قرآن را به عنوان يك الگوي شايسته در اجتماع مي‌شناسند و قاري قرآن بايد اين وجهه را در اجتماع براي خود و جامعه قرآني حفظ كند.

وي در پايان با اشاره به تأثير مثبت حضور قاريان مصري در ايران گفت: حضور قاريان مصري در ايران ضروري است، زيرا در اين چند سال ديديم كه با آمدن قاريان مصري تحولي جدي در كشورمان به وجود آمد و باعث به وجود آمدن فضاي انس و الفت با قرآن كريم در كشور شد.

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن