تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820610771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ملاصدرا به اثبات عقلاني معاد جسماني همت گمارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: ملاصدرا به اثبات عقلاني معاد جسماني همت گمارد
گروه انديشه: ملاصدرا با توجه به تمام تلاش‌هاي پيش از خود، مي‌خواهد بر اساس مباني فلسفه متعاليه، معاد جسماني را اثبات عقلي كند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، معاد جسماني و حشر اجساد مادي از جمله مسائل دشواري است كه اذهان متفكران را از مكاتب فكري متعدد جهان اسلام، به خود مشغول كرده است. برخي آن را انكار كرده و برخي ديگر به صرف اعتقاد وحي آن را پذيرفته‌اند و برخي نيز به حشر تن ديگري غير از تن جسماني اين جهاني قائلند.

به زعم نگارنده مقاله «معاد جسماني نزد ملاصدرا»، ملاصدرا با توجه به تمام تلاش‌هاي پيش از خود، مي‌خواهد بر اساس مباني فلسفه متعاليه، معاد جسماني را اثبات عقلي كند. او يازده مقدمه بر اثبات معاد جسماني ذكر كرده و بر اين باور است كه مكاتبي كه هر يك از آن مقدمات را نپذيرفته باشند از عهده حل معاد جسماني بر نمي‌آيند، از جمله مقدمات پذيرفته شده از طرف ملاصدرا حركت جوهري، تشخص به وجود و تحصل صورت به ماده است كه همراه ديگر اصول، نقش اساسي را در تبيين معاد جسماني ايفا مي‌كند.

نگارنده بر اين اعتقاد است كه ملاصدرا بر خلاف كساني كه ادعا مي‌كنند معاد او معاد منقول در دين اسلام نيست، توانسته است عينيت جسم آدمي را در روز محشر بر اساس مباني فلسفي خويش تنظيم نمايد. كل فلسفه او تبيين قوس نزول و صعود وجود مي‌باشد. او با تكميل قوس نزول و اثبات بسياري از مباني فكري خود در آغاز تفكر خود تلاش وافر نموده است كه قوس صعود هستي را با توجه به مباني پذيرفته شده‌اش، در قوس نزول اثبات نمايد.

در اين جستار مي‌خوانيد: كاري كه به نظر نگارنده گذشتگان قبل از او يا اصلا انجام نداده‌اند يا به طور ناقص انجام داده‌اند. در پايان اميدواريم كه با روشن نمودن ابعاد پنهان تفكر ملاصدرا، با زبان جديد بتوان انديشه او را به طور شفاف در معرض نقد و بررسي قرار داد تا به اين وسيله اذهان بتوانند با تكيه بر گذشته زمينه رشد فلسفه اسلامي را بوجود آورند.

مقاله «معاد جسماني نزد ملاصدرا» نوشته يحيي بوذري نژاد، استاديار دانشگاه بوعلي سينا در آخرين شماره فصلنامه پژوهشي «الهيات و حقوق» (ويژه فلسفه و كلام اسلامي) به صاحب امتيازي دانشگاه علوم اسلامي رضوي، مديرمسئولي محمدباقر فرزانه و سردبيري سيدمحمدباقر حجتي منتشر شده است.

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 511]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن