واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام رستمنژاد در گفتوگو با فارس
خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي جامعةالمصطفي (ص) العالميه با بيان اينكه «ارتباط مكاتبهاي و شبكه نيابت» تاكتيك مبارزاتي امام حسن عسگري(ع) بود، گفت: حضرت عسگري(ع) توسط حكيمه خاتون معارف بلند امامت را گسترش داد.
حجتالاسلام و المسلمين مهدي رستم نژاد، عضو هيئت علمي جامعةالمصطفي (ص) العالميه در گفتوگو با خبرنگار آيين و انديشه فارس با اشاره به دوران امامت امام عسگري اظهار داشت: زمان امامت امام حسن عسگري (ع) از جهاتي خاص و ويژه است اختناق بسيار شديدي در آن دوران حاكم بود و دشمنان به دليل اينكه از اهل بيت پيشين دريافته بودند كه مهدي صاحبالزمان از نسل خود پيامبر (ص) است و براساس نشانهها دوازدهمين نفر به شمار ميرفت از اين رو به دشمني با حضرت پرداختند.
وي گفت: حكومت طاغوت، امام عسگري (ع) را در يك پادگان نظامي حبس كرده بود و اختناق بسيار شديد باعث شد تا ايشان تمام مدت عمرشان را در مراقبتهاي ويژه و كنترل شده سپري كنند.
حجتالاسلام رستمنژاد انحرافات فكري و رقباي مذهبي از جمله واقفيه، مفوضه، غلات و سوفيه را از ديگر مواردي بر شمرد كه اوضاع آن روز را متشنج كرده و امام (ع) را در شرايط سختي قرار ميداد. در هر كدام از اين فرقهها مدعياني وجود داشت كه برخي از آنها امامت را قبول، برخي ديگر تا نيمه راه پذيرفته و گروهي نيز شبهاتي را در ميان مردم مطرح ميكردند.
وي ادامه داد: مشكلات داخلي كه در زمان امام حسن عسگري در داخل حوزه تشيع رخ داد مانند وجود جعفر كذاب و ادعاهاي او و مسئله استتار و اختفاي امام حسن عسگري (ع) براي حفظ جان فرزندش حضرت مهدي (ع) امام را در وضعيت متعارضي قرار داد و از آنجايي كه قرار بود امام عصر (عج) در دوران كودكي به امامت برسد باعث شد تا عدهاي فتنهانگيزي كرده و به رواج شبهاتي از جمله مسئله صبابت امام زمان (عج) و غيبت ايشان در متن جامعه پرداختند.
عضو هيئت علمي جامعةالمصطفي (ص) العالميه با بيان اينكه امام عسگري (ع) بايد اين جريانات را مديريت كرده و شيعه را براي پديده غيبت آماده ميكرد، گفت: دستگاه طاغوت نيز كاملا مراقب بود تا اگر فرزندي از خاندان امام حسن عسگري (ع) به دنيا آمد او را بكشند لذا امام (ع) را از مدينه به سامرا و به لشگرگاه تبعيد كرده و به مراقبت همه جانبه از ايشان برآمدند و حتي با تردد امام زادگان و افراد بسيار به خانه حضرت عسگري (ع) هيچ كسي متوجه ولادت امام عصر (عج) نشد.
وي تصريح كرد: فضاي ترسيم شده آن زمان نشان ميدهد كه امام (ع) حكومت طاغوت، شيعيان در چه وضعيتي قرار دارند و مسائل و دغدغههاي آن زمان چيست؟ چرا كه ديگر عصر حضور به پايان يافته و عصر غيبت فرا رسيده بود و شيعه نيز دچار اضطراب و التهاب فكري شده بود.
* «ارتباط مكاتبهاي و شبكه نيابت» تاكتيك مبارزاتي امام حسن عسگري(ع) بود
حجتالاسلام رستم نژاد در ادامه با اشاره به تاكتيكهاي مبارزاتي امام عسگري (ع) خاطرنشان كرد: ارتباط مكاتبهاي، نخستين تاكتيك مبارزاتي ايشان به شمار ميرفت چون امام عسگري(ع) در لشگرگاه بود و به طور مستقيم با بزرگان شيعه در ارتباط نبود ارتباط خود را به صورت مجازي برقرار ميكرد و به اصطلاح امروزي حضرت يك دانشگاه مجازي برپا كرده بود.
وي افزود: عثمان بن سعيد عمري، تحت عنوان حرفه روغن فروش، نامههاي شيعيان را در ميان ظرفهاي روغن قرار ميداد و آن را خدمت حضرت ميرساند و سپس باز هم پيام كتبي حضرت (ع) را در ميان سطلهاي روغن از اين خانه به آن خانه برده و به دست افراد مختلف ميرساند.
عضو هيئت علمي جامعةالمصطفي (ص) العالميه به بيان موارد ديگري از نحوه ارتباط امام حسن عسگري (ع) با شيعيان پرداخت و اظهار داشت: داود بن اسود عهدهدار وسايل حمام و استحمام حضرت بود نقل ميكند «روزي امام عسگري عليهالسلام چوبي به دست من داد تا آن را به عثمان بن سعيد عمري برسانم در ميانه راه استري مزاحم من شد من با آن چوب به استر زدم و چوب شكست و نامهاي را در ميان آن يافتم و تازه فهميدم كه امام عسگري (ع) با اين چوب نامهرساني ميكند» اين داستانها نشان دهنده وضعيت متشتت آن روز بود.
وي ابراز داشت: يكي از ديگر اقدامات حضرت عسگري (ع) اين بود كه ايشان توسط حكيمه خاتون عمه امام زمان عليهالسلام نيز به امور شيعيان رسيدگي ميكرد در واقع، خانم حكيمه نقش حضرت زينب (س) را ايفا ميكرد. احمد بن ابراهيم كه از بزرگان اصحاب امام حسن عسگري (ع) به شمار ميرود نقل ميكند: «وقتي وارد اتاق حضرت شدم دريافتم كه حكيمه خاتون پاسخ مردم را ميدهد در دل با خود گفتم مگر يك زن ميتواند كار امام (ع) را انجام دهد تا اين امر از ذهنم رد شد حكيمه خاتون خطاب به من فرمود امام حسين (ع) خواهرش زينب در ظاهر وصيت كرده بود لذا هر علمي كه از حسين بن علي (ع) صادر ميشد به زينب (س) نسبت داده ميشد و اين براي آن بود كه جان حضرت حفظ شود و امروز من براي حفظ جان امام عسگري(ع) به اين كار مشغولم» لذا حضرت توسط حكيمه خاتون، علم و معارف بلند امامت را نشر ميداد.
حجتالاسلام ستم نژاد در ارتباط با شبكه نيابت گفت: شبكه نيابت از زمان ائمه پيشين شكل گرفته بود به طوري كه حتي پيش از دوران امام رضا (ع) نيز وجود داشت. حضرت عسگري (ع) در اين شبكه در ري، كوفه، نجف، بصره، مكه و مدينه نوابي براي خود داشت كه اين نواب، گاهي فتوا داده، به شبهات پاسخ گفته، خمس و زكات دريافت كرده و حتي شئون امامت را در جامعه اسلامي اجرا ميكردند.
وي يادآور شد: امام (ع) با ايجاد شبكه نيابت، شعيه را براي پديده غيبت و مهدويت آماده كرد و با آيات قرآني، افراد را براي امامت امام مهدي عجل الله تعالي فرجهالشريف در دوران كودكي مهيا كرد بنابراين، ايشان سياست علوي و فاطمي اجداد خود را در جامعه عملي و وضعيت را براي حضور امام عصر (عج) آماده كرد.
عضو هيئت علمي جامعةالمصطفي (ص) العالميه گفت: حضرت عسگري شهادت غريبانه و مظلومانهاي داشت و حتي در چند روز باقي مانده از عمر گرانقدر ايشان حكومت طاغوت لحظهاي امام (ع) را رها نميكرد در واقع آنها به دنبال پديده مهدويت بودند.
وي در پايان اين گفتوگو اظهار داشت: امام حسن عسگري (ع) در لحظات آخر عمر خويش به غلام خود فرمود: «آن طرف حجره برو كودكي در پشت پرده در حال سجده ميبيني او ميگفت من بارها در آن حجره حضور يافته بودم اما كسي را نديده بودم اما اين مرتبه چشمم باز شد و حضرت را ديدم، امام زمان (ع) نزد پدرش آمده و امام عسگري (ع) اين جمله را فرمود: اي سيد و بزرگ اهل بيت من! به من آب بياشام كه من به سوي پروردگارم ميشتابم و سپس فرمود: بشارت باد كه تو صاحبالزمان هستي تو حجت خدا بر خلق و مهدي اين امت هستي!
انتهاي پيام/
چهارشنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]