تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830951535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم شهبازي /عيار 14؛ فيلمي كه همه انتظارات را پاسخ نمي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به فيلم شهبازي /"عيار 14"؛ فيلمي كه همه انتظارات را پاسخ نمي‌دهد
"عيار 14" پرويز شهبازي هر چند فيلمي قابل قبول در ميان آثار بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر است، اما انتظارات پس از "نفس عميق" را با توجه به مهارت‌هاي فيلمساز به طور كامل پاسخ نمي‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهبازي به فاصله شش سال پس از ساخت "نفس عميق" بالاخره چهارمين فيلمش را ساخت و خودش و علاقمندان آثارش را از قاب فيلم بيادماندني "نفس عميق" خارج كرد.

"عيار 14" به گونه‌اي اجتناب‌ناپذير پيگيران آثار شهبازي را به فيلم قبلي او ارجاع مي‌دهد. ارجاعي كه ناشي از تمام و كمال بودن تجربه‌گرايي كارگردان در آن فيلم و فاصله گرفتن از قله‌هايي كه فتح كرده بود در اين فيلم است. در واقع مي‌توان نوعي ارجاع از يك اثر به اثر ديگر را مورد توجه قرار داد كه به تعبير فرامتني متهم نمي‌شود.

شايد تلاش شهبازي براي تعريف كردن يك قصه آشنا با آغاز و پايان مشخص، مهمترين وجهي باشد كه بين تجربه جديد و قبل او فاصله مي‌اندازد. قصه يك طلافروش (فريد) كه پس از پنج سال به دزدي كه او را لو داده، برخورد كرده و سعي مي‌كند از دست او فرار كند. در حاليكه دزد (منصور) نه قصد انتقام دارد و نه اصلاً به او فكر مي‌كند.

شخصيت‌هاي اصلي قصه دو تيپ هستند كه خاستگاه آنها روشن است و پرداختشان آنها را از تيپ هميشگي جدا مي‌كند. دزدي كه پس از پنج سال آزادي به شهر سابقش بازگشته و طلافروشي دنيازده كه در توهم و ترس انتقام بسر مي‌برد. شهبازي تلاش كرده در پرداخت اين دو شخصيت در عين وامداري به ويژگي‌هاي تيپيك از اين وجوه به عنوان تعريف اوليه استفاده و در ادامه برگ‌هاي خود را رو كند كه از اين تعريف اوليه فاصله مي‌گيرد.

در واقع همين تعاريف اوليه هستند كه تا بخش پاياني فيلم رويارويي فريد (محمدرضا فروتن) و منصور (كامبيز ديرباز) را به منزله تقابل دو قطب در مقام قرباني و انتقامجو برجسته مي‌كنند كه پاياني قابل انتظار ندارد. نوعي حركت بر مسير كليشه‌ها و استفاده از آنها براي رسيدن به نتيجه‌اي معكوس.

چرا كه همه اينها بهانه‌اي است براي اينكه در كنار تم اصلي به اين وجه پرداخته شود كه منصور دغدغه‌هايي چون شوهر كردن زنش، پيدا كردن دخترش و ... را دارد كه مهمتر از انتقام گرفتن از فريد هستند. طبعاً رسيدن به چنين پاياني نياز به پرداختي هوشمندانه دارد كه تلاش شهبازي براي نگه داشتن اين عامل غافلگيري در پايان نتيجه خوبي در پي داشته است.

اما در كنار اين نقاط مثبت شايد بيشترين انتظار از شهبازي كه در "عيار 14" پاسخ نمي‌گيرد، حجم گفتگوهاي اطلاعاتي است كه بين شخصيت‌هاي مختلف رد و بدل مي‌شود و از فضاي رمزآلودي كه مي‌توانست در اطراف آنها شكل بگيرد، دور مي‌شود. ديالوگ‌هايي كه بيش از هر چيز آدم‌ها، موقعيت و درونياتشان را توضيح مي‌دهد و ... حذف آنها مشكلي ايجاد نمي‌كند.

شهبازي در "نفس عميق" نشان داد با كمترين حجم ديالوگ، كمترين اطلاعات درباره خاستگاه و انگيزه شخصيت‌ها و... مي‌توان مخاطب را بدون علامت سئوال‌هاي متعدد تنها با فضاي موجود (كه قصه پررنگ هم ندارد) همراه كرد. همچنان كه حضور فلاش بك منصور در كبابي، سكانس فريد در مسجد و... با توجه به كاركردي بودن جزئيات به تصوير درآمده جاي سئوال دارد.

"عيار 14" هر چند فيلمي قابل قبول در ميان آثار جشنواره بيست و هفتم به شمار مي‌رود، اما انتظارات ايجاد شده پس از "نفس عميق" را به طور كامل پاسخ نمي‌دهد. فيلمي كه جزئياتي حساب شده با توجه به چند دغدغه مشترك شهبازي دارد.

"عيار 14" چهارمين فيلم پرويز شهبازي درباره طلافروشي است كه به خاطر اتفاقي در پنج سال قبل دچار دردسر مي‌شود و همه داستان در 12 ساعت اتفاق مي‌افتد. محمدرضا فروتن، پوريا پورسرخ، مهشيد افشارزاده، مينا ساداتي و بهرنگ علوي بازيگران اين فيلم هستند.

ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ‌ ــ

سحر عصرآزاد

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن