تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817105900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قدمت 3000 ساله صنعت آهنگري در كرمانشاه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: قدمت 3000 ساله صنعت آهنگري در كرمانشاه
كرمانشاه- صنعت آهنگري و ساخت ابزار آلات فلزي از جمله صنايع دستي كهن استان كرمانشاه است كه قدمتي بيش از سه هزار سال دارد.


به گفته معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه، شهرستان كرند غرب مركز ساخت ابزار آلات فلزي و چاقو و شمشير و زره از روزگاران كهن بوده است.
نصرت‌الله سپهر روز چهارشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: بنا به گفته محققان، هنگام حمله‌ي اعراب به ايران، صنعتگراني در اين شهر بودند كه زره و شمشير خوب مي‌ساختند، بطوريكه در آن زمان، اعراب عده‌اي از استادكاران اين فن را براي آموزش و ساخت زره و شمشير با خود بردند.
تيمور لنگ در كتاب "منم تيمور جهانگشا" مي‌نويسددر 90 كيلومتري شهر قره ميسين (كرمانشاه فعلي) شهري زيبا در كنار كوهپايه‌اي عظيم بود به نام "كرند" كه استادكاران ماهري داشت، من در آنجا ماندم، اسبانم را نعل بندي كردم، توسط استادكاران خنجر و شمشير زيادي ساخته شد كه آنها را خريديم، من فتح عراق را مديون صنعتگران اين شهر مي دانم."
وي ادامه داد: بعد از آن نيز صنعتگران براي دولت‌هاي وقت اسلحه جنگي ساخته‌اند، خصوصاً در سلسله صفويه، زنديه و قاجاريه، تفنگ‌هاي گلوله زني سربي را كه به تفنگ چكشي معروف بود، مي‌ساختند، به طوريكه صنعتگران بخش مزبور در اين رشته تخصص فراوان بدست آورده و درغرب ايران اشتهار داشتند.
وي افزود: ولي به مرور زمان به سبب از دست رفتن رونق اين رشته، صنعتگران اسلحه ساز كه در كنار ساخت اسلحه به ساخت ساير آلات و ادوات فلزي نيز مي پرداختند، به ساخت انواع چاقو و كارد آشپزخانه و غيره روي آوردند.
سپهر افزود: تبحر صنعتگران كرندي به حدي است كه بعضي از آنان وسايل كار خود از جمله گيره‌هاي دستي و زينتي را خود مي‌سازند.
وي گفت: اكنون كرند و زنجان از مهمترين مناطق ساخت ابزار آلات فلزي (چاقو سازي) در كشور هستند كه بنا به گفته كارشناسان در كار فن ساخت، استادكاران اين خطه مهارت بيشتري نسبت به صنعتگران زنجاني دارند.
وي افزود: مواد اوليه به كار رفته در ساخت اين ابزار عبارت است از آهن اسقاط (از فنرهاي فرسوده اتومبيل) آهن فولاد، برنج، شاخ گوزن و شاخ گاو ميش و نوعي فيبر پلاستيكي براي ساخت دسته.
معاون صنايع دستي استان گفت: انواع توليدات ساخته شده توسط صنعتگران كرند عبارتند از شمشير، كليدهاي رمزي، كاردهاي شكاري و آشپزخانه، قپان، انواع سيخ كباب، قندبر، چاقو جيبي، كاردهاي فشنگي، انبر، ساطور، قندشكن، گاو آهن‌هاي كوچك و بزرگ، داس، تبر، ابزار محلي از جمله وجين كن و منقل.
وي گفت: اكنون حدود 300 نفر در شهر كرند در رشته چاقو سازي مشغول فعاليت هستند.
سپهر در مورد وضعيت فعلي بازار توليد چاقوسازي و ابزار فلزي در كرند غرب گفت: در گذشته به علت توسعه مصنوعات ماشيني، نبود بازار فروش مصنوعات دستي و ناچيز بودن ميزان درآمد حاصل از توليد، مي رفت كه اين صنعت به فراموشي سپرده شود و از بين برود.
وي افزود: تا اينكه با حمايت‌هاي دولت و مسوولين مديريت صنايع دستي نسبت به ايجاد و ساخت مجتمع‌هاي توليدي و واگذاري اين واحدها به صنعتگران و جوانان جوياي كار و هم‌چنين در اختيار گذاشتن ابزار كار و تسهيلات بانكي و ساماندهي صنعتگران در قالب تعاوني و تشكل‌هاي قانوني بازار توليد و فروش، توسعه و رونق بيشتر يافت.
وي گفت: اكنون دراين شهر جوانان كم كم به اين صنعت روي آورده و آشنا مي‌شوند و تحول چشم گيري در حفظ و احياي صنايع دستي مخصوصاً چاقوسازي به عمل آمده كه با استمرار حمايت و پشتيباني دستگاه‌هاي دولتي، روز به روز رونق بيشتري پيدا خواهد كرد.
7452/567/587

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن