تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816881121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيانيه‌ي مجلس اعلاي اسلامي عراق درخصوص انتخابات شوراهاي استاني


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بيانيه‌ي مجلس اعلاي اسلامي عراق درخصوص انتخابات شوراهاي استاني
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

مجلس اعلاي اسلامي عراق درخصوص انتخابات شوراهاي استاني اين كشور بيانيه‌اي صادر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در متن اين بيانيه آمده است:

"بسم‌الله الرحمن الرحيم

مجلس اعلاي اسلامي عراق به نمايندگي از جريان شهيد محراب برگزاري انتخابات شورهاي استاني در فضايي از آرامش و امنيت را به مرجعيت عظيم‌الشان تقليد، ملت عراق و دولت عراق تبريك و تهنيت گفته، اين انتخابات را گامي جديد در استحكام روند دموكراسي و شركت آحاد ملت در گزينش نمايندگان خود و تصميم‌گيري در خصوص سياست‌هاي خويش مي‌داند.

اين انتخابات در حالي برگزار شد كه آحاد ملت ما در فضاي ماه‌هاي محرم الحرام و صفر و آمادگي براي برگزاري مراسم زيارت اربعين سيدالشهداء امام حسين عليه‌السلام، بسر مي‌بردند و اين امر روح تازه‌اي به اين روند بخشيد كه برگرفته از حماسه‌ي حسيني و عبرت‌هاي جاودان آن در طول تاريخ است.

عمليات شمارش آراء آغاز و نتايج اوليه‌ي آن نمايان گشته و مجلس اعلا و خط شهيد محراب نسبت به كل روند انتخابات و نتايج آن و عبرت‌هاي منفي و مثبتي كه نمايان ساخت ابراز رضايت نموده و مايل است نكات ذيل را در اين خصوص گوشزد نمايد

1- مجلس اعلا احساس مي‌نمايد كه انتخابات با مسيري روان و معقول انجام گرفت و تجاوزات و نقايص مهمي كه صورت گرفت همچنان بسيار كمتر از دستاوردها و موفقيت‌ها محسوب مي‌شوند، به نحوي كه اوضاع امنيتي نسبت به سال‌هاي گذشته بسيار بهتر بوده است، گر چه شاهد برخي مشكلات امنيتي و شهيد شدن تعدادي از كانديداها (رحمه‌الله عليهم) بوده‌ايم، اين انتخابات نيز در فضاي رقابتي سالمي صورت گرفت و ما شاهد حوادثي يا اتفاقاتي ميان ليست‌هاي رقيب نبوده‌ايم و اين نشان از سطح بالا و متمدن عملكرد نيروهاي سياسي و آحاد ملت عزيز ما دارد. مجلس اعلا هم به نوبه‌ي خود و در اين مناسبت مراتب تشكر فراوان خود را از مرجعيت عظيم‌الشان، دولت عراق، دولت‌هاي محلي، نيروهاي امنيتي، نيروهاي سياسي، كميسارياي عالي مستقل انتخابات، نهادهاي جامعه‌ي مدني و ساير سازمان‌ها و نهادهاي ذيربط به خاطر فعاليت‌هاي آنان در اين خصوص ابراز مي‌دارد. مجلس اعلا همچنان از رسانه‌هاي گروهي و نقش مهم حساس و بزرگ‌منشانه‌ي آنان تشكر مي‌نمايد، بخصوص آن دسته از رسانه‌هايي كه امانت رسانه‌اي و شريف اين حرفه را با وجود اختلاف‌نظر يا انتقاد از برخي مسائل نگهداشتند و در عين حال توجه آحاد ملت را به هوشياري نسبت به رسانه‌هايي كه تلاش دارند از آب گل‌آلود ماهي بگيرند جلب مي‌نمايد و تاكيد مي‌دارد هر آنقدر كه حملات رسانه‌هاي گروهي و مواضع رنگارنگ عليه ما بود، ما همچنان بزرگ‌تر از دروغ پراكني‌هاي آنان بوده و هستيم و جز از حق و خداوند ترس و واهمه نداريم و همواره در برابر حق و خداوند خاضع و خاشع ايستاده عفو و بخشش او را مي‌طلبيم و همواره دست به دعا برمي‌داريم تا اعمال صالح ما را بپذيرد و گناهان و خطاهاي ما را بيامرزد.

2- مجلس اعلا احساس دارد كه ليست شهيد محراب توانست فعاليت‌هاي انتخاباتي بسيار موفقي را چه از نظر طرح‌ها و ايده‌ها و چه از نظر بسيج گسترده‌ي آحاد ملت، هدايت و به انسجام رساند، چرا كه اين انتخابات فرصت عظيمي براي نهادها و كادرهاي اين ليست در آزمودن توانايي‌ها و توانمندي‌ها و امكانات خود در بسيج ده‌ها هزار از شهروندان در هر روز و در طول چند هفته و تنظيم اجتماعات بزرگ يا ميزگردها ايجاد كرد و مي‌توان گفت اين خط تنها طيفي بوده كه در ميان ديگر نيروهاي سياسي دست به چنين فعاليت‌هايي زده است. ما ايمان راسخ داريم كه اينگونه فعاليت‌ها اثرات خود را در نهادهاي مجلس اعلا و نيروهاي جريان شهيد محراب و تحكيم روابط مستحكم آنها با آحاد ملت ما بر جاي خواهد گذاشت و اثرات مثبتي در آينده، چه در زمينه‌ي تحكيم جايگاهها و نهادهاي جريان شهيد محراب و چه در زمينه‌ي خدمت به آحاد ملت، خواهد داشت و ما اطمينان وافر و بزرگي داريم كه اينگونه مرحله‌ي جديدي در فرهنگ عمومي در راستاي تجربه‌ي نوپاي عراق خواهد بود كه در جهت ايجاد كشوري بر پايه قانون اساسي، دموكراسي و نهادها و بر اساس رقابت و انتخابات جهت رسيدن به قدرت به دور از تجارب منفور گذشته و به دور از تمايلات قبلي فردمحور و ديكتاتورمآبانه، در كنار شناساندن اختيارات استان‌ها و حكومت‌هاي محلي و جلوگيري از هرگونه تمايل جهت بازگشت به روش منفور حكومت مركزي به منظور ايجاد كشوري قدرتمند كه داراي جامعه‌اي قدرتمند و دولتي فدرال و قدرتمند و حكومت‌هاي محلي قدرتمند باشد، حركت مي‌كند. البته اين انتخابات فضاهايي را براي همه‌ي نهادها و سازمان‌ها و در راس آنان مرجعيت عظيم‌الشان فراهم ساخت كه توانستند آحاد ملت را بسيج و ايده‌ها و طرح‌ها و تفكرات متمدنانه و پيشرفته را ميان آنان تبليغ و ترويج دهند، ايده‌ها و تفكراتي كه مي‌تواند عراق را از روش‌هاي تربيتي سابق رها ساخته و آن را وارد مرحله‌ي تازه‌اي از روابط و مفاهيم سازد كه چند دهه از اين سرزمين رخت بربسته بود.

3- نتايج اوليه آرا نشان مي‌دهد كه ليست شهيد محراب و نيروهاي مستقل توانستند رتبه اول يا دوم را در يازده استان از چهارده استان كه انتخابات در آن برگزار شد به دست آورد و جزو ليست‌هاي برنده در ساير استان‌ها بود كه اين خود به عنوان يك دستاورد نسبت به عملكردهاي گذشته محسوب مي‌شود، خاصه آنكه اين انتخابات بر اساس روش ليست‌هاي باز و انفرادي برگزار شد و اين خود تجربه‌ي جديدي بود كه شهروندان را در فضاي شفاف و آزاد قرار داد تا نمايندگان توانمند خود را برگزينند.

5- تعداد استان‌هايي كه اين ليست توانست تعداد كرسي‌هاي پيش‌بيني شده خود را در آنها بالاتر ببرد، بيش از استان‌هايي بودند كه تعداد كرسي‌ها در آنها رو به كاهش رفت، چه به وسيله‌ي شركت افرادي كه قبلا انتخابات را تحريم كرده بود و چه به دليل ورود كانديداهاي و نيروهاي جديد. البته پيش‌بيني مي‌شود كه اين ليست بتواند 20 الي 25 درصد از مجموع كرسي‌هاي استان‌هاي 14 گانه را بدست آورد كه در بغداد و استان‌هاي جنوب آن بسيار بيش از اين درصد هم خواهد بود. در همه حال، مجلس اعلا همچنان نقش اساسي و اول خود را در صحنه‌ي سياسي عراق حفظ نمود و اين همان نقشي بود كه در همه فراز و نشيب‌هاي مرحله‌ي جهاد و مبارزه در مرحله‌ي ساخت عراق جديد با همه نقطه عطف‌ها و چالش‌ها و مسائل پيچيده آن داشته و دارد. به هر حال، صحنه‌ي سياسي و از جمله انتخابات انعكاسي است از فعاليت‌هاي پيشرفت در اينجا و مهم اين است كه وظيفه انجام شود و در روند امور مشاركت، موقعيت‌هاي مسووليت بر عهده گرفته شوند و وظايف لازم كه بتوان از خلال آنها خدماتي را به آحاد ملت ارايه نمود انجام شوند و اين چيزي است كه ما احساس مي‌كنيم با فضل و منت الهي و تلاش كادرها و نهادهاي ما و پشتيباني نيروهاي ملت‌مان توانستيم آن را انجام دهيم.

6- انتخابات توانست درصد مشاركت خوبي را محقق سازد و برخلاف انتخابات قبلي هيچ تحريمي عليه آن صورت نگرفت، بلكه همه‌ي نيروهاي سياسي و نهادهاي اجتماعي، چه آنهايي كه در چارچوب حكومتند و چه آنهايي كه خارج از آن، در انتخابات شركت كردند و اين خود دستاورد عظيمي محسوب مي‌شود. درصد مشاركت در بسياري از مراحل بيش از 50 درصد بود و اين در مقايسه با انتخابات در بسياري از كشورها يك نوع پيشرفت به حساب مي‌آيد. لكن به‌رغم آن، درصد شركت در استان‌هاي بغداد، انبار و بصره شاهد سير نزولي بوده است و كمتر از درصد فوق‌الاشاره بود، بلكه درصد شركت‌كنندگان در عموم استان‌ها كمتر از درصد پيش‌بيني شده بود و اين علامت استفهام بزرگي جلوي ما قرار مي‌دهد كه ما درصدد بررسي آن و شناسايي عوامل آن در زمينه‌هاي موضوعي، شخصي، سياسي، رفتاري يا انتخابي هستيم. حتي اينكه ممنوعيت تردد خودروها در داخل هر استان در ساعات آخر شب انتخابات و پس از وساطت‌هاي زياد لغو شد، كما اينكه ممنوعيت حركت در داخل شهرها در ساعت دو يا سه بعد از ظهر روز انتخابات لغو شد و در برخي مناطق و بر اساس نظر مسوولان امنيتي ادامه داشت. البته بررسي اوليه نشان مي‌دهد كه اينگونه اقدامات به اندازه كافي بررسي قبلي نشده بود يا اينكه نقطه نظرات ديگر طرف‌هاي مربوطه (نيروهاي سياسي، كميساريا، شوراهاي محلي) كه مي‌توانند راهكار صحيح برخورد را ارايه دهند مدنظر قرار نگرفت و اين را مي‌توان با ديگر پيچيدگي‌هاي اجرايي، نو پا بودن سيستم انتخاباتي جديد، دگرگوني‌هاي مداوم در مراكز انتخابات، بي‌نظمي در ليست‌هاي راي‌دهندگان يا غفلت مردم از به روز كردن اطلاعات شناسنامه خود در يك برهه و تمايل‌شان به شركت در انتخابات در برهه‌اي ديگر، اضافه كرد كه اين مسائل باعث شد تعداد زيادي از شهروندان چه به لحاظ تقصير شخصي يا به لحاظ خطاهاي سياسي يا رفتاري يا اجرايي يا اداري نتوانند از حق خود استفاده نمايند و اين عوامل در مجموع و در كنار دو عامل سياسي و اداري يكي از مهمترين ضعف‌ها محسوب مي‌شوند كه در انتخابات آينده مي‌بايستي به صورت صحيح با آنها برخورد نمود.

7- انتخابات در سيستم دموكراتيك همان فرصت صحيحي محسوب مي‌شود كه همه اين مسائل طي آن مورد بررسي قرار گيرند، نكات منفي تصحيح و نكات مثبت تحكيم شوند، چرا كه انتخابات ميان دشمنان اجرا نمي‌شود بلكه ميان رقبايي صورت مي‌گيرد كه همگي آنان براي مصلحت و منفعت عموم فعاليت مي‌كنند و به مجرد پايان يافتن مرحله‌ي رقابت انتخاباتي، مرحله‌ي مشاركت بر اساس نتايج انتخابات شروع مي‌شود تا بتوان مسائل استان‌ها را بر اساس تمايلات ساكنان و اهالي مديريت كرد.

در پايان، خداوند متعال را بابت اين همه نعمت سپاسگذاريم و بار ديگر از ملت شريف عراق بابت همه انواع پشتيباني و اخلاص و از خودگذشتگي كه از عوامل اساسي موفقيت اين تجربه و ايستادگي در برابر فعاليت‌هاي تروريست‌ها و خرابكاران محسوب مي‌شوند تشكر و تقدير فراوان خود را ابراز مي‌داريم. از صدها هزار نفر كه ما را يا ديگران را انتخاب كردند تشكر خاص داريم. دست همه نيروهاي سياسي را مي‌فشاريم و به همه چه برندگان و چه غير برندگان تبريك مي‌گوييم، چرا كه برنده اصلي عراق بود و ملت عراق. از كليه‌ي موسسات و نهادها و ده‌ها هزار فرد مرتبط كه در اين برنامه عظيم و بي‌نظير در كنار ما بودند و در طول چند هفته طولاني و خسته كننده شديدا درگير اجراي آن بودند تشكر نموده از كليه‌ي آنها مي‌خواهيم كه در فرصت پيش آمده به بررسي و پژوهش در اين تجربه پرداخته عبرت‌ها و نتايج مفيد براي تجارب آينده را به دست آورند.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن