تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816331951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازتاب جهاني پرتاب ماهواره ايراني اميد به فضا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بازتاب جهاني پرتاب ماهواره ايراني اميد به فضا
پرتاب ماهواره تحقيقاتي اميد از سوي دانشمندان ايراني به فضا بازتاب وسيعي در جهان داشت و به يكي از اخبار مطرح و روز جهان تبديل شده است .


گستردگي بازتاب اين موفقيت دانشمندان ايراني درساخت بومي ماهواره اميد تا حدي است كه تقريبا بيشتر روزنامه ها ، شبكه ها و پايگاه هاي اطلاع رساني اينترنتي در روزهاي سه شنبه (ديروز) و چهارشنبه (امروز ) خبر آن را منعكس كرده و شخصيت هاي كشورهاي مختلف نيز مواضع و ديدگاه هاي خود را در خصوص آن مطرح كرده اند.
گزارش زير به بازتاب اخبار مربوط به پرتاب ماهواره اميد جمهوري اسلامي ايران در سه بخش شامل مقام هاي كشورهاي جهان ، روزنامه ها و شبكه هاي راديويي و تلويزيوني اختصاص دارد.

* مقام هاي كشورها
شماري از مقامهاي كشورهاي غربي در واكنش به پرتاب موفق ماهواره "اميد" ايران به فضا، با اعتراف به ناتواني خود در مهار پيشرفت كشور، از برداشتن اين گام بلند علمي و فني از سوي ايران ابراز نگراني كرده اند، اما در نقطه مقابل، كشورهاي اسلامي و در حال توسعه، با ابراز خرسندي از چنين اقدامي، پيشرفتهاي رو به فزون دانشمندان ايراني را ستوده اند.
در اين زمينه، "فرانك اشتاين ماير" وزير امور خارجه آلمان در واكنش به پرتاب موفق ماهواره "اميد"، به ضعف و ناكارآمدي تحريمهاي اين كشور و غرب در برابر پيشرفت ايران اعتراف كرد و گفت: ما سالهاست تلاش مي‌كنيم ايران را از توسعه‌ برنامه‌ هسته‌اي و فضايي باز داريم ولي تاكنون شكست خورده ايم.
صداي آلمان با اعلام اين مطلب گفت كه اشتاين ‌ماير در ديدار با هيلاري كلينتون همتاي آمريكايي خود در واشنگتن، كارايي تكنيكي ايران در عرصه هوا و فضا و استقرار ماهواره‌ ايران را مايه نگراني‌ خواند.
وزير امور خارجه‌ آلمان گفت: استقرار ماهواره ايران درفضا نشان مي‌دهد كه ايران از نظر كارايي تكنيكي چه تواناييهاي بالايي دارد.
"اريك شواليه" سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه هم در اظهاراتي مشابه گفت كه پرتاب اين موشك مايه نگراني پاريس است زيرا اين تكنولوژي مشابه توانايي موشك هاي بالستيك است.
رابرت گيتس سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز گفت: آزمايش جديد ايران مي تواند احتمالا به ساخت موشك هاي قاره پيما توسط آن كشور منجر شود.
خبرنگار ويژه شبكه تلويزيوني سي ان ان در پنتاگون در همين ارتباط گزارش داد كه مقامات كاخ سفيد و پنتاگون درپي انتشار خبر مربوط به اين موفقيت ايران در زمينه فناوري هاي فضايي ضمن اعتراف دوباره به اهميت غير قابل انكار دستاوردهاي علمي -صنعتي دانشمندان و صنعتگران ايراني از چنين پيشرفت هايي ابراز نگراني كرده اند.
به گزارش سي ان ان , نگراني عمده مقامات آمريكا مربوط به سيستم موشكي پيشرفته اي است كه ايران با استفاده از آن ماهواره اميد را به فضا پرتاب كرده است.
يكي از تحليلگران نظامي آمريكا نيز با تلاش براي انحراف اذهان از ساخت ماهواره توسط دانشمندان ايراني به بحث موشك ارسال كننده آن به فضا پرداخت و به سي ان ان گفت كه نگراني مقامات آمريكا از اين جهت است كه اگر ايران مي تواند با كمك موشكهاي خود ماهواره به فضا پرتاب كند قادر خواهد بود كلاهك هاي جنگي نيز روي اين موشكها مستقر كند.
"بيل رامل"، معاون وزير خارجه انگليس در امور خاورميانه هم به روزنامه گاردين گفت: پرتاب اين ماهواره در فضايي كه تا كنون پنج قطعنامه پشت سر هم عليه ايران تصويب شده است، اشتباه بود.
اما بر خلاف كشورهاي غربي، " محمد آيدين " وزير مشاور در امور رسانه هاي تركيه از پرتاب ماهواره اميد از سوي جمهوري اسلامي ايران به فضا ابراز خرسندي كرد و اظهارداشت: علم و تكنولوژي در ايران در سال هاي اخير از رشد قابل توجهي برخوردار شده، به طوري كه اين امر زبانزد دانشمندان اروپايي و آمريكايي است.
وي در ديدار با "بهمن حسين پور" سفير جمهوري اسلامي ايران در آنكارا افزود:‌ مقالات دانشمندان ايراني در نشريات علمي خارج از كشور هم طي چند سال اخير از افزايش خوبي برخوردار شده است.
محمد آيدين از همكاري ايران و تركيه در زمينه علوم و فناوري، فرهنگ و رسانه استقبال كرد و لزوم يافتن زمينه هاي جديد همكاري را مورد تاكيد قرار داد.
"عاقل عاقل اف " نخست وزير تاجيكستان هم روز چهارشنبه پرتاب موفقيت آميز ماهواره ملي اميد به فضا را به ملت و دولت ايران تبريك گفت .
وي سطح بالاي دانش و تلاش دانشمندان ايراني براي دستيابي به فناوري موشكي و فضايي را ستود و گفت : جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي محتلف علمي و فناوري پيشرفتهاي شاياني داشته است كه ما از آن خوشحال هستيم .
عاقل اف افزود:دولت و ملت تاجيكستان آرزوي ترقي و پيشرفت روز افزون ايران را به عنوان دوست نزديك و شريك مهم خود در عرصه هاي مختلف سياسي ، اقتصادي و علمي دارند.
خليفه بن احمد الظهراني رييس مجلس بحرين نيز روز چهارشنبه در مدار قرار گرفتن ماهواره تحقيقاتي اميد را موجب مباهات خود و افتخار جهان اسلام دانست .
وي با اشاره به برگزاري جشن هاي دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي و دستاوردهايي كه طي اين ايام اعلام مي شود، ضمن تبريك سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، پرتاب ماهواره تحقيقاتي اميد را نه تنها دستاوردي براي ايران بلكه براي كل جهان اسلام و منطقه دانست و گفت: موجب مباهات همه ما است كه ايران با اتكا به متخصصان خود به چنين دستاورد بزرگي دست يابد.

* روزنامه ها
دستاورد عظيم علمي- تحقيقاتي ايران در سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در مطبوعات و رسانه هاي مختلف جهان نيز طي دو روز اخير بازتاب وسيعي داشته است.
در اين زمينه، منابع خبري روسيه، اين موفقيت را نشانه قدرت و شتاب فزاينده ايران بسوي پيشرفت و توسعه دانستند.
روزنامه ايزوستيا نوشت: جمهوري اسلامي ايران با پرتاب ماهواره به فضا به جرگه اعضاي باشگاه قدرت هاي فضايي در آمده است .
اين روزنامه همچنين باانتشار يك نظرسنجي در صفحه اول خود نوشت : 70 درصد مردم روسيه پرتاب ماهواره ايراني به فضا را نشانگر قدرت جمهوري اسلامي ايران مي دانند.
ايزوستيا در صفحه نخست خود با چاپ عكسي بزرگ از رييس جمهوري و تيم علمي و تحقيقاتي جمهوري اسلامي ايران نوشت:اميد براي رخنه به ستارگان به آسمان رفته است .
روزنامه روسي تصريح كرد: ايراني ها به مناسبت سي امين سالگرد انقلاب اسلامي ماهواره پرتاب كردند ولي هنوز واكنش اسراييل و آمريكا در اين ارتباط نامعلوم است .
اين نشريه با استناد به نظر سنجي اينترنتي خود نوشت ،29 درصد مردم روسيه ، پرتاب موشك حامل ماهواره ايران به فضا را هديه ويژه براي اوباما دانستند و 21 درصد ديگر گفتند كشورهاي جهان و غرب بايد اكنون ايران را بيش از گذشته در محاسبات و مواضع خود با اهميت بدانند.
ايزوستيا افزود ، بيش از 20 درصد ديگر از مردم روسيه معتقدند كه پرتاب ماهواره از سوي ايران باعث مي شود كه دنياي اسلامي ضدآمريكايي به دور ايران حلقه بزنند.
روزنامه گازتا نيز نوشت: ايران با اين موفقيت ،موقعيت و نظارت فضايي خود را افزايش مي دهد و مي تواند حقانيت خويش را به صورت قانع كننده تري به اثبات برساند.
"ودوموستي " هم نوشت: ايران با پرتاب ماهواره ، نهمين كشور عضو باشگاه فضايي شد .
نزاويسيماياگازتا ديگر روزنامه روسيه با اشاره به پرتاب ماهواره از سوي ايران، نوشت: اين اقدام بر مذاكرات آتي با امريكا تاثير گذار خواهد بود .
ورميانووستي نيز به نقل از يك كارشناس نظامي مي نويسد: ايران با پرتاب ماهواره قادر خواهد بود در سال هاي آتي ، موشك هاي بالستيكي دور برد توليد كند.
ماسكوفسكي كامسامولتس هم نوشت: ايران با پرتاب اميد در يك حركت تاريخي با اميدواري به باشگاه فضايي جهاني پپوست .
روزنامه " راديكال " چاپ تركيه با تيتر " ايرانيان نام خود را در فضا ثبت كردند " ، ‌نوشت : ‌ايران در سي امين سالگرد انقلاب اسلامي اولين ماهواره ساخت داخلي خود را با نام " اميد " به فضا پرتاب كرد.
به نوشته راديكال ، ايران در سال 2005 موشك سينا يك را از روسيه به فضا پرتاب و در آگوست سال گذشته نيز موشك سفير 2 را با موفقيت آزمايش كرده بود.
راديكال نوشت : ايران تصاوير پرتاب ماهواره اميد را با سخنان " موفقيت ديگر دانشمندان ايراني تحت تحريم " به جهانيان اعلام كرد.
به نوشته اين روزنامه چاپ تركيه، احمدي نژاد رييس جمهور ايران با اعلام پرتاب ماهواره اميد گفت : ايران به طور رسمي در فضا حضور خود را اعلام كرد.
راديكال در معرفي موشك سفير 2 نوشت : موشك سفير به طول 2/22 متر و قطر 25/1 متر داراي 26 تن وزن مي باشد و تا ارتفاع 250 كيلومتري سطح زمين مي تواند پرواز كند.
اين روزنامه بااشاره به برخي ادعاها كه گفته مي شود سفير 2 ارتقا يافته موشك هاي شهاب 3 است، گفت: ‌موشك هاي شهاب 3 ايران 17 متر طول و 30/1 متر عرض دارد و برد آن دو هزار كيلومتر است.
راديكال در ادامه بااشاره به اينكه قبل از ايران كشورهاي روسيه، اوكراين، آمريكا، فرانسه، ژاپن، چين، انگلستان، هندوستان و رژيم صهيونيستي ماهواره خود را به فضا پرتاب كرده اند نوشت : ‌در ماه سپتامبر سال گذشته نيز ماهواره ايران – چين – تايلند كه در زمينه آفات طبيعي فعاليت مي كند توسط موشك چيني به فضا پرتاب شده بود.
روزنامه " جمهوريت " هم براي خبر خود در اين زمينه تيتر " ايران ماهواره ساخت خود را به فضا پرتاب كرد"‌ انتخاب كرد.
روزنامه " طرف" هم براي خبر خود در اين زمينه تيتر " ايران به فضا ماهواره پرتاب كرد"‌ را انتخاب و مطالبي مشابه درج كرده است.
" صباح " ديگر روزنامه چاپ تركيه نيز با تيتر " ايران اولين ماهواره خود را پرتاب كرد" اين خبر را منعكس كرده است .
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن پرتاب ماهواره اميد از سوي ايران را اقدامي در سطح علمي بالا توصيف كرد و تحريم هاي اعمال شده غرب را يكي از دلايل پيشرفت علمي جمهوري اسلامي برشمرد.
اين روزنامه روز چهارشنبه نوشت: بر كسي پوشيده نيست كه سطح آموزشي و علمي در ايران از زمان رژيم سابق بالاتر است .همچنين از آنجا كه " نياز، مادر اختراع است" توانايي هايي داخلي اين كشور به دليل تحريم هاي تجاري غرب و تلاش براي توقف برنامه هسته اي تهران به صورت چشمگيري افزايش يافته است.
نويسنده اين مقاله با بيان اينكه در اواخر دهه 90 ميلادي از يك نمايشگاه صنعتي بزرگ در ايران ديدن كرده است، توليدات عرضه شده در آن را شگفت انگيز توصيف كرد.
وي افزود: در اين نمايشگاه تجهيزات پزشكي پيشرفته و فناوري مدرن ماشين و لوازم برقي خانگي به چشم مي خورد و با اين كه برخي از توليدات مثل خودرو مونتاژ شده بودند اما تعدادي از آنها حقيقتا نشانگر صنعت پيشرفته ايراني و تحسين برانگيز بود.
همه روزنامه هاي اردن هم در شماره روز چهارشنبه خبر پرتاب ماهواره ايراني اميد به فضا را همراه با چاپ عكس رنگي از اين موشك در صفحه هاي اول و داخلي خود ، منتشر كردند.
روزنامه اردني "الراي" با تيتر درشت در صفحه نخست خود و با چاپ عكس رنگي از پرتاب اين ماهواره، نوشت: تلويزيون ايران ديروز اعلام كرد كه در آستانه سي امين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران اين كشور يك ماهواره ساخت داخل به نام "اميد" را با موفقيت به فضا پرتاب كرد و در مدار قرار داد.
به نوشته اين روزنامه، ايران در حالي كه با فشارهاي غرب به خاطر برنامه هسته اي خود مواجه است، بااين اقدام پيشرفتي در فناوري فضايي را به اثبات رساند.
الراي افزود: تحليلگران اعتقاد دارند كه اين گام ايران، اسراييل و برخي از كشورها را نگران خواهد كرد .
روزنامه اردني "الدستور"هم با چاپ اين خبر همراه عكس رنگي از سكوي موشك پرتاب كننده اين ماهواره در صفحه اول خود ، نوشت : ايران يك ماهواره را كه به طور كامل ساخت اين كشور است با موشكي به نام "سفير 2" به فضا پرتاب كرد.
اين روزنامه به نقل از تلويزيون ايران نوشت: هدف ايران از پرتاب ماهواره اميد براي انگيزه هاي پژوهشي و ارتباطات است و اين گام در سايه اعمال مجازات ها از سوي غرب يك دستاورد ديگر براي دانشمندان ايراني به شمار مي آيد .
الدستور به نقل از يك تحليلگر سياسي ايراني نوشت :پرتاب اين ماهواره از سوي ايران به مثابه پيامي به جهان در باره قدرتمندي ايران است و اينكه "بايد با روش درست با ما تعامل كنيد ."
روزنامه "العرب اليوم" نيز با انتشار اين خبر در صفحه اول خود همراه با عكس رنگي از اين موشك نوشت: "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران با صدور فرماني پرتاب اين موشك را اعلام كرد و گفت: اين گام، پيام دوستي و صلح براي جهان است .
اين روزنامه به نقل از تلويزيون ايران نوشت: اين ماهواره پس از گذشت مدتي بين يك تا سه ماه در مدار زمين با انتقال اطلاعاتي كه به كارشناسان كمك خواهد داد كه يك ماهواره كاري را به فضا پرتاب كنند به زمين باز خواهد گشت .
روزنامه "الغد" ديگر روزنامه اردني نيز با عنوان " تهران به مناسبت سالروز انقلاب اسلامي اولين ماهواره را به فضا پرتاب كرد" به نقل از ايرنا نوشت: اين ماهواره از نوع سبك به طور كامل توسط ايران ساخته شده ، هدف آن برقراري ارتباطات متقابل ماهواره و ايستگاه زميني ، تعيين مشخصات مداري و تله متري مشخصات زيرسامانه ها است و هر 24 ساعت 15 بار دور زمين مي چرخد .
خبرگزاري رسمي اردن "پترا" نيز با عنوان " ايران در پرتاب اولين ماهواره موفق شد" نوشت: ايران اولين ماهواره ساخت محلي را پرتاب كرد و موفق شد آن را در مدار فضا در فاصله 250 كيلومتري از سطح زمين قرار دهد .
روزنامه لبناني السفير هم در گزارشي، به پوشش خبري پرتاب ماهواره ملي "اميد" به فضا پرداخت و نوشت، ايران وارد باشگاه فضايي جهان شد.
اين روزنامه در شماره روز چهارشنبه خود نوشت، برغم تحريم هاي بين المللي عليه ايران، دانشمندان ايراني، اين دستاورد را محقق كردند كه در ميان سلسله دستاوردهايي قرار دارد كه به مناسبت سي امين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران اعلام مي شود.
السفير به نقل از منابع دفاعي ايران نوشت، اين گام، اولين مرحله از گام هاي ديگر به سوي فضا و توسعه استفاده از تجهيزات ماهواره اي است.
السفير اشاره كرد كه اميد، اولين ماهواره ساخت ايران است، اما نخستين ماهواره پرتاب شده به فضا از سوي ايران نيست زيرا ايران، سال 2005، ماهواره اي را با يك موشك روسي به منظور اهداف ارتباطاتي به فضا پرتاب كرده بود.
السفير نوشت، به گفته مقام هاي ايراني، اين كشور قصد دارد تا سال 2010، چهار ماهواره پژوهشي به فضا پرتاب كند كه هدف از آن، بهبود ارتباطات، كنترل طغيان هاي آبي، زلزله ها و حوادث طبيعي است و مي توانند ابعاد استراتژيك نيز داشته باشند.
روزنامه " جوانان پكن " نيز با انعكاس خبر سفير اميد به انعكاس اظهارات منوچهر متكي وزير خارجه ايران در اين ارتباط پرداخت و به نقل از وي نوشت : هدف ايران از پرتاب ماهواره اميد ، هدفي صلح جويانه است .
روزنامه " گلوبال تايمز " چاپ چين نيز گزارشي از بازتاب بين المللي پرتاب ماهواره اميد را منعكس كرده است .
اين روزنامه با چاپ تصويري از ماهواره اميد نوشت : ايران خود را به اوج رسانده و پرتاب ماهواره آن موجب نگراني دنياي غرب شده است .
گلوبال تايمز همچنين به نقل از محافل خبري غرب مي نويسد : اين اقدام به معناي آن است كه تهران گام تازه اي براي رسيدن به هدف دستيابي به موشك قاره پيما برداشته است .
به نوشته اين نشريه، ماهواره اميد در شرايطي به فضا پرتاب شده است كه ايران سرگرم برگزاري جشن هاي سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي است .
رسانه هاي جمعي سوريه هم پرتاب ماهواره ايراني اميد به فضا را پيشرفتي عظيم در عرصه هاي علمي دانستند كه به مناسبت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به وقوع پيوست .
روزنامه هاي چاپ دمشق پايتخت سوريه اين خبر را با تيتر درشت در صفحه نخست درج كردند.
روزنامه الوطن نوشت: تلويزيون ايران تصاوير احمدي نژاد را در حالي پخش كرد كه نشان مي داد دستور شليك موشك ماهواره بر را صادر كرده است .
اين روزنامه افزود: اين موشك حامل پيام صلح و دوستي رييس جمهوري اسلامي ايران بوده است .
روزنامه "البعث" هم با اشاره به اينكه اين ماهواره 250 كيلومتر بالاتر از سطح زمين قرار گرفته و هر روز 15 بار دور زمين مي چرخد، نوشت: اين ماهواره پايتخت هاي غربي را بشدت نگران ساخته است .
روزنامه "الثوره " نيز نوشت: پرتاب ماهواره اميد با دستور رييس جمهوري ايران و با استفاده از موشك ماهواره بر "سفير 2" انجام شد.
به نوشته اين روزنامه، اين موشك قادر به حمل ماهواره هاي كوچك به فضاي خارج از جو و قرار دادن آن در مدار زمين است .
خبرگزاري سوريه (سانا) نيز دقايقي پس از انتشار خبر، مبادرت به اطلاع رساني كرد و شبكه هاي تلويزيوني اين كشور در خبري مفصل همراه با تصوير از آن به بزرگي ياد كردند.
مطبوعات كويت روز چهارشنبه خبر پرتاب ماهواره اميد و قرار گرفتن آن در مدار زمين را به طور گسترده بازتاب دادند و نوشتند : ايران حضور خود در فضا را ثبت كرد.
روزنامه الراي در اين خصوص نوشت: ايران به مناسبت گراميداشت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، روز گذشته براي نخستين بار موفق شد ماهواره بومي خود را در مدار زمين قرار دهد.
اين روزنامه افزود: ماهواره اميد به وسيله موشك سفير 2 به فضا پرتاب شد و به طور كامل به وسيله متخصصان ايراني ساخته شده است.
به نوشته اين روزنامه، ماهواره اميد از نوع سبك و ويژه پيگيري اهداف ارتباطي ميان ماهواره و ايستگاه هاي زميني و نيز دريافت و تجزيه و تحليل اطلاعات است.
الراي همچنين نوشت: ايران مناسبت هاي مذهبي و ملي را براي اعلام موفقيت هاي خود در عرصه هاي مختلف انتخاب مي كند.
القبس نيز نوشت: ايران ماهواره اميد را در ميان نگراني جامعه جهاني به فضا پرتاب كرد.
الانباء در اين باره نوشت: ايران به طور رسمي حضور خود در فضا را به ثبت رساند و نخستين ماهواره بومي خود را در مدار زمين قرارداد.
اين روزنامه افزود: پرتاب نخستين ماهواره بومي ايران در حالي است كه امروز نشست شش كشور بزرگ در شهر فرانكفورت آلمان براي بررسي موضوع هسته اي ايران برگزار مي شود.
به نوشته الانباء،اين نخستين نشست از نوع خود از زمان به قدرت رسيدن باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا به شمار مي رود.
روزنامه هاي عمان ، الوطن ، تايمز آو عمان و آبزرور هم نوشتند: ايران اولين ماهواره ساخت داخلي را پرتاب كرد و در مدار زمين قرار داد .
روزنامه گلف تو دي چاپ امارات نيز در گزارشي با اعلام پرتاب ماهواره اميد توسط ايران به فضا نوشت:ايران نخستين ماهواره خود را به نام اميد كه كاملا ساخت داخل مي باشد، به فضا پرتاب كرد و در مدار زمين قرار داد.
اين روزنامه افزود:اين يك ماهواره مخابراتي است و پيام صلح و دوستي را با خود به فضا برد .
خبرگزاري آناتولي تركيه نيز در خصوص سفير اميد نوشت : ماهواره اميد ساخت مهندسين و دانشمندان ايراني در ساعات اوليه روز سه شنبه به فضا پرتاب شد.
روزنامه هاي پاكستاني نيز در شماره هاي امروز خود به اين رويداد مهم در ايران پرداخته اند.
ديلي تايمز در تيتري با عنوان "پرتاب اولين ماهواره ايراني به فضا " به پيام هاي دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران در اين ارتباط اشاره كرد.
اين روزنامه همچنين واكنش آمريكا ، فرانسه و ديگر كشورهاي غربي در خصوص پرتاب اين ماهواره را منعكس كرد.
روزنامه نيوز چاپ پاكستان با اشاره به برخي مشخصات ماهواره اميد نوشت كه اين طرح حاصل كار جمعي و امكانات داخلي ايران شامل بخش‌هاي مختلف صا ايران،وزارت دفاع و پشتيباني، شركت‌هاي خصوصي و امكانات دانشگاه‌ها محقق شده است .
روزنامه انگليسي زبان ديلي تايمز نيز با اشاره به مشخصات اين ماهواره ، به سخنان باراك اوباما مبني بر پيگيري راه حل گفت و گو براي مواجهه با ايران توجه نشان داده است .
ديلي تايمز در ادامه انعكاس اين خبر ، به تاريخچه پرتاب موشك سفير از سوي ايران در ماه اوت سال گذشته ميلادي پرداخته و تاكيد كرده كه ايران اين نوع موشك ها را فقط براي استفاده غير نظامي پرتاب مي كند.
روزنامه نيوز نيز با انعكاس پيام دكتر محموداحمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران به مناسبت پرتاب ماهواره ايراني سفير اميد به نقل از مصطفي محمدنجار وزير دفاع ايران نوشت كه اين ماهواره اطلاعات مورد نياز ايران را به زمين ارسال مي كند.
روزنامه دان با اشاره به چگونگي پرتاب و ساخت و فناوري بومي اين ماهواره به واكنش رسمي دولت هاي آمريكا و انگليس پرداخته و به نقل از مقام هاي اين دو كشور نوشته است كه ايران تلاش دارد از اين ماهواره در بخش نظامي استفاده كند.
رسانه ها و شبكه هاي خبري امروز پاكستان هم از پرتاب ماهواره اميد به عنوان شاهكار دانشمندان علوم فضايي ايران ياد كرده و تصريح كردند كه برونداد سي سال تحريم و تحميل جنگ به ايران ، استقلال علمي بوده است .
"كيودو" خبرگزاري رسمي ژاپن در اين زمينه گزارش داد:ايران ماهواره ارتباطي خود را با استفاده از يك ماهواره بر به فضا پرتاب كرد.
كيودو به نقل از رسانه هاي ايراني افزود: ايران توانسته است با موفقيت ماهواره ارتباطي خود را با استفاده از يك ماهواره بر توليد داخلي به فضا پرتاب كند.
اين خبرگزاري ادامه داد: ايران با پرتاب اين ماهواره آماده مي شود تا سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي را كه با سرنگوني رژيم پهلوي در اين كشور همراه بود ، برگزار كند.
روزنامه هاي ژاپني يوميوري و ژاپن تايمز نيز در شماره امروز خود خبر مربوط به پرتاب موفقيت آميز ماهواره اميد توسط يك ماهواره بر ساخت ايران را به نقل از رسانه هاي غربي در تهران منعكس كرده اند.
روزنامه هاي چاپ مالزي نيز روز چهارشنبه مهم ترين خبر بخش اخبار خارجي خود را به پرتاب نخستين ماهواره مخابراتي ساخت ايران به فضا اختصاص دادند.
پرتاب ماهواره اميد از سوي ايران تيتر اصلي روزنامه فيگارو چاپ فرانسه هم بود. اين روزنامه با چاپ تصويري از سكوي پرتاب موشك در كنار پرچم جمهوري اسلامي ايران نوشت : تهران يك ماهواره به فضا پرتاب كرد.
اين روزنامه افزود: ايران با روش خود سي امين سالگرد انقلاب را جشن گرفت و اعلام كرد كه يك ماهواره در مدار قرار داده است كه صد درصد ساخت ايران است.
اين روزنامه با برخوردي مغرضانه بااين رويداد علمي ايراني تيتر درشت " ايران تحريك مي كند و اوباما و اروپا نگران هستند" را براي خبر خود برگزيده است.
روزنامه ليبراسيون نيز با تصوير درشتي در صفحات داخلي خود به اين دستاورد علمي ايراني اشاره دارد و اثر اين پرتاب را برابر "بمب" دانسته است.
اين روزنامه نوشت: غرب از روي مدار قرار گرفتن يك ماهواره كه در آن از فناوري موشكي استفاده شده، نگران است.
پرتاب اولين ماهواره فضايي ساخته شده بر اساس دانش بومي و متخصصان ايراني، طي ديروز و امروز بازتاب گسترده اي در رسانه هاي مختلف انگليس نيز داشت.
اكثر رسانه هاي انگليس در گزارش هاي جهت دار خود تلاش كردند موفقيت متخصصان ايراني را در دستيابي به دانش سطح بالاي فضايي به نوعي به مسائل نظامي و هسته اي مرتبط كنند.
روزنامه گاردين چاپ لندن در دو گزارش جداگانه قرار گرفتن اين ماهواره در مدار زمين را يك "نقطه عطف مهم" درراستاي دست يابي ايران به "قدرت امپراتوري اش در زمان ايران باستان" توصيف كرد.
گاردين نوشت: پرتاب اين موشك هم در بعد بين المللي و هم در بعد داخلي تاثيرات خوبي براي دولت آقاي احمدي نژاد به همراه داشت.
گاردين افزود: در بعد بين المللي انگليس و ديگر كشورهاي غربي اين اقدام ايران را در راستاي "پروژه هسته اي" آن كشور مي پندارند.
اين روزنامه انگليسي نوشت: داشتن قابليت هسته اي و پرتاب ماهواره به فضا براي آمريكا بدان معني است كه ايران مي تواند به موشك هاي بالستيك قاره پيما دست يابد كه قادر به رسيدن به آمريكا نيز هستند.
اين روزنامه همچنين نوشت: پرتاب ماهواره اميد اين مطلب را تاييد مي كند كه دانشمندان ايراني به توانايي پرتاب موشك و در مدار قراردان آن به طرز درست دست يافته اند.
گاردين نوشت: پرتاب ماهواره "اميد" توسط موشك ايراني "سفير" ايران را جزو 10 كشوري قرار داد كه مي توانند ماهواره در مدار زمين قرار دهند. "دانشمندان ايراني در 10 سال اخير در حال كار بر روي يك برنامه فضايي منسجم بوده اند."
روزنامه اينديپندنت چاپ لندن نيز نوشت: ايران سي امين سالگرد انقلاب اسلامي خود را با پرتاب ماهواره به فضا جشن گرفت. "اين اولين بار است كه ايران توسط يك راكت ساخت داخل يك ماهواره خانگي را در مدار زمين قرار مي دهد."
روزنامه ديلي تلگراف لندن نيز با ربط دادن اين رويداد مهم با جلسه امروز كشورهاي 1+5 در آلمان درباره برنامه هسته اي ايران نوشت: با اين پرتاب ايران مي تواند موشك هاي قاره پيما نيز توليد كند.
روزنامه تايمز نيز در اين زمينه نوشت: پرتاب ماهواره اميد نقشه اوباما را براي متحد كردن روسيه عليه ايران نقش بر آب كرد.
تايمز نوشت: ايران همان راهي را مي پيمايد كه آمريكا، روسيه و چين در مراحل اوليه گسترش برنامه هاي موشكي شان براي تبديل قابليت موشك ماهواره اي به موشك بالستيك طي كردند.
تايمز نوشت: تهران اكنون توانايي توليد موشك بالستيك با برد زياد را دارد و اين بدان معناست كه اوباما نمي تواند روي روسيه عليه ايران حساب كند.
روزنامه استاندارد چاپ اتريش نيز نوشت : ايران از موفقيت در پرتاپ اولين ماهواره خود كه بدست مهندسين اين كشور ساخته شده است خبر داد.
روزنامه لاوانگوارديا چاپ اسپانيا هم نوشت : واشنگتن با ابراز نگراني بسيار از پرتاب ماهواره ايراني، اين امر را نشانه توان تهران براي ساخت موشك باليستيكي مي داند.
رسانه هاي ايتاليايي نيز روز سه شنبه و ساعاتي پس از پرتاب موفقيت آميزنخستين ماهواره ارتباطاتي ايراني اميد به فضا، اين خبر را درسطح گسترده اي بازتاب دادند.
خبرگزاري رسمي ايتاليا (آنسا) باعنوان "نخستين ماهواره ايراني به فضا پرتاب شد"، گزارش داد : جمهوري اسلامي ايران نخستين ماهواره تحقيقاتي خود را كه به دست متخصصان اين كشورساخته شدبه فضا پرتاب كرد.
آنسا درگزارش خود آورده است : محمود احمدي نژاد رييس جمهوري ايران پس از انجام موفقيت آميز پرتاب ماهواره اميد كه بوسيله موشك سفير2 به سوي فضا رها شد، گفت : پرتاب نخستين ماهواره ايراني برخلاف آنچه كه قدرت هاي شيطاني انجام مي دهند تنها براي اهداف صلح آميز بوده است .
روزنامه كوريره دلاسرا هم در پايگاه اينترنتي خود با عنوان ايران آيين سالگرد انقلاب را با پرتاب ماهواره جشن گرفت نوشت : ايران به مناسبت سي امين سالگرد انقلاب اسلامي نخستين ماهواره ارتباطاتي خود را به فضا پرتاب و مركز جديد فضايي ايران را نيز افتتاح كرد.
پرتاب موفقيت آميز روز سه شنبه ماهواره اميد در رسانه هاي آلمان هم بازتاب گسترده و وسيعي داشت و اين اقدام را نقظه عطفي در برنامه هاي علمي ايران توصيف كردند.
پايگاه اينترنتي نشريه اشپيگل با اشاره به خبر ايرنا درباره پرتاب موفقيت آميز ماهواره اميد نوشت : پرتاب اين ماهواره يك موفقيت در برنامه هاي فضايي ايران محسوب مي شود.
به نوشته اين نشريه ، اين اولين ماهواره اي است كه توسط ايراني ها ساخته شده و به فضا فرستاده مي شود.
روزنامه پرتيراژ زودويچه سايتونگ نوشت ايران در سي امين سالگرد پيروزي انقلاب خود ، اولين ماهواره ساخت دانشمندان اين كشور را به فضا فرستاد.
اين روزنامه با اشاره به اينكه نام اين ماهواره اميد بوده و ازطريق موشك توليدايران به نام سفير راهي فضا شده است ، ادامه داد: اقدام امروز ايران نقطه عطفي در برنامه هاي فضايي اين كشور محسوب مي شود.
روزنامه ولت آلمان در پايگاه اينترنتي خود با اشاره به اينكه ايران ماهواره ساخته شده به دست متخصصان خودرا به فضا فرستاد،نوشت : جمهوري اسلامي در سي امين سالگرد پيروزي انقلاب خود يك موفقيت با شكوه فني را جشن گرفت .
به نوشته اين روزنامه ،ايران براي اولين بار ماهواره اي را كه توسط دانشمندان خود ساخته است به فضا فرستاد.
روزنامه صبح و پرتيراژ بيلد نيز با اشاره به پرتاب ماهواره اميد توسط موشك ماهواره بر سفير نوشت: ايران امروز با موفقيت اولين ماهواره ساخت داخل را به فضا فرستاد. دانشمندان ايراني در حالي به اين موفقيت دست يافتند كه كشورشان با تحريم هاي بين المللي روبروست .
روزنامه فايننشال تايمز چاپ آلمان نيز به پرتاب روز سه شنبه ماهواره اميد توسط موشك ايراني سفير به فضا اشاره كرد و نوشت : ايران در حالي امروز يك پيروزي علمي خود را اعلام كرد كه غرب با نگراني به آن نگاه مي كند.
به نوشته اين روزنامه ،محمود احمدي نژاد با پيام خود دستور پرتاب اين ماهواره را با موشك ايراني به فضا اعلام كرد.
خبرگزاري آلماني د پ آ در گزارشي از تهران نوشت : با پيام محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران اولين ماهواره ايراني توسط موشك سفير در فضا قرار گرفت .
اين خبرگزاري در ادامه به ويژگي هاي اين ماهواره و موشك حامل آن پرداخته است .

* شبكه هاي تلويزيوني و راديويي
انتشار فيلم پرتاب ماهواره اميد به فضا، يكي از مهمترين و پربيننده ترين تصاوير شبكه هاي مختلف تلويزيوني جهان در دو روز گذشته بود.
پايگاه اينترنتي شبكه تلويزيوني زد د ف آلمان روز سه شنبه با درج خبر پرتاب موفقيت آميز ماهواره اميد با موشك ماهواره بر ايراني نوشت : ايران در سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي خود ماهواره اميد را با موشك سفير در فضا قرار داد.
به نوشته اين پايگاه اينترنتي ،اين ماهواره توسط دانشمندان ايراني توليد شده و در طول 24ساعت 15بار به دور كره زمين خواهد چرخيد.
پايگاه اينترنتي شبكه خبري 24 ساعته news rai نيز روز سه شنبه و ساعاتي بعد از پرتاب سفير اميد با اشاره به پرتاب ماهواره اميد ايران به فضا، نوشت : در اواخر نوامبر سال گذشته نيز ايران اعلام كرده بود موفق به پرتاب موفقيت آميزموشك فضايي كاوشگر2 شده است .
شبكه خبري بي بي سي در گزارشي اعلام كرد : غرب دوباره با توسل به "سياست هاي دوگانه" اش، پرتاب ماهواره توسط ايران را به فال نيك نخواهد گرفت.
بي بي سي افزود: مقاصد ايران از پرتاب اين ماهواره در تحقيقات ارتباطي و محيط زيستي خلاصه شده، "اين در حالي است كه غرب اظهار نگراني كرده است اين پرتاب مي تواند ايران را به سمت توليد موشك قاره پيما هدايت كند."
بي بي سي همچنين گفت: پرتاب ماهواره به فضا توسط ايران ممكن است اوباما را به پيگيري برنامه بوش براي استقرار سامانه ضد موشكي در لهستان عليه ايران تشويق كند.
تلويزيون اسكاي نيوز انگليس نيز روز گذشته خبر مربوط به پرتاب موفقيت آميز ماهواره ايراني اميد به فضا را در چندين نوبت جزو اخبار مهم خود پخش كرد.
اين شبكه تلويزيوني به نقل از رسانه هاي ايران گفت: ماهواره اميد كه توسط متخصصان داخلي ساخته شده است، در سي امين سالگرد انقلاب اسلامي در ايران به فضا پرتاب شد.
شبكه هاي تلويزيوني انگليس همچنين تصاويري را از لحظه پرتاب ماهواره اميد به فضا پخش كردند.
شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در خصوص سفير اميد اعلام كرد: برخي كشورهاي غربي نسبت به پيشرفت هاي علمي ايران به خصوص پرتاب ماهواره اميد به مدار زمين ابراز نگراني كردند.
اين شبكه در تحليلي پيرامون واكنش كشورهاي غربي به اين رويداد افزود :" هر دستاورد علمي قابل توجه در هر يك از كشورهاي منطقه خاورميانه، از نظر واشنگتن مردود و غير قابل پذيرش است، زيرا اگر از اين دستاورد، بهره برداري نظامي شود تهديدي عليه اسرائيل خواهد بود".
الجزيره خاطرنشان كرد:با توجه به تصميم دولت جديد آمريكا براي مذاكرات مستقيم با ايران به جاي قطع كامل روابط، پيش بيني درباره آينده موضع گيري غرب در قبال مسائل مختلف پرونده ايران دشوار است.
اين شبكه الجزيره در ادامه افزود :ايران مي گويد ماهواره ساخت داخل را فقط براي اهداف صلح آميز به فضا پرتاب كرده است، اما كشورهاي غربي مي گويند بيم آن دارند كه از اين فناوري، براي حمل كلاهك هاي هسته اي استفاده شود.
به گفته شبكه الجزيره ، "پرتاب ماهواره از سوي ايران، دامنه جنجال ها و مناقشات در باره ميزان حق ملت ها براي تملك ابزارهاي پيشرفت علمي را همزمان با محدوديت هاي اعمال شده از سوي غرب براي گسترش فناوري هاي صلح آميز بيش از پيش گسترش مي دهد".
راديو بين المللي چين نيز در پايگاه اينترنتي خود نوشت كه ماهواره ملي اميد به وسيله ماهواره بر سفير 2 كه به صورت كاملا بومي در ايران طراحي و ساخته شده است، با موفقيت در مدار زمين قرار گرفت.
تلويزيون دولتي سوريه گزارش داد: ايران اولين ماهواره خود را در جشن پيروزي انقلاب اسلامي با موفقيت به فضا پرتاب كرد.
تلويزيون سوريه افزود: ماهواره اميد براي برقراري تماس هاي تلفني بكار گرفته مي شود، كه بدست دانشمندان ايراني و بدون كمك گرفتن از خارج طراحي و ساخته شده است .
تلويزيون خصوصي "الدنيا" نيز اعلام كرد: پرتاب ماهواره اميد نشان دهنده پيشرفت فناوري ايران است كه به رغم محاصره اقتصادي اين كشور توسط استكبار جهاني ، بطور كامل توسط دانشمندان داخلي و بدون كمك گرفتن از خارج ساخته شده است .
تلويزيون الدنيا افزود: اولين ماموريت اين ماهواره پخش اين پيام به زمين بود: "اي مردم ايران ، فرزندانتان اولين ماهواره ساخت خود را با نام خداوند متعال به فضا پرتاب كردند".
بر اساس گزارش تلويزيون الدنيا، فرانسه از پرتاب ماهواره اميد به فضا ابراز نگراني كرد، چرا كه فناوري پرتاب آن بسيار شبيه به فناوري شليك موشك هاي قاره پيما است . وزير خارجه دولت انگليس نيز نگراني كشورش را در مورد پيشرفت ايران اعلام كرد.
راديوي ملي سوريه نيز در چندين بخش خبري اقدام به پخش خبر پرتاب ماهواره ايران به فضا كرد.
اين راديو علاوه بر بيان نام اين ماهواره موسوم به اميد، اين واژه را براي مخاطبان خود تعريف كرد.
رسانه هاي تركيه پرتاب موفقيت آميز اين ماهواره را نشانه پيشرفت سريع ايران در عرصه علوم نوين ارزيابي كردند.
تلويزيون دولتي تركيه (تي.آر.تي ) در اين زمينه گفت : ايران اولين ماهواره ارتباطاتي خود را به فضا پرتاب كرد.
شبكه هاي تلويزيوني تركيه نيز خبر پرتاب ماهواره اميد را در بخش اخبار نيمروزي به اطلاع تماشاگران خود رساندند.
بخش فارسي شبكه تلويزيوني "تي. آر. تي" نيز در معرفي ماهواره اميد ، گفت : اين ماهواره كه استقرار آن در مدار اعلام شد، در هر 24 ساعت 15 بار به دور دنيا خواهد گشت و در هر دور 2 بار از زمين قابل كنترل و هدايت مي باشد.
بر اساس اين گزارش، اين ماهواره 27 كيلويي از نوع ماهواره هاي سبك مي باشد، كه با استفاده از تكنولوژي پيشرفته توسط آژانس فضا نوردي وهوانوردي ايران ساخته شده است.
تلويزيون سراسري ژاپن (ان.اچ.كي) در اين زمينه گزارش داد: ايران اعلام كرد كه با موفقيت توانسته است نخستين ماهواره ساخت داخلي دراين كشور را به فضا پرتاب كند.
ان.اچ.كي، افزود: تلويزيون دولتي ايران روز گذشته (سه شنبه) اعلام كرد كه اين ماهواره توسط يك ماهواره بر از يك مركز فضايي داخلي به فضا پرتاب شده است.
اين شبكه افزود: ماهواره " اميد" به معناي " اميدواري" است و در هر روز 15 بار به دور زمينه مي چرخد و اطلاعات مربوط به وضعيت جغرافيايي را جمع آوري و به مركز كنترل زميني منتقل مي كند.
ان.اچ.كي، افزود: پرتاب ماهواره ايراني يكي از رويدادهايي است كه در سراسر ايران و همزمان با مراسم سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در اين كشور ، انجام مي شود.
شبكه هاي خبري جيو،آج ،دان ، اكسپرس نيوز و اي آر . واي پاكستان نيز با پخش تصاويري از پرتاب اين ماهواره اعلام كردند كه اين اولين ماهوراه ساخت متخصصان ايراني است كه در اين كشور به فضا پرتاب مي شود.
شبكه خبري اكسپرس نيوز صبح امروز (چهارشنبه ) تصريح كرد كه ماهواره ملي اميد در سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران به فضا پرتاب شد .
شبكه خبري آج پاكستان نيز همزمان با پخش لحظات پرتاپ اين ماهواره اعلام كرد كه ساخت و پرتاب ماهواره اميد از سوي ايران نشان مي دهد فشارهاي بين المللي طي سي سال گذشته بر اين تاثيري نداشته است .
خاورم/1436
شبد 1551

پنجشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن