تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816148987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/مرگ تدريجي تالابها؛ گريبانگير اكوسيستم ارزشمند ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/مرگ تدريجي تالابها؛ گريبانگير اكوسيستم ارزشمند ايران
گرگان - خبرگزاري مهر: تالابها به عنوان گنجينه هايي ارزشمند از كانونهاي اصلي تنوع زيستي به شمار مي آيند كه در معرض تخريب و خشكسالي قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، به اعتقاد جمعي از كارشناسان تغيير غيرمجاز كاربري، ورود انواع آلاينده ها، صيد غيرمجاز ماهيان، شكار غيرمجاز و خشكسالي از جمله عواملي است كه زيست بوم تالابهاي كشور از جمله تالابهاي بين المللي گلستان را به خطر انداخته است.

از سوي ديگر به رغم اهميت، تالابها جزء مناطق حفاظت شده به شمار نمي آيند كه بايد متوليان امر و برنامه ريزان آن براي صيانت و حفاظت بهتر و موثرتر از اين اكوسيستم قوانين جامعي در اين زمينه وضع كنند.

بر اساس آمار 250 تالاب در كشور وجود دارد كه دو درصد خاك ايران را تشكيل مي دهد و از اين شمار تالابها، 26 تالاب بين المللي و 18 تالاب در كنوانسيون رامسر ثبت شدند كه چهار تالاب آن در استان گلستان واقع شده است.

تالابهاي بين المللي آلاگل، آجي گل و آلما گل از جمله تالابهاي استان گلستان بوده كه به اعتقاد كارشناسان با خطر خشكسالي و تخريب روبرو هستند.

علاوه بر اين 305 گونه پرنده از 517 گونه پرنده شناسايي شده در كشور در استان گلستان مشاهده شده و تالابهاي استان با زيستگاه هاي متعدد آبي و خشكي در واقع يكي از بهشتهاي پرندگان بومي و مهاجر است.

جمعي از كارشناسان در گفتگو با خبرنگار مهر در گنبد، بر لزوم برنامه ريزي جامع و ارزشمند براي حفظ اين گونه هاي زيستي و گنجينه هاي ارزشمند تاكيد كردند.

بيشترين مشكل درباره آلايندگي تالابهاي گلستان، سموم و آفات كشاورزي است

معاون طبيعي اداره كل محيط زيست گلستان گفت: تالابهاي استان رو به خشكسالي هستند و خشكسالي تهديد مهم فراروي تالابهاي استان است و موجب شده تا حجم آب بسياري از تالابهاي منطقه تا حد قابل توجهي كاهش يابد.

حسن جعفري در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اميداواريم بتوانيم با همكاري مديران آب و شيلات حجم زيادي آب به تالابهاي منطقه وارد كنيم تا اين مناطق مهم و ارزشمند از بحران خشكسالي نجات يابند.

وي خاطرنشان كرد: تغييرغيرمجاز كاربري تالابها و واگذاري اراضي از ديگر مشكلات اين مناطق مهم اكولوژيكي است كه با اجراي طرح آمايش استان، مديريت جامعي در اين زمينه صورت مي گيرد.

به گفته جعفري، بهره برداري از آب تالابها براي كشاورزي، صيد غيرمجاز ماهيان و قطع درختان موجب شده تا تالابهاي استان در معرض فرسايش شديد قرار گيرند.

معاون طبيعي اداره كل محيط زيست گلستان بيان داشت: بيشترين مشكل درباره آلايندگي بحث سموم و آفات كشاورزي است كه به اين تالابها وارد مي شود و براي رفع اين مشكل بايد مبارزه بيولوژيك مدنظر قرار گيرد.

وي يادآور شد: ارتقا تالابها، شكار صيد و اجراي طرح آمايش از جمله راهكارها براي صيانت از اين تالابها است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي عنوان كرد: خشكسالي تالابها يك پديده استاني نيست و مقوله كشوري است كه در سطح استان چندان نمي توانيم با آن مقابله كرد.

جعفري، صيد غيرمجاز ماهيان از بستر تالابها را از ديگر مشكلات بيان كرد و براي رفع اين مشكل خواستار ياري متوليان امر شد.

تالابهاي گلستان به دليل مديريت ضعيف در ليست مونترو قرار گرفته اند

يك محقق و كارشناس محيط زيست گفت: تالابها به رغم بين الملي بودن جزء مناطق حفاظت شده به شمار نمي آيند، در حالي كه اين تالابها بايد جزء مناطق حفاظت شده ثبت شوند تا بتوان براي صيانت از آنها تلاشهاي بيشتري صورت گيرد.

رمضانعلي قائمي اظهار داشت: تالابهاي گلستان به دليل اعلام مديريت ضعيف و برخي دست اندركاريهاي ناخواسته سالهاي قبل در ليست مونترو قرار گرفته اند كه در تلاش هستيم آنها از ليست خارج كنيم.

به گفته وي اين ليست كه شامل تالابهاي آسيب ديده و در معرض آسيب مي شود،(Montreux) نام دارد كه در فارسي مونترو نوشته مي شود و در حال حاضر تالابهاي سه گانه شورگل، ‌يادگارلو و درگه سنگي در آذربايجان غربي،‌ تالاب شادگان و خورموسي،‌ هامون هيرمند و صابري،‌ هامون پوزك،‌ تالابهاي سه گانه آلاگل، ‌آلماگل و آجي گل در گلستان، ‌تالاب نيريز و بختگان در فارس و تالاب انزلي هفت سايتي هستند كه از مجموع ۲۲ سايت ايراني در فهرست مونترو ثبت شده است.

وي خاطرنشان كرد: استفاده بهينه و مديريت در آب بالادست نيز از ديگر راهكارها براي حفظ تالابها است و بايد آب بالادست بهينه استفاده شود تا دچار بروز مشكلات نشويم.

به گفته قائمي، واگذاريهاي اراضي اطراف به افراد و بخشهاي مختلف بايد كاهش يابد زيرا تالابها از جهات مختلف از جمله گردشگري حائز اهميت است.

چراي بي رويه در كنار تالابها يكي از تهديدها است

اين محقق بيان داشت: اكنون به دليل منطقه حفاظت شده نبودن تالابها، چراي بي رويه دام از جمله تهديدها است و تاكنون محيط زيست در اين زمينه تلاشهايي انجام داده است.

وي يادآور شد: منابع مهم آبي تالابهاي استان رودخانه اترك بوده و اگر سياستها و مديريت خوب در رودخانه اترك اعمال شود از خشكي آن جلوگيري مي شود.

وي عنوان كرد: بايد ملاحظات زيست محيطي در تالابهاي منطقه اعمال و براي حفظ آن برنامه جامعي طراحي شود.

يك محقق محيط زيست گفت: در ايران بيش از 250 تالاب وجود دارد كه دو درصد از وسعت كشور را تشكيل مي دهند.

مزدك دوربيگي در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: متاسفانه در مديريت تالابها به دوعامل حقابه تالابها و مديريت خشكسالي كمتر توجه شده است.

وي اظهار داشت: اين درحالي است كه با توجه به طيف بسيار گسترده، استفاده از تالاب ها به طور غيرمستقيم يك مديريت خردمندانه را مي طلبد.

وي خاطرنشان كرد: نگاه به محيط زيست بايد نگاه كلي باشد ولي متاسفانه به محيط زيست كمتر توجه شده و خسارات زيست محيطي پيامدهاي زيانباري به جا گذاشته است.

اين محقق بيان داشت: تغييرات در محيط زيست و دگرگوني اقليمي، تغييرات عمده در حجم كيفيت آب، كاهش تعداد و انقراض گونه هاي مختلف جانوري بومي و مهاجر و نابودي گونه هاي محيط زيست از جمله پيامدهاي كم توجهي به مسائل زيست محيطي است.

وي يادآور شد: تالابها داراي غناي فوق العاده اي هستند و يكي از كانون هاي اصلي تنوع زيستي به شمار مي روند كه در كنوانسيون تنوع زيستي نيز حفظ موجوديت آنها مورد تائيد قرار گرفته است.

وي عنوان كرد: هيچ اكوسيستم ديگري كاركردها و فوايد تالاب ها را ندارد و بهترين نوع استفاده آنها بهره برداري از قابليت هاي متنوع آنها است.

پنجشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن