واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز شنبه ايرنا ، دکتر محمدرضا فخرروحاني در نشست عاشوراپژوهي با عنوان چهل منزل تا اربعين و موضوع عاشورا و شهادت از ديدگاه عقلانيت غرب ، گفت: شخصيتهاي فراواني در کنار و گوشه کربلا هستند که ما نميتوانيم به اينها بيتوجه باشيم. به اعتقاد اين استاد دانشگاه پديد? عاشورا جرياني نيست که ما بخواهيم آن را مخفي کنيم و فقط به جهان اسلام اختصاص داشته باشد بلکه بحثي است که هر وجدان پاک به دنبال آن است. عضو هيئت علمي دانشگاه قم افزود: در طول تاريخ مگر تنها يک جنگ بوده است؟ اين چه جنگي است که اينقدر تاثير داشته است؟ ابتدا تعجب ميکنند، چون با يک پديده منحصربهفرد تاريخي روبهرو شدهاند. اين گروه دو زاوي? ديد دارند. وي بيان کرد که عدهاي از ديدگاه شيعيان وارد شدهاند و بررسي کردهاند که شيعه چه ميگويد و عده اي ديگر نيز بر اساس مطالعاتي که خود انجام دادهاند وارد عرصه تحقيق ميشوند؛ اما نوع دوم معمولاً دچار نوعي کجفهمي هستند. فخرروحاني تصريح کرد: کساني که مي خواهند عاشورا را معرفي کنند بايد با چشم انداز کامل شيعي نگاه و معرفي کنند. اين استاد دانشگاه از موضوع دکتراي يک خانم الماني با نام نقش گريه بر امام حسين(ع) با استاد راهنمايي يک خانم يهودي و تز فوقليسانسس خانمي آمريکايي دربار? محتشم کاشاني و رساله دکتري وي دربار? ماجراي عروسي حضرت قاسم(ع) در صحراي کربلا ياد کرد. اين پژوهشگر همچنين از مير انيس به عنوان کسي نام برد که در طول حياتش به جز امام حسين(ع) براي کسي شعر نگفته است و تعداد ابياتش را به بيش از 500 هزار بيت به زبان اردو تخمين مي زنند و تماما در باره واقعه کربلاست. وي بيان کرد که ايشان خيلي آدم موقعيت شناسي بوده است؛ شعرهايش به قدري قوي بود که به اعتقاد بسياري از مورخان ادبيات اردو عالي ترين گونه ادبي در ادبيات اردو مرثيه است. عضو هيئت علمي دانشگاه قم با اشاره به اينکه تاثير ميرانيس در شبه قاره هند و زبان اردو چندين برابر محتشم کاشاني در زبان فارسي بود، گفت: ميرانيس خواني در به قاره هند مانند مرثيه خواني است که در اين مراسم حتي هندوها نيز شرکت مي کنند. به نظر وي علت اينکه شاعران غير مسلمان به بحث عاشورا مي پردازند براي تقابل بين اسلام وضد اسلام نيست بلکه تقابل بين انسانيت و ضد انسانيت است و در جامعه اسلامي نمي تواند محصور شود. اين پژوهشگر افزود: براي اينکه به اسلام و امام حسين(ع) کمک کنيم بايد کتابهاي عاشورايي را خوب بخوانيم و نويسندگان اين کتابها را خوب بشناسيم و برابرکم و کاستيهاي آنها دست به تاليف بزنيم. فخرروحاني با اشاره به اينکه زيارت عاشورا کارت اعتباري شيعه است؛ بيان کرد که يکي از زيباييهاي عاشورا اين است که اگر عميق تر به آن توجه شود پديده اي است که در ان تقابل بين انسانيت و ضد انسانيت ديده مي شود. عضو هيئت علمي دانشگاه قم با بيان اينکه واقعه کربلا يک جنگ قبيله اي بين دوگوه عرب نبود؛ افزود: عاشورا کارکرد سياسي دارد و به گفته يکي از اساتيد اگر بخواهيم حرکت حزب الله لبنان را بررسي کنيم چاره اي نداريم تا بفهميم که عاشورا چيست. به اعتقاد وي بايد کرسي ها و دانشکده هاي عاشوراپژوهي داشته باشيم. در پايان اين نشست، حجتالاسلام مرتضي وافي مدير مرکز مطالعات راهبردي خيمه و دبير شوراي عالي فرهنگي مسجد مقدس جمکران از اين پژوهشگر، مولف، مدرس و استاد دانشگاه تقدير به عمل آورد. جلسات عاشوراپژوهي چهل منزل تا اربعين، به همت مرکز مطالعات راهبردي خيمه پنج شنبه هر هفته ، از ساعت 17:30 الي 19:30 در سالن شهيد فهميده واقع در قم، باجک3، مجتمع فرهنگيان، ميدان صادقيه، کانون شهيد فهميده برگزار ميشود. کليه علاقهمندان به مباحث عاشوراپژوهي ميتوانند در اين نشستها شرکت کنند و براي کسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 7751423-0251 تماس حاصل فرمايند.ک/2 536
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 427]