تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816297202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفاوت نگاه ايران و غرب نسبت به تحولات منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تفاوت نگاه ايران و غرب نسبت به تحولات منطقه
ديدگاه > ايران - حسين رويوران*:
نگاه جمهوري اسلامي ايران به تحولات منطقه از اين زاويه است كه اين جنبش‌ها براساس تحولاتي صورت مي‌گيرد كه در باورهاي ملت‌هاي مسلمان منطقه اتفاق افتاد و در پي آن به حكومت‌هاي وابسته و مستبد خود اعتراض كردند.

لذا از آنجايي كه اين اعتراض نسبت به استبداد و حاكمان جبار و وابستگي آنان به بيگانگان است، يك نوع بازگشت به داخل و نفي خارج است و در داخل نيز مهم‌ترين مولفه سبد ارزشي جوامع اسلامي، اسلام است. به همين دليل ما اين جنبش‌ها را بيداري اسلامي مي‌دانيم. چرا كه نتيجه بازگشت به خويشتن و بازگشت به ارزش‌هاي اسلامي و بومي اين جوامع است.

با اين حال معناي اين تحولات ايجاد حكومت‌هاي اسلامي نيست؛ بلكه بيداري اسلامي است. حكومت اسلامي مستلزم فرايندي طولاني‌تر است و نيازمند آگاهي، تجربه و تراكم مطالبات براي ايجاد يك حكومت اسلامي است.

از نگاه غرب اما اين تحولات يك نوع فرايند گسترش دموكراسي در منطقه است و به همين دليل غرب تصور مي‌كند به واسطه اين تحولات گرايش و همبستگي با غرب در منطقه افزايش مي‌يابدو موجب افزايش اشتراكات اين كشورها با غرب خواهد شد. تصور آنها براين است كه وجود الگوهاي مشابه منجر به تثبيت و بقاي نفوذ غرب، ولي به‌گونه و شكلي متفاوت خواهد شد.

با وجود اين، شاخص‌ها و شواهد ميداني، ديدگاه غرب را تا حد زيادي رد مي‌كند. رفتار مردم در حمله به سفارت اسرائيل در مصر و حمله به سفارت آمريكا در ليبي نشان از اين دارد كه اين بيداري در نتيجه نوعي تضاد با آمريكا و قدرت‌هاي سلطه‌گر و رژيم صهيونيستي است و صرف شباهت شكلي سيستم (مطالبه مردم‌سالاري) به معناي اشتراكات ماهوي نخواهد بود. ضمن آنكه اساسا منهاي سوريه در تمام حوزه‌هاي بيداري، تضاد با رژيم‌هايي بوده كه به نوعي وابستگي شديدي به غرب داشتند و اعتراض مردم به عقب ماندگي و استبداد فعلي به معناي اعتراض به مسبب اين اوضاع است.

بنابراين غرب كه متحد اين رژيم‌ها بوده و زمينه استمرار اين رژيم‌ها را فراهم كرده، خود مسبب اصلي در به‌وجود آمدن اين اوضاع است؛ بنابراين خود جزو متهمان رديف اول در اين اعتراضات محسوب مي‌شود؛ به عبارت ديگر يكي از مهم‌ترين وجوه تضاد مردم با غرب بحث عقب‌ماندگي آنان است كه به‌علت هم پيماني با غرب به‌وجود آمده، بنابراين امروز جوامع رغبتي به هم‌پيماني با غرب ندارند چرا كه آزموده را آزمودن خطاست و يك بار هم پيماني با غرب را تجربه كرده و نتايج آن را ديده‌اند، بنابراين اكنون در كشور‌هاي مسلمان اساسا گرايشي به غرب وجودندارد و آنچه امروز مورد مطالبه جدي ملت‌هاي بيدار قرار گرفته، استقلال و عدم‌وابستگي است كه از طريق ائتلاف‌هاي داخلي و وحدت شكل مي‌گيرد. آنچه در تونس و مصر اتفاق افتاده عمدتا ائتلاف‌هاي داخلي و پرهيز از ائتلاف و هم‌پيماني با قدرت‌هاي غربي است.

واقعيت اين است كه در تمام حوزه‌هاي بيداري اسلامي، ايران از ظرفيت‌هاي گسترده‌اي براي گفتمان‌سازي‌ و اتحاد و ائتلاف سود مي‌برد. تنها چالش ايران بحث سوريه است. در سوريه نيز گرچه وضعيت متفاوت است اما به‌دليل شباهت‌هاي ظاهري و حضور اخوان‌المسلمين به‌عنوان يكي از جريان‌هاي معارض در سوريه سياست خارجي ما را تا حدي با مشكل مواجه كرده است. علت اين دوگانگي رفتاري اين است كه از نقطه نظر ايران، بخشي از فرايند اعتراضات در سوريه وابسته به خارج و غيرواقعي است كه علت اصلي فراگير نشدن قيام در سوريه هم همين موضوع است.

* كارشناس مسائل خاورميانه

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن