تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816332033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در حاشيه نمايشگاه كتاب فرهنگستان عنوان شد؛حداد عادل: افق بودجه فرهنگ روشن نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در حاشيه نمايشگاه كتاب فرهنگستان عنوان شد؛حداد عادل: افق بودجه فرهنگ روشن نيست
خبرگزاري فارس: رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بودجه كنوني سه درصدي فرهنگ، از روشن نبودن بودجه مطلوب اين حوزه كه هشت درصد كل بودجه را شامل مي‌شود خبر داد.


به گزارش خبرنگار فارس، غلامعلي حدادعادل در حاشيه بازديد از نمايشگاه مشترك كتاب كه به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي برگزار شد، با خبرنگاران سخن گفت.
حداد عادل درباره اين نمايشگاه كتاب اظهار داشت: امسال به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي فرهنگستان در 4 مركز نمايشگاه كتاب داير كرده است و تعدادي از كتاب‌هاي مربوط به فرهنگ تاريخ و زبان و ادب كه از انتشارات چندين مؤسسه فعال در حوزه‌هاي فرهنگي و ادبي منتشر شده، به نمايش گذاشته است.
رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ادامه داد: من تصور مي‌كنم اين نمايشگاه فرصت خوبي را در اختيار محققان و دانشجوياني قرار مي‌دهد كه مي‌خواهند كتب اين حوزه را تهيه كنند. همچنين مؤسساتي كه مي‌خواهند كتابخانه‌هاي تخصصي‌شان در اين حوزه‌ها را تكميل كنند، مي‌توانند اين كتاب‌ها را تهيه كنند. فرصت خوبي است كه در دو سه روز باقي‌مانده قبل از 22 بهمن كه پايان اين نمايشگاه است دانشكده‌هاي علوم انساني از اين نمايشگاه بازديد كنند و با انتخاب كتاب‌هايي كه در كتابخانه‌شان موجود نيست، كتابخانه‌هاي‌شان را تقويت كنند. در عين حال بايد تأكيد كنم كه آن‌چه در اين نمايشگاه به نمايش درآمده بخش اندكي از دستاورد جمهوري اسلامي در سي امين سال پيروزي انقلاب است.

* بيشترين مراجعه به وبگاه فرهنگستان از آمريكا است

ريي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در پاسخ به فعاليت‌هاي فرا مرزي اين فرهنگستان جهت ترويج زبان و ادبيات فارسي بيان داشت: فرهنگستان در زمينه آموزش زبان و ادب فارسي در خارج از كشور رأساً اقدام نمي‌كند زيرا اين وظيفه بر دوش سازمان ديگري است؛ اما در حوزه‌هايي كه بنا بر تصويب شوراي فرهنگستان لازم شود كه ما جنبه خارجي و بين‌المللي به كار دهيم اين كار را مي‌كنيم.
حدادعادل افزود: مثلاً بخش وسيعي از فعاليت‌هاي واژه‌گزيني مورد علاقه بسياري از ايرانيان مقيم خارج از كشور است. آن‌ها علاقه دارند كه بدانند ما در برابر اصطلاحات خارجي چه كلمات فارسي انتخاب كرده‌ايم. تاكنون نزديك به 20 هزار معادل فارسي وضع شده و همه روي وبگاه فرهنگستان قرار دارد و قابل توجه است كه بدانيد بيشترين توجه و مراجعه به وبگاه فرهنگستان از آمريكاست و حتي اين آمار از داخل خود ايران هم بيشتر است. اين مسأله نشان مي‌دهد كه ايرانيان مقيم خارج چه علاقه‌اي به زبان فارسي دارد.
وي ادامه داد: در خارج از ايران ما يك رابطه ويژه با دو كشور فارسي‌زبان يعني تاجيكستان و افغانستان داريم و دانشمنداني از اين دو كشور اعضاي پيوسته فرهنگستان هستند و انتشارات فرهنگستان براي آن‌ها كتب منتشره‌اش را ارسال مي‌كند. همچنين محققاني از اين دو كشور با ما ارتباط دارند و به ايران سفر مي‌كنند و كارهاي تحقيقاتي خود را عرضه مي‌كنند. ما همچنين با اساتيد فارسي‌زبان و غير فارسي‌زبان كه در سراسر جهان ادبيات فارسي تدريس مي‌كنند ارتباط داريم و براي آن‌ها نشريات و كتاب‌هايي را مي‌فرستيم.

* مايلم ترجمه‌ام از قرآن تا ماه مبارك رمضان منتشر شود

حدادعادل در پاسخ به سؤالي مبني بر اين‌كه چرا تقدير از ترجمه قرآن در كتاب سال جمهوري اسلامي مدنظر قرار نمي‌گيرد، پاسخ داد: بهتر است اين سؤال را از دست‌اندركاران جايزه كتاب سال بپرسيد. ممكن است جزء ضوابطي باشد كه آن‌ها تدوين كرده‌اند. اما من دو احتمال مي‌دهم، اول اين‌كه در حوزه علميه قم در بخش‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي قرآني همه ساله كتاب‌هايي انتخاب مي‌شود و خادمان قرآن جايزه مي‌گيرند، شايد از اين جهت است كه كتاب سال تقدير از مترجمان قرآن را به آن بخش منتقل كرده است.
وي ادامه داد: نكته دوم اين است كه چون ترجمه‌هاي قرآن زياد است ممكن است وزارت ارشاد احتياط كند و نخواهد يك ترجمه را رسماً انتخاب كند. ممكن است اين احتمال را بدهند كه انتخاب يك ترجمه از ميان باقي ترجمه‌ها از سوي جمهوري اسلامي، باعث معتبر شدن يك ترجمه و معتبر نشدن ترجمه ديگر شود. در نظر داشته باشيد كه اين نظرات من است.
وي درباره زمان انتشار ترجمه خودش از قرآن كريم اظهار داشت: پيش‌بيني زمان انتشار قرآني را كه خود من ترجمه كرده‌ام بسيار دشوار است، اما من مايلم كه اين قرآن براي ماه مبارك رمضان منتشر شود.

* افق براي جهش به بودجه هشت درصدي روشن نيست

وي همچنين درباره بودجه فرهنگي سال آينده تصريح كرد: بودجه فرهنگي هميشه كم بوده حالا هم كم است. اين بودجه 3 درصد كل بودجه است در حالي‌كه نياز و شرايط كشور اقتضاء مي‌كند كه اين بودجه بيشتر باشد ولي وضع اقتصادي و مالي دولت امسال هم اقتضاء نمي‌كند كه ما خواهان جهش در بودجه باشيم. بايد دعا كنيم كه همين بودجه‌هاي پيشنهادي دولت مشمول تخصيص كمتر از 100 درصد نشود و وضع سال گذشته پيش نيايد.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در ادامه در پاسخ به اينكه بودجه مطلوب فرهنگي چقدر از كل بودجه بايد باشد اظهار داشت: در حوزه بودجه فرهنگي بايد بگوييم هرچه بيشتر بهتر. اگر بتوانيم، بايد سالي يك درصد بودجه فرهنگي را اضافه كنيم تا به هفت هشت درصد برسد. اين براي فرهنگ كمال مطلوب است اما در حال حاضر افق براي اين جهش روشن نيست.

* اضافه شدن شعر به هنرهاي دهه فجر جاي تقدير دارد

حداد عادل در بخشي ديگر از صحبتش بيان داشت: جشنواره شعر فجر از آن جهت كه امسال با سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب قرين شده يك ابتكار ستودني است و اين‌كه شعر به مجموعه هنرهاي دهه‌ فجر اضافه شده از نظر فرهنگستان جاي تشكر و تقدير دارد.
شعر در سي‌ سال گذشته هميشه جشنواره‌هاي خاص خودش را داشته است و آمدن جشنواره شعر فجر در رديف ساير جشنواره‌ها حكايت از اهميت شعر و پيشرفت شعر در سي‌ سال بعد از انقلاب دارد.
وي گفت: طبعاً هنوز براي موفق بودن يا نبودن اين جشنواره نمي‌توان ارزيابي صورت داد، از آن جهت كه قدم‌هاي اوليه دارد برداشته مي‌شود. ما هر سال در ماه مبارك رمضان شاهد شعر‌خواني شاعران خوب انقلاب و جوانان در خدمت مقام معظم رهبري هستيم و بدون اغراق تصديق مي‌كنم كه ما به سمت يك طرز شعري خاص كه مربوط به دوران پس از انقلاب است در حال حركت هستيم و اميدوارم كه با گذشت زمان بتوانيم به گونه‌اي از شعر دست پيدا كنيم كه مشخصه‌ بعد از دوران انقلاب اسلامي به حساب بيايد.

نمايشگاه مشترك كتاب به مناسبت سي‌امين سال پيروزي انقلاب اسلامي توسط انجمن ترويج زبان و ادب فارسي، موسسه مطالعات اسلامي، انجمن آثار و مفاخر فرهنگي فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي و بنياد ايران‌شناسي در 4 مركز فرهنگستان، بنياد ايران‌شناسي، انجمن آثار مفاخر و ساختمان شماره 2 انجمن آثار و مفاخر برپاست.
انتهاي پيام/

جمعه|ا|18|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن