تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802671676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حوزه متكفل توجيه عقلاني تفكر اسلامي است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: حوزه متكفل توجيه عقلاني تفكر اسلامي است
دكتر علي لاريجاني گفت: حوزه هاي علميه علاوه بر استنباط احكام اسلامي، متكفل توجيه عقلاني تفكر اسلامي هستند.به گزارش مركز خبر حوزه، رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر چهارشنبه در مراسم اختتاميه همايش «حوزه و روشنفكري» در مدرسه عالي دارالشفا افزود: تمام كساني كه با تفكر اسلامي مواجه مي شوند آشنا به روش هاي حوزوي نيستند و لذا بايد به خاطر درك آن ها از تفكر اسلامي، توجيه عقلاني ارائه شود.

وي ادامه داد: در حوزه علميه قم يك نوع بلوغ عقلاني براي توجيه افكار اسلامي هست و آثار منتشر شده پس از انقلاب در حوزه، حكايت از اين مطلب دارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي به ورود حوزه به مقوله روشنفكري اشاره كرد و گفت: افراد شاخصي در حوزه علميه در زمينه هاي روشنفكري در حال پژوهش هستند و خيلي هم ابايي از اين بحث نبايد داشت و حوزه بايد اين را براي خود حل كند كه در قبال روشنفكري مسئوليت دارد يا نه.وي به بيان قرائت هاي مختلف از روشنفكري ديني در جهان و جامعه پرداخت و گفت: يك قرائت از روشنفكري اين است كه هرگونه سايه افكني دين بر حوزه روشنفكري را مخل اين نوع تفكر مي داند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي به طرح عدم تجميع جمهوريت و اسلاميت در ابتداي تأسيس نظام جمهوري اسلامي ايران از سوي برخي از روشنفكران اشاره كرد و گفت: اين سايه روشنفكري راديكال است كه در همه زمينه ها اين گونه مي نگرد.

وي افزود: حوزه علميه قم نمي تواند، اين تفكر را ناديده بگيرد زيرا كه اين نوع از تفكر روشنفكري وجود دارد و بايد با جديت به نقد و ارائه نظر به طور مستدل بپردازد.

دكتر لاريجاني با اشاره به نوع ديگري از قرائت روشنفكري ديني در جامعه، گفت: نگاه عقلاني به دين از ديگر قرائت هاي روشنفكري ديني است كه با نگرش عقلاني موجود در حوزه متفاوت است.

وي با بيان اين كه حوزه نمي تواند بر روي اين قرائت از روشنفكري ديني خط قرمز بكشد، افزود: دكتر شريعتي يك روشنفكر ديني بود كه بدون رويكرد حوزوي نسبت به مسائل ديني اظهارنظرهايي داشت.

وي ادامه داد: قبل از انقلاب از اين نوع روشنفكران ديني زياد داشتيم و الان هم داريم، اين افراد با متدولوژي حوزه به موضوعات اسلام شناسي تقرب پيدا نكرده، اما درباره دين داراي نظراتي هستند.

دكتر لاريجاني اين نوع نگاه را يكي از چالش هاي مهم پيش روي حوزه عنوان كرد و گفت: حوزه بايد در برابر اين قرائت از روشنفكري ديني با جديت و تلاش بيشتر به نقد و نظر بپردازد زيرا كه اين نگاه ادعاي شناخت دين را دارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه عده اي بررسي افكار فيلسوفان غرب در حوزه را نوعي جدايي حوزه از رسالت اصلي خود مي دانند، گفت: اين افكار وجود دارد و اين گونه نيست كه كسي بخواهد آن را وارد حوزه كند، حوزه بايد با اين مسائل يك نسبتي برقرار كند.

وي به كتاب اصول فلسفه شهيد مطهري(ره) كه در آن بحث ماركسيسم مطرح شده، اشاره كرد و اظهار داشت: شهيد مطهري(ره) لزوم طرح اين مسائل را در جامعه احساس كرد و به بيان آن پرداخت.

وي به قرائت ديگر از روشنفكري ديني اشاره كرد و گفت: اين نوع از قرائت، روشنفكري ديني را نوعي نگاه عقلاني به دور از تفكرات كهنه و خرافه گرايي مي داند و افرادي همچون علامه طباطبايي اين نوع قرائت را قبول داشتند كه براي دسترسي به متون دين نياز به كاوش هاي عقلاني است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: حوزه براي خرافه زدايي و زدودن گرايش هاي سطحي از جامعه، چاره اي جز آشناسازي حلقه هاي مردم با حقايق اسلامي ندارد.

وي به عدم شناخت تفكر شيعي از سوي غرب اشاره كرد و گفت: زمينه بعضي از چالش هايي كه غرب با ايران پيدا كرده در عدم شناخت تفكر شيعي است، ارائه اين تفكر به آن ها در عرصه هاي مختلف يك امر ضروري است.

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن