تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814705494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيوه‌هاي درمان بيماري پرخوري عصبي خوردن بدون توقف


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شيوه‌هاي درمان بيماري پرخوري عصبي خوردن بدون توقف
جام جم آنلاين: متاسفانه با گسترش تبليغات رسانه‌هاي غربي مبني بر لزوم دارا بودن بدني خوش فرم كه الزاما لاغر و با بيني كوچك تعريف شده است موجب شده ابتلا به انواع بيماري در كساني كه مي‌خواهند مانكن باشند ديده شود. يكي از اين بيماري‌ها پرخوري عصبي ياBulimia Nervosa است.


بيماري «پرخوري عصبي» نوعي بيماري رواني تغذيه‌اي است كه عموما در دختران جوان مشاهده مي‌شود .افراد مبتلا شديدا تمايل به مصرف مقادير بسيار زياد غذا دارند. مبتلايان به اين اختلال داراي حالت ولع عجيب بوده و نياز شديدي به خوردن و بلعيدن مواد غذايي پرانرژي و ساده‌اي پيدا مي‌كنند كه زمان زيادي براي جويدن و بلعيدن و آماده كردن آنها لازم نباشد اما پس از خوردن و فروكش كردن حالت ولع و تمايل به پرخوري، عذاب وجدان، پشيماني و ناراحتي آنها شروع مي‌شود.

در اين مرحله سعي مي‌كنند به هر شكلي از جمله استفراغ عمدي، مصرف قرص‌هاي ادرارآور، ورزش سنگين، كاهش شديد مقدار غذاهاي دريافتي روزانه و حتي روزه گرفتن غذا را از بدن خود خارج نمايند؛ به همين علت پس از گذشت مدت كوتاهي عادات غذايي شخص وارد نوعي چرخه معيوب شده و عملا كنترل ارادي از روي روند خوردن و باز پس زدن غذا برداشته مي‌شود.

افراد مبتلا گاهي دو بار در هفته دچار حمله بيماري مي‌شوند. حتي برخي از افراد مبتلا در فاز بي‌قراري و حالت حمله بيماري قادر هستند غذاهايي را كه كالري فراواني دارند حتي بيشتر از نياز روزانه‌شان (البته چند برابر) بخورند كه در اين حالت قادر به كنترل مقدار و سرعت غذا خوردن نبوده و اراده‌اي از خود براي پايان دادن به خوردن ندارند.

بيماري دختران جوان

همانند بي‌اشتهايي عصبي، ميزان ابتلا به اين اختلال در زنان بيشتر از مردان بوده و به نسبت 10‌به يك است. اكثر مبتلايان به اين اختلال، زنان جوان يا دانشجويان دختر هستند كه سن آنها بين 18 تا 34 است. گرچه در زنان و به ندرت در مردان، البته در سنين بالاتر نيز ممكن است اين اختلال مشاهده شود.

آمار و ارقام كشورهاي اروپايي و آمريكا نشان مي‌دهد به طور ميانگين 18 تا 20 درصد دختران دچار اين بيماري هستند.

برخوردار نبودن از محبت خانوادگي، تضاد موجود در خانواده‌ها و نيز برخورد نامناسب آنها با مسائل درسي، مي‌تواند زمينه‌ساز پرخوري عصبي در جوانان شود. البته در سابقه برخي از مبتلايان به پرخوري عصبي، استفاده از رژيم‌هاي نامناسب كاهش وزن نيز ذكر مي‌شود. آنچه مسلم است تمايل به داشتن وزن متعادل و فرم بدني مناسب مهم‌ترين عامل دامن زدن به اين اختلال محسوب مي‌شود.

علائم بيماري

افسردگي، ضعف اعتماد به نفس، اشتهاي بسيار زياد به غذا حتي در مواقع سيري، احساس ضعف و بي‌حالي شديد، فرو رفتن گونه‌ها و لرزش فك؛ همچنين خشكي پوست دست و پا و افتادن دندان‌ها كه همگي ناشي از كمبود شديد ويتامين و مواد معدني هستند نيز جزو علائم پرخوري عصبي به شمار مي‌روند.

درمان

از آنجا كه ابتلا به بي‌اشتهايي عصبي نوعي اعتياد محسوب مي‌شود و ضرر فراواني براي بدن به همراه دارد، لذا اقدام جهت درمان فوري آن بسيار ضروري است.

چرخه درماني نيز شامل مشاوره با يك روان‌شناس مجرب جهت تغيير عادات غذايي، جايگزين كردن مواد مغذي از دست رفته،‌ درمان كردن اختلالات گوارشي ايجاد شده ناشي از استفراغ عمدي و متعادل كردن فعاليت بدني افراد مبتلا به طور همزمان جزو راهكارهايي است كه غالبا جهت بهبود بيماري ياد شده استفاده مي‌شوند.

همكاري همه‌جانبه خانواده و دوستان فرد مبتلا به پرخوري عصبي جهت درمان وي، موجب تسريع روند بهبودي مي‌شود.

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن